Profilaktyka.doc

(1127 KB) Pobierz
Profilaktyka wg

Profilaktyka wg. W. Okonia

ogół działań zapobiegawczych niepożądanym zjawiskom w rozwoju i zachowaniu się ludzi

Profilaktyka wg. PWN

profilaktyka [gr. Prophylaktikós ‘zapobiegawczy’], zapobieganie, prewencja, wszelka działalność zapobiegająca zjawiskom szkodliwym, p.: chorobom, uzależnieniom, wypadkom itd.;

Wyróżnia się trzy poziomy profilaktyki niedostosowania społecznego.

Są to:
- Profilaktyka pierwszego stopnia (pierwszorzędowa) obejmująca środki, które umożliwiają zwalczanie zasadniczych przyczyn patologii, promocję zdrowia psychicznego i fizycznego oraz przedłużanie życia człowieka.
- Profilaktyka drugiego stopnia (drugorzędowa) określająca postępowanie, które zmierza do ujawnienia i eliminowania możliwie najszybciej, wszelkiego rodzaju niedostosowań i zaburzeń osobowości, zanim nastąpi stan charakterystyczny dla danego zjawiska patologii.
- Profilaktyka trzeciego stopnia (trzeciorzędowa), oznacza interwencję, która ma na celu zapobiec komplikacjom i następstwom społecznym z powodu wystąpienia stanu dewiacji.
 

Podstawowe środowiska oddziaływań profilaktycznych

Nowoczesna profilaktyka powinna przebiegać równocześnie w wielu środowiskach, o których do tej pory myśleliśmy oddzielnie. Należą do nich:

·         szkoła (a w szczególności klasa szkolna)

·         rodzina

·         społeczność lokalna

·         globalne środowisko kulturowo-społeczne realizujące się za pomocą globalnych przekazów kulturowych, medialnych, generacyjnych itp.

 

Główne odmiany profilaktyki patologii społecznej wyróżnia się ze względu na rodzaj intencjonalnie podejmowanych działań mających na celu przeciwdziałanie dewiacjom.
1. Profilaktykę eliminująco-uprzedzającą.
Wiąże się ona z możliwie najwcześniejszym wykrywaniem i usuwaniem biologicznych, psychicznych i społecznych czynników zwiększających ryzyko wykolejenia jednostki. Stosowanie takich działań wyraża się w blokowaniu patogennych czynników, lub zwiększaniu odporności jednostki na wpływ wymienionych czynników.
2. Profilaktykę eliminująco-objawową.
Polega ona na możliwie wczesnym wykrywaniu i reagowaniu na początkowe objawy niedostosowania jak p. wagary, ucieczki z domu, agresywny stosunek do rodziców, nauczycieli czy rówieśników, niepowodzenia szkolne. Celem tych działań jest likwidowanie skłonności młodzieży do zachowań nieakceptowanych społecznie.
3. Profilaktykę powstrzymującą.
Za pomocą różnych środków uniemożliwia ona lub utrudnia podjęcie decyzji dotyczącej czynu nagannego, bądź też wywołuje zmianę takiej decyzji.
4. Profilaktykę kreatywną.
Wzmacnia ona i podtrzymuje formy zachowań alternatywne do nieakceptowanych społecznie, czyli takie, które mając charakter prospołeczny wywierają wpływ na ludzi tłumiąc siłę oddziaływania szkodliwych czynników konkurencyjnych. Zalążki postaw prospołecznych powinny być kształtowane w procesie wychowania. Wyniki wielu badań wskazują, że pod względem skuteczności i poniesionych kosztów ( materialnych, społecznych i etycznych) profilaktyka kreatywna jest znacznie bardziej opłacalna, niż oparta na destrukcji tradycyjna działalność profilaktyczna.
 

Modele i rodzaje oddziaływań stosowanych w profilaktyce
Analizując literaturę zauważa się olbrzymią różnorodność strategii i rodzajów działań profilaktycznych wskazuje się  kilka charakterystycznych cech, wspólnych dla większości działań profilaktycznych:
1. Aktywność działania prewencyjne, w przeciwieństwie do terapeutycznych, nie mają charakteru reaktywnego, gdyż pojawiają się zanim jeszcze wystąpiły zaburzenia.
2. Ukierunkowanie na zaspokojenie potrzeb zachowania życia jednostki, uzyskiwania wsparcia, miłości, odnajdywania poczucia własnej tożsamości.
3. Globalne podejście działania profilaktyczne łączą takie dyscypliny, jak zdrowie fizyczne i psychiczne, uzależnienia, przestępczość itp.
4. Osobista odpowiedzialność jednostka sama ponosi odpowiedzialność za własne życie.
5. Wielowymiarowość działań zaangażowanie w działalność zarówno profesjonalistów jak i wolontariuszy.
6. Relacja jednostka-środowisko jednostka nie może być zdrowa, jeśli chore jest środowisko i odwrotnie.
 

PLACÓWKI ZAJMUJACE SIĘ PROFILAKTYKĄ

Innym sposobem na zwalczanie patologii w społeczeństwie są ośrodki pomocy, organizacje i placówki terapeutyczno-opiekuńcze, takie jak:
•Poradnie Psychologiczne;
•Centra terapii uzależnionych;
•Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej;
•Centra Pomocy Rodzinie;
•Policja

•MONAR.

 

 

 

 

Problem patologii można przezwyciężyć jedynie stosując metody profilaktyczne, a więc takie, które wycelowane są w przyczyny patologii. Istnieją w Polsce podstawy prawne do tego typu działań, (·p. ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii, o wychowaniu w trzeźwości, przepisy ograniczające reklamę tytoniu i alkoholu, zakazy emitowania treści brutalnych demoralizujących), ale z przestrzeganiem tych zapisów jest nie najlepiej, co jest kolejną patologią. Istnieją także organizacje pozarządowe, które wspomagają walkę z patologiami i pomagają ich ofiarom takie jak MONAR, AA, KARAN, PETRA, LA STRADA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Notatki z dnia  18.10.2008r.

 

PROFILAKTYKA – zapobieganie

                               -  przeciwdziałanie ® zwalczanie !

 

PROFILAKTYKA SPOŁECZNA przeciwdziałanie patologiom społecznym ( źródło patologii- jednostka)

                                                        -  kryminologia

                                                        - psychologia kliniczna

                                                        - resocjalizacja

 

PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA – projektowanie i oddziaływanie na człowieka; „sztuka wychowania”

 

WYCHOWANIE- planowe i celowe działanie z zamiarem ukształtowania postaw, dyspozycji i umiejętności, osobowości przez wychowawcę wg. określonych wzorców

 

 

Notatki z dnia 19.10.2008r.

 

PEDAGOGIKA zajmuje się projektowaniem wychowania.

 

·         Pozytywizm – pedagogika celów

P = f (t,c)                                              f- projekt, t- teoria, c- cel

 

 

·         Humanizm ( pedagogika humanistyczna) – pedagogika wartości

P =  f (t,c,w)                                         w- wartość

 

·   Metodyka - oddziaływanie ( projekt)

                    - poznawanie ( diagnostyka)

 

 

 

·   Krzywa rozwojowa

 

 

                     Kulturowa         

                     Społeczna

Płaszczyzny  ekologiczna

                     Biologiczna

 

 

·   Pedagogika dyscypliny : opiekuńcza, wczesnoszkolna….. andragogika….geriatryczna

·   Pedagogika społeczna – obejmuję cały obszar życia człowieka

 

 

 

 

 

 

·   Pedagogika

        ß

Pedagogika specjalna

                    





                   

 

 

 

                                                                          

Pedagogika rewalidacyjna                                         Pedagogika resocjalizacyjna

Przywrócenie do stanu zdrowia                                                  podmioty zagrożone  wykolejeniem lub                  

Tyflo…, surdo… oligo…,logoped…                                            nieprzystosowane , marginalizowane

Defektologia                                                                                lub te osoby, które chcą się znaleźć na marginesie  życia

                                                                                                     Np. kloszardzi

                                                                                                     Dyscyplina Pedagogiki resocjalizacyjnej-pedagogika

                                                                                                     Penitencjarna ( dotyczy osób uwięzionych)

 

 

SAMOWYCHOWANIE TO STANDARD WYCHOWANIA

 

 

Ñ CELE  WYCHOWANIA RESOCJALIZUJĄCEGO

 

Cele  kształcenia  wypływają  z  przyjętych  i  uznanych  wartości  i  potrzeb.  Stanowią  one  wytyczne  i  zadania  dla  procesu  kształcenia , określają  jego  wymagania  programowe  oraz  oczekiwane  rezultaty. Pojęcie  „cele  kształcenia”  W. Okoń  określa  jako  „świadomie  założone  skutki jakie  społeczeństwo  pragnie  osiągnąć  przez  funkcjonowanie  systemu  kształcenia , zależą  one  zatem  od  charakteru  społeczeństwa , od  poziomu  jego  kultury  i  od  poziomu  całego  systemu oświaty  i  wychowania  w  danym  kraju. Za  nadrzędne  wartości  wszystkich  systemów  społeczno – politycznych  należy  przyjąć  dobro  każdego  człowieka , szczęście  i  wszechstronny  rozwój oraz  dobro  całego  społeczeństwa , jego  harmonijny  rozwój  polityczny , ekonomiczny  i  kulturalny”. Cele  kształcenia  powinny  być  ukierunkowane  przede  wszystkim  na  wartości  poparte  tradycją  dziedzictwa  kulturowego

Celem  wychowania  resocjalizującego  jest  przekształcenie  osobowości  wychowanków , usunięcie  stanu  niedostosowania  społecznego , będącego  negatywną  organizacją  postaw  wobec  siebie  samego , innych  ludzi  oraz  zasad  współżycia  społecznego.  W  wychowaniu  resocjalizującym  chodzi  o  takie  przekształcenie  osobowości  nieletnich  oraz  ich  postaw , aby  nie  były  one  źródłem  reakcji  negatywnych  i  agresywnych  wobec  norm  Zabezpieczających  funkcjonowanie  systemów  społecznych , istnienia  oraz  rozwoju  społeczeństwa  i  kultury. 

Wychowanie resocjalizujące  zmierza  więc  do  przezwyciężenia  negatywnego  stosunku  jednostki  do  zbioru norm  wyznaczających  jej  określone  obowiązki  i  uprawnienia , do  wyeliminowania  względnie trwałych , negatywnych  ustosunkowań  do  oczekiwań  społecznych. Zachowanie  człowieka  zależy  od  jego  osobowości  i  od  konkretnej  sytuacji , w  której  podejmuje  działanie .

Skuteczna  działalność  resocjalizacyjna  prowadzi  do  trwałego  przekształcenia  dyspozycji  do  zachowań na  zgodne  z  obowiązującymi  normami  społecznymi , moralnymi  i  prawnymi . Wychowanie resocjalizacyjne  nie  może  jednak  zmierzać  tylko  do  konformistycznego  przystosowania  społecznego , ale  dążyć  do  kształtowania  osobowości  samodzielnych  i  twórczych  na tyle ,na  ile  pozwalają  na  to  posiadane  przez  osoby  niedostosowane  zdolności , warunkujące  samodzielne , zgodne  z  normami , rozwiązywanie  problemów .

·         Przywrócenie do normalnego nurtu życia społecznego

1.       odłączenie lub ograniczenie negatywnego czynnika etiologicznego

2.       proces naprawczy

3.       profilaktyka następcza, by zapobiec nawrotom

4.       dążymy do zainspirowania do samowychowania

 

 

Cele wychowania = cele wychowania resocjalizującego

 

Ñ FUNKCJE  WYCHOWANIA RESOCJALIZUJĄCEGO

 

1.       Wychowanie

2.       opieka

3.       terapia

 

Ad.1 Wszechstronny rozwój

Ad 2 ,3 Człowiek z dysfunkcją nie umie lub nie może regulować swoich stosunków ze społeczeństwem. Aby normalnie jednostka funkcjonowała potrzebna jest opieka.

Terapia- reedukacja, przepracowanie tych struktur osobowości, które spowodowały, że człowiek tak funkcjonuję.

 

 

WYKOLEJENIE  lub NIEDOSTOSOWANIE jest procesem nauki, wymaga czasu; ma swoja dynamikę, przebieg

 

 

 

 

Ñ TEORETYCZNY MODEL WYKOLEJENIA

 

ZACHOWANIE ( można je zaobserwować)

POSTAWY

BEHAWIORALNE CZYNNIKI

                            Symptomy : wagary, uzależnienia, agresywne zachowania, negowanie norm, zakazów, regulaminu, wandalizm, kradzieże, kultywowanie norm więziennych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

þ Te  zachowania są funkcją osobowości, która została uformowana

* Resocjalizacja  może być od „kolebki aż po grób”

 

 



ETIOLOGIA

18

 


 



      

 



OSOBOWOŚĆ



           

 

ZACHOWANIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli  są wszystkie te  trzy czynniki to możemy mówić o wykolejeniu

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin