Globalizacja_szanse_i_zagrozenia.pdf

(195 KB) Pobierz
76061351 UNPDF
GLOBALIZACJA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Współczesny świat do pewnego stopnia się skurczył. Wraz z rozwojem postępu tech-
nicznego, który zwielokrotnił ludzkie możliwości w dziedzinie komunikacji i przepływu
informacji, staliśmy się sobie bliżsi, ale i bardziej od siebie zależni. Wydarzenia roz-
grywające się gdzieś daleko – jak w przypadku kryzysu finansowego w Azji czy wojny
w Bośni – nierzadko wpływają na nasze życie. Bardziej od siebie zależni, powinniśmy
być też za siebie bardziej odpowiedzialni. Na zajęciach uczniowie dyskutują o wyzwa-
niach, jakie stoją przed współczesnym światem, zastanawiają się, jak wspólnota mię-
dzynarodowa może rozwiązywać najbardziej palące problemy.
CELE
Po zajęciach uczniowie powinni umieć:
wyjaśnić, dlaczego „świat zrobił się mniejszy”;
omówić, na czym polega zjawisko globalizacji we współczesnym świecie;
podać przykłady negatywnych oraz pozytywnych przejawów globalizacji.
JAK PRZEPROWADZIĆ ZAJĘCIA?
PROWADZENIE
1. Na lekcji poprzedzającej realizację tego tematu poproś uczniów, żeby dzień przed zaję-
ciami na temat globalizacji obejrzeli w telewizji wiadomości i wynotowali wydarzenia, które
uznali za najważniejsze czy najciekawsze. Na początku lekcji poproś, aby odczytali swoje
notatki, a następnie zastanowili się, jaką drogą i jak szybko dotarły do nich te informacje.
2. Poproś uczniów o przeczytanie tekstu „Świat zrobił się mniejszy”. Dziennikarze, politycy
i ekonomiści spierają się obecnie na temat tego, do jakiego stopnia globalizacja odmieniła
nasze życie. Zapytaj, czy coca-cola, muzyka Madonny, perfumy Diora oraz MTV mają coś
wspólnego z globalizacją? Zaproponuj uczniom wzięcie udziału w konkursie – wygrywa
ten, kto wypisze na kartce najwięcej dowodów na wzajemne powiązania życia współczes-
nych młodych Polaków ze światem. Daj uczniom około pięciu minut na zastanowienie się
i spisanie przykładów, a następnie poproś o odczytanie ułożonych przez nich list.
3. Poproś uczniów, by w parach przeczytali tekst „Globalna wioska”. Następnie poleć im,
by kolejno wymieniali przykłady zmian zachodzących w świecie na skutek rozwoju technik
komunikacyjnych.
76061351.002.png
4. Poleć uczniom, by przeczytali tekst „Kultura masowa”, a następnie przystąpili do reali-
zacji ćwiczenia „Sąd nad globalizacją”. Poproś o przeczytanie instrukcji do tego zadania.
Na podstawie przeczytanego tekstu i własnej wiedzy uczniowie będą oceniać szanse
i zagrożenia, jakie niosą ze sobą różne przejawy globalizacji. Podziel uczniów na trzy grupy:
1/3 to obrońcy, 1/3 to oskarżyciele i 1/3 to sędziowie, którzy wydadzą werdykt po wysłu-
chaniu obu stron. Każda ze stron powinna mieć kilka minut na zaprezentowanie swojego
stanowiska. Uczniom w uporządkowaniu argumentów pomoże tabelka zamieszczona
w ćwiczeniu „Sąd nad globalizacją”. Zwróć uwagę uczniów na obecną w świecie opinię,
że kraje bogate rozwijają się kosztem krajów biednych, a zjawisko globalizacji pogłębia ten
proces. Wyrazem tych obaw są protesty przeciwników globalizacji podczas obrad Między-
narodowego Funduszu Walutowego i Banku Światowego.
5. Po zakończeniu sądu lub debaty zachęć uczniów do ułożenia manifestu w postaci kilku
krótkich postulatów dotyczących tego, w jakim świecie chcieliby żyć, np. „Chcemy żyć w świecie,
gdzie nikt nie jest prześladowany”. Powiedz uczniom, żeby zapisali swoje postulaty
na dużym arkuszu papieru i powiesili w widocznym miejscu w swojej klasie. Następnie
niech porównają zapisane przez siebie hasła z informacjami zawartymi w ramce „Wartości
na nowe tysiąclecie”. Czy ich potrzeby i „żądania” pokrywają się z tym, co ONZ uznało
za najważniejsze w swojej misji w XXI wieku.
6. Zaproponuj uczniom wykonanie zadania „Reklama społeczna”. Zadaniem uczniów będzie
wymyślenie reklamy społecznej – plakatu, który miałby zostać umieszczony na billboardach
– adresowanej do ich rówieśników. Jej tematem powinien być jeden z palących problemów
o wymiarze globalnym. Zrób zastrzeżenie, że reklama musi być zrozumiała i nie może zawierać
drastycznych scen.
7. Na zakończenie powiedz uczniom, że każdy z nas jest przede wszystkim obywatelem
swego kraju. Powiedz, że od niedawna jesteśmy obywatelami zjednoczonej Europy, ale każdy
z nas jest równocześnie odpowiedzialny za cały świat, w którym żyjemy. Poproś uczniów,
żeby zastanowili się, co to znaczy być „obywatelem świata”, jakie cechy i umiejętności powinien
on mieć, jakie powinności wiążą się z tą ważną, choć nie zawsze uświadamianą rolą.
Poproś uczniów o zapisanie na kartkach swoich przemyśleń, a następnie o wspólne opra-
cowanie na forum klasy portretu dobrego obywatela świata. Poproś uczniów, aby skorzystali
ze swoich wcześniejszych wypowiedzi, a także z tabelki „Wartości na nowe tysiąclecie”.
 
MATERIAŁY DLA UCZNIÓW
Świat zrobił się mniejszy
Światbardzosięskurczyłwostatnichdziesięcioleciach.Największywpływmiałyna
toułatwieniawpodróżowaniuirozwójśrodkówmasowegoprzekazu.Światniestał
sięmoże–jaktoprzewidywano–globalnąwioską,alejestdzisiajznaczniemniejpodzielony
niżkiedyś.Więcejwiemyoinnych,szybciejuzyskujemywszystkiepotrzebne(iniepotrzebne)
informacje.Młodziludzienacałymświeciesłuchajątejsamejmuzykiipodobniesię
ubierają.Niektórzyniepokojąsięnawet,czytakdynamicznyrozwójkulturymasowejnie
doprowadzidozupełnegoujednoliceniaświata,dozanikuwszelkichróżnickulturowych.
Na szczęście obawy te są chyba nieco przesadzone, bo rzeczywiście smutny byłby
świat,wktórymwszędziebyłobyzupełnietaksamo:tesamepotrawy,tesamestroje,
tesamezwyczaje,takasamaarchitektura.Dziękinowoczesnymśrodkomtransportu
ludziebłyskawicznieprzenosząsięzmiejscanamiejsce.Jednipodróżujądlaprzyjemności
albowinteresach.Inni,niestety,sądotegozmuszeni.Zojczyznywypędzaich wojna,
prześladowania, bieda i głód . Osiedlająsięwinnychpaństwach,tęskniązaswym
krajemirodziną. Uchodźcy i imigranci niewszędziesąmilewidziani–wieluludzi
obawiasiękonkurencjinarynkupracy,nierozumieinieakceptujeobcychobyczajów
ikultury.Możnamiećnadzieję,żedziękiśrodkommasowegoprzekazutakienieżyczliwe
postawybędąpojawiałysięcorazrzadziej.Telewizja,radioiprasanieustannieprzynoszą
nam informacje o krwawych i tragicznych wydarzeniach, budząc współczucie dla oiar
klęskżywiołowychiokrutnychwojen.Wiedzanatematnieszczęśćdotykającychinne
narodysprawia,żetrudnodzisiajzachowaćobojętność–nicdziwnego,żenigdyjeszcze
wspólnotamiędzynarodowaniewkładałatylewysiłkuwpomaganieludziomcierpiącym.
Globalizacjipodlegatakżegospodarka–obszaremdziałaniamiędzynarodowych
korporacji jest przecież cały świat, a trudności ekonomiczne w jednej części globu
natychmiastoddziałująnasytuacjęwinnychkrajach. Globalizacja gospodarki
z jednej strony sprzyja upowszechnianiu się nowoczesnych technologii, z drugiej
jednak–jaktwierdząniektórzy–pogarszaitakjużdramatyczneproblemypaństw
słaborozwiniętych.Przeciwnicyglobalizacjigłoszą,iżobywateletychpaństwpadają
oiarągospodarczychinteresówkorporacjiorazrządównajbogatszychkrajówświata.
76061351.003.png
Globalna wioska
Jakwdawnychczasachludziedowiadywalisięotym,cosiędziejewinnychmiastach
czykrajach?Najczęściejinformacjidostarczaliimkupcy,którzypodróżowaliwinteresach.
Przekazywanewtensposóbwiadomościbyłyjednakwyrywkoweibardzospóźnione.
Częstomijałycałemiesiące,nimmożnasiębyłodowiedziećotym,żegdzieśdalekowy-
buchławojnaalbonatronwstąpiłnowykról.Dziśinformacja,dzięki00umieszczonymnad
Ziemią satelitom ,telewizjiorazinternetowi,obiegaświatniemaltakszybkojakmyśl.
Nowe techniki komunikacyjne ułatwiły porozumiewanie się ze
sobąludzi,wymianęmyśli,idei,technologii.Zjednejstronymoże
topowodowaćchaos,zktóregotrudnowyłowićwiadomościna-
prawdęważne,zdrugiejutrudnia niedemokr at ycznym r zą-
domkontrolęnadoby watelami.Kiedyśtyranimogliukrywać
zbrodnie popełniane na własnym narodzie, dziś byłoby to nie-
możliwe.Przykłademmogąbyćrelacjezdokonanejnapolecenie
władzchińskichmasakrynaplacuNiebiańskiegoSpokojuwPe-
kiniew199r.Dziękirozwojowimediównarodziłasię światowa
opinia publiczna ,którawpływanapoczynaniarządzącychpolity-
kówiwwielusytuacjachwymuszazajęcieokreślonegostanowi-
ska,np.publicznegopotępieniadlałamaniaprawczłowieka,zerwa-
niakontaktówhandlowychzpaństwempopierającymterroryzm.
Kultura masowa
SocjologBenjaminBarberpisze:„SiećrestauracjiMcDonald’sobsługujedziennienacałym
świecie0mlnklientów,czyliwięcejniżliczyludnośćGrecji,IrlandiiiSzwajcariirazem”.
Myszka Miki, coca-cola, dżinsy – oto najbardziej znane symbole kultury masowej
utożsamianejnajczęściejzniezwykleekspansywnąkulturąamerykańską.BajkiDisneya
jednocząprzedtelewizoramidziecizcałegoświata,markowespodniedlamłodychludzi
wbiednychkrajachsąmiarąstatususpołecznego.Dlajednych kultura masowa oznacza
możliwośćżyciatakjakbohaterowiefilmów,inniwidząwjejw ytworach przejaw
zdegenerowanej kultury Zachoduizagrożeniedlasystemuwładzy.Wniektórychkrajach
arabskichzakazanejestposiadanieprywatnychantensatelitarnychiodtwarzaczywideo.Kultura
masowajakoprzejawglobalizacjiczęstoocenianajestbardzokrytycznie.ZdaniemBenjamina
Barberakulturaglobalna„odpowiadanaszejobojętności,dekoncentracjiignuśności.Disney,
McDonald’siMTVapelujądotego,cołatwe,szybkieiproste”.Niepozostawiawięcmiejscanawyobraźnię
czywrażliwość.Innymargumentemwysuwanymprzeciwkokulturzemasowejjestzarzut,
żeniszczy tradycyjne obyczaje (zmieniamodę,propagujenoweświęta,jaknp.walentyn-
ki)isprawia,żewszyscystająsięcorazbardziejdosiebiepodobniicorazmniejciekawi.
76061351.004.png
Wartości na nowe tysiąclecie
Wolność - mężczyźniikobietymająprawożyćiwychowywaćswojedzieciwgodności,
wolniodgłodu,nędzyistrachuprzedprzemocąiuciskiem.Najlepszymgwarantem
tychprawjestprzedstawicielskawładzasprawującarządywoparciuowolęspołeczeństwa.
Równość i solidarność - żadenczłowiekani żadennaródnie możebyćpozbawiony
możliwościczerpaniakorzyścizprocesówglobalizacji.Kosztyiobciążeniazwiązane
zzarządzaniemglobalnymryzykiemmusząbyćsprawiedliwiepodzielone.Ci,którzy
czerpiąnajmniejszekorzyści,sąuprawnienidootrzymaniapomocyodtych,których
korzyścizglobalizacjisąnajwiększe.
Tolerancja - ludziepowinninawzajemsięszanować,respektująccałeświatowebogactwo
wierzeń,kulturijęzyków.Różnicwewnątrzipomiędzyspołeczeństwaminienależy
sięobawiaćaniniwelować,alejepielęgnować.
Poszanowanie środowiska naturalnego - wobcow aniuzewsz ystkimiż y jąc y mi
stworzeniamiiwkorzystaniuzzasobównaturalnychpowinniśmykierowaćsięroztropnością
iprzekazaćnastępnympokoleniomniezmierzonebogactwo,jakimobdarzyłanasnatura.
Wspólna odpowiedzialność - państwamusząwspółdziałaćwceluutrzymaniapokoju
ibezpieczeństwanaświeciewedługzasadokreślonychwkarcieNarodówZjednoczonych.
Zarządzanieryzykiemizagrożeniami,któredotycząwszystkichludzi,powinnoopierać
sięnawielostronnychuzgodnieniach.
My, Ludy: Rola Narodów Zjednoczonych w XXI wieku, raport Sekretarza Generalnego ONZ
9
76061351.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin