Wrocław.pdf

(83 KB) Pobierz
Stare Miasto
Stare Miasto
Rynek (niem. Der Ring, Der Große Ring) - średniowieczny plac targowy we Wrocławiu,
obecnie centralna część strefy pieszej. Stanowi prostokąt o wymiarach 206,6 na 169 m
(660 na 540 stóp po 0,313 m). Zabudowę otaczającą Rynek stanowią budynki
pochodzące z różnych epok historycznych. Centralną część Rynku zajmuje blok
śródrynkowy, składający się z Ratusza, Nowego Ratusza oraz licznych kamienic. Rynek
tworzy układ urbanistyczny wraz z przekątniowo przyległymi placem Solnym oraz placem
wokół kościoła św. Elżbiety. Do Rynku prowadzi 12 ulic - po dwie w każdym narożniku
(Świdnicka, Oławska, E. Gepperta (Zamkowa), Ruska, św. Mikołaja, Odrzańska,
Kuźnicza, Wita Stwosza), ponadto przebity w XIV lub XV w. Kurzy Targ po stronie
wschodniej oraz wąskie ul. Więzienna i Przejście św. Doroty.
Rynek powstał w związku z lokacją Wrocławia, wedle nowszych badań już za czasów
Henryka Brodatego, między 1214 a 1232. Starsze źródła twierdziły, że powstał dopiero w
czasie powtórnej lokacji w 1241-1242. Z biegiem czasu wokół Rynku powstały kamienice
patrycjatu, a około połowy XIV wieku utworzyły ciągłe pierzeje i nastąpiło utrwalenie
podziałów własnościowych.
W XIX w. przez Rynek poprowadzono linie tramwaju, wpierw konnego, a później także
elektrycznego. Tramwaje kursowały przez Rynek do połowy lat 70. zeszłego stulecia. W
latach 1996-2000 wyremontowano nawierzchnię Rynku, ostatecznie zamykając ruch
samochodowy po jego wschodniej stronie, jak również odnowiono większość elewacji.
Przy Rynku znajduje się obecnie 60 numerowanych posesji, przy czym niektóre budynki
posiadają kilka numerów. Podziały działek przebiegają najczęściej inaczej niż dawne
podziały lokacyjne, na skutek wtórnych podziałów i scaleń. Każda działka posiada
również swoją historyczną nazwę, zwykle związaną z atrybutem umieszczonym niegdyś
na elewacji kamienicy lub losami miejsca, np. Pod Gryfami, Pod Błękitnym Słońcem,
Stary Ratusz.
Blok śródrynkowy
Blok śródrynkowy jest obrócony względem zewnętrznego obrysu Rynku oraz sieci
otaczających ulic o 7°, przyczyna takiego położenia nie jest jednoznacznie
wytłumaczona.
Najważniejszym budynkiem na Rynku był rozbudowywany od końca XIII w. Ratusz.
Rynek stanowił ponadto jedno z niewielu dozwolonych miejsc handlu, wzniesiono na nim
budynki domu kupców (sukiennic), Kramów Bogatych, Kramów Płóciennkiów, smatruza
oraz Mały i Wielki Dom Wagi. W południowo-zachodnim narożniku linia zabudowy bloku
śródrynkowego jest wycofana, znajdował się tam do połowy XVIII wieku targ rybny, a w
1745 ponadto odwach, w 1788 zastąpiony okazalszym obiektem.
1
Po zniesieniu przywilejów handlowych hale zajmujące centrum Rynku stały się zbędne,
zostały zatem w latach 1821 i 1824 rozebrane i zastąpione klasycystycznymi
kamienicami. W 1847 rozebrano Wielką Wagę, wznosząc pomnik konny Fryderyka II,
zaś w 1859 Małą Wagę i Dom Płócienników, aby zrobić miejsce dla Nowego Ratusza. W
miejscu wyburzonego odwachu powstał natomiast pomnik Fryderyka Wilhelma IV. Krótko
po II wojnie światowej oba pomniki usunięto.
W 1956 przed Ratuszem w miejscu po pomniku Fryderyka Wilhelma IV ustawiono
przewieziony ze Lwowa pomnik Aleksandra Fredry. W 1988 zrekonstruowano usunięty
krótko po wojnie pręgierz po wschodniej stronie Ratusza. W jednym z budynków w bloku
śródrynkowym działał Teatr Laboratorium Jerzego Grotowskiego, a dziś mieści się
centrum badania jego twórczości.
Strona zachodnia
Zachodnia strona Rynku, zwana Stroną Siedmiu Elektorów (niem. Sieben-Kurfürsten-
Seite), posiada najwięcej zachowanych oryginalnych zabytków - renesansowych i
manierystycznych kamienic na zrębie gotyckim, gdyż II wojnę światową przetrwała
prawie nieuszkodzona. Kamienice tej strony posiadają bardzo głębokie działki (240 stóp),
sięgające ul. Kiełbaśniczej (przypuszczalnie wtórnie scalone), gdyż należały niegdyś do
najznamienitszych patrycjuszy. Budynek pod numerem 1 pochodzi z czasów secesji
(1907), w miejscu kamienic 9 do 11 powstał w 1931 według projektu Heinricha Rumpa
do dziś budzący kontrowersje wysoki budynek biurowy (obecnie siedziba Banku
Zachodniego). Szczególnie wartościowa jest kamienica numer 2, Pod Gryfami, z
wysokim manierystycznym szczytem, najokazalsza w Rynku. Kamienica Pod Siedmioma
Elektorami (Rynek 8) zwraca uwagę ze względu na bogate zdobienia malarstwem
iluzjonistycznym, zrekonstruowane w początku lat 90. Kamienica Pod Błękitnym Słońcem
(Rynek 7) natomiast ze względu na problemy własnościowe długo niszczała i dopiero w
końcu lat 90. została odremontowana, a jej dziedziniec nakryty szklanym dachem.
Powierzchnia zachodniej strony Rynku była od 1741 określana jako Paradeplatz,
obecnie czasem używa się nazwy plac Gołębi. Po zachodniej stronie Rynku wzniesiono
w 2000 kontrowersyjną fontannę, zwaną na cześć ówczesnego prezydenta miasta
Bogdana Zdrojewskiego zdrojem lub złośliwie pisuarami.
Strona południowa
Nosiła nazwę Strony Złotego Pucharu (niem. Goldene-Becher-Seite), a wcześniej Przy
Starej Szubienicy (Beim Alten Galgen), jej zabudowa stanowi w znacznym stopniu
swobodną rekonstrukcję z okresu powojennego (z lat 1952-1960). Duża część budynków
to dawne secesyjne lub modernistyczne domy towarowe, ukryte za pseudohistoryczną
2
elewacją. Budynek pod numerem 13 stanowiący ciekawy przykład secesji mieści
centrum informacji turystycznej.
Strona wschodnia
Obejmująca numery od 29 do 41 strona wschodnia, niegdyś określana jako Strona
Zielonej Trzciny (niem. Grüne-Rohr-Seite), znajduje się naprzeciw głównej elewacji
Ratusza. Pod numerem 29 stała niegdyś renesansowa kamienica Pod Złotą Koroną z
1523-1528, w 1908 zastąpiona domem towarowym o ukośnie wycofanej linii zabudowy,
któremu w latach 50. XX w. przydano nieproporcjonalną pseudohistoryczną elewację. Na
tej stronie Rynku znajdują się ponadto dwa secesyjne domy towarowe z 1904: pod
numerem 31-32 duży dom towarowy braci Barasch (obecnie Feniks) projektu Georga
Schneidera, zaś 39-40 - firmy Louis Lewy projektu Leona Schlesingera. Zamykający
pierzeję dom Pod Złotym Psem powstał dopiero po 1990 według projektu Macieja
Małachowicza jako ostatni odbudowany dom w Rynku.
Strona północna
Po północnej stronie (numery 42 do 60), dawniej określanej jako Strona Targu Łakoci
(Naschmarkt-Seite), znajdują się m.in. trzy domy towarowe zbudowane według projektów
biura Schlesinger i Benedict w pierwszej dekadzie XX w. pod numerami 48, 49 i 50.
Również tutaj duża część kamienic to powojenne swobodne rekonstrukcje. W kamienicy
Pod Złotą Kotwicą (pod numerem 52) zachowała się we wnętrzu renesansowa kolumna,
zaś dom pod numerem 46 jest oryginalnym zabytkiem barokowym.
Jaś i Małgosia
Północno-zachodni narożnik Rynku zajmują dwa (a właściwie trzy) maleńkie dawne
domki altarystów (opiekunów ołtarza), pozostałość domów otaczających niegdyś
zamkniętym wieńcem cmentarz kościoła św. Elżbiety, połączone łękiem bramnym,
żartobliwie nazywane Jasiem i Małgosią.
Kościół św. Wojciecha
Kościół św. Wojciecha we Wrocławiu przy pl. Dominikańskim na Starym Mieście, jeden z
największych i najstarszych kościołów gotyckich miasta.
Pierwotnie zbudowany na tym miejscu romański kościół, ufundowany być może przez
Bogusława, brata Piotra Włosta, powstał na początku XII wieku i został poświęcony w
1112 świętemu Wojciechowi przez biskupa Żyrosława. Był to pierwszy kościół na lewym
brzegu Odry powstały w czasach jeszcze przed lokacją miasta (przy skrzyżowaniu
głównych dróg handlowych znajdowało się tu przedlokacyjne osiedle). Na mocy
postanowienia papieża Eugeniusza III z 19 października 1148 kościół św. Wojciecha
3
został przekazany augustianom z Sobótki, równolegle pełniąc funkcję kościoła
parafialnego, zaś 17 kwietnia 1226 sprowadzonym z Krakowa dominikanom. W tym
czasie rozbudowano kościół od wschodu o późnoromańskie prebiterium. W czasie
najedu mongolskiego w 1241, który zniszczył kościół i klasztor, zginął także dominikański
opat Czesław Odrowąż, później uznany za błogosławionego patrona miasta.
Około 1250 rozpoczęto odbudowę kościoła, już w stylu gotyckim, jako jednonawowy
budynek z transeptem. W 1270 ukończono korpus kościoła, w 1359 ukończono wieżę, w
początku XIV w. zbudowano w miejsce dotychczasowego nowe, wielobocznie zamknięte
prezbiterium, zaś przed 1487 kościół ponownie powiększono, przedłużając nawę o jedno
przęsło od zachodu oraz podwyższając mury o prawie siedem metrów. Zachodnią
elewację ozdobiono wydatnym ceraicznym szczytem, który stał się wzorem dla
analogicznych form na kościele św. Doroty oraz kościoła Bożego Ciała. Uszkodzony
hełm kościoła został przebudowany, zakończono go formą renesansową. W latach 1715-
1730 powstała barokowa kaplica błogosławionego Czesława.
Po sekularyzacji zakonu w 1810 kościół przekształcono w parafialny, zaś zabudowania
klasztorne, użytkowane jako magazyn, wyburzono w 1900, pozostawiając tylko refektarz,
który nakryty dachem mansardowym stanowi obecnie osobny budynek. W czasie II
wojny światowej kościół został silnie zniszczony. Pierwszy etap odbudowy pod
kierunkiem Jerzego Rzepeckiego miał miejsce w latach 1953-1955. W latach 70. XXw.
Maria Teresa Reklewska zaprojektowała dla kościoła nowe witraże, zrealizowane w
latach 1981-1982. Rekonstrukcję uwieńczyła odbudowa hełmu w formach wzorowanych
na gotyku przez Edmunda Małachowicza. Obecnie (2005) trwa budowa nowych
budynków klasztornych według projektu Macieja Małachowicza.
Kościół św. Elżbiety
Kościół św. Elżbiety we Wrocławiu (zwany Farą Elżbietańską lub Garnizonowym) -
gotycki kościół w sąsiedztwie Rynku we Wrocławiu, jeden z dwóch dawnych kościołów
parafialnych w mieście.
Kościół położony jest na placu pomiędzy ulicami Kiełbaśniczą, Odrzańską, św. Mikołaja i
św. Elżbiety, który stanowi pendant dla placu Solnego. Pierwszy w tym miejscu kościół,
początkowo pod wezwaniem św. Wawrzyńca, ceglano-kamienny w stylu romańskim,
powstał prawdopodobnie jeszcze na początku XIII w., a w 1253 przekazany przez
Henryka III krzyżowcom z czerwoną gwiazdą jako kościół klasztorny[1]. 31 marca 1252
wymieniono po raz pierwszy parafię św. Elżbiety[2], a 19 listopada 1257 kościół został
konsekrowany już pod imieniem św. Elżbiety przez biskupa Tomasza I, aczkolwiek nadal
używano równolegle wezwania św. Wawrzyńca, przeniesionego po 1387 na ołtarz
główny oraz wieżę kościelną, której budowę rozpoczęto przez 1339.
4
Obecny trójnawowy bazylikowy kościół ufundowany przez Bolesława III powstał od
początku XIV wieku w stylu gotyku redukcyjnego. W latach 1309-1318 wzniesiono
zachodnie przęsło naw, w 1340 ukończona była nawa, w 1384 kaplica pw. Najświętszej
Marii Panny (budowniczy Otto z Nysy), a w 1387 prezbiterium. Służył jako kościół farny
wrocławskiego patrycjatu i wyrażał jego ambicje, konkurując wielkością z biskupią
katedrą św. Jana. Łęki przyporowe odprowadzające siły ze sklepień nawy głównej
umieszczone są nisko, pod dachami naw bocznych, w systemie krakowskim. Same nawy
nakryte są prostymi sklepieniami krzyżowymi. Prezbiterium kościoła wydzielone jest
jedynie we wnętrzu wydatnymi gurtami, nie wyodrębnia się w bryle i jest zamknięte
trójbocznie. Nawy boczne przedłużone są do końca prezbiterium i zakończone są
analogicznie do niego, nie tworząc zamkniętego ambitu. Bryła kościoła ma długość 68,2
m i szerokość 34,47 m. Ukończona w połowie XV w. przylegająca do kościoła od
południa masywna, pozbawiona przypór i akcentowana lizenami i blendami wieża
osiągnęła wraz z hełmem wysokość 130,5 m, będąc najwyższą wieżą na Śląsku i lokując
się w czołówce najwyższych budowli ówczesnego świata. Wokół kościoła istniał
cmentarz, otoczony przez wieniec maleńkich domków księży-altarystów (opiekunów
ołtarzy), które potęgowały wrażenie wielkości kościoła. Kruchty powstały po stronie
południowej i północnej, główny portal prowadzi do przyziemia wieży. Stosunkowo
nieefektowna elewacja zachodnia nie posiada portalu i ze względu na przylegającą do
niej ulicę położona jest ukośnie w stosunku do osi kościoła.
6 kwietnia 1525 kościół św. Elżbiety stał się pierwszym ze śląskich kościołów, który
przejęli ewangelicy, a pastorem został Ambrosisus Moiban; przejęcie kościoła miało
jakoby nastąpić w wyniku wygranej wrocławskiego patrycjusza i podskarbiego
królewskiego Heinricha von Rybischa w grze w kości nad mistrzem krzyżowców
Erhardem Scultetusem. W 1529 w czasie wichury zawalił się drewniany hełm wieży, a
jego szczątki upadły na otaczający kościół cmentarz. Katoliccy pisarze określili to jako
karę Boską, która spadła na ewangelików. Ci z kolei argumentowali, że to, że w tak
potężnym kataklizmie nikt nie zginął (szczątki przygniotły tylko kota) to świadectwo
szczególnej opieki Boga. Wieżę odbudowano w latach 1531-1535 ze znacznie
mniejszym hełmem renesansowym o formie istniejącej do dziś. W 1598 podczas
remontu dachu położono angobowaną dachówkę mnich-mniszka, tworzącą wzór
czerwonej-zielonej szachownicy (analogiczne wzory istniały wówczas na dachach
Ratusza oraz Fary Marii Magdaleny. W 1649 zawaliła się część więźby dachowej.
Kolejny raz poważnych zniszczeń kościół doznał w czasie oblężenia miasta przez wojska
napoleońskie w latach 1806/1807, gdy uszkodzony został hełm na wieży oraz dach. W
latach 1856-1857 prowadzono renowację kościoła, lecz w czasie prac[3] zawaliła się
zewnętrzna ściana nawy południowej, a wraz z nią część sklepień - po odbudowie i
wzmiocnieniach konstrukcji kościół ponownie konsekrowano 19 listopada 1858. W
kościele z biegiem czasu powstało bogate wyposażenie fundowane przez zamożnych
mieszczan, a także liczne epitafia (w sumie około 370). W 1750-1761 Michael i Benjamin
Engler, a następnie Gottlieb Ziegler zbudowali w kościele wielkie organy, po kilku
remontach i przebudowach (ostatnia w 1939-1941) posiadające 91 głosów (zniszczone w
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin