Kons.doc

(72 KB) Pobierz

Konsumpcjonizm to postawa polegająca na nieusprawiedliwionej (rzeczywistymi potrzebami oraz kosztami ekologicznymi, społecznymi czy indywidualnymi) konsumpcji dóbr materialnych i usług, lub pogląd polegający na uznawianiu tej konsumpcji za wyznacznik jakości życia (lub za najważniejszą, względnie jedyną wartość) - hedonistyczny materializm.

 

Konsumeryzm - działalność mająca na celu obronę praw konsumenta. Jako ruch społeczny pojawił się wraz z rozwojem masowej konsumpcji.

W innym znaczeniu konsumeryzm lub konsumpcjonizm to hedonistyczny materializm - zachowania społeczne i postawy, które uznają za wyznacznik wartości życia/jakość życia wielkość osiągnięcia pozycji konsumpcji oraz zgromadzenia dóbr materialnych.

Konsumpcjonizm i ukryta potęga reklamy

Zmniejsz rozmiar tekstuPowiększ rozmiar tekstu

Twój głos został dodany.

2008-07-25 22:13, aktualizacja: 2008-07-26 11:44:18

8 komentarzy+3 / 0 ocena pozytywnaprzeczytano: 1012

XXI wiek to bez wątpienia era konsumpcjonizmu. Znane marki widnieją na każdym rogu, a szał zakupów nie ma końca. Co zadziwiające, deklaracje młodych ludzi na temat konsumpcjonizmu są sprzeczne z tym co praktykują.

Warto przeczytać:

·         Kiedy kupowanie staje się obsesją...

·         NIE dla dwóch miesięcy Bożego Narodzenia!

·         W szale zakupów rodzice gubią dzieci

·         Ponad połowa Polaków nie odróżnia podróbek od oryginałów

·         Fair trade, czyli kawą z podwójną satysfakcją

Konsumpcjonizm / Fot. źródło: http://bnd.obin.org/pl/bnd/bnd-2005Według raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK nastolatki z zainteresowaniem śledzą nowości na rynku, znają reklamy oraz orientują się jakie marki są aktualnie na topie. Opinia młodego człowieka ma również coraz większe znaczenie przy poważnych decyzjach konsumenckich całej rodziny.

Ukryta potęga reklamy

Młodzież ma zdecydowanie negatywne zdanie na temat reklam. Uważa, że jest ich za dużo, a co więcej, są nieetyczne, bo oszukują potencjalnych konsumentów. Siła perswazji reklam ma znikome znaczenie przy ich konsumenckich wyborach. Młodzi twierdzą, że nie kierują się nowościami na rynku i ich krzykliwymi reklamami dokonując zakupów. Reklama według nich pełni funkcję bardziej rozrywkową, aniżeli informującą.

Jednakże przeprowadzone badania socjologiczne odkrywają całą prawdę. Okazuje się, że reklamy są istotnym elementem ich życia. 63,5 proc. młodych ludzi przyznaje, że podobają im się reklamy skierowane do nich, natomiast 62 proc. rozmawia ze znajomymi na ich temat. Zaledwie 24,5 proc. osób sprawdza informacje o produktach zauważonych w reklamach, co dowodzi, że to właśnie ona jest głównym źródłem wiadomości o danym artykule. Ponadto, rozpoznawalność sloganów przypisanych do marki jest zaskakująco wysoka i oscyluje w granicach 70 - 90 proc. Marki nieznane ( bo niereklamowane ) budzą uczucie niepewności wśród przebadanych osób.

Marka determinuje wybory konsumenckie

Zakup to nie tylko nabycie produktu codziennej użyteczności oraz zaspokojenie swoich potrzeb. To również deklaracja, wskaźnik statusu oraz kulturowa autoprezentacja. I dobrze o tym wiedzą nastoletni konsumenci. Marka jest ściśle związana z walką o pozycję w grupie, dlatego też szczególne znaczenie ma głównie dla chłopców. Stanowi ona istotne narzędzie w tworzeniu własnej tożsamości w grupie, służy kreowaniu indywidualnego wizerunku.

Zakupy, zakupy i jeszcze raz zakupy

Gołym okiem można zauważyć, że coraz więcej młodych ludzi robi zakupy. Wystarczy wyjść do pierwszej lepszej galerii, by bez trudu zaobserwować konsumencki szał. Wg. zakupyonline.pl zakupy to dla Polaków świetna zabawa połączona z relaksem i rekreacją. Coraz częściej ludzie dokonują zakupów nie z konieczności, a właśnie z samej pasji i fascynacji tą czynnością.

Smutna prawda o znajomości praw konsumenckich

Okazuje się, że znajomość praw konsumenckich wśród nastolatków jest na żenująco niskim poziomie. Większość nie jest świadoma tego, że zasady typu „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się” są sprzeczne z prawem. Poza tym niecała połowa badanych błędnie twierdzi, iż sklep ma prawo wprowadzić przykładowy przepis „Towar zakupiony na promocji nie podlega zwrotowi ani wymianie”. Biorąc czynny udział w gonitwie konsumenckiej powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na znajomość naszych praw. To może zapobiec niedopatrzeniom oraz zaoszczędzić pieniądze wyrzucone w błoto.

Anty - konsumpcjonizm

Co roku w ostatnią sobotę listopada organizowany jest Dzień Bez Kupowania. Jest to manifestacja skromnego stylu życia, gloryfikacja więzi społecznych. Ideą tej imprezy jest podkreślenie ekologicznych i ekonomicznych konsekwencji konsumpcjonizmu. Kraje rozwinięte, w których rządzą korporacje pochłaniają 80 proc. naturalnych zasobów środowiska powodując niszczenie przyrody oraz nierówną dystrybucję dóbr. Buy Nothing Day jest imprezą organizowaną w wielu krajach, a uczestnictwo w niej polega paradoksalnie na nieuczestnictwie. Dzień Bez Kupowania.

Duży rozgłos zyskała książka Naomi Klein „ który twierdzi, że proces ewolucyjny doprowadził do ukształtowania się człowieka, który jest w dużym stopniu predysponowany do bycia częścią kultury konsumpcyjnej. Jednakże niech przestrogą dla wielu będzie cytat zaczerpnięty z filmu „Podziemny krąg”- „Rzeczy, które posiadasz, w końcu zaczynają posiadać ciebie”.

 

 

Marilyn Monroe miała podobno w zwyczaju mawiać: "Pieniądze szczęścia nie dają, dopiero zakupy."

 

Konsumpcjonizm

Jednakże siła reklamy nie polega tylko na sprzedawaniu dóbr. Reklama lansuje konsumpcyjny styl życia - widoczną na całym świecie postawę, którą charakteryzuje skupianie się na sprawach materialnych.

Czy jest w tym coś złego? Odpowiedź zależy od tego, kogo się zapyta. Twórcy reklam utrzymują, iż ludzie przepadają za kupowaniem i posiadaniem różnych rzeczy; reklama służy zatem ich interesom. Ponadto mówi się, że świat reklamy tworzy miejsca pracy, finansuje sport i sztukę, dotuje mass media, popiera konkurencję na rynku, ma wpływ na podniesienie jakości towarów i obniżenie cen oraz pomaga dokonywać przemyślanych zakupów.

Natomiast, zdaniem innych, reklamy odbierają ludziom spokój i wzbudzają w nich mnóstwo pragnień, wywołując tym samym niezadowolenie z tego, co mają. Uczony Alan Durning napisał: „Reklamy, jak całe nasze czasy, są nieobliczalne, hedonistyczne, przeładowane różnymi wzorcami; co więcej, podlegają dyktaturze mody, gloryfikują jednostkę, idealizują konsumpcję jako sposób na samorealizację oraz zapewniają, że lepsza przyszłość zależy od postępu technicznego”.

 

Z wyjatkiem partji zwiazanych z religjami , nikt juz nie glosi potrzeby jakichkolwiek pozytywnych wartosci duchowych. Prawie wszystkie media nawet nie zdajac sobie tak na dobra sprawe  z tego sprawy glosza niepohamowany konsumpcjonizm.Ten kto najwiecej konsumuje jest bohaterem mediow.Media namawiaja ,manipuluja zmuszaja do konsumpcjonizmu.Jestes nikim jezeli nie masz nic. Jestes tym co masz.

 

http://www.mmlublin.pl/images/rss_icon.gifcafe news

Depesze: "Pieniądze szczęścia nie dają - dają je dopiero zakupy." Marilyn Monroe. Dziś obchodzimy nietypowe święto - Dzień Rozrzutności.

Pora na rozrzutność

Pora na rozrzutnośćAutor: www.sxc.hu
Pora na rozrzutność

Rozrzutność kojarzy nam się z zakupami, ekstrawagancją i... kobietami. Zwolennicy zakupów postanowili stworzyć święto, kiedy będą mogli bez oporów i wyrzutów sumienia wydawać pieniądze.

Dziś, 31. października, obchodzimy Dzień Rozrzutności. Święto to powstało jako przeciwwaga do obchodzonego 29 listopada Dnia Bez Zakupów. Często jest uznawane jako jedno z najdziwniejszych świąt w kalendarzu. Alterglobaliści i zwolennicy masowego konsumpcjonizmu mają za to pretekst do swobodnego wydawania pieniędzy.


Wielkie supermarkety i domy handlowe nie fetują swego święta w specjalny sposób. Nie spodziewajmy sie niczego innego, niż stosowanych na co dzień technik i zabiegów, które mają na celu ogołocenie naszych portfeli.

 

 

Druga lekcja jest taka, że gospodarki nie da się analizować w ten sam sposób co poszczególnych firm. Dla indywidualnej firmy cięcie kosztów ma sens. Jeżeli świat będzie starał się to robić, jedynie zdusi popyt. Jednostka nie musi wydawać wszystkich swoich dochodów. Świat musi.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin