jak powstaje ocena opisowa.docx

(56 KB) Pobierz

Jak powstaje ocena opisowa?

   Wstęp

   Zgodnie z założeniami reformy oświatowej od kilku lat uczniowie klas młodszych nie otrzymują stopni (jedynek, dwójek ani piątek).
   Zamiast świadectwa ze stopniami z języka polskiego, matematyki, czy środowiska uczeń i jego rodzice otrzymują świadectwo, na którym zbiór zdań opisuje zachowanie i postępy w nauce dziecka.
   Jak zrozumieć i zinterpretować te zdania, zgodnie z intencją ich autora (nauczyciela)?
   Postaram się pomóc czytelnikowi ocen opisowych, podając zasady, według których tworzymy oceny opisowe w naszej szkole.

   Co musi znaleźć się w ocenie opisowej?

   Na każdym świadectwie ucznia klas I-III musi znaleźć się ocena opisowa zachowania ucznia, ocena z religii (stopień) oraz ocena opisowa osiągnięć z zajęć edukacyjnych (co oznacza ocenę nauki).
   Widzą Państwo drugą stronę świadectwa ucznia klasy I, II lub III:

    WYNIKI KLASYFIKACJI KOŃCOWOROCZNEJ

zachowanie
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
tu wpisujemy zdania mówiące o zachowaniu ucznia
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
religia / etyka                               stopień......................................
Zajęcia edukacyjne
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
tu wpisujemy zdania na temat osiągnięć ucznia w nauce
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
Szczególne osiągnięcia
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
tu wpisujemy informacje o sukcesach ucznia w konkursach na etapie pozaszkolnym
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................

                   WYCHOWAWCA KLASY

Skala ocen:
1) zachowanie, zajęcia edukacyjne: ocena opisowa,
2) religia / etyka: celujący, bardzo dobry, dobry,
    dostateczny, dopuszczający, niedostateczny




Ocena zachowania

   Ocena zachowania w naszej szkole przedstawia te cechy dziecka, które umożliwiają mu uczenie się w szkole i dobry kontakt z innymi ludźmi.
Przedstawiam przykład całej oceny zachowania ucznia (na świadectwie zamiast wyrazu "uczeń" piszemy imię dziecka):
   Uczeń potrafi zgodnie bawić się z rówieśnikami. Potrafi też nawiązać kontakt z nauczycielem. Na ogół samodzielnie radzi sobie z zadaniami. Potrafi pracować w skupieniu, wytrwale. Chętnie zgłasza się do odpowiedzi. Przynosi potrzebne przybory, materiały i pomoce. Potrafi właściwie zachować się w miejscach publicznych. Samodzielnie dokonuje oceny swojego zachowania.

Są to zdania mówiące o:

·  relacjach z rówieśnikami i dorosłymi
Uczeń potrafi zgodnie bawić się z rówieśnikami. Potrafi też nawiązać kontakt z nauczycielem.

Jest to ocena pozytywna.
Jeżeli czytamy informację, że uczeń zawsze zgodnie bawi się z rówieśnikami, trudno napisać wyższą ocenę, więc mowa tu o uczniu wzorowym.
Zdanie uczeń często wywołuje konflikty z rówieśnikami mówi, niestety, o uczniu sprawiającym swoim zachowaniem trudności kolegom i dorosłym.

·  sposobie pracy dziecka podczas lekcji
(samodzielności, koncentracji uwagi, aktywności)
Na ogół samodzielnie radzi sobie z zadaniami. Potrafi pracować w skupieniu, wytrwale. Chętnie zgłasza się do odpowiedzi.

Można oczekiwać, że uczeń wzorowy zawsze samodzielnie radzi sobie z zadaniami.
Inny uczeń - z trudnościami w nauce - może podczas rozwiązywania zadań często oczekiwać pomocy nauczyciela.

 

·  przestrzeganiu praw i obowiązków ucznia
(przygotowaniu do zajęć, wykonywaniu poleceń, zachowaniu w różnych sytuacjach)
Przynosi potrzebne przybory, materiały i pomoce. Potrafi właściwie zachować się w miejscach publicznych. Samodzielnie dokonuje oceny swojego zachowania.

Taką ocenę dostanie uczeń wzorowy, czasem z dopiskiem, że zawsze potrafi właściwie zachować się w miejscach publicznych.
Uczeń, który z trudnością wykonuje obowiązki szkolne, może przeczytać zdania: często zapomina o przygotowaniu przyborów szkolnych, nie zawsze właściwie zachowuje się podczas wycieczek lub przerw.



Na podstawie przytoczonych przykładów widać, że do każdego punktu opracowujemy zestaw zdań, które odnoszą się do naszych uczniów. Są to zdania określające opanowanie danej umiejętności na wysokim, dobrym lub niskim poziomie.
Podstawą do sformułowania oceny każdego dziecka są informacje, gromadzone na jego temat przez nauczyciela podczas roku szkolnego. Pisząc te zdania, staramy się nadać im jednoznaczną wymowę (pozytywną lub negatywną), porównując rzeczywiste osiągnięcia dziecka z oczekiwanymi w danej klasie.

Ocena postępów w nauce

Opis postępów w nauce jest uporządkowany według następujących obszarów aktywności dziecka:

·  umiejętności językowe

słuchanie
mówienie
czytanie
pisanie

 

·  myślenie matematyczne

liczenie
praktyczne zastosowanie matematyki (mierzenie, obliczenia pieniężne)
rozwiązywanie zadań tekstowych

·  umiejętności badawcze

udział w obserwacjach przyrodniczych
bogacenie wiadomości na temat środowiska

·  umiejętności artystyczne

aktywność muzyczna
aktywność plastyczna i techniczna
aktywność ruchowa

   Oceniając te ostatnie aktywności uwzględniamy przede wszystkim zaangażowanie i wysiłek dziecka oraz przygotowanie do zajęć.
   Podobnie jak przy opisie zachowania, do każdego ocenianego punktu powstaje zestaw możliwych do użycia zdań. Mają one wydźwięk pozytywny lub negatywny.
   Jednak, aby właściwie odczytać znaczenie danej oceny, trzeba poznać wymagania, jakie są stawiane uczniowi klasy I, II lub III.
   Zgodnie z Regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów Szkoły Podstawowej Nr 68 każdy nauczyciel ma obowiązek na początku roku szkolnego zapoznać uczniów z wymaganiami obowiązującymi w danym roku szkolnym.
   Ponieważ w klasach młodszych trudno wymagać od ucznia dokładnego przeczytania tych oczekiwań, zostaną one opisane dla rodziców w następnym artykule na temat oceny opisowej.

nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
mgr Małgorzata Cendrowska

 

 

Ocenianie uczniów klas I-III.

 

Karta obserwacji osiągnięć szkolnych ucznia
klasy ...............  w roku szkolnym 200.../200...

 

 

Nazwisko i imię .........................................................

 

Lp.

Osiągnięcia

Miesiące

IX-X

XI-XII

I-II

III-IV

V-VI

Uwagi

Z

D

M

Z

D

M

Z

D

M

Z

D

M

Z

D

M

I.  ZACHOWANIE

1.

Stosunek do obowiązków szkolnych

.

.

.

.

.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin