Przyznaje_sie.doc

(69 KB) Pobierz
Asertywność



Przyznaję się

 

© Copyright by Andy Kirby 1992. Authorized translation from the English language edition published by Gower Publishing Company Limited

© Copyright for the Polish edition by Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2002

 


Uczestnicy mają możliwość przyznania się do przynależności do określonej kategorii ludzi.

 

Otwarcie się.

Ćwiczenie pobudzające.

Planowanie działań.

Dokonanie oceny.

 

Krzesła ustawione w koło.

 

10 minut.

 

1.                            Posadź uczestników w kole, a sam stań w środku.

2.                            Wyjaśnij, że osoba znajdująca się w środku nazywa się „To” i musi poprosić wszystkich należących do jakiejś kategorii o wstanie z krzeseł, mówiąc na przykład: „Niech wstaną wszystkie osoby, które noszą szkła kontaktowe”. Uczestnicy mogą oszukiwać, zostając na swoich krzesłach lub wstając, i nikt nie może kwestionować ich prawa do takiego zachowania. Wszyscy, łącznie z osobą będącą „Tym”, gdy siadają na krzesłach, muszą uważać, żeby nie zająć swojego poprzedniego miejsca. Osoba, która pozostanie bez krzesła, staje się „Tym” w kolejnej rundzie.

3.                            Jeśli wywołanie pozostanie bez żadnej reakcji ze strony siedzących uczestników, można odwrócić sytuację, mówiąc na przykład: „Niech wstaną wszyscy, którym podoba się kurs” (żadnej reakcji), „Niech wstaną wszyscy, którzy mają do kursu jakieś zastrzeżenia”. Można także wykorzystać metodę „prawdy uzupełniającej”,   na   przykład:   „Niech   wstaną   wszyscy,   którzy

Streszczenie

 

 

Cele

 

 

 

 

Materiały

 

Czas trwania

 

Procedura

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                            skłamali ostatnim razem”. Można też odwoływać się do uczuć: „Niech wstaną wszyscy, którzy czuli się zażenowani ostatnim wywołaniem”.

4.                            Zademonstruj ćwiczenie, zapytaj, czy potrzebne są jakieś dodatkowe wyjaśnienia i rozpocznij grę.

 

Ćwiczenie pomaga się otworzyć. W praktyce, jeżeli sam stoisz, trudno dostrzec, kto siedzi, a kto nie, co zachęca uczestników do bycia szczerym. Trener, często stając się „Tym”, może rozszerzać lub modelować typy wywołań. Ćwiczenie daje sporo informacji zwrotnych, które pozwalają trenerowi dostosowywać przebieg sesji szkoleniowych do potrzeb grupy. Jeżeli głównym celem ćwiczenia ma być uzyskanie informacji zwrotnej, to trener powinien być „Tym” możliwie najczęściej.

 

Łagodniejszą formę ćwiczenia można wykorzystać jako grę pobudzającą. W takiej wersji przykładowe wywołania nie mają osobistego charakteru, a całe ćwiczenie zwykle trwa krócej.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwagi

 

 

 

 

 

 

 

Modyfikacje

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin