OPIS AKCJI.doc

(32 KB) Pobierz
1

1.3.3 Opis akcji i struktury akcji.

 

Akcja –  inaczej logiczny ciąg zdarzeń (powiązanych przyczynowo-skutkowo); musi mieć cel.

Żeby miała dramatyzm à zmierzanie do celu = pokonywanie przeszkód

Akcja zewnętrzna à filmy sensacyjno-przygodowe, melodramaty

Akcja wewnętrzna à filmy psychologiczne (np. Krzysztofa Kieślowskiego)

Zasada progresji – konieczna dla spójności.

Przypadek – zasadny jako inicjacja lub ironia dramatyczna (np. w filmie Kieślowskiego Przypadek).

 

O akcji utworu można napisać, że toczy się w domu, łazience, na polu itp.

 

  Studium  przypadku  cd.1 Przygody Michelangela Antonioniego 

 

                AKCJA FILMU





 

 

ZEWNĘTRZNA                                          WEWNĘTRZNA





POSZUKIWANIE ANNY                            ROMANS SANDRA I KLAUDII



(punkt zwrotny – zaginięcie

Anny), które wygasa





romans nie w sensie melodramat.

                               AKCJA ZEWNĘTRZNA                                            – akcja uwewnętrzniona



                                                                                                               





                                          INSTRUMENTACYJNA                                          problemy – w osobowości i świa-

                                                                                                                domości boh. (gł. Klaudii) akcja



                                          POZORNA                                                        rozmyta (film trwa 123 min, „wle-

                                                                                                                cze się”, „nic się nie dzieje”)



                                          PRETEKSTOWA                           



                                                                                                                portrety bohaterów

 

                            NIE WYJAŚNIA SIĘ,                                                        opisy pejzaży (morze, urwiska,

                            GDZIE ZNAJDUJE SIĘ                                                        odludne miejsca, wyspy) à opis

                                          ANNA                                                                      stanów wewn. bohaterów

                                                                                                                (alienacja, pustka, wyobcowanie)

 



                                                                                                                wiele epizodów

             



                                                                                                                akcja podporządkowana opisowi

                                                                                                                (opis środowiska i cywilizacji)

                                                                                                               

                                                                                                                PUNKTY ZWROTNE:

·         Klaudia pozostaje na wyspie

·         rozmowa w Noto

·         zdrada Sandra

 

 

Funkcja fatyczna – schematy

·         melodramatyczny

·         kryminalny

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin