procedura postępowania wobec uczniów z opiniami i orzeczeniami.doc

(40 KB) Pobierz
Procedura postępowania wobec uczniów z zaświadczeniami wydanymi przez Poradnię Pedagogiczno-Psychologiczną

 

Procedura postępowania wobec uczniów z zaświadczeniami wydanymi przez Poradnię Pedagogiczno-Psychologiczną.

 

             

Wstęp

 

              Z roku na rok rośnie w naszej szkole grupa młodzieży otrzymująca zaświadczenia wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną zalecające indywidualizację procesu nauczania. Najczęściej zaświadczenia owe potwierdzają dyslektyczne problemy uczniów, ale coraz częściej wskazują konieczność objęcia danego dziecka indywidualnym tokiem nauki z powodu chorób o charakterze fizjologicznym jak i psychicznym. I tak np. w roku 2003/2004 nauczaniem indywidualnym objętych było 5 uczniów, a orzeczenia o dysleksji posiadało 93 uczniów.

Co chwili obecnej nie był sprecyzowany jednoznacznie sposób przekazywania informacji o uczniu między członkami Rady Pedagogicznej.

Wszelka dokumentacja indywidualizacji procesu nauczania gromadzona jest przez sekretariat szkoły i obejmuje zaświadczenia o dysleksji i nauczaniu indywidualnym. Zaświadczenia o dysleksji przechowywane są w arkuszach ocen poszczególnych uczniów, natomiast zaświadczenia o nauczaniu indywidualnym znajdują się w odrębnym segregatorze.

Stan ten spowodował, że zarówno w pracy dyrekcji szkoły, jak i pedagoga, a także w ramach rac zespołu mierzącego jakość pracy szkoły w ramach standardu “Przebieg kształcenia zapewnia uczniowi wszechstronny rozwój” zauważyliśmy potrzebę ustalenia jasnych procedur określających tryb postępowania w przypadku ucznia legitymującego się zaświadczeniem z poradni.

 

Cel:

 

  1. Określenie trybu postępowania w przypadku uczniów otrzymujących zaświadczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o dysleksji i nauczaniu indywidualnym
  2. Poprawa przepływu informacji o problemach ucznia między dyrekcją, pedagogiem, wychowawcą ucznia oraz nauczycielami uczącymi.
  3. Sprecyzowanie obowiązków nauczycieli uczących uczniów z ww. zaświadczeniami.

 

Procedury postępowania wobec uczniów z zaświadczeniami wydanymi przez Poradnię Pedagogiczno-Psychologiczną

 

              Obowiązki szkoły wobec uczniów posiadających zaświadczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003r. W sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz specyfikę szkoły określono następujące procedury:

 

 

 


Procedura postępowania wobec uczniów

z zaświadczeniami wydawanymi przez

Poradnię Pedagogiczno – Psychologiczną

 

 

Lp

Rodzaj zaświadczenia

Procedury działania

1.

Zaświadczenie
o nauczaniu indywidualnym

1.     Analiza orzeczenia Poradni nt. nauczania indywidualnego przez wicedyrektora
w porozumieniu z pedagogiem szkolnym
i wychowawcą klasy.

2.     Ustalenie przez wicedyrektora przydziału projektu godzin poszczególnych przedmiotów i wyznaczenie nauczycieli prowadzących zajęcia.

3.     Przedstawienie dyrektorowi szkoły projektu organizacji zajęć indywidualnych. Ostateczne sprecyzowanie ilości godzin i wyznaczenie nauczycieli realizujących zajęcia nauczania indywidualnego. Wydanie przez dyrektora szkoły decyzji o nauczaniu indywidualnym i przekazanie jej uczniowi i jego rodzicom na piśmie.

4.     Spotkanie wicedyrektora z nauczycielami realizującymi nauczanie  indywidualne celem podania informacji o specyfice choroby ucznia
i zobowiązania nauczycieli do dyskrecji oraz wspierania psychicznego chorego ucznia.

5.     Spotkanie wicedyrektora, pedagoga, wychowawcy
i rodziców ucznia celem poinformowania
o zaprojektowanej ilości przyznanych godzin oraz omówienia z rodzicami warunków odbywania zajęć w domu ucznia.

6.     Zobowiązanie rodziców do informowania wychowawcy klasy o stanie zdrowia ucznia
i gotowości podjęcia zajęć.

7.     Przekazanie pisemnej informacji przez wicedyrektora – nauczycielom: - adres i telefon ucznia, ilość godzin realizowanych oraz terminy zajęć.

8.     Przygotowanie przez pedagoga szkolnego lub wychowawcę klasy dziennika zajęć indywidualnych.

9.     Systematyczny kontakt (osobisty i telefoniczny)
z rodzicami ucznia pedagoga szkolnego
i wychowawcy klasy (co najmniej raz na dwa tygodnie lub częściej wg potrzeb)

10. Comiesięczna kontrola przebiegu zajęć nauczania indywidualnego i zapisów w dzienniku przez wicedyrektora szkoły.

 

 

2.

Zaświadczenie
o dysgrafii,dysleksji

i dysortografii

1.     Analiza zaświadczenia wydanego przez Poradnię 

Pedagogiczno – Psychologiczną na spotkaniu wicedyrektora z wychowawcą klasy i pedagogiem szkolnym – uzgodnienie form pomocy dla ucznia.

2.     Zapoznanie przez wychowawcę klasy nauczycieli

uczących ucznia a w szczególności nauczycieli języka polskiego i języków obcych o rodzaju dyspanseryjności. Uczulenie na problemy, które mogą występować również na lekcjach geografii, fizyki i matematyki ( geometrii ) w związku
z zaburzeniami widzenia przestrzennego.

3.     Ustalenie uczestnictwa ucznia w zajęciach  wyrównawczych, logopedycznych lub pedagogicznych.

4.     Kontakt wychowawcy klasy z rodzicami ucznia
i przedstawienie proponowanej pomocy.

5.     Poinformowanie ucznia o konsekwencjach otrzymanego zaświadczenia i sposobie informowania o nim uczących nauczycieli                   

( D – pod imieniem i nazwiskiem na pracach pisemnych )

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin