5-latki, listopad.doc

(83 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – LISTOPAD

 

 

TEMATYKA :

 

I   TYDZIEŃ                            -              Kropi, kapie, mży.

II  TYDZIEŃ              -              Pomysły na deszczową pogodę. 

III TYDZIEŃ              -              Jak ubieramy się jesienią?

IV TYDZIEŃ              -              Ulubione zwierzęta.

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Kapie, kropi, mży.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Historyjka obrazkowa do opowiadania H. Łochockiej pt. „Jak czerwony parasolik smokiem został mimo woli”. Dziecko potrafi uważnie słuchać. Zna oznaki późnej jesieni.

 

§         „Jesienne nastroje” – improwizacje słowno – ruchowe połączone                           z ćwiczeniami ortofonicznymi. Potrafi improwizować ruchem słyszany tekst, rozpoznaje odgłosy z otoczenia, globalnie czyta wyrazy.

 

§         Nauka wiersza Anny Marii Danielanki pt. „Pan listopad”. Dziecko zapamiętuje całą treść wiersza.

 

§         Zabawy twórcze z jesienną pogodą (na podstawie E. Wagner Patrzeć – słyszeć – czuć). Nazywa zjawiska atmosferyczne przedstawione na rysunkach, określa               z którymi można spotkać się jesienią.

 

§         Zabawa matematyczna „Kropelkowe rachunki. Dziecko liczy w zakresie 6.

 

§         Zgaduj – zgadula „Co wiemy o jesieni” – rozwiązuje zagadki słowne.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 9 - naśladowanie różnych czynności i zabaw.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI (wł.) Metoda: R. Labana. Wyczucie własnego ciała, płynności ruchu.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Omiń kałużę” – zabawa z elementem równowagi. Przejście po wyznaczonym torze z zachowaniem równowagi.

Ø      „Świeci słońce – deszcz pada”- zabawa orientacyjno - porządkowa. Prawidłowe reagowanie na sygnały.

Ø      „Taniec kropli”- zabawa orientacyjno – porządkowa. Szybka reakcja na sygnały umowne.

Ø      „Kałuże niezbyt duże” – zabawa skoczna. Przeskakiwanie przez obręcze         (z jednej nogi na drugą lub obunóż).

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Dymy jesienne” – dziecko rozumie treść piosenki, pamięta melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.

 

§         Słuchanie jesiennych głosów i odgłosów. Uważnie słucha i rozpoznaje wytwarzane dźwięki.

 

§         „Jesienne echo” – zabawa słuchowa. Rytmicznie wypowiada tekst                    w połączeniu z wystukiwaniem kasztanami.

 

§         Słuchanie piosenek o tematyce deszczowej: „Kałużowy deszcz”, ”Deszcz”, „Ciągle pada” - skupia uwagę podczas słuchania.

 

§         Słuchanie Preludium A-dur op. 28 nr 7 Fryderyka Chopina. Aktywnie słucha muzyki poważnej.

 

§         Nauka piosenki i układu choreograficznego pt. „Deszcz” . Dziecko potrafi połączyć ruch ze śpiewem.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         Malowanie na temat „Deszczowy dzień”. Potrafi malować skrawkami materiału maczanymi w farbie.

 

§         „Dmuchane plamy”- tworzy kompozycję plastyczną poprzez rozdmuchiwanie kolorowych kropli farby przez rurki. Wykorzystuje przypadkowe odkrycia, wzbogaca je własną wyobraźnią.

 

§         „Parasol”- witraż. Poprawnie tnie nożyczkami. Właściwie gospodaruje materiałem.

 

§         Praca z książką „Pięciolatek Bawię się i uczę” cz.2, str 3 – 6. Rysuje wg wzoru, koloruje.

 

§         Eksperymentowanie z wodą. Określa niektóre właściwości fizyczne wody: (jest mokra, nie ma smaku i zapachu, jest przeźroczysta, przyjmuje kształt naczynia, w którym się znajduje, rozpuszcza w sobie sól i cukier, nie rozpuszcza mąki.)

 

Wyrazy do globalnego czytania: parasol, deszcz, słońce, chmura,         burza, wiatr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Pomysły na deszczową pogodę.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie wiersza M. Wojtczak pt. „Pomysł na nudę”. Zna ciekawe sposoby na spędzenie czasu.

 

§         Historyjka obrazkowa do opowiadania „Bajeczka o małym kotku” dziecko wypowiada się na temat, w czym pomaga, a w czym przeszkadza deszcz            i wiatr. Wyciąga wnioski z opowiadania, wie dlaczego trzeba zakładać kalosze     i zabierać z sobą parasol.

 

§         Słuchanie opowiadania A. Galicy pt. „Bajka o żółtej kredce”. Rozpoznaje          i nazywa kolory.

 

§         Zabawy kolorami. Wie, że mieszając dwie barwy, otrzymuje inną, potrafi ułożyć kolorowe paski według wzrastającego natężenia barwy.

 

§         Zagadki słowne. Odgaduje przedmioty na podstawie opisu słownego.

 

§         Zabawy z tangramem. Wie, co to jest tangram. Zna wygląd kwadratu, rozpoznaje go wśród innych.

 

§         Układanie gry. Potrafi skonstruować grę.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

§         Zestaw ćwiczeń porannych nr 10 - ćwiczenia wyprostne z użyciem przyboru.

 

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr VI (wł.) (powt.) M: R. Labana. Wyczucie własnego ciała, płynności ruchu.

 

§         Zabawy ruchowe:

Ø      „Jesienny wiatr” – bieżna. Bieg bez potrąceń.

Ø      „Woreczki” – zabawa przy muzyce. Rytmiczne podawanie woreczka z ręki do ręki.

Ø      „Zakręcone pary” – obroty wokół własnej osi, ćwiczenie gibkości.

 

§         Spacer ul. Podhalańską - ogląda zmieniającą się pogodę.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawa ze śpiewem „Mam chusteczkę haftowaną” .Potrafi bawić się wspólnie z innymi dziećmi.

 

§         Zabawy z instrumentami. Rozróżnia dźwięki ciche i głośne, segreguje instrumenty na ciche i głośne.

 

§         Nauka piosenki pt. „Dymy jesienne”. Zna słowa i melodię piosenki. Potrafi śpiewać z całą grupą i solo.

 

§         Zabawa z wodą. Potrafi wydobyć z wody różne dźwięki, tworzy wodną orkiestrę.

 

§         Taniec z chustkami (wg pomysłu Kamy Palińskiej – taniec węgierski). Estetycznie porusza się w takt muzyki z użyciem chustki.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Późnojesienna pogoda” - malowanie mokre w mokre. Zna nową technikę plastyczną.

 

§         „Deszczowa pogoda” – wykorzystanie elementów kinezjologii edukacyjnej według programu „ZBIERAM, POSZUKUJĘ, BADAM” Doroty Dziamskiej. Maluje w rytm muzyki, składa papier według wzoru (praca przewidziana na dwa dni).

 

§         Wykonanie „Jesiennych puzzli”. Potrafi zrobić i ułożyć puzzle.

 

§         Praca z książką Pięciolatka Bawię się i uczę cz. 2 str. 9 – łączy liniami odpowiednie sytuacje.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: biały, czerwony, niebieski,  żółty, zielony, czarny, brązowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Jak ubieramy się jesienią?.

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie opowiadania H. Łochockiej pt. „O wróbelku Elemelku i o jego pantofelku”. Uważnie słucha tekstu literackiego i wypowiada się na jego temat. Zna kilka rodzajów butów i wie, z czego są wykonane.

 

§         Rozmowa kierowana na temat szycia na podstawie ilustracji, wiersza                    L. J. Kerna „Igła” i  demonstracji etapów szycia. Wie, na czym polega szycie i do czego służy igła.

 

 

§         Zabawa dydaktyczna „Na jaką porę te buty” . przyporządkowuje buty do odpowiednich obrazków, posługuje się pojęciami: para, prawy, lewy.

 

 

§         Zabawa dydaktyczna Ubieramy lalki na późnojesienny spacer. Zna nazwy ubrań i wie, w jakiej kolejności należy je wkładać.

 

§         Poznajemy kwadraty. Zna cechy kwadratu, tworzy zbiór na podstawie jednej cechy, porównuje liczebność zbioru.

 

§         Zabawy z guzikami. Segreguje guziki według określonej cechy, wybiera guziki po opisie słownym i sam je opisuje.

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin