Ateny.pdf

(147 KB) Pobierz
Akropol (Akropolis)
Akropol (Akropolis)
Widok na wzgórze Akropolu - AtenyWszystko w Atenach wydaje się być wybudowane w
odniesieniu do Akropolu, 156-metrowej skały, dominującej nad miastem. Jest dobrze
widoczna z każdej części Aten. Wykopaliska archeologiczne na zboczu i płaskim
wierzchołku ujawniły, że "Święta Skała" była po raz pierwszy zamieszkana w neolicie, tj.
około 6000 lat temu. Najpierw Pelazgowie a później Jonowie przybyli tutaj, by się
osiedlić. Mieszkali w jaskiniach, głównie wzdłuż północnej strony. W razie zagrożenia
poszukiwali schronienia na szczycie. Z biegiem czasu mała osada rozprzestrzeniała się
na sąsiednie rejony: Wzgórze Pnyks, Agore i Karamikos. Odbywało się to nieprzerwanie
do VI w. p.n.e., kiedy Ateny osiągnęły Lykebat i Hymet. Pierwsza kamienna świątynia
powstała na początku VI w. p.n.e. zastępując starą drewnianą. Panteon był poświęcony
bogini Atenie. Kilka rzeźb z tympanonu przechowuje Muzeum Akropolu. Podczas wojny z
Persami (480 - 479 r. p.n.e.) Akropol został splądrowany. To, co możemy oglądać dzisiaj
powstało w dużej części za rządów Peryklesa, między 460 a 429 r. p.n.e. Przez cały
okres Średniowiecza Akropol pozostawał prawie nienaruszony. Fortyfikacje były
dobudowywane przez różnych zdobywców. Także przez nich dokonywane były liczne
zmiany. W 429 roku świątynie zostały zamienione na prawosławne kościoły, a później
pod turecką okupacją Partenon został zamieniony na meczet. Natomiast podczas
oblężenia przez Wenecjan w 1687 roku, kilka budynków zostało częściowo zburzonych
przez pociski armatnie i pożar, który trwał dwa dni.
Główne budynki Akropolu połączone są Drogą Świętą, która prowadzi od monumentalnej
bramy Propyleje aż do Partenonu. Zwiedzanie rozpoczyna się od wschodniej Bramy
Beulego, obok której znajduje się cokół posągu rzymskiego dowódcy Agrypy.
Propyleje (Propylae)
Propyleje zostały zbudowane w latach 437-432 p.n.e. przez Mnesiklesa - jednego z
twórców Partenonu, jako swoista przeciwwaga dla świątyni. Do budowy został
wykorzystany marmur z góry Pentelikon. Mnesikles, jako pierwszy, zastosował obok
standardowych kolumn doryckich wyższe i delikatniejsze kolumny w porządku jońskim, a
to ze względu na pochyłość wzgórza, na którym trwała budowa. Frontowa część
Propylejów wychodziła dokładnie vis-a-vis miejsca zgromadzeń ludowych, wzgórza
Pnyks. Do środkowej części Propylejów przylegają skrzydła boczne. Ich fasady
ozdobione trzema doryckimi kolumnami obramiają portyk zachodni, podkreślając
zarazem jego skalę dzięki zmniejszeniu wysokości kolumn utrzymanych w tych samych
proporcjach. Północne skrzydło składa się z zewnętrznego portyku i dużej prostokątnej
sali. W czasach starożytnych ściany tego pomieszczenia ozdobione były licznymi
obrazami - tu, bowiem znajdowała się słynna Pinakoteka, pierwsza na świecie galeria
malarstwa. Znacznie mniejsze, składające się tylko z portyku otwierającego się na
platformę bastionu, w kierunku bocznej elewacji świątyni Ateny-Nike, skrzydło
1
5078408.001.png
południowe odpowiada skrzydłu północnemu.
Do tej pory naukowcy spierają się czy południowe skrzydło z założenia miało być
mniejsze czy zostało ono niedokończone na skutek protestu wywołanego przez
kapłanów świątyni Ateny-Nike i Artemidy Brauronii przeciwko wyburzeniu tychże świątyń,
ale faktem jest to, że Mnesikles i Kallikrates - autor projektu świątyni Ateny-Nike - po
mistrzowsku rozwiązali trudny problem połączenia w jeden zespół obu budowli, tak by
nie naruszyć samodzielności żadnej z nich. Istotnie, w zespole Propylejów i świątyni
Ateny-Nike uderza harmonijne połączenie i zrównoważenie wszystkich części. Niewielkie
południowe skrzydło Propylejów ze znajdującą się obok świątynią tworzy w pełni
odpowiednik przestrzenny skrzydła północnego.
Święta Droga
(Hiera Odhos)
Osoby chcące oddać część bogom wchodziły na tren Akropolu przez Propyleje, a
następnie kroczyły w stronę Partenonu wyłożoną kamiennymi płytami Drogą Świętą,
wzdłuż której ustawiono posągi bogów i herosów. Przechodząc można
było zatrzymać się przy każdej z kaplic lub tylko przy wybranych. Droga
Święta jest także wspaniałym punktem widokowym, z którego widać całe
miasto.
Partenon (Panthenon)
Partenon, największa i wciąż najświetniejsza budowla Akropolu, powstała w ciągu
zaledwie 15 lat od 447 do 432 r. p.n.e. Z oddali wydaje się, że stoi on bezpośrednio na
skale. W miarę zbliżania się budowla wyrasta coraz wyżej i wyżej na swej
wielostopniowej podstawie, potężnieje, staje się coraz bardziej majestatyczna i okazała.
Mimo, że Partenon nie ma dziś dachu, ścian wewnętrznej celli oraz barwnych malowideł
belkowania i szczytu, mimo że obecny wygląd odbiega od swej antycznej wspaniałości,
lekkości, elegancja i niemal wzorowa harmonia budynku oddziałują dziś tak samo jak
kiedyś.
Partenon był pierwszą wielką budowlą w projekcie Peryklesa, dziełem Iktinosa i
budowniczego Kallikratesa. Iktinos wykorzystał tu wszystkie zdobycze architektury
doryckiej, osiągając niezwykłą i nie mającą sobie równych harmonię i proporcję.
Stosunek 9:4 zachowano nie tylko przy ustalaniu zależności długości od szerokości i
szerokości od wysokości, ale także w odległości między poszczególnymi kolumnami a
ich średnicą. Wszelkie wizualne dysproporcje korygowano dzięki skomplikowanym
obliczeniom matematycznym i mistrzowskim sztuczkom. Wszystkie linie, wyglądające na
idealnie proste, w istocie są nieco wygięte - efekt ten nazywa się entasis (nacisk).
2
5078408.002.png
Kolumny świątyni są nieco wybrzuszone na wysokości 1/3 po to, aby nie powodowały
efektu wklęsłości. Dodatkowo zostały one pochylone do wewnątrz o 6 cm, natomiast
każdy stopień o długości 70 metrów wznosi się o 12 cm po bokach świątyni.
Porządek dorycki, w Partenonie, został urozmaicony o całkiem nowe elementy. Kolumny
wewnętrznych portyków po obu krótszych bokach świątyni, po 6 z każdej strony, jak
gdyby podwajają zewnętrzną kolumnadę, nadając jej większą siłę. Kolumnadę wieńczy
belkowanie z doryckim fryzem. Za nią, w górnej części ściany celli, biegnie ciągła wstęga
jońskiego fryzu - element obcy surowej architekturze doryckiej.
Tak naprawdę Partenon nie był prawdziwą świątynią. Nigdy nie stał przed nim ołtarz
ofiarny a 12-metrowy posąg Ateny, zrobiony ze złota i kości słoniowej stojący wewnątrz
kolumnady Partenonu, stanowił bardziej reprezentacyjny obiekt sztuki oraz lokatę
pieniędzy. Partenon pełnił przede wszystkim rolę skarbca. W oddzielnym pomieszczeniu,
zwanym opistodomosem, znajdował się skarb państwowy zgromadzony przez Związek
Morski. Rok rocznie z całej Grecji w formie podatku do Aten spływało 11 ton srebra. Na
sam Partenon i posąg Ateny potrzebne było 20 ton srebra. Gdyby mieszkańcy Aten nie
mieli ambicji wzniesienia świątyni, której nawet dach był z czystego marmuru, i
wystawienia najcenniejszego posągu w całej Grecji, Partenon nie byłby zapewne takim
arcydziełem. Budowlą tą Ateńczycy chcieli także zaznaczyć dominującą pozycję swojej
nauki i techniki w Helladzie. I to było dla nich głównym bodźcem do tak wielkiego
dokonania w zakresie nauki, architektury i rzemiosła
Erechtejon
Erechtejon to ostatnie, wielkie dzieło ukończone przez Peryklesa. Znajduje się ono na
północ od Partenonu a zbudowane zostało na miejscu, gdzie wcześniej znajdowała się
dawna świątynia, która to natomiast powstała na ruinach dawnego mykeńskiego pałacu.
To tutaj, w symbolicznym pojednaniu, czczono równocześnie Atenę i innych patronów
miasta, Posejdona i Erechteusa. W miejscu tym, według mitologii, Atena i Posejdon
spierali się o prawo do władania nad Attyką.
Podstawą budynku jest prostokąt, którego wymiary to: 23,5 x 11,6 m. Wnętrze było
podzielone na pół przez ślepą ścianę. Do wschodniej części świątyni, w której
znajdowało się sanktuarium Ateny Polias, prowadziło wejście przez sześciokolumnowy
portyk. Do czasów współczesnych zachowało się tylko pięć kolumn, gdyż jedna z nich
została wywieziona przez Elgina. Od wschodniego portyku Erechtejonu prowadzą,
współcześnie wykonane, czternastostopniowe schody, którymi dotrzeć można na
maleńki dziedziniec, na który wychodzi sześciokolumnowy portyk północny. Przez ten
portyk prowadziło wejście do zachodniej części świątyni. Jego piękne jońskie kolumny o
wysokości 7,635 m są nieco cięższe w proporcjach niż kolumny portyku wschodniego.
Cztery z nich tworzą czoło portyku, dwie stoją po jego bokach. Tu znajdowało się jedno z
3
sanktuariów Erechtejonu chroniące miejsce, w którym jak uważali Ateńczycy, zachował
się ślad od uderzenia trójzęba Posejdona z czasów jego sporu z Ateną. W tym samym
portyku znajdowało się przejście do znajdującej się pod świątynią pieczary, gdzie miał
żyć święty wąż bogini Ateny, który był uważany za symbol mitycznego króla i herosa
oraz patrona miasta - Erechteusza. Pod portykiem północnym znajdował się także grób
Erechteusza a w zachodniej części budynku było mu poświęcone sanktuarium, w którym
był czczony wraz z bogiem morza Posejdonem. Można było tam wejść z portyku
północnego przez wysokie drzwi o bogatym obramowaniu. Obok sanktuarium
Erechteusza i Posejdona było inne, w którym ustawione były ołtarze Hefajstosa i Butesa
- brata Erechteusza i kapłana Ateny. Wzdłuż zachodniej elewacji ciągnął się przedsionek
łączący oba sanktuaria, i w którym znajdowała się studnia ze słoną wodą. Legenda
mówi, że była ona połączona z morzem a początek dał jej Posejdon.
Zachodnia elewacja Erechtejonu została rozwiązana w sposób nietypowy dla świątyń
greckich. Przed nią znajdowała się dawna świątynia Pandrosos, a koło muru Erechtejonu
rosła święta oliwa Ateny. Z tego powodu nie można było wznieść tu portyku wejściowego
jak ze wschodniej strony świątyni. Cztery kolumny jońskie tworzące portyk zachodni
oparto, więc na wysokim (3,75 m) cokole. Początkowo przestrzenie między kolumnami
wypełniała lekka krata z brązu. W czasach rzymskich interkolumnia zamurowano,
pozostawiając okna oświetlające wnętrze. Kolumny zostały do połowy ukryte w murze.
Tak właśnie jest obecnie zrekonstruowana zachodnia część Erechtejonu.
Z prawej strony, w narożniku między murem wspierającym fundamenty starej świątyni
Ateny a zachodnią ścianą Erechtejonu, ciemnieje prostokątne zagłębienie, które jest
przykryte masywnym blokiem marmurowym. Tutaj właśnie znajdował się grób i
sanktuarium pierwszego, legendarnego króla Attyki, Kekropsa a miejsce to od jego
imienia nazwano Kekropejonem. Zaraz powyżej znajduje się słynny Ganek Kor, który tak
bardzo rozsławił Erechtejon. Na 2,6-metrowym cokole stoi sześć kariatyd - posągów w
kształcie kobiet, które podtrzymują belkowanie. Posągi te, wielkością znacznie
przekraczają wymiary człowieka, gdyż mają 2,3 metra. Te majestatyczne i silne postacie
stoją spokojnie. W ich pozach, w dumnie podniesionych głowach i twarzach okolonych
masą włosów spadających na ramiona i plecy nie wyczuwa się żadnego wysiłku, jak
gdyby nie opierał się na nich ciężar belkowania. Spadające pionowo w dół fałdy długiego
doryckiego peplosu przypominają żłobkowanie kolumn. Postacie kariatyd nie są
bynajmniej nieruchome, wręcz przeciwnie - są pełne naturalności i życia. Stoją
wspierając się na jednej nodze, podczas gdy druga jest lekko ugięta.
Erechtejon jest pozbawiony surowości, którą można zauważyć w Partenonie i jest
przykładem coraz to nowszych tendencji pojawiających się w sztuce greckiej końca V w.
p.n.e. Ale to pewnie dzięki tym różnicom obie te budowle tworzą zadziwiająco jednolity i
harmonijny zespół o niezwykle wyważonej kompozycji. Nawet teraz, gdy budowle te są
pozbawione otoczenia, jakie miały w starożytności, bez otaczających je kiedyś posągów i
4
ołtarzy, bez olbrzymiego posągu Ateny Promachos, która stanowiła
środek Akropolu, pozostawiają na współczesnych niezatarte wrażenie.
Teatr Dionizosa
(Thearto Dionissou)
Budowę Teatru Dionizosa rozpoczęto w V w. p.n.e., a ukończono ostatecznie w IV w.
p.n.e. To właśnie tu odbywały się prapremiery dramatów Sofoklesa, Ajschylosa,
Eurypidesa czy Arystofanesa. Tutaj też miał miejsce coroczny festiwal tragedii, podczas
którego każdy obywatel grecki mógł odegrać rolę w chórze. Wstęp do teatru był
bezpłatny, ale dozwolony jedynie dla mężczyzn. Koszty inscenizacji sztuk pokazywanych
podczas rokrocznych pięciodniowych festiwali ponosili choregowie, czyli zamożni
obywatele, którzy byli zobowiązani do wystawienia za własne pieniądze chóru biorącego
udział w przedstawieniach. Każdorazowo przy organizowaniu dorocznych przedstawień
brało udział około 1000 wolnych obywateli.
Orchestra, gdzie znajdowali się aktorzy, była na początku zwyczajnym okrągłym placem
ubitej ziemi. Budowę kamiennego teatru rozpoczęto około 400 r. p.n.e., ale ukończono
dopiero w czasach Ligura ok. 330 r. p.n.e. Półkolista orchestra ma pośrodku wzór w
kształcie rombu, który powstał ze specjalnego ułożenia płyt kamiennych. Zamyka ją
niewysoka skene, która została ozdobiona płaskorzeźbami dopiero w I w. n.e. za
panowania cesarza Nerona, ale z której zachowała się jedynie prawa połowa. Jej
frontowa część jest ozdobiona reliefami ukazującymi sceny z mitu o Dionizosie. Wokół
orchestry biegnie kanał wyłożony płytami kamiennymi, którego zadaniem jest
odprowadzanie wody deszczowej. Za małą balustradą i szerokim przejściem wznoszą
się rzędy ław dla widzów, czyli theatron. Zachowało się dwadzieścia spośród
pierwotnych sześćdziesięciu czterech rzędów siedzeń. Najbardziej okazale prezentują
się wielkie marmurowe fotele w pierwszym rzędzie, z których każdy oznaczony jest
wyrytym imieniem jakiegoś ważnego notabla czy kapłana. Pośrodku zasiadał kapłan
Dionizosa, a po jego prawej stronie przedstawiciel wyroczni delfickiej. Theatron był
podzielony na trzy części, między którymi znajdowały się szerokie, poziome przejścia.
Każda z tych części była dodatkowo podzielona schodami (można było nimi bez trudu
dotrzeć na swoje miejsce) tworzącymi oddzielne sektory. Obecnie teatr Dionizosa nie
robi już tak dużego wrażenia (ławy są w połowie zniszczone a między nimi rośnie trawa),
ale w naszej wyobraźni wciąż możemy zobaczyć jeden z największych teatrów
starożytnej Grecji, w którym zgromadzonych jest 17 000 widzów. Z najwyższej części
teatru Dionizosa docieramy do antycznej groty, w której znajduje się teraz kaplica
"Madonny z Groty" z fragmentami fresków bizantyjskich. Znaleźć tam można także dwie
piękne kolumny z czasów rzymskich, na których ongiś stały choregijskie trójnogi. Z
prawej strony znajduje się średniowieczny zegar słoneczny.
Odeon Herodesa Attyka
5
5078408.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin