Lekcja 9.doc

(101 KB) Pobierz
Lekcja 9:

Lekcja 9:
Zbliżenia i Makrofotografia

 

Zbliżenia i Makrofotografia

Fascynujący świat makrofotografii przyciąga Twoje oczy małymi motywami. Film rejestruje rzeczy, które łatwo uchodzą spojrzeniu. Dzięki rozszerzeniu granic konwencjonalnych zbliżeń całkowicie nowy świat niesamowitych wprost motywów otwiera się przed Tobą.
 



Zbliżenia i makrofotografia są tematami podlegającymi różnym prawom. Materiał filmowy i optyka muszą być perfekcyjnie zgrane. Jeśli technologia i projekt będą odpowiednie nagrodzony zostaniesz wspaniałymi strukturalnymi zdjęciami. Szczegóły prezentowane są z niezwykłą gęstością. Oglądaj swoje otoczenie niczym przez szkło powiększające. Początkujący często zastanawia się nad tematem kwiatów. Motywy takie są całkowicie nieruchome i znajdziesz je wszędzie. Nie wymagają skomplikowanej technologii ponieważ większość aparatów i obiektywów posiada obecnie funkcję makro do zbliżeń.

Praktyka staje się łatwa

Zbliżenia i makrofotografia są tematami podlegającymi różnym prawom. Materiał filmowy i optyka muszą być perfekcyjnie zgrane. Jeśli technologia i projekt będą odpowiednie nagrodzony zostaniesz wspaniałymi strukturalnymi zdjęciami. Szczegóły prezentowane są z niezwykłą gęstością. Oglądaj swoje otoczenie niczym przez szkło powiększające. Początkujący często zastanawia się nad tematem kwiatów. Motywy takie są całkowicie nieruchome i znajdziesz je wszędzie. Nie wymagają skomplikowanej technologii ponieważ większość aparatów i obiektywów posiada obecnie funkcję makro do zbliżeń.

 

Porady od profesjonalisty: Do wypraw w świat makro, zaawansowany fotograf powinien wyposażyć swoje aparaty w zdalnie kierowany wyzwalacz w celu zapobiegnięcia rozmazaniu przez poruszenie. Dodatkowo aparaty z dźwignią blokującą Lustro także minimalizują akcję powrotu lustra. Wymienialne wizjery pomagają Tobie w ustawianiu ostrości, a wizjer kątowy pozwala na wygodny wgląd.

Wyjątkowo pożyteczny pożyteczny jest pomiar światła przez obiektyw (Through The Lens - TTL), który kompensuje straty światła spowodowane rozszerzeniami i filtrami, oraz dokonuje precyzyjnych poprawek ze względu na współczynnik odbicia. Z drugiej strony, ze względu na nieruchome motywy i duże skale powiększenia, automatyczne nastawianie ostrości jest prawie nigdy nie polecane. W tym wypadku manualne ustawianie ostrości bardzo dobrze się sprawdziło.

Akcesoria odpowiednie do makrofotografii zależą głównie od zamierzonej skali reprodukcji.
 

 

Dodatkowe obiektywy do zbliżeń
 

 

Tuby lub pierścienie odwracające
 

 

Tuby lub pierścienie pośrednie
 

 

Obiektywy Makro
 

 

Układy mieszkowe
 

 

Dla znawców: Filtr polaryzacyjny
 

 

Odpowiednie oświetlenie

Oczywiście możesz korzystać z każdego dostępnego źródła światła:

·         Dziennego,

·         sztucznego lub

·         błyskowego.

Weź pod uwagę, że ze względu na nieuniknioną utratę światła w fotografii z bliska, poprzez duże rozszerzenia pomiędzy obiektywem, a powierzchnią filmu, wybór materiału filmowego staje się szczególnie ważny. W razie wątpliwości, każdy ekspert używa filmów o niskiej czułości i statywu. Niskoczułe filmy gwarantują wysoką rozdzielczość i dobrą wyrazistość.

 

Porada: Ekrany fluorescencyjne i tablice świetlne okazały się bardzo przydatne. Ich światło podobne do światła dziennego jest rozproszone a rozkładane równomiernie na ogromnych powierzchniach daje doskonałe oświetlenie tła martwej natury w świecie makro. Jeśli to możliwe mogę szczególnie polecić filmy Agfachrome, jako że reagują one absolutnie neutralnie na długie czasy naświetlania i doskonale kompensują zjawiska `zielonego błysku`. Jeśli masz stanowisko reprodukcyjne praca Twoje będzie ułatwiona i pozbawiona dodatkowych trudności - zagwarantowany jest równoległy układ filmu, obiektywu i lśniącej płaszczyzny.

Kompozycja zdjęcia z bliska

Dzięki elektronice najnowszych aparatów coraz łatwiej uzyskać doskonałą jakość zdjęć makro. Dlatego realizacja techniczna traci ostatnio na znaczeniu ostatecznie kierując większą uwagę na zawartości fotografii: nie może satysfakcjonować jeśli wszystko się udaje ... dzisiejsze wymagania są wyższe, wszystko włącznie z kompozycją obrazu musi doskonale współgrać. Oczywiście takie wyjątkowo wysokie wymagania mają bardzo ograniczone możliwości `projektowania` przestrzeni, niewiele większej niż kilka centymetrów kwadratowych. Z drugiej strony wszystko jest możliwe, nawet w świecie makrofotografii. Reguły kompozycji obrazu, łączenia kolorów lub form prezentacji stosują się także do makrofotografii, za wyjątkiem wielkoformatowych aranżacji w przestrzeni zdjęcia i oczywiście ograniczenia wolności w ustawianiu zakresu ostrości - z powodów technicznych.

 

Prezentacja

Ktokolwiek zainteresował się tym tematem wie, że filmy muszą wychodzić naprzeciw wyjątkowo wysokim wymaganiom. Marginalna rozdzielczość, luminancja i w końcu ziarno są czynnikami, które muszą być w doskonałej harmonii jaką można znaleźć tylko w przypadku nisko- i średnioczułych filmów. Finalny efekt zdjęcia obiektu bardzo zależy od skali reprodukcji, jakkolwiek stosunek pomiędzy rozmiarem obiektu, a rozmiarem reprodukcji na filmie (dany jako współczynnik proporcjonalności) nie określa ostatecznej skali powiększenia jednej dla wszystkich ... ponieważ negatyw i/lub slajd są kolejny raz powiększane.

I jest to Twoja ogromna szansa: naprawdę dobry materiał filmowy może w bardzo elegancki sposób pomóc Tobie w ominięciu niektórych kłopotów podczas robienia zdjęć (mała głębia ostrości, niedostateczne oświetlenie) poprzez wybór formatu królewskiego - plakaty po prostu zachwycają oglądającego. Tutaj nowoczesna chemia fotograficzna daje niewyobrażalną jakość. Np. Agfa Ultra 50, ze względu na swoją dużą kontrastowość jest idealny do powiększania reprodukcji rzeczywistości! Nawet przy powiększeniach do 50x60cm jego wspaniała ostrość konturów daje niewidzialne ziarno. W każdym razie jest to warte spróbowania.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin