arkusz.PDF

(1549 KB) Pobierz
Microsoft Word - historia_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2011
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 24 strony
(zadania 1 – 24).
Ewentualny
brak
zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza
to test, część druga wymaga analizy materiałów
źródłowych, a część trzecia napisania krótkiego
wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Czas pracy:
180 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHI-R1_1P-112
641194458.051.png 641194458.062.png 641194458.065.png 641194458.066.png 641194458.001.png 641194458.002.png 641194458.003.png 641194458.004.png 641194458.005.png 641194458.006.png 641194458.007.png 641194458.008.png 641194458.009.png 641194458.010.png 641194458.011.png 641194458.012.png 641194458.013.png 641194458.014.png 641194458.015.png 641194458.016.png 641194458.017.png 641194458.018.png 641194458.019.png 641194458.020.png 641194458.021.png 641194458.022.png 641194458.023.png 641194458.024.png 641194458.025.png 641194458.026.png 641194458.027.png 641194458.028.png 641194458.029.png 641194458.030.png 641194458.031.png 641194458.032.png 641194458.033.png 641194458.034.png 641194458.035.png 641194458.036.png 641194458.037.png 641194458.038.png 641194458.039.png 641194458.040.png 641194458.041.png 641194458.042.png 641194458.043.png 641194458.044.png 641194458.045.png 641194458.046.png 641194458.047.png 641194458.048.png 641194458.049.png 641194458.050.png 641194458.052.png 641194458.053.png 641194458.054.png 641194458.055.png
2
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
Część I (20 punktów)
Zadanie 1. (3 pkt)
Na podstawie mapy oraz własnej wiedzy uzupełnij tabelę.
Na podstawie: B. Danowska, T. Maćkowski, Przez wieki. Zeszyt ćwiczeń z tekstami źródłowymi , Gdańsk 2003, s. 27.
Informacje o miejscowości
Nazwa
miejscowości
Litera
oznaczająca
miejscowość
na mapie
1. Stolica państwa mitycznego króla Minosa.
Znajdował się w niej pałac ozdobiony freskami
przedstawiającymi np. tauromachie, czyli sceny
walki lub zabaw z bykami.
2. Miasto położone na obronnym wzgórzu. Jednym
z jego władców był mityczny król Agamemnon.
Do miasta prowadziła Lwia Brama.
3. Bogate miasto, którym według tradycji greckiej
rządził król Priam. Zostało zdobyte i zrabowane
przez Achajów.
641194458.056.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 2. (1 pkt)
Na podstawie tekstu rozstrzygnij, które zdanie jest fałszywe. Obok tego zdania napisz
słowo fałsz .
Przeciętny Rzymianin żywił się chlebem wypiekanym z pszenicy, która dojrzewała
w północnej Afryce, oraz rybami, łowionymi i suszonymi w okolicach Gibraltaru.
Przyrządzał potrawy [...] w rondlach i garnkach z miedzi wydobytej w Hiszpanii, jadał
w naczyniach wypalanych w piecach ceramicznych w [Galii], pijał wina hiszpańskie [...].
Bogaty Rzymianin mieszkał w domu [...] wśród sprzętów z indyjskiego hebanu czy drewna
tekowego inkrustowanego afrykańską kością słoniową [...]. Jego żona stroiła się w jedwabie
z Chin, diademy i perły z Indii i używała kosmetyków z południowej Arabii. Potrawy
przyprawiano indyjskim pieprzem [...].
Źródło: L. Casson, Starożytni żeglarze basenu Morza Śródziemnego , Warszawa 1965, s. 243–244.
1. Zasięg geograficzny handlu prowadzonego przez Rzymian wykraczał
poza granice imperium rzymskiego.
2. Państwo rzymskie nie miało żadnych kontaktów handlowych
z Dalekim Wschodem.
3. Rzymianie z Hiszpanii oprócz wina sprowadzali również miedź.
Zadanie 3. (1 pkt)
Uporządkuj chronologicznie wydarzenia z historii starożytnej, zaczynając
od najwcześniejszego. Najwcześniejsze wydarzenie oznacz numerem 1, kolejne
numerami: 2, 3, 4, 5.
Wydarzenia
Odpowiedzi
Pokonanie Persów przez Aleksandra Wielkiego pod Gaugamelą
Podbój miast-państw Sumeru i Akadu przez Hammurabiego
Podział cesarstwa rzymskiego na część wschodnią i zachodnią
Zjednoczenie Górnego i Dolnego Egiptu
Powstanie Ateńskiego Związku Morskiego
Nr zadania
1.
2.
3.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
3
1
1
Uzyskana liczba pkt
641194458.057.png 641194458.058.png
4
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
Zadanie 4. (1 pkt)
Fotografie przedstawiają dwie rzeźby reprezentatywne dla różnych stylów w sztuce.
Wpisz nazwy odpowiednich stylów pod fotografiami.
A. ......................................................
B. ......................................................
Źródło: Kronika Polski , nr 6, Kraków 1998, s. 13; Rzym i Watykan , Rzym 1991, s. 105.
641194458.059.png 641194458.060.png 641194458.061.png
Egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 5. (1 pkt)
Na podstawie tekstu i własnej wiedzy wykonaj polecenie.
W VII stuleciu zakonnik z Italii, Antoniusz, [...] był świadkiem wielu ciekawych
rzeczy. Nad brzegiem Morza Martwego ujrzał słup soli, w który przemieniła się żona Lota
[...]. W Nazarecie oglądał elementarz Pana Jezusa i ławkę, na której Pan Jezus zwykł
siadywać, grzejąc się na słońcu. Wśród innych oglądanych przez pielgrzyma osobliwości
[był] łańcuch, na którym Judasz się powiesił. Piramidy miał za spichrze, w których Józef
przechowywał zapasy zboża egipskiego.
Na podstawie: O. Olsen, Podbój Ziemi , t. 1, Warszawa 1939, s. 216–217.
Podaj nazwę ludu, który w VII wieku opanował tereny odwiedzane przez Antoniusza.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Na podstawie źródeł dotyczących wyprawy bukowińskiej (mołdawskiej) króla Jana
Olbrachta rozstrzygnij, które zdanie jest fałszywe. Obok tego zdania napisz słowo fałsz .
Źródło 1. Fragment Kroniki polskiej Marcina Bielskiego
Marcin Bielski (ok. 1495-1575) – pisarz i historyk, zwolennik ruchu egzekucyjnego.
Niektórzy domniemywali, że tę wojnę dlatego [król] podniósł, aby szlachty [...] część
wojną wytracić. Stąd ten rym: Za króla Olbrachta wygubiona szlachta.
Źródło 2. Fragment artykułu współczesnego historyka Rafała Jaworskiego
[Król] zabrał się do karania szlachty, która nie stawiła się na pospolite ruszenie. Kara
[...] była jedna – konfiskata dóbr ziemskich. Decyzję o konfiskacie podejmował król. [...]
Informację o tym, kto nie zjawił się na pospolitym ruszeniu, przynosili do monarchy...
szlacheccy współbracia. To donosicielstwo wynikało [...] z przyziemnych pobudek.
Donosiciel otrzymywał skonfiskowane dezerterowi dobra. Liczba ukaranych szła w tysiące.
[...] Ponieważ utrata dóbr [...] de facto oznaczała utratę szlachectwa, w świat poszło,
że za Olbrachta wyginęła szlachta.
Źródło: Mówią wieki, 2008, nr 10, s. 16–17.
1. Marcin Bielski i Rafał Jaworski podają różne interpretacje słynnego
powiedzenia o wyprawie bukowińskiej (mołdawskiej).
2. Marcin Bielski informuje o przypuszczeniach, że Jan Olbracht ruszył
przeciwko Mołdawii, zdając sobie sprawę z nieuchronności dużych
strat wśród uczestników wyprawy.
3. Rafał Jaworski podaje, że powiadamianie króla o dezerterach, którzy
nie stawili się na pospolite ruszenie, nie przysparzało informatorom
żadnych korzyści materialnych.
Nr zadania
4.
5.
6.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
641194458.063.png 641194458.064.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin