obciążenie psychiczne 2.pdf

(506 KB) Pobierz
396330336 UNPDF
ZAGROŻENIAI PROFILAKTYKAW ŚRODOWISKU PRACY
LEKCJA 7
Temat: Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy
Czas realizacji:
1 godzina lekcyjna
Cele operacyjne:
Uczeñ po zrealizowaniu lekcji powinien:
wymieniæ czynniki psychofizyczne oraz dokonaæ ich podzia³u,
znaæ zasady dotycz¹ce transportu rêcznego,
znaæ metody oceny obci¹¿enia prac¹ fizyczn¹ na podstawie wydatku energetycznego,
znaæ g³ówne Ÿród³a obci¹¿enia psychicznego zwi¹zane z wykonaniem pracy.
Treści:
1. Podzia³ czynników psychofizycznych.
2. Pojêcie obci¹¿enia fizycznego.
3. Pojêcie obci¹¿enia psychicznego.
4. Ocena obci¹¿enia prac¹ fizyczn¹ na podstawie wydatku energetycznego.
5. Normy transportu rêcznego.
Pomoce dydaktyczne:
materia³ Ÿród³owy,
rzutnik pisma,
foliogramy,
scenariusz zajêæ.
Spis foliogramów
Nr Tytu³
60. Wydatek energetyczny.
61. Zespo³owe przenoszenie przedmiotów.
62. Niekorzystne czynniki psychospo³eczne.
144
396330336.051.png 396330336.062.png 396330336.064.png 396330336.065.png 396330336.001.png 396330336.002.png 396330336.003.png 396330336.004.png 396330336.005.png 396330336.006.png 396330336.007.png 396330336.008.png
MODUŁ III
Plan zajęć:
Lp.
TreϾ
Metoda nauczania
Czas realizacji
1. Sprawy organizacyjno – integracyjne.
2 min.
2. Cele lekcji.
Wyk³ad
3 min.
3. Wprowadzenie do tematu; podzia³ i krótkie omówienie
Wyk³ad
czynników psychofizycznych.
5 min.
4. Wydatek energetyczny w powi¹zaniu ze stopniem ciê¿koœci Wyk³ad
pracy ( foliogram nr 60 ).
3 min.
5. Stopieñ ciê¿koœci ró¿nych rodzajów pracy.
£añcuch skojarzeñ,
praca w grupach
12 min.
6. Transport rêczny – dŸwiganie ( foliogram nr 61 ).
Wyk³ad
3 min.
7. Znaczenie przestrzegania podstawowych zasad obci¹¿enia
£añcuch skojarzeñ,
psychicznego pracownika.
praca w grupach
11 min.
8. Podsumowanie – znajomoœæ czynników psychofizycznych £añcuch
a dokonywanie dojrza³ego wyboru w³asnej drogi zawodowej skojarzeñ
( foliogram nr 62 ).
6 min.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Wskazówki metodyczne dla nauczyciela
Poradnik ma za zadanie u³atwiæ nauczycielowi przekazanie uczniom wiadomoœci na temat czynników psychofizycz-
nych w œrodowisku pracy.
Lekcja mo¿e byæ przeprowadzona w formie dyskusji (³añcuch skojarzeñ), rozmowy kierowanej, burzy mózgów.
Nauczyciel powinien:
zapoznaæ uczniów z celami lekcji,
zachêciæ do aktywnego uczestnictwa w dyskusji i burzy mózgów,
wykorzystaæ za³¹czone w poradniku foliogramy,
zwróciæ szczególn¹ uwagê na:
podzia³ czynników psychofizycznych,
ocenê obci¹¿enia prac¹ fizyczn¹ na podstawie wydatku energetycznego,
obci¹¿enie psychiczne.
Ad. 1.
sprawdŸ listê obecnoœci,
przedstaw temat zajêæ.
Ad. 2.
zapoznaj uczniów z celami lekcji,
zachêæ do zadawania pytañ .
Ad. 3.
zachêæ uczniów do podawania przyk³adów prac.
145
396330336.009.png 396330336.010.png 396330336.011.png 396330336.012.png 396330336.013.png 396330336.014.png 396330336.015.png 396330336.016.png 396330336.017.png 396330336.018.png 396330336.019.png 396330336.020.png 396330336.021.png 396330336.022.png 396330336.023.png 396330336.024.png 396330336.025.png 396330336.026.png 396330336.027.png
ZAGROŻENIAI PROFILAKTYKAW ŚRODOWISKU PRACY
Ad. 4.
wykorzystaj wiedzê uczniów i naprowadŸ na poprawn¹ odpowiedŸ.
Ad. 5.
uczniowie otrzymuj¹ kartki z przyk³adami ró¿nych prac – maj¹ za zadanie przyporz¹dkowaæ rodzaj pracy do stop-
nia ciê¿koœci pracy (praca w grupach),
omów rozporz¹dzenia dotycz¹ce prac wzbronionych kobietom i m³odocianym oraz o posi³kach profilaktycznych.
Ad. 6.
podkreœl znaczenie norm dŸwigania ciê¿arów, omów rozporz¹dzenia dotycz¹ce prac wzbronionych kobietom i m³o-
docianym.
Ad. 7.
podziel uczniów na cztery grupy. Uczniowie otrzymuj¹ cztery du¿e karty, na których wpisane s¹ uciążliwe czynniki
psychiczne. Zadaniem ich jest wypisanie znanych zawodów lub prac, w których wystêpuj¹ wy¿ej wymienione czyn-
niki,
podkreœliæ znaczenie przestrzegania podstawowych zasad obci¹¿enia psychicznego pracownika.
Ad. 8.
podkreœliæ znaczenie zagro¿eñ wynikaj¹cych z przekraczania dopuszczalnych norm dŸwigania oraz obci¹¿eñ psy-
chicznych,
podkreœl, ¿e znajomoœæ psychofizycznych czynników pozwoli uczniom dokonaæ dojrza³ego wyboru w³asnej drogi
zawodowej .
PYTANIA KONTROLNE Z ODPOWIEDZIAMI
1. Na jakie czynniki mo¿na podzieliæ czynniki psychofizyczne?
OdpowiedŸ: Czynniki psychofizyczne mo¿na podzieliæ na:
OdpowiedŸ: czynniki fizyczne,
OdpowiedŸ: czynniki psychiczne.
2. Dokonaj podzia³u obci¹¿enia fizycznego.
OdpowiedŸ: Obci¹¿enie fizyczne dzielimy na:
OdpowiedŸ: obci¹¿enie statyczne,
OdpowiedŸ: obci¹¿enie dynamiczne.
3. Podaj przyk³ady wykonywanych prac fizycznych pod wzglêdem ich ciê¿koœci.
OdpowiedŸ: Przyk³ady wykonywanych prac:
OdpowiedŸ: praca lekka,
OdpowiedŸ: praca œrednio-ciê¿ka,
OdpowiedŸ: praca ciê¿ka,
OdpowiedŸ: praca bardzo ciê¿ka.
4. Okreœliæ zasady prawid³owego podnoszenia ciê¿arów
OdpowiedŸ: Zasady prawid³owego podnoszenia ciê¿arów polegaj¹ na:
OdpowiedŸ: trzymaniu ciê¿aru tak blisko cia³a, jak to tylko jest mo¿liwe,
OdpowiedŸ: podnoszeniu w zakresie wysokoœci od r¹k do barków,
OdpowiedŸ: utrzymywaniu ciê¿aru w rêkach jak najkrócej,
OdpowiedŸ: unikaniu du¿ej czêstotliwoœci podnoszenia,
OdpowiedŸ: minimalizowaniu ruchów tu³owia podczas podnoszenia,
146
MODUŁ III
88
396330336.028.png 396330336.029.png 396330336.030.png 396330336.031.png 396330336.032.png 396330336.033.png 396330336.034.png 396330336.035.png 396330336.036.png
MODUŁ III
OdpowiedŸ: unikaniu du¿ych obiektów, które wykraczaj¹ poza zasiêg r¹k oraz ograniczaj¹ widzenie,
OdpowiedŸ: unikaniu podnoszenia obiektów z przemieszczaj¹cym siê œrodkiem ciê¿koœci,
OdpowiedŸ: przenoszeniu ciê¿aru na opuszczonych rêkach.
5. Podaj podstawowe zasady zespo³owego przenoszenia przedmiotów.
OdpowiedŸ: Przenoszenie przedmiotów, których d³ugoœæ przekracza 4 m i masa 30 kg, powinno odbywaæ siê
zespo³owo pod warunkiem, aby na jednego pracownika przypada³a masa nie przekraczaj¹ca:
OdpowiedŸ: 1) 25 kg – przy pracy sta³ej,
OdpowiedŸ: 2) 42 kg – przy pracy dorywczej.
OdpowiedŸ: Niedopuszczalne jest zespo³owe przemieszczanie przedmiotów o masie przekraczaj¹cej 500 kg.
6. Okreœl kryteria obci¹¿enia psychicznego zwi¹zanego z prac¹.
OdpowiedŸ: Obci¹¿enie psychiczne zwi¹zane z wykonywaniem zadañ wynika przede wszystkim:
OdpowiedŸ: ze sposobu i warunków odbierania informacji,
OdpowiedŸ: z warunków podejmowania decyzji,
OdpowiedŸ: ze sposobu i warunków wykonywania czynnoœci.
7. Co to jest przeci¹¿enie psychiki?
OdpowiedŸ: Przeci¹¿enie psychiki – nadmierna aktywnoœæ ca³ej psychiki lub pewnych jej funkcji przez d³u¿szy
okres zmiany roboczej.
8. Co to jest niedoci¹¿enie psychiki?
OdpowiedŸ: Niedociążenie psychiki – ograniczenie pracy człowieka związane najczęściej monotonia wynikająca
z procesem automatyzowania maszyn, urządzeń czy procesów technologicznych – co powoduje
osłabienie aktywności psychicznej przy równoczesnej konieczności czuwania.
9. Co to jest monotonia pracy?
OdpowiedŸ: Monotonia pracy to niedoci¹¿enie psychiczne wynikaj¹ce z jednostajnoœci bodŸców, dzia³añ i niezmien-
nej sytuacji pracy powoduj¹ce wystêpowanie objawów niedoci¹¿enia psychicznego.
10. Jakie wymagania powinny byæ spe³nione, aby zapobiec powstawaniu u pracownika zbytniego obci¹¿enia psy-
chicznego?
Odpowiedź : W celu zapobieżenia powstawaniu u pracownika zbytniego obciążenia psychicznego powinny
być spełnnione wymagania dotyczące:
OdpowiedŸ: sposobu i warunków odbieranych informacji,
OdpowiedŸ: warunków podejmowania decyzji,
OdpowiedŸ: sposobów i warunków wykonywania czynności.
147
396330336.037.png 396330336.038.png 396330336.039.png 396330336.040.png 396330336.041.png 396330336.042.png 396330336.043.png 396330336.044.png 396330336.045.png 396330336.046.png 396330336.047.png 396330336.048.png
ZAGROŻENIAI PROFILAKTYKAW ŚRODOWISKU PRACY
MATERIAŁ ŹRÓDŁOWY DLA UCZNIA
Temat: Czynniki psychofizyczne w środowisku pracy
Czynniki psychofizyczne mo¿na podzieliæ na czynniki psychiczne i czynniki fizyczne wynikaj¹ce ze sposobu wykonywa-
nia pracy.
OBCIĄŻENIE FIZYCZNE
Obci¹¿enie fizyczne pracownika wynika najczêœciej z nieprawid³owej pozycji cia³a podczas pracy, nadmiernej czês-
toœci wykonywanych czynnoœci lub zbyt du¿ej masy przenoszonych przedmiotów lub narzêdzi pracy. Przyczyn¹ ich jest
zwykle z³a organizacja pracy lub stanowiska pracy, nie uwzglêdniaj¹ca zasad ergonomii, a tak¿e czêsto przepisów
prawnych reguluj¹cych dane kwestie. Nadmierne obci¹¿enie fizyczne w wyniku w/w czynników jest przyczyn¹ zmêczenia
pracownika, a tak¿e mo¿e prowadziæ do wielu chorób.
Obci¹¿enie fizyczne mo¿na podzieliæ na:
obci¹¿enie statyczne – powstaj¹ce w wyniku wysi³ku statycznego, podczas którego dochodzi do d³ugotrwa³ego na-
piêcia miêœni powoduj¹cego zahamowanie swobodnego przep³ywu krwi przez miêœnie. Doprowadza to szybko do
ich zmêczenia oraz znacznie skraca czas wykonywania wysi³ku.
Typowym przyk³adem prac o znacznym wysi³ku statycznym jest: utrzymywanie narzêdzia lub przedmiotu w wyci¹g-
niêtej rêce, praca w wymuszonej pozycji, np. na kolanach;
obci¹¿enie dynamiczne – zwi¹zane z aktywnoœci¹ ruchow¹, podczas której dochodzi do naprzemiennego skurczu
i rozkurczu miêœni, co nie powoduje jednak tak du¿ych zmian w przep³ywie krwi przez miêœnie. Jego miar¹ jest wiel-
koœæ energii wydatkowanej na pracê, tzw. wydatek energetyczny.
Typowym przyk³adem prac o znacznym wysi³ku dynamicznym jest: bieganie, kopanie.
W praktyce wysi³ek dynamiczny i statyczny s¹ w ró¿nym stopniu elementami ka¿dej pracy.
Ocena obciążenia pracą fizyczną na podstawie wydatku energetycznego
Wielkoœæ obci¹¿enia fizycznego wyra¿ona w postaci wydatku energetycznego stanowi najbardziej powszechn¹ kwali-
fikacjê pracy pod wzglêdem jej ciê¿koœci. Stanowi podstawê do okreœlania prac wzbronionych kobietom (rozporz¹dzenie
Rady Ministrów z dnia 10 wrzeœnia 1996 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych kobietom Dz. U. 1996 r. nr 114,
poz. 545 ze zm. z dnia 30 lipca 2002 r. Dz. U. nr 127, poz. 1092.), m³odocianym (rozporz¹dzenie Rady Ministrów z dnia
1 grudnia 1990 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych m³odocianym Dz. U. 1990 r. nr 85, poz. 500, ze zm. Dz. U.
2002 r. nr 127, poz. 1091) oraz prac podczas wykonywania, których nale¿y wydawaæ pracownikom napoje i posi³ki
(rozporz¹dzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posi³ków i napoi Dz. U. 1996 r.
nr 60, poz. 2).
Istnieje kilka metod określenia energii użytej do wykonania pracy (na przykład metody oparte na kalorymetrii pośredniej,
czy metody szacunkowe: chronometrażowo–tabelaryczne). Wśród metod szacunkowych najbardziej popularną jest metoda
chronometrażowo tabelaryczna zawarta również w normie PN-EN ISO 8996: 2005 (U). Ergonomia środowiska termicznego
- Określemnie tempa metabolizmu.Metoda ta nie jest uciążliwa dla osób badanych i nie zakłóca procesu pracy w porównaniu
z metodami opartymi na badaniu zmian parametrów fizjologicznych w organizmie ludzkim w czasie pracy.
Zaletą tej metody jest to, że uwzględnia ona wydatek energii konieczny na utrzymanie pozycji oraz wielkość grup mięś-
niowych zaangażowanych w wykonanie wysiłku. Błd w ocenie przeprowadzonej tymi metodami jest większy niż pod-
czas metod opartych na pomiarach, tym niemniej możliwy do zaakceptowania w badaniach o charakterze praktycznym.
Przyk³ady prac z uwzglêdnieniem ich ciê¿koœci:
praca lekka
– swobodna pozycja siedząca,
– lekka praca ręczna (pisanie ręczne, pisanie na komputerze, rysowanie, szycie, księgowanie),
– praca dłoni i rąk (drobnymi narzędziami stolarskimi i ślusarskimi, kontrola, łączenie elementów lub sortowanie
lekkich materiałów),
– praca rąk i nóg (prowadzenie pojazdu w warunkach normalnych, operowanie pedałem);
148
396330336.049.png 396330336.050.png 396330336.052.png 396330336.053.png 396330336.054.png 396330336.055.png 396330336.056.png 396330336.057.png 396330336.058.png 396330336.059.png 396330336.060.png 396330336.061.png 396330336.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin