tk_nr001.pdf

(733 KB) Pobierz
85519975 UNPDF
CZASOPISM O INTERNETOWE
w w w . t u r y s t y k a k u l t u r o w a . o r g
n r 1/ 2 0 0 8 (lis t o p a d 2 0 0 8 )
pa r t n e r z y :
85519975.003.png 85519975.004.png 85519975.005.png 85519975.006.png 85519975.001.png
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 1/2008 (Listopad 2008)
Spis treści
Recenzje:.............................................................................................................32
Eventy..................................................................................................................36
Miejsca i szlaki....................................................................................................40
Nowości wydawnicze
.............................................................................................................................68
2
Artykuły
Mikos v. Rohrscheidt, Armin
GWSHM Milenium, Gniezno
KulTour.pl – Poznań
Turystyka Kulturowa – wokół definicji
Słowa Kluczowe: Turystyka kulturowa, definicja
Streszczenie:
Po dokonaniu przeglądu i krótkiej analizy treści i zakresu kilkunastu definicji turystyki
kulturowej, stosowanych w oficjalnej klasyfikacji, w refleksji naukowej oraz w praktyce
dydaktycznej, autor artykułu przystępuje do przedstawienia propozycji definicji
funkcjonalnej tego fenomenu, odnoszącej się do powszechnie stosowanego określenia
turystyki jako pojęcia nadrzędnego. Propozycja uwzględnia zarówno współczesne (szerokie)
pojmowanie kultury, jak i programy (cele i treści) wypraw turystycznych z jednej, zaś aspekt
motywacji kulturowej turystów z drugiej strony. Celem autora jest udostępnienie i
upowszechnienie użytecznego narzędzia dla klasyfikacji ofert turystycznych oraz w
konsekwencji doprowadzenie do ujednolicenia polskojęzycznej nomenklatury fachowej w
dziedzinie turystyki kulturowej. Propozycję należy traktować jako punkt wyjścia dla dyskusji
w kręgach fachowych na temat definiowania turystyki kulturowej z jednoczesną opcją na
rzecz uwzględnienia w tej dyskusji środowiska organizatorów turystyki oraz jego potrzeb.
Wstęp
Teoretycy turyzmu są zasadniczo zgodni co do bardzo dawnej metryki podróży o
charakterze kulturowym. Bez wątpienia zaliczają się do nich podejmowane już w głębokiej
starożytności pielgrzymki oraz indywidualne wyprawy Greków i Rzymian o charakterze
poznawczym czy edukacyjnym [Mikos v. Rohrscheidt, 2008, s. 40-41]. Tym samym
turystyka kulturowa może być traktowana jako jeden z najstarszych (jeśli nie najstarszy w
ogóle) rodzaj turystyki. Jednak dopiero w związku z coraz bardziej w ostatnich
dziesięcioleciach rosnącym zainteresowaniem podróżami kulturowymi oraz na skutek
postępującej specjalizacji oferty turystycznej, nastąpiło powszechne wyodrębnienie turystyki
kulturowej jako osobnej grupy ofer t 1 w ramach usług turystycznych, i w konsekwencji jako
przedmiotu badań oraz dydaktyki. Pojawiła się zatem potrzeba ściślejszego definiowania tego
fenomenu tak na użytek uczestników rynku turystycznego i jego konsumentów, jak i dla
potrzeb refleksji naukowej na jego temat. Jednocześnie w konsekwencji dokonującej się
właśnie ewolucji rozumienia samej kultury a także na skutek docenienia kulturowej roli
turystyki w ogóle i pogłębienia refleksji nad ich wzajemnymi relacjami [Przecławski 2004, s
32n] ujawnił się problem z określeniem treści i zakresu interesującego nas zjawiska. Mamy
zatem dziś do czynienia z dziesiątkami definicji, ujmujących turystykę kulturową nie tylko
(co byłoby naturalne) z różnego punktu widzenia, ale także różnie określających jej treść i
zakres. Tym samym mówiąc i pisząc o turystyce kulturowej jako akademiccy specjaliści oraz
proponując i realizując oferty turystyczno-kulturowe jako praktycy nie wszyscy mówimy i
piszemy o tym samym, planujemy i organizujemy usługi w ramach tego samego segmentu.
1 W niektórych krajach (jak np. w niemieckim obszarze językowym) turystyka kulturowa była wyodrębniana od okresu
międzywojennego zarówno w ofertach biur podróży, jak i w później rozpoczętych badaniach teoretycznych nad turystyką,
jednak pod inną nazwą: określana była wówczas jako „Bildungsreisen” lub „Studienreisen”.
3
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 1/2008 (Listopad 2008)
Niniejszy tekst ma dać choćby fragmentaryczny przegląd funkcjonujących w literaturze
fachowej definicji turystyki kulturowej, podjąć próbę ich klasyfikacji oraz zaproponować
jednolitą funkcjonalną definicję turystyki kulturowej dla polskiego obszaru językowego, która
mogłaby być przydatna tak dla celów badawczych i dydaktycznych, jak i dla użytku
polskiego rynku usług turystycznych.
1. Problemy z definiowaniem turystyki kulturowej
Próbując ściślej określić, czym jest zjawisko turystyki kulturowej, trzeba na początku
zwrócić uwagę na istnienie kilku podstawowych problemów związanych z jej
definiowaniem.
Pierwszy z nich stanowi wspomniana już ewolucja samej definicji kultury ,
dokonująca się na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci. Kolejne zmiany postulowane w
zakresie i treści pojęcia kultury utrudniają w konsekwencji wyraźniejsze określenie i opisanie
fenomenu turystyki kulturowej. Jest to przecież ten segment turystyki, który zwraca się w
pierwszym rzędzie ku wartościom kulturowym jako konstytutywnej części programów
swoich wypraw, w odniesieniu do nich ustala swoje cele i koncepcje oraz odpowiednio do
ich charakteru modyfikuje na swój użytek właściwe całej turystyce sposoby organizacji i
praktyczne działania. Tymczasem, o ile jeszcze całkiem niedawno, bo aż po koniec lat
siedemdziesiątych XX wieku za kulturę uważano powszechnie niemal wyłącznie elementy
tzw. kultury wysokiej (czyli np. wybitne, uznane dzieła literatury, architektury, muzyki i
sztuki), to od lat osiemdziesiątych coraz wyraźniej pod wpływem nowego, szerokiego
rozumienia kultur y 2 zalicza się do niej także elementy materialne (obiekty) i niematerialne
(jak np. sposoby zachowań, obyczajowości) tak zwanej kultury niskiej [Richards, 1996, s.
25], popularnej albo codziennej 3 . Z jednej strony dowartościowana została dzięki temu na
przykład ludowa kultura materialna (jak tradycyjne budownictwo) oraz treści etniczne (jak
ludowa muzyka, obyczaje) a także zabytki aktywności przemysłowej, obiekty militarne i
miejsca bitew [Weissenborn, 1997, s. 8-11], z drugiej jednak ma owo rozszerzenie zakresu
kultury także inne swoje skutki. Otóż przy przyjęciu tak szerokiej definicji kultury niemal
każda społeczna aktywność ludzka może być zaliczona do działania o charakterze
kulturowym a jej trwały skutek do dziedzictwa kulturowego 4 . Tym samym niemal każda
działalność turystyczna, zawierająca element poznawczy (zwiedzanie) lub rozrywkowy
(imprezy zbiorowe dowolnego rodzaju) mogłaby być określona mianem turystyki
kulturowej.
Drugim istotnym problemem jest otwarta kwestia kryterium wyodrębnienia turystyki
kulturowej wewnątrz samej turystyki jako całości. Istotę tego problemu stanowi pytanie,
jakie znaczenie w ramach imprezy turystycznej muszą otrzymać cele kulturowe i/lub z jak
dużą intensywnością powinny pojawiać się treści związane z kulturą podczas jej trwania, by
można było taką podróż zakwalifikować jako imprezę w ramach turystyki kulturowej.
Posłużywszy się uproszczonym przykładem, można by zapytać: czy fakt noclegu grupy
wycieczkowej w zabytkowym zamku-hotelu, powiązany z krótkim objaśnieniem jego
dziejów lub historycznej roli sprawia, że członkowie tej grupy stają się konsumentami
turystyki kulturowej (jako że niewątpliwie ich pobyt w takim obiekcie można uznać za jej
element), czy też dopiero realizacja programu wycieczki, założonego w niemal 100% jako
2 Na temat rozumienia kultury jako podstawy do definiowania turystyki kulturowej szerzej por. Mikos v. Rohrscheidt
(2008), s. 17-20
3 Por. Crepaz M., - Hrovat-Forstinger B (1999), s. 28. Użyte tam pojęcie „Alltagskultur”, powszechne w literaturze
niemieckojęzycznej od lat 60-tych najprędzej można oddać w języku polskim terminem kultury codziennej.
4 Por. Steinecke (2007), s. 3-4. Autor zajmuje krytyczne stanowisko wobec takiego szerokiego określenia kultury na
potrzeby turystyki kulturowej, wskazując ryzyko uznania w logicznej konsekwencji takiej definicji wszelkich instytucji i
obiektów rozrywkowych za cele kulturowe.
4
85519975.002.png
 
Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa.org
Nr 1/2008 (Listopad 2008)
program kulturowy (np. zwiedzanie podczas wycieczki na Szlaku Piastowskim tylko i
wyłącznie obiektów do niego zaliczanych) kwalifikuje imprezę do tego rodzaju turystyki.
Prezentowane przez znawców przedmiotu różne stanowiska i wynikające z nich
definicje turystyki kulturowej są efektem prób poradzenia sobie z konsekwencjami tych
właśnie problemów. Z uwagi na trudność w jednoznacznym i ostatecznym rozgraniczeniu
turystyki kulturowej od innych rodzajów turystyki niektóre definicje naświetlają jej zjawisko
jednostronnie, czy to w odniesieniu do jego specyficznej oferty, do istniejącego na nią
popytu oraz do kulturowych wartości zwiedzanych obiektów [Steinecke (2007), s. 4-5]. Inni
autorzy zwracają uwagę na osobiste motywy uczestniczącego w podróży turysty [Dreyer
(2000), s.26-27]. Tego rodzaju definicje z pewnością ograniczają możliwość głębszego
zrozumienia zjawiska turystyki kulturowej, jednak wyraźniej odróżniają ją od pozostałych
rodzajów turystyki. Z kolei definicje całościowe , próbujące ująć jej fenomen możliwie
najpełniej, więcej uwagi poświęcają już to samej kulturze, ujętej jako cel turystyki, już to
indywidualnemu rysowi konsumenta tej turystyki, jego zainteresowaniom i ewentualnym
korzyściom z jej uprawiania.
Dodatkowym czynnikiem, pogłębiającym z jednej strony refleksję nad kulturową rolą
turystyki w ogóle, z drugiej jednak utrudniającą wyodrębnienie turystyki kulturowej jest
obecne w licznych tekstach współczesnych badaczy tak zwane spojrzenie uniwersalne.
Ujmuje ono całą turystykę jako element kultury i dostrzega aspekty i treści kulturowe w
każdej niemal imprezie turystycznej. W konsekwencji jego zwolennicy proponują niemal
zawsze (często obok definicji węższych) tzw. najszerszą definicję turystyki kulturowej,
zaliczając do niej większość aktywności turystycznych. Niezależnie od oczywistej
pożyteczności takiego ujęcia turystyki z punktu widzenia pożądanego kierunku rozwoju
globalnej turystyki, przyczynia się ono do rozwodnienia treści interesującego nas fenomenu
turystyki kulturowej i utrudnia refleksję nad jego specyficznymi cechami, szczególnymi dla
niego rodzajami wypraw, typowymi destynacjami czy profilem turystów kulturowych.
Dla uzyskania lepszej orientacji w polach zainteresowań turystyki kulturowej oraz w
akcentowanych przez badaczy jej wyróżniających aspektów (cech istotnych) przedstawione
zostanie poniżej kilkanaście z nich, których treść poddana zostanie krótkiej analizie.
Następnie podjęta będzie próba skonstruowania własnej, całościowej i funkcjonalnej definicji
turystyki kulturowej. Powinna ona możliwie najpełniej ująć interesujące nas zjawisko,
umożliwiając jego wyraźne wyodrębnienie w ramach turystyki, stanowić podstawę do
opartego na możliwie wyraźnych kryteriach jej podziału na poszczególne typy wypraw. Co
może najważniejsze, chcielibyśmy, aby owo funkcjonalne określenie stało się na przyszłość
także dla podmiotów, działających w tym segmencie rynku turystycznego użytecznym
instrumentem w tworzeniu, formułowaniu, wyodrębnianiu i dystrybucji ich turystyczno-
kulturowej oferty. Jasne wyodrębnienie i podział tej oferty może mieć bowiem istotne
znaczenie i dla nich samych, i dla ich potencjalnych klientów, coraz bardziej świadomie
poszukujących w turystyce tego, co im odpowiada.
2. Ewolucja pojmowania treści i zakresu turystyki kulturowej
Jeszcze nie tak dawno, bo do początku lat osiemdziesiątych turystyka kulturowa (nie
wyodrębniana zresztą z ogółu aktywności turystycznych) była rozumiana jako zwiedzanie
tych obiektów i uczestnictwo w tych imprezach, które w myśl powszechnej opinii kojarzyły
się z kulturą wysoką. W Polsce takie spojrzenie przetrwało nawet dłużej, co dobrze obrazują
przytoczone poniżej definicje „turystyki kulturalnej”:
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin