Obsługa gości w zakładzie hotelarskim(1).pdf

(408 KB) Pobierz
Technik_hotelarstwa_341[04].Z2.05_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Sebastian Krzywda
Barbara Górka
Obsługa gości w zakładzie hotelarskim
341[04].Z2.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
93938520.001.png 93938520.002.png 93938520.003.png
Recenzenci:
mgr Liona Trzcińska
mgr inż. Edyta Jamróz
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Barbara Górka
Konsultacja:
mgr inż. Piotr Ziembicki
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[04].Z2.05
„Obsługa gości w zakładzie hotelarskim” w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik hotelarstwa.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
5
3. Cele kształcenia
6
4. Materiał nauczania
7
4.1. Zadania i obowiązki pracowników w zakresie obsługi gości zakładu
hotelarskiego
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
13
4.1.3. Ćwiczenia
13
4.1.4. Sprawdzian postępów
15
4.2 Kultura i etyka zawodowa pracowników zakładów hotelarskich
16
4.2.1. Materiał nauczania
16
4.2.2. Pytania sprawdzające
20
4.2.3. Ćwiczenia
20
4.2.4. Sprawdzian postępów
24
4.3. Organizacja usług podstawowych i uzupełniających
25
4.3.1. Materiał nauczania
25
4.3.2. Pytania sprawdzające
32
4.3.3. Ćwiczenia
32
4.3.4. Sprawdzian postępów
34
4.4. Standardy świadczenia usług związanych z pobytem gości w zakładzie
hotelarskim.
35
4.4.1. Materiał nauczania
35
4.4.2. Pytania sprawdzające
40
4.4.3. Ćwiczenia
41
4.4.4. Sprawdzian postępów
42
4.5. Potrzeby i oczekiwania gości w czasie pobytu w zakładzie hotelarskim
43
4.5.1. Materiał nauczania
43
4.5.2. Pytania sprawdzające
48
4.5.3. Ćwiczenia
48
4.5.4. Sprawdzian postępów
51
5. Sprawdzian osiągnięć
52
6. Literatura
57
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Zadaniem poradnika jest kształtowanie umiejętności dotyczących obsługi gości
w zakładzie hotelarskim. Szczególnie jeśli chodzi o usługi dodatkowe na życzenie gości,
udzielanie informacji gościom hotelowym, przyjmowania i wysyłania korespondencji gości,
przyjmowanie i przekazywanie wiadomości gościom hotelowym, przechowywania
i wydawania depozytów, rozwiązywanie wszelkich sytuacji trudnych i nietypowych,
reagowanie na skargi gości i niedociągnięcia ze strony personelu.
Poradnik ten zawiera:
1. Wymagania wstępne, czyli wykaz niezbędnych umiejętności i wiedzy, które powinieneś
mieć opanowane, aby przystąpić do realizacji tj jednostki modułowej.
2. Wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem.
3. Materiał nauczania (rozdział 4) umożliwi Ci samodzielne przygotowanie się do wykonania
ćwiczeń i zaliczenia sprawdzianów.
4. Pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczeń. Możesz się z nimi
zapoznać przed przystąpieniem do rozdziału ”Materiały nauczania”, wówczas poznasz
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania ćwiczeń.
5. Ćwiczenia, które zawierają: wykaz materiałów i środków dydaktycznych potrzebnych do
ich realizacji. Ćwiczenia umożliwią Ci nabycie umiejętności praktycznych.
6. Sprawdzian postępów - wykonując sprawdzian powinieneś odpowiedzieć na pytanie „tak”
lub „nie”. Odpowiedzi „nie” wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również,
jakich treści jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to także powrót do wiadomości, które
nie są dostatecznie opanowane.
7. Sprawdzian osiągnięć wraz z przykładowym zestawem zadań.
Wykorzystaj do poszerzenia wiedzy wskazaną literaturę oraz inne źródła informacji.
Powinieneś zwrócić szczególną uwagę na zagadnienia dotyczące organizowania stanowisk
pracy w recepcji oraz wykonywania podstawowych czynności pracowników recepcji
związanych z obsługą gościa podczas pobytu w zakładzie hotelarskim oraz procedury związane
z przyjmowaniem i przekazywaniem wiadomości gościom hotelowym oraz przyjmowaniem,
przechowywaniem i wydawaniem depozytów.
Jeżeli masz trudności ze zrozumieniem tematu lub ćwiczenia, to poproś nauczyciela
o wyjaśnienie i sprawdzenie, czy dobrze wykonujesz daną czynność. Poznanie przez Ciebie
treści objętych tą jednostką modułową, będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę
przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości i ukształtowanych
umiejętności. W tym celu nauczyciel posłuży się ”Zestawem zadań testowych” zawierającym
różnego rodzaju zadania. Znajdują się one w rozdziale 5, który zawiera też: instrukcję
omawiającą tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu, przykładową kartę
odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach wpisz odpowiedzi na pytania.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp i higieny
pracy oraz instrukcji przeciwpożarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac.
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Moduł 341[04].Z2
Działalność recepcji zakładu
hotelarskiego
341[04].Z2.01
Organizacja pracy w
recepcji zakładu
hotelarskiego
341[04].Z2.02
Organizacja pracy w
części parterowej
zakładu hotelarskiego
341[04]. Z2.03
Rezerwacja usług w
zakładzie hotelarskim
341[04].Z2.04
Przyjmowanie gości do zakładu hotelarskiego
341[04].Z2.05
Obsługa gości w zakładzie hotelarskim
341[04].Z2.06
Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelowym
341[04].Z2.07
Komunikowanie się w języku obcym z gośćmi w recepcji i
części parterowej zakładu hotelarskiego
Schemat jednostek modułowych
,,Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
93938520.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin