Funkcje dialogów.doc

(34 KB) Pobierz
1

1.3.1.1. Funkcje dialogów

 

Funkcje dialogu w literaturze:

1. charakteryzująca- rozwijanie charakterystyki postaci poprzez  ujawniania emocji, nastroju intencji przy pomocy podtekstu oraz przekazywanie tego wszystkiego, czego wyrażenie poprzez działania postaci zabrałoby zbyt wiele czasu albo byłoby trudne i niezręczne.

2. informacyjna

3. dramatyzująca – najważniejsza w filmie („posuwanie” akcji naprzód- rozwijanie fabuły i zwiększanie jej dramaturgicznego napięcia aż do kulminacji)

4. przywoływanie wydarzeń i informacji z przeszłości szczególnie dotyczących motywacji czyli tego co należy do tła. Dialog często pozwala uniknąć retrospekcji.

5. dodanie scenariuszowi rytmu i tempa oraz atmosfery

6. łączenie scen i ujęć przez zapewnienie ciągłości

7. sugerowanie obecności przedmiotów, zdarzeń lub osób niewidocznych na ekranie przy pomocy rozmów poza ekranem.

 

Barthes – funkcja słowna przy tekstach obrazowych.

 

Słowo przy obrazie może pełnić dwie funkcje:

·        zluzowanie (funkcja dramatyczna. łączenie dwóch obrazów w jedną całość

·        zawiązanie – słowo przy obrazie pozwala „zawiązać” obraz w jedną zrozumiałą całość (funkcja objaśniająca), pozwala pełniej zrozumieć obraz

a.      zawiązanie na poziomie denotacji (na poziomie dosłowności)

·        np. można rozpoznać czas lub miejsce akcji

·        funkcja informacyjna

·        funkcja charakteryzująca

b.     zawiązanie na poziomie konotacji (metafora, skojarzenie)

·        funkcja dyskursywna.

 

Studium przypadku 1:

„Przygoda” Analiza scenariusza Michelangela Antonioniego  (1912-2007)- włoskiego reżysera i scenarzysty filmowego, znanego z subtelnych studiów psychologicznych i obserwacji osobistych relacji międzyludzkich. Klasyk kina europejskiego. Najlepsze swoje filmy stworzył na przełomie lat 50. i 60. oraz w latach 70. XX wieku. Spod jego ręki wyszły min. w 1960 Przygoda – film autorski (= reżyser, scenarzysta, opiekun artystyczny, montażysta à jeden człowiek)  oraz 1962 Zaćmienie, 1966 Powiększenie, 1975 Zawód: reporter. Otrzymał w 1960 nagrodę w Cannes oraz w 1993 roku nagrodę Feliksa za całokształt twórczości.

 

Dialogi w Przygodzie  pełniły funkcję:

·        charakteryzująca środowisko,

·        dyskursywną.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin