Rodzina samoglosek.doc

(2276 KB) Pobierz
„Rodzina samogłosek”

„Rodzina samogłosek”.

 

    

      Dzisiaj, idąc do przedszkola, spotkałam na drodze pewnego pana, który miał na imię – Rozmowa.

      Ten pan zapytał mnie, czy dzieci w przedszkolu umieją mówić. A ja nie umiałam mu odpowiedzieć i powiedziałam – Chyba umieją. I zapytałam, co trzeba robić, aby dzieci dobrze umiały mówić. Pan Rozmowa dał mi trzy zadania do wykonania. Jeżeli te zadania wykonam z dziećmi, to będą one pięknie mówiły. Pewnie ciekawi jesteście, jakie to zadania.

       Przyszłam do przedszkola. Dzieci już na mnie czekały, pięknie usiadły na dywanie i każde dziecko patrzyło na mnie myśląc, co im ciekawego do przedszkola przyniosłam. A ja na to – Kochane dzieci, chciałabym abyście wszystkie pięknie mówiły. Spotkałam dziś na drodze pana Rozmowę, który powiedział mi, jak to zrobić. Czy wszystkie dzieci chcą ładnie mówić?

Dzieci odpowiedziały – Tak!!!

      Pierwsze zadanie: Trzeba porządnie posprzątać buzię – czarujemy język i język myje usta, policzki od wewnątrz, podniebienie, zęby (wszystko co najmniej 5 razy).

     Drugie zadanie: Buzia umyta możemy zaprosić gości.

 

Pierwszy gość to głoska – a – musimy bardzo szeroko otworzyć buzię – bo głoska jest ogromna. (dzieci otwierają buzię i szeroko rozkładają ręce. Usta szeroko otwarte i mówią – aaaaaaaaa).

 

Druga głoska to – o. Głoska – o – jest chuda i wysoka – dzieci wąsko składają ręce. Usta jak jajo i mówią – ooooooooo.

 

Trzecia głoska to – u – jest wąziutka i niska. Dzieci składają ręce „w trąbkę” a usta w „ryjek” i wymawiają – uuuuuuuuu.

 

Czwarta głoska to – e – ta jest bardzo chudziutka, ale szeroka. Dzieci układają usta jak nauczyciel, rączki pokazują też głoskę i mówią – eeeeeeeee.

 

Piąta głoska to – i – ta głoska jest wąska , ale bardzo szeroka. Dzieci układają usta i rączki do głoski – iiiiiiiii.

 

Szósta była podobna do – i , a była to głoska – y – dzieci układają rączki i usta do głoski – yyyyyyyyy.

 

Kłopot był z głoskami ę i ą (siódmą i ósmą), bo te wleciały przez nos, a potem przez usta. Jak  już wszystkie były w buzi to okazało się, że są do siebie bardzo podobne – a nazywają się SAMOGŁOSKI.

 

Trzecie zadanie - dzieci muszą dużo mówić i śpiewać. To pomoże im pięknie mówić. W związku z tym powiemy wierszyk:

                                         

                                          „Lale Toli”.

                                          Ala, Ula, Ela, Ola

                                          Takie lale ma dziś Tola

                                          Tola lubi swoje lale

                                          Śpiewa dla nich lu, le, la, li, la

                                          Śpij laluniu ma.                                                                 

 

                                                                      Opracowała: Elżbieta Kucharska

                                                                      Przedszkole 146 „Wyspa Dzieci”

                                                                                    Ul. Hauke Bosaka 9

                                                                                              Wrocław

Zgłoś jeśli naruszono regulamin