bariery komunikacyjne.doc

(128 KB) Pobierz



             

 

Bariery komunikacyjne

 

Przeczytaj poniższy opis barier, zastanów się dobrze i wymień bariery, których zwykle używasz w kontaktach z ważnymi dla Ciebie osobami. Mogą to być osoby z pracy lub spoza niej. Zwróć uwagę na to że w rozmowach z niektórymi osobami może wystąpić więcej niż jedna bariera.

 

PORÓWNYWANIE

Ø      W trakcie trwania rozmowy cały czas próbujesz ocenić, kto jest mądrzejszy, bardziej kompetentny, zdrowszy emocjonalnie – ty czy twój rozmówca. Myślisz sobie np. ”Ja zarabiam więcej” albo ”Czy ja też potrafiłbym to zrobić?”

 

DOMYŚLANIE SIĘ

Ø      Zwracasz mniejszą uwagę na słowa, a większą na intonację i inne drobne wskazówki, po to aby przejrzeć rozmówcę. (nie dowierzasz jego słowom) Czasami z góry zakładasz jak rozmówca na ciebie reaguje np. ”Chyba myśli teraz, że jestem głupi...”

 

PRZYGOTOWYWANIE ODPOWIEDZI

Ø      Starasz się wyglądać na zainteresowanego rozmową, ale twój umysł pędzi z prędkością 100 kilometrów na godzinę, ponieważ masz za chwilę opowiedzieć historię lub wygłosić uwagę.

 

FILTROWANIE

Ø      Zwracasz uwagę na przykład na to, czy twój rozmówca jest zły, nieszczęśliwy lub czy jesteś w innej emocjonalnie ”niebezpiecznej” sytuacji. Skoro tylko upewnisz się, że w rozmowie nie wchodzą w grę żadne zagrażające ci emocje, twój umysł ”odpływa”.

 

OSĄDZANIE

Ø      Reagujesz na czyjąś wypowiedź odruchowo, tak jak kolano po uderzeniu młotkiem neurologicznym, bo uznajesz rozmówcę za osobę nienormalną lub głupią.

 

SKOJARZENIA

Ø      Sąsiadka mówi ci, że zwolniono ją z pracy, a ty w ułamku sekundy przenosisz się do momentu, gdy ciebie wyrzucono z pracy za granie w kierki podczas przedłużających się przerw na kawę. Tak... gra w kierki to wspaniała sprawa, te cudowne noce spędzane na Sutter Street na grze w kierki... I już cię nie ma.

 

UTOŻSAMIANIE SIĘ

Ø      Ktoś chce ci opowiedzieć o bólu zęba, a to przypomina ci twoją operacje z powodu parodontozy, przerywasz i zaczynasz swoja opowieść, nie czekając na koniec poprzedniej. Wszystko co słyszysz przypomina ci coś, co ty sam przeżywałeś lub robiłeś.

 

 

 

UDZIELANIE RAD

Ø      Po usłyszeniu kilku pierwszych zdań zasypujesz rozmówcę propozycjami dalszego postępowania. Nawet jeśli nie chce z nich skorzystać – prosisz go, żeby chociaż spróbował.

 

SPRZECIWIANIE SIĘ

(GASZENIE lub DYSKONTOWANIE)

Ø      Podczas rozmowy wyszukujesz wypowiedzi rozmówcy, z którymi mógłbyś polemizować. Zajmujesz niewzruszoną pozycję, bardzo jasno i stanowczo wyrażasz swoje przekonania i priorytety. Próbujesz skłonić rozmówcę do zaniechania tematu poprzez wygłaszanie sarkastycznych uwag lub lekceważysz przyjmowane wiadomości z zastrzeżeniem.

 

PRZEKONYWANIE O SWOJEJ RACJI
 

Ø      Jesteś gotowy posunąć się nawet do przekręcenia faktów, podnoszenia głosu, wymawiania, obwiniania, przypominania grzechów z przeszłości – aby tylko uniknąć poczucia, że się mylisz. Nie znosisz jak cię ktoś poprawia, nie jesteś w stanie słuchać krytyki.

 

ZMIANA TORU

Ø      Ciągle reagujesz na słowa rozmówcy żartami i dykteryjkami, aby uniknąć niepokoju lub dyskomfortu słuchania drugiej osoby i poważnego traktowania jej słów.

 

ZJEDNYWANIE

Ø      Chcesz być miły, uprzejmy i wspierający. Chcesz, żeby ludzie cię lubili, więc zawsze przyznajesz im rację. Zgadzasz się ze wszystkim. Mówisz: ”Tak... Prawda... Absolutnie...Oczywiście...Niewiarygodne...Tak...Naprawdę?”

 

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Typ blokady

Komunikat

 

Chwalenie, aprobowanie, wydawanie ocen pozy­tywnych

 

Jesteś naprawdę bardzo zdolnym, młodym człowiekiem. Jestem pewien, że dasz sobie z tym radę.

 

Doradzanie, sugerowanie, proponowanie rozwią­zań

 

Musisz lepiej planować swoje zajęcia w ciągu dnia, wówczas ze wszystkim zdążysz na czas.


Interpretowanie, analizowanie, diagnozowa­nie

 

Starasz się wykręcić od swoich obowiązków.

 

Moralizowanie, głoszenie kazań

Wiesz dobrze, jak powinieneś zachowywać się na moich lekcjach. Swoje osobiste kłopoty zostaw w domu, bo tam jest ich miejsce.

 

Nakazywanie, komenderowanie, polecanie

 

Przestań się użalać nad sobą i weź się do roboty.

 

Obrzucanie wyzwiskami, wyśmiewanie, ośmie­szanie

 

Zachowujesz się jak przedszkolak. Nie tego oczekuję od swoich uczniów

 

Odwracanie uwagi, sarkazm, dowcipkowa­nie, zabawianie

 

 

Porozmawiajmy o czymś przyjemniejszym. Teraz nie czas o tym mówić. Po prostu wróćmy do naszych zajęć.

 

Osądzanie, krytykowanie, dezaprobata, po­tępia­nie

 

 

Jesteś po prostu leniwy, albo lubisz odkładać wszystko na ostatnią chwilę doprowadzając wszystkich do szału.

 

Groźby, ostrzeżenia

 

 

. Jeżeli nie będziesz więcej pracował, nie masz co marzyć o dobrych stop­niach w mojej klasie.

 

Pouczanie, robienie wykładu, dostarczanie lo­gicznych argumentów

 

 

Pamiętaj, że do końca semestru pozostało jeszcze tylko 14 dni i tyle zostało tobie czasu na rozliczenie się z zadań

 

Uspokajanie, okazywanie współczucia, pocie­sza­nie, podnoszenie na duchu

 

 

Nie jesteś jedynym, który miewa kłopoty z takimi zadaniami. Za­cznij je rozwiązywać, a zobaczysz, że dobrze ci pójdzie.

 

Wypytywanie, indagowanie, krzyżowy ogień pytań

 

 

Dlaczego tak długo czekałeś nim zwróciłeś się o pomoc? Ile godzin dzien­nie na to poświęcasz? Dlaczego uważasz, że to zadanie jest za trudne?

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin