sychut_dobra_praktyka.pdf
(
54 KB
)
Pobierz
sychut_dobra_praktyka
Jerzy Sychut
"Dobra praktyka" na jachcie
Gdy pŅnĢ wiosnĢ 2002 roku nie mogþem znaleŅę definicji
"dobrej praktyki" napisaþem pierwszĢ wersjħ poniŇszego
tekstu korzystajĢc jedynie z wþasnych doĻwiadczeı
Ňeglarskich. ZaglĢdam doı czasami Ňeby coĻ poprawię i
najczħĻciej uzupeþniam komentarz. Krtkiej definicji w
zasadzie nie zmieniþem.
W tym samym czasie odbywaþa siħ Konferencja
Bezpieczeıstwa, na ktrej Wþadysþaw R. DĢbrowski w
referacie "O niektrych aspektach bezpieczeıstwa w
Ňegludze jachtowej" podaþ najwaŇniejsze definicje "dobrej
praktyki" i ktre pozwoliþem sobie zacytowaę na
osobnej
stronie
.
"Dobra praktyka" na jachcie
ņeglarz powinien prowadzię jacht w taki sposb aby zawsze
zapobiec kaŇdemu niebezpiecznemu zdarzeniu, a nade
wszystko powinien zapobiegaę wyczerpaniu organizmu w
sytuacjach wymagajĢcych caþego jego wysiþku oraz
zrħcznoĻci.
RozsĢdek, Przewidywanie, Zapobieganie, UmiejħtnoĻci, Wiedza,
SpostrzegawczoĻę, OdpowiedzialnoĻę, Respekt, Pokora ...
Przygotowanie
o
Wiedza nautyczna ze znajomoĻciĢ miħdzynarodowych przepisw.
Kilka lat po zdaniu egzaminw zapomina siħ sporo wiedzy przeto
naleŇy przeglĢdaę podrħczniki przed rozpoczħciem kaŇdego sezonu.
o
Solidne przygotowanie praktyczne przed rozpoczħciem kaŇdego
rejsu. Nie ruszam w dþuŇszy rejs bez kilkudniowej Ňeglugi po
znajomym akwenie.
o
SprawnoĻę obsþugi urzĢdzeı jachtowych wraz z opanowaniem
czynnoĻci zwiĢzanych z Ňeglowaniem przewidujĢce kaŇdĢ
niebezpiecznĢ sytuacjħ.
o
Kondycja fizyczna, zapas odpowiedniej odzieŇy oraz ŇywnoĻci.
ņegluga
o
Nieprzerwana obserwacja dookoþa jachtu. Gdy tylko pojawi siħ
najmniejsza wĢtpliwoĻę zagroŇenia naleŇy je przyjaę za realne.
o
Organizowanie rejsu w taki sposb by zaþoga byþa zawsze
wypoczħta, dobrze nakarmiona, miaþa zapas suchej odzieŇy i nie
traciþa dobrego humoru. Brak snu jest najpowaŇniejszĢ przyczynĢ
konfliktw wĻrd zaþogi.
o
ýatwe podejmowanie decyzji zapobiegajĢcych wysiþkowi, np.
refowanie Ňagli natychmiast gdy zajdzie taka wĢtpliwoĻę. Od
poĻpiechu i realizacji zaþoŇonego planu waŇniejsze jest to co
podpowiada "zdrowy rozsĢdek".
o
Naprawa uszkodzeı najszybciej jak to moŇliwe lub powrt gdy tylko
zajdzie wĢtpliwoĻę utrudnienia Ňeglowania spowodowanego awariĢ.
Nawigacja
o
Regularne notowanie pozycji. Mapa aktualnego akwenu poþoŇona
zawsze w tym samym miejscu, najlepiej na stoliku nawigacyjnym.
NaleŇy moŇliwie wczeĻnie przygotowaę kolejnĢ mapħ aby nie zostaę
zaskoczonym niespodziewanymi zmianami.
o
Nadmiar informacji lub nieodpowiednia konfiguracja
elektronicznych urzĢdzeı nawigacyjnych moŇe zakþcię
spostrzegawczoĻę i przyczynię siħ do bþħdnej interpretacji danych.
ýatwo o pomyþkħ odczytu danych gdy pochodzĢ one z urzĢdzeı o
rŇnym interfejsie (i z odmiennym liternictwem).
o
Natychmiastowy zwrot o 180 po zauwaŇenia niezgodnoĻci pozycji,
zwþaszcza podczas Ňeglugi w pobliŇu lĢdu lub wĻrd szkierw.
o
ņeglujĢc za inna jednostka pþywajĢca nigdy nie naleŇy siħ sugerowaę
jej kursem aby nie "uĻpię czujnoĻci".
Ograniczenia
o
KaŇde urzĢdzenie na jachcie moŇe zawieĻę lub moŇna bþħdnie
odczytaę dane podawane przez urzĢdzenia nawigacyjne.
o
Radary nie sĢ doskonaþe i reflektory radarowe nie sĢ rodzajem lustra
w ktrego odbiciu widaę wszystko. Najlepiej zaþoŇyę iŇ nawet przy
dobrej pogodzie nasz jacht moŇe byę niewidoczny ze statkw
znajdujĢcych siħ na kolizyjnym kursie.
o
Pole obserwacji wynikajĢce z masy statku lub zasiħgu widzialnoĻci
jest ograniczone. Z mostku kapitaıskiego frachtowca - zwþaszcza
przy zþej pogodzie - trudno odrŇnię Ňagiel od zaþamujĢcych siħ
grzebieni fal. Warto co kilka minut przeliczaę wszystkie obiekty
znajdujaĢce siħ w zasiħgu wzroku i obserwowaę zmiany ich kursw.
ņagle mogĢ zasþonię znacznĢ czħĻę horyzontu i moŇemy zostaę
zaskoczeni pojawieniem siħ wczeĻniej niewidocznego obiektu.
o
Nie wykluczam Ňe zdarzy mi siħ pomylię. Nikt nie jest w stanie
opanowaę caþej wiedzy Ňeglarskiej i ja rwnieŇ nie umiem (nie
wiem) wszystkiego. Przy podejmowaniu decyzji biorħ pod uwagħ
moŇliwoĻę pomyþki i wielokrotnie analizujħ sytuacjħ oraz dane wraz
wystĢpienia zaburzeı orientacji u niektrych czþonkw zaþogi.
Plik z chomika:
zuch_harcerz
Inne pliki z tego folderu:
definicje_i_prawo drogi.pdf
(106 KB)
sychut_dobra_praktyka.pdf
(54 KB)
zeglar_srod_demo.pdf
(1072 KB)
komendy_1.pdf
(37 KB)
komendy_2.pdf
(58 KB)
Inne foldery tego chomika:
Rysunki - materiały na zajęcia
Vademecum żeglarza i sternika
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin