08_Agogika i dynamika 8str.pdf

(712 KB) Pobierz
Agogika i dynamika
2 2.
Tempo 1
Wiemy z doświadczenia, że te same wartości rytmiczne w zależności od
charakteru utworu trwają dłużej lub krócej. Tak na przykład ćwierćnuta w mar­
szu żałobnym trwa mniej więcej jedną sekundę, a w żywym tańcu na jedną se­
kundę wypadnie około sześć ćwierćnut itp. Wartości rytmiczne wskazują więc
jedynie na względny czas ich trwania.
Wiemy również, że przez zbyt wolne lub zbyt szybkie wykonanie utworu
można zniekształcić jego charakter, wypaczając tym samym intencję kompo­
zytora. Celem uniknięcia zbytniej dowolności tempa wykonywania utworu
kompozytor oznacza na początku utworu (jak również w charakterystycznych
miejscach) jego rodzaj. Do tego celu używa się powszechnie oznaczeń w języku
włoskim (rzadziej posługują się kompozytorzy oznaczeniami w innym języku).
Ten sposób oznaczania tempa nie jest jednakże bezwzględnie ścisły. Ścisłe
oznaczenie czasu trwania wartości rytmicznych określa dopiero oznaczenie
metro no miczne, o czym będzie mowa na następnych stronicach niniejszego
rozdziału.
Rozróżniamy tempa wolne, umiarkowane oraz szybkie. Poniżej umieszczona
jest tabelka włoskich określeń tempa z ich wymową i znaczeniem polskim.
1.
Tempa
wolne
largo
larghetto (wym. largetto)
lento
adagio (wym. adadżo)
grave (wym. gra we)
szeroko, bardzo powoli
trochę szybciej niż largo
powoli, wolno
wolno, powoli
poważnie, ciężko, wolno
2.
Tempa
umiarkowane
andante
andantino
moderalo
allegretto
— z wolna, w ruchu spokojnego kroku
= trochę żywiej niż andante
= umiarkowanie
= dość żywo (nieco wolniej niż allegro)
Wszelkimi zjawiskami dotyczącymi tempa w utworze muzycznym zajmuje się
agogika (gr. agoge = prowadzenie, kierowanie).
1
1080144165.002.png
76
AGOGIKA.
DYNAMIKA
3.
Tempa
szybkie
allegro
= prędko, ruchliwie, wesoło
vivo (wym. wiwo)
= żywo
vivace (wym. wiwacze)
= prędko, z ożywieniem
veloce (wym. welocze)
= lotnie, żywo, szybko
presto
=
szybko
vivacissimo (wym. wiwaczissimo)
= bardzo żywo
prestissimo
= bardzo szybko
Dla dokładniejszego określenia temp używa się często dodatkowych wy­
rażeń:
majestatycznie, np. allegro maestoso
bardzo, np. mollo allegro
bardzo, np. adagio assai
podwojenie tempa (czyli
szybko, jak wskazywało
czenie tempa)
mniej, np. meno vivo
wolniej (niż wskazywało poprzednie ozna­
czenie tempa)
nie zanadto,
maestoso (wym. maestozo)
molto
assai
doppio
movimento
jeszcze raz tak
poprzednie ozna-
meno
meno
mosso
np.
allegro ma
non
tanio =
non
tanto
szybko, lecz nie zanadto żywo
nie zanadto, np. non troppo lento
bardziej, więcej, np. più vivo — trochę prę­
dzej niż iiiuo
żywiej (niż wskazywało poprzednie ozna­
czenie tempa)
jakby, prawie, np. quasi allegretto
zawsze, stale, np. sempre vivace
wstrzymując, np. andante sostenuto
trochę, nieco, np. un poco più allegro
jeszcze, np. ancora più allegro.
non
troppo
più
più
mosso
quasi (wym. kuazł)
sempre
sostenuto
un poco (wym. un poko)
ancora (wym. ankora)
Tempo zasadnicze może w ciągu utworu lub jego części ulegać chwilowej
zmianie, przyspieszeniu lub zwolnieniu. Do oznaczenia przyspieszenia używa
się następujących określeń:
accelerando (wym. aczelerando)
(accel.)
affrettando
przyspieszając
przyspieszając
ożywiając
ożywiając
zwiększając tempo
(affrel.)
animando
avvivando (wym. awwiwando)
stringendo (wym. strindzendo)
poco a poco string.
(affrel., ani­
mando
itp.)
stopniowo przyspieszając
coraz żywiej
zacieśniając, przyspieszając oznaczone tempo.
sempre
più
mosso
stretto
TEMPO
77
Do oznaczenia zwolnienia tempa używa się następujących określeń:
allargando
rallentando (rall.)
ritardando (ritard.)
ritenuto (HI.)
stentando (wym. zlentando)
= rozszerzając, zwalniając
= zwalniając
= opóźniając, zwalniając
= opóźniając, zwalniając, powstrzymując
== zwalniając
Powrót do tempa zasadniczego (pierwotnego) oznaczamy:
tempo primo, tempo I,
T. I
= tempo pierwsze (pierwotne)
= do tempa, wrócić do poprzedniego tempa
= to samo tempo
a tempo
1'istesso tempo
come prima, come sopra (wym.
korne prima, korne sopra)
tempo giusto 1 (wym. tempo
dżusto)
= w tempie pierwotnym, jak wyżej
= właściwe tempo.
Określenie rubalo (np. tempo rubato) oznacza przedłużanie przez wykonawcę
niektórych wartości rytmicznych, a skracanie innych w ten sposób, że w sumie
rytm taktu lub frazy jako całości zostaje zachowany (wł. rubare = kraść,
a więc jednej nucie ukraść, innej dodać). Rubato w muzyce było szeroko sto­
sowane już w XVIII wieku; w XIX wieku często stosuje je w swoich utworach
Fryderyk Chopin.
Jak już zaznaczono poprzednio, wszystkie określenia podają tempo w przy­
bliżeniu. Dokładnie tempo wskazać może nam dopiero metronom, czyli takto-
mierz. Jest to wahadłowy przyrząd zegarowy z podziałką, której liczby ozna­
czają ilość uderzeń wahadła na minutę. Metronom skonstruował na początku
XIX wieku J. N. Maelzel. Tempo wyznacza się na początku utworu przez
podanie czasu trwania jednej nuty, np.:
155
Rozumie się przez to, że na metronomie Maelzla należy przesunąć cię­
żarek wahadła na odpowiednią liczbę, np. 60, 94, 120, 2 a jedno wychylenie
wahadła wskaże nam czas trwania danej wartości nutowej. W tym wypadku
ćwierćnuta trwać będzie Y94 część minuty. Na przykład ciężarek nastawiony
na liczbę 60 wskazuje, że na minutę będzie 60 uderzeń wahadła (czyli jedno
na sekundę) itp.
Nie mylić słowa giusto ze słowem gusto (wł. smak, np. eon gusło = ze smakiem).
1
Skrót M. M., obecnie już często opuszczany, oznacza metronom Maelzla.
2
1080144165.003.png
78
AGOGIKA. DYNAMIKA
2
3.
Taktowanie
Taktowaniem nazywamy wykonywanie ręką pewnych określonych ruchów,
wskazujących jednostki metryczne przy dyrygowaniu. Taktowanie jest jednym
ze składników dyrygowania. Obecny sposób dyrygowania wszedł powszechnie
w życie w XIX wieku i nie polega na wybijaniu taktu, ale przede wszystkim
na prowadzeniu zespołu przez dyrygenta w myśl jego założeń odtwórczych.
Dawniej, w XVIII wieku, rolę dyrygenta spełniał klawesynista grając równo­
cześnie swoją partię. Jeszcze wcześniej wybijano takt nogą lub laską o podłogę
albo też dawano wykonawcom znaki za pomocą ruchów palców rąk itp. Po­
niżej podajemy ogólnie przyjęty sposób taktowania poszczególnych rodzajów
taktów.
1
schemat
ruch ręki
schemat
ruch ręki
przy dyrygowaniu
przy dyrygowaniu
Na 7 (3'4 lub 3 + 2*2)
Istnieje jeszcze szereg innych sposobów taktowania.
1
1080144165.004.png
TAKTOWANIE, DYNAMIKA
79
Takty dziewięcioczęściowe taktuje się podobnie jak trzyczęściowe, z tym
że każdy ruch główny rozdziela się na trzy mniejsze. Takty dwunastoczęściowe
taktujemy podobnie jak czteroczęściowe, rozdzielając każdy ruch główny na
cztery mniejsze. Takty sześcioczęściowe taktuje się często na dwa (jeden takt
prosty na jeden ruch ręki).
Analogicznie takty dziewięcioczęściowe taktujemy na trzy, takty dwunasto­
częściowe — na cztery, takty osiemnastoczęściowe — na sześć itd.
W tempach szybkich cały takt dwu- i trzyczęściowy (np. \, \, \, , 3 6 ) taktuje
się jednym ruchem ręki. Natomiast w taktach o bardzo wolnym tempie można
każdą część taktu dzielić na dwie części. Na przykład takt \ taktować wówczas
można na osiem, takt \ na sześć itp.
24.
Dynamika
Dynamika (gr. dynamis = siła) muzyczna zajmuje się określeniem wszel­
kich zjawisk związanych z natężeniem siły dźwięków i jego zmianami w utwo­
rze muzycznym.
Do oznaczania siły brzmienia dźwięków służą następujące określenia:
pianissimo
possibile
(ppp)
możliwie najciszej
bardzo cicho
cicho
na wpół (średnio) cicho, prawie cicho
pianissimo
(pp)
piano (p)
mezzo piano (wym. medzo piano)
mezzo forte (wym. medzo forte)
(mf)
forte (f)
fortissimo
= prawie głośno
= głośno
== bardzo głośno
= możliwie najgłośniej.
\
W praktyce spotyka się również cztery, i więcej p lub / (np. pppp lub ////).
W tych wypadkach kompozytor pragnie podkreślić ekstremalne możliwości
danego rodzaju dynamiki.
Do powyższych oznaczeń można dodać w miarę potrzeby szereg innych,
służących do bliższego określenia, np. piii, meno, sempre itd.
Stopniowe narastanie lub zmniejszanie natężenia siły dźwięków ozna­
czamy:
(ff)
fortissimo
possibile
(fff)
1080144165.005.png 1080144165.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin