Kisielnicki Zarządzanie.pdf

(936 KB) Pobierz
Jerzy Kisielnicki
Jerzy Kisielnicki.
ZARZĄDZANIE. JAK ZARZĄDZAĆ I BYĆ ZARZĄDZANYM.
CZĘŚĆ I
Podstawy zarządzania organizacją
1. Griffin
Zarządzanie jest zestawem działań obejmującym planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie,
skierowanych na zasoby organizacji i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny(mądrze
wykorzystujący zasoby) i skuteczny (działający z powodzeniem).
2. Drucker
Zarządzanie dotyczy przede wszystkim ludzi. Jego celem jest takie współdziałanie wielu osób, które pozwala
zneutralizować słabości i maksymalnie wykorzystać talenty i silne strony uczestników.
Cechy zarządzania :
1. dotyczy przede wszystkim ludzi
2. jest głęboko osadzone w kulturze
3. wymaga prostych i zrozumiałych wartości, celów działania jednoczących pracowników
4. doprowadza do tego, że organizacja jest zdolna do uczenia się
5. wymaga komunikowania się wew. Organizacji i z jej otoczeniem
6. wymaga systemu wskaźników (monitorowanie, ocenianie, poprawianie)
7. powinno być zorientowane na zadowolenie klienta!!!!
3. PIERWSZY DYLEMAT NAUK ZARZĄDZANIA – czy zarządzanie jest nauką czy sztuką?
Nauką bo:
- powinno się stosować reguły teorii gier
- multimedia pomagają coraz trafniej przewidywać – przewidywalność cechuje nauki ścisłe
4. Zarządzanie powinno być SKUTECZNE czyli takie, które zapewnia osiągnięcie celu.
EKONOMICZNOŚĆ – postać sprawności zapewniające właścicielom zyski oraz wysokie wynagrodzenie pracownikom
5. Peters i Waterman – 8 zasad charakteryzujących zarządzanie w analizowanych firmach:
1. skłonność do działania
2. trzymanie się blisko klienta
3. autonomia i przedsiębiorczość (podział na filie, zachęcanie do samodzielności)
4. wydajność dzięki ludziom (wysiłek każdego pracownika ma znaczenie)
5. bezpośredni kontakt, motywacja przez wartość
6. trzymanie się swojej specjalności
7. prosta struktura, nieliczny sztab, mało szczebli, mało ludzi na wysokich szczeblach
8. jednoczesna dyscyplina i swoboda
6. 4 etapy zarządzania
1. PLANOWANIE
Sprecyzować cel
Rozpocząć planowanie od określenia strategii działań
2. ORGANIZOWANIE
Opracować „mapę drogową”
Ustalić role w organizacji
Określić strukturę, zadania, harmonogramy
3. PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
Wpływanie na uczestników, aby chcieli zrealizować przyjęty plan
Zarządzanie zasobami ludzkimi (kapitałem intelektualnym)
4. KONTROLOWANIE
Monitorowanie całego procesu zarządzania
Wyciąganie wniosków i ewentualnie korekta planowania.
KIEROWNIK
2 KATEGORIE OSÓB W ZARZĄDZANIU :
1. kierownicy, menedżerowie (ludzie wyznaczający zadania, organizujący pracę, motywujący, kontrolujący)
2. wykonawcy (ludzie realizujący zadania)
1
KIEROWNIK
szerszy zakres niż menedżer
odnosi się też do organizacji „non-profit”
jest zwierzchnikiem danego zespołu ludzi
kierują pracą innych ludzi i za nią odpowiadają
MENEDŻER
z ang. Dyrektor, administrator, kierownik zarządzający, zarządca, przełożony
lepiej oddaje specyfikę zarządzania w organizacjach biznesowych
w języku polskim często 2-członowy (drugi człon to zakres jakim osoba kieruje) np. dyrektor naczelny, event
menedżer itd.
HIERARCHIA KIEROWNIKÓW
1. TOP MENEDŻEROWIE (EXECUTIVES)
Menedżerowie najwyższego szczebla
Np. prezes, wiceprezes, dyrektor generalny
Kieruje pracą innych kierowników
Wyznaczają cele globalne i strategiczne (od 5 do 10 lat)
2. ŚREDNI SZCZEBEL ZARZĄDZANIA
Kierownicy zajmujący stanowiska zastępców dyrektora, kierowników działów, głównych
księgowych itd.
Podlegają kierownikom wyższego szczebla
Kierują pracą kierowników najniższego szczebla oraz wykonawców (pracowników na stanowiskach
samodzielnych)
Zajmują się planowaniem taktycznym, średniookresowym (od 1 do 5 lat)
3. NAJNIŻSZY SZCZEBEL ZARZĄDZANIA
KIEROWNICY LINIOWI
Pracownicy nadzoru, kierują ściśle określonym działem
Np. kierownik działu transportu, reklamacji itd.
UDZIAŁ KIEROWNIKÓW W ETAPACH ZARZĄDZANIA
1. PLANOWANIE
Wyznaczanie celów globalnych i wiązki celów szczegółowych potrzebnych do
zrealizowania celów globalnych.
2. ORGANIZOWANIE
Określają kto, co i jak powinien robić, aby osiągnąć cel
Ustala hierarchię celów i zadań
Dobiera, rozmieszcza i szkoli pracowników
3. PRZEWODZENIE I MOTYWOWANIE
Prowadzą działania motywujące prowadzące od osiągnięcia wyznaczonych i
zaplanowanych celów
4. KONTROLOWANIE
Powodują rzeczywiste osiągnięcie przez pracowników celów
Kontrolowanie ma podfunkcje:
*określenie mierników oceny wykonywanych zadań
*bieżący pomiar mierników i porównywanie z planem
*podjęcie działań korygujących gdy są odstępstwa
INNY PODZIAŁ FUNKCJI REALIZOWANYCH PRZEZ KIEROWNIKÓW:
1. Przygotowawcze
2. Realizacyjne
3. Kontrolne
Planowanie
Organizowanie
Zarządzanie
Koordynowanie
Kontrolowanie
2
Funkcja wychowawcza (personel)
MENEDŻERYZM – system sprawowania naczelnego kierownictwa w przedsiębiorstwie przez zawodowego
managera wraz z towarzyszącą temu systemowi teorią zarządzania oraz ideologią. Pojęcie to charakteryzuje się 3
właściwościami:
Organizacyjnymi
Teoretycznymi
Ideologicznymi
CYKL ZARZĄDZANIA – proces zarządzania jest powtarzany, a kierownicy są zaangażowani w proces zarządzania w
sposób ciągły.
3 ROLE KIEROWNIKÓW W ORGANIZACJI
1. INTERPERSONALNA (międzyludzka)
Reprezentacyjna – witanie gości, reprezentowanie org. Na zewnątrz
Przywódcza – zatrudnianie, nagradzanie, karanie, szkolenie pracowników
Łącznik między ludźmi w organizacji
2. INFORMACYJNA
Monitor – menedżer zbiera informacje dotyczące swojego działania i otoczenia
Rzecznika – przekazuje informacje o organizacji na zewnątrz
3. DECYZYJNA
Stara się udoskonalać organizację
Przeciwdziała zakłóceniom
Efektywnie alokuje zasoby potrzebne do osiągnięcia założonych celów
Ciągle negocjuje z otoczeniem zewnętrznym(dostawcy) i wewnętrznym(zw. zawodowe)
3
3 UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNIKA
1. TECHNICZNE (zdolność posługiwania się narzędziami)
2. SPOŁECZNE (zdolność współpracy indywidualnie i w grupie)
3. KONCEPYJNE (zdolność koordynacji działań grup, integrowanie działań)
ZASADY POSTĘPOWANIA KIEROWNIKA WG. H. FAYOLA
1. PODZIAŁ PRACY – im bardziej ludzi się specjalizują tym sprawniej wykonują swoją pracę.
2. AUTORYTET – tak wydawać polecenia, aby zostały wykonany. Prócz autorytetu formalnego ważny jest
autorytet osobisty wynikający z posiadanej wiedzy.
3. DYSCYPLINA – trzeba przestrzegać przepisów. Dyscyplina wynika z dobrego przywództwa, sprawiedliwych
zasad nagradzania i karania.
4. JEDNOŚĆ ROZKAZODAWSTWA – 1 polecenie – na 1 temat – przez 1 osobę
5. JEDNOŚĆ KIEROWNICTWA – 1 cel ma 1 kierownika
6. PODPORZĄDKOWANIE INTERESU OSOBISTEGO NAD OGÓŁU
7. WYNAGRODZENIE – powinno być sprawiedliwe dla pracowników i pracodawców
8. CENTRALIZACJA – ograniczanie roli podwładnych w podejmowaniu decyzji (DECENTRALIZACJA to
zwiększanie ich roli w podejmowaniu decyzji)
9. HIERARCHIA – linie władzy od naczelnego kierownictwa do najniższego szczebla
10. ŁAD – właściwy człowiek na właściwym miejscu
11. ODPOWIEDNIE TRAKTOWANIE PERSONELU – przychylność i sprawiedliwość
12. STABILNOŚĆ ZATRUDNIENIA PERSONELU – duża fluktuacja jest niekorzystna
13. INICJATYWA – podwładni powinni mieć swobodę w tworzeniu i realizacji planów
14. DUCH JEDNOŚCI – esprit de cors – tworzenie atmosfery ducha jedności
PODEJŚCIA ZARZĄDZANIA
1. ZARZĄDZANIE NAUKOWE
2. ZARZĄDZANIE BEHAWIORALNE – oparte na badaniach zachowań organizacji i psychologii pracy
3. ZARZĄDZANIE OPTYMALIZUJĄCE - kwantyfikacja i algorytmizacja procesu podejmowania decyzji przy
wykorzystaniu technik komputerowych
4. ZARZĄDZANIE ZINTEGROWANE – stosowanie łącznie wszystkich podejść
NIEZBĘDNE UMIEJĘTNOŚCI KIEROWNIK WG KIEŻUNA TO:
Inteligencja
Odporność psychiczna
Właściwy poziom moralny
Talent kierowniczy
Zmysł organizacyjny
4 GRUPY UMIEJĘTNOŚCI I CECH OSOBOWOŚCIOWYCH WG PERHALDA:
1. UMIEJĘTNOŚĆ MYŚLENIA SYSTEMOWEGO – rozumienie złożonego i dynamicznego świata, zdolność
syntezy informacji
2. UMIEJĘTNOŚĆ DZIAŁANIA W WIELOKULTUROWYM OTOCZENIU – niezbędne w firmach
międzynarodowych. Znajomość języków obcych, historii i kultury innych krajów
3. GOTOWOŚĆ DO USTAWICZNEJ NAUKI – otwarte nastawienie do zmian i przystosowania się do nich
4. POZYTYWNE CECHY OSOBOWOŚCI I WYS. STANDRARDY ZACHOWAŃ – pozwalają na profesjonalne
kontakty z innymi ludźmi: wrażliwość społeczna, umiejętność kierowania ludźmi, rozwiązywania konfliktów
2 DYLEMATY KIEROWNIKA
1. DYLEMATY LOJALNOŚCI – kierownicy wysoko cenią sobie lojalność pracowników. Wg Webera kluczowe
wymagania to:
Bycie posłusznym
Wykonywanie ciężkiej pracy
4
Odnoszenie sukcesów bez względu na koszty
Ochrona dobrego imienia kierownika w otoczen.
Mówienie prawdy
2. DYLEMATY ETYCZNE – główną troską kierownika powinno być działanie na rzecz społeczeństwa, a nie tylko
we własnym interesie
ETYKA BIZNESU
- jest to dział etyki czyli stanowi ona filozoficzną refleksję nad etosem ludzi biznesu (etos to zespół cnót
wyznaczających zakres działalności ludzi stanowiących świat biznesu)
- to zespół norm przyjętych przez świat biznesu czyli etos świata biznesu lub jego części
ORGANIZACJA
ORGAZNIZACJA (z gr. Organizo – tworzenie uporządkowanej całości) tworzą i rozwijają ją ludzie, którzy
współpracują, aby osiągnąć określone cele.
ORGANIZACJĘ NALEŻY ROZUMIEĆ W SENSIE :
1. RZECZOWYM – jest to określony zbiór elementów wew uporządkowanych i powiązanych
ze sobą, działających w danym otoczeniu
Podstawowe składniki organizacji to ludzie, środki i cele. ( Organizacja przy pomocy
ludzi dąży do zaplanowanych celów , wykorzystując posiadane środki )
2. CZYNNOŚCIOWYM
3. ATRYBUTOWYM
PRZEDSIĘBIORSTWO – wg. Sudoła – to jednostka prowadząca, motywowana chęcią uzyskania korzyści majątkowych,
działalność gospodarcza mająca na celu zaspokojenie potrzeb innych podmiotów życia społecznego przez wytwarzanie
produktów i/lub świadczenie usług, przy czym działalność ta jest prowadzona samodzielnie na ryzyko właściciela.
KRYTERIA KLASYFIKACJI ORGANIZACJI
1. KRYTERIUM WŁASNOŚCI
Państwowa
Komunalna
Prywatna
Krajowa
Zagraniczna
Mieszana (tylko spółki!)
2. KRYTERIUM WIELKOŚCI
Małe
Duże
3. SEKTOR DZIAŁALNOŚCI
Przemysł
Rolnictwo
Budownictwo
Transport
Łączność
Handel
Edukacja
Wymiar sprawiedliwości
Finanse
REGON – krajowy rejestr urzędowy podmiotów prowadzony przez prezesa GUS. Obejmuje spis organizacji (jednostek
prawnych) funkcjonujących w danym kraju.
ORGANIZACJE:
ZWIĄZKI INSTYTUCYJNE – służą szerszej społeczności, otoczeniu
ZRZESZENIA – służą swoim członkom realizując własne zadania
ORGANIZACJE:
GIEŁDOWE (prestiż, zewnętrzna, obiektywna ocena organizacji)
POZAGIEŁDOWE
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin