5-latki, grudzień.doc

(75 KB) Pobierz

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE IV DZIECI 5 – LETNICH

NA MIESIĄC – GRUDZIEŃ

 

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ -  Moje i twoje bajki.

II  TYDZIEŃ - Nasz przedszkolny teatrzyk.

III  TYDZIEŃ -  Moje zimowe Święta.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Moje i twoje bajki.

 

 

EDUKACJA UMYSŁOWA :

 

§         Słuchanie bajki S. Karaszewskiego pt. „Wielkie zęby” – dziecko rozumie treść wysłuchanego utworu, odpowiada na pytania nauczyciela, dokonuje porównań słownych tekstu z ilustracją, rozwiązuje zagadki słowne.

§         Zabawa dydaktyczna „Popatrz i ułóż” – dziecko odtwarza samodzielnie układy przestrzenne demonstrowane przez nauczyciela, ćwiczy spostrzegawczość wzrokową.

§         Ćwiczenia oddechowe „Walka wiatrów” – dziecko wie, że należy wdychać powietrze przez nos i wydychać przez usta, potrafi na krótko wstrzymać oddech.

§         Zabawa wzrokowa „Bajkowe pary” – dziecko dobiera pary obrazków, które się uzupełniają treściowo.

§         Słuchanie baśni „Kopciuszek” – dziecko umie dokonać prostej charakterystyki postaci z próbą uzasadnienia jej.

§         Osłuchanie z wierszem do nauki „Płatki śniegu” W. Słobodnika. Dziecko powtarza tekst próbując go zapamiętać.

§         Zabawa matematyczna „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” - określanie równo- i nierówno liczności zbiorów (dopasowywanie wyposażenia domku krasnoludków z ilością jego mieszkańców, bez przeliczania elementów); dziecko dokonuje porównania matematycznego.

 

EDUKACJA RUCHOWA:

             

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 8 (wł.) Przybory : kolorowe krążki. Dziecko ćwiczy samodzielnie, aktywnie kształtując układ mięśniowy.

 

§         Zabawy ruchowe:  

- orientacyjno – porządkowa  Znajdź sobie parę –  dobieranie się w pary na umówiony sygnał dźwiękowy.   

           - z elem. biegu „Kogo brakuje wśród nas? – dziecko dobrze zna swoich     rówieśników z grupy i potrafi powiedzieć, jakiego kolegi brakuje.

              - z elem. chodu „Komu królewska korona?” – dziecko umie odtwarzać ruch, gest, mimikę innej osoby.

 

§         Spacery w najbliższej okolicy – mali obserwatorzy przyrody – w czasie spaceru obserwowanie chmur (kolor, wielkość, kształt, przemieszczanie się),  wiatru            z wykorzystaniem chorągiewek (kierunek, siła) i słońca; wyciąganie wniosków         z obserwacji zjawisk przyrodniczych.

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Jaś i Małgosia”. Dziecko sprawnie porusza się        w przestrzeni, jego ruchy są płynne i zręczne.

 

§         Improwizacja ruchowa przy muzyce „Spacer po zamku” – dziecko potrafi za pomocą mowy ciała – ekspresji ruchowej – wyrazić treść opowiadania nauczyciela.

 

§         Zabawy rozwijające percepcję słuchową „O co uderza piłka?”, „ Kto to mówi?”, „Jaki to instrument?” – dziecko trafnie rozpoznaje i nazywa dźwięki i odgłosy docierające do niego z najbliższego otoczenia.

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Na balu” – dziecko umie reagować na zmianę melodii ruchem ciała, mimiką, gestem. Potrafi skojarzyć rekwizyt z odpowiednią postacią bajkową.

 

§         Osłuchanie się z piosenką do nauki „Lubimy bajki” S. Karaszewskiego – dziecko zna słowa I zwrotki nowej piosenki, umie zaśpiewać ją w zespole i solo.

 

 

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         Swobodna ekspresja malarska na temat „Strach ma wielkie oczy” – malowanie farbami plakatowymi na arkuszach szarego papieru.

 

§         Praca z książką „Wesołe przedszkole pięciolatka” na str. 2 – dziecko przelicza zwierzęta na ilustracji, kończy kolorować obrazek wg własnego pomysłu.

 

§         „Moja bajka” – dziecko wykonuje pracę techniką collage  z kolorowych gazet wg własnego pomysłu i bezpiecznie posługuje się nożyczkami.

 

§         Zabawa konstrukcyjna z klocków „Zamekpraca zespołowa. Dzieci potrafią pracować w zespole, dzielą się materiałami i wspólnie realizują własne  pomysły.

 

§         Rysowanie po śladzie elementów graficznych – praca z książką „Wesołe przedszkole…” str. 4 ćw. 2.

 

Wyrazy do globalnego czytania: bajka, Calineczka, Czerwony Kapturek, Kot w butach, Kubuś Puchatek, Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Brzydkie Kaczątko.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Nasz przedszkolny teatrzyk.

             

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         Oglądanie teatrzyku kukiełkowego „Brzydkie kaczątko” – dziecko rozumie potrzebę współpracy podczas przedstawienia, wie kim jest aktor.

 

§         Zabawa z elementami dramy „Autoprezentacja” – dziecko potrafi konstruować wypowiedzi słowne na forum grupy, używa swojej wyobraźni, wchodzi w nowe role, zna nazwy i charakterystyczny wygląd różnych lalek teatralnych (kukiełka, marionetka, pacynka).

 

§         Słuchanie wiersza R. Przymusa „Teatrzyk cieni” oraz oglądanie teatrzyku cieni pt. „Jaś i Małgosia” – dziecko opowiada  treść obejrzanego teatrzyku, dostrzega walkę dobra ze złem.

 

§         Zabawa językowo – ruchowa „Teatr w telewizji”. Dziecko za pomocą różnych środków ekspresji werbalnej i ruchowej przedstawia wymyślone przez siebie i grupę programy telewizyjne.

 

§         Rozmowa z dziećmi na temat ilustracji „Przedszkolny teatrzyk” – dziecko w sposób zrozumiały komunikuje się i odpowiada na pytania nauczyciela.

 

§         „Kopciuszek jedzie na bal” – zabawa dydaktyczna. Dziecko dobiera strój  dla Kopciuszka – wyszukiwanie kolejnych elementów ubioru na podaną literę

 

§         Zabawy dydaktyczne z klockami logicznymi – dziecko opisuje za pomocą umownego kodu cechy wybranych klocków.

 

§         „Pajacyk” – dziecko układa z klocków mozaiki geometrycznej, wyszukuje te same elementy zbioru na podstawie jednej cechy, przelicza elementy zbiorów i porównuje ich liczebność.

 

 

EDUKACJA RUCHOWA:

             

§         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9 (wł.) Przybory : ringo lub małe obręcze dla każdego dziecka. Dziecko uczy się chwytać ringo oburącz, jedną ręką, rzuca do celu, podrzuca i przekłada je z ręki do ręki.

 

§         Zabawy ruchowe: 

- orientacyjno – porządkowa „Za kurtyną” – dziecko zgodnie bawi się w zespole rówieśników, przestrzegając ustalonych reguł zabawy.                                                      - z elementem biegu „Uważaj na wilka”.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Nakładamy maski” - dziecko szybko orientuje się      w zmianach akompaniamentu muzycznego reagując w odpowiedni sposób.

 

§         Słuchanie piosenki Pamiętajmy o zwierzętach – dziecko próbuje zapamiętać      i zaśpiewać refren nowej piosenki, pamięta o dokarmianiu ptaków zimą.

 

§         Zabawa muzyczno – ruchowa „Pajacyki” – dziecko reaguje w umówiony sposób na odpowiednią muzykę i zmiany jej tempa.

 

§         Zapoznanie z II zwrotką piosenki „Lubimy bajki” – dziecko pamięciowo opanowuje słowa, określa nastrój piosenki i tańczy walczyk w parach.

 

§         „Leśne odgłosy” – odgadywanie zagadek dźwiękowych. Dziecko wypowiada się na temat słyszanej zagadki dźwiękowej, formułuje własne sądy.

 

EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)

 

§         „Śmieszne wierszyki” – ćwiczenia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej. Dziecko potrafi odwzorowywać elementy rysunku w przestrzeni, rysuje po śladzie, samodzielnie uzupełnia rysunek o brakujące elementy.

 

§         Ćwiczenie graficzne w książce „Wesołe przedszkole…” str. 5 – rysowanie po śladzie węża.

 

§         Praca z książką na str. 6 – ćwiczenia usprawniające analizator słuchowy. Dziecko łączy ze sobą obrazki, których nazwy rymują się ze sobą.

 

§         „W Pajacykolandii” – praca w zespołach. Dziecko tworzy nową krainę z figur geometrycznych, rozpoznaje i nazywa figury, zamalowuje kontury obrysowanych figur.

 

§         „Clown, mała marionetka” – praca przestrzenna z kartonu i sznurka. Dziecko    myśli logicznie, sprawnie posługuje się nożyczkami, zwraca uwagę na estetykę prac.

 

§         „Kukiełka do teatrzyku cieni” – wykonanie sylwety swojej ulubionej bajki                  z wykorzystaniem czarnej tektury i patyczka; przybliżenie etapów pracy dzieci. Dziecko wykonuje wg ustalonego planu pracę, zorganizowanie wystawy prac dzieci.

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: teatr, maska, kukiełki, pacynki, aktor, kurtyna, scena, garderoba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III TEMAT KOMPLEKSOWY – Moje zimowe Święta.

             

EDUKACJA UMYSŁOWA:

 

§         „Świąteczne dekoracje” – spacer w okolicach przedszkola. Dziecko dostrzega           i opowiada o zmianach w obrębie bliskiego otoczenia, zauważa dekoracje świąteczne, odczuwa nastrój zbliżających się Świąt.

 

§         Zabawa dydaktyczna „Karty świąteczne” – dziecko poznaje zwyczaj składania życzeń świątecznych.

 

§         Słuchanie wiersza K. I. Gałczyńskiego „Kto wymyślił choinki” – dziecko rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne człowieka.

 

§         Ćwiczenie percepcji wzrokowej „Świąteczne puzzle” – dziecko składa                          z 6 – elementów kartki świąteczne.

 

§         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin