filozofia.rtf

(215 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU:

ZAGADNIENIA DO EGZAMINU:

I.

PLATON, ARYSTOTELES, KARTEZJUSZ, KANT, HEGEL.

 

II.

1. Ogólna charakterystyka filozofii (pochodzenie nazwy, pytanie jako punkt wyjścia, przedmiot, metoda, cel).

2. Filozofia a mitologia.

3. Podział filozofii.

4. Charakterystyka ontologicznego, mentalistycznego, lingwistycznego paradygmatu filozofowania.

5. Rozumienie zasady u pierwszych filozofów (TALES, ANAKSYMANDER, ANAKSYMENES).

6. HERAKLITA teoria powszechnej zmienności.

7. PARMENIDESA teoria bytu.

8. Pluralizm: EMEDOKLESA, ANAKSAGORASA, DEMOKRYTA.

9. Relatywizm sofistów (sensualizm, utylitaryzm, konwencjonalizm, relatywizm sytuacyjny).

10. Intelektualizm etyczny SOKRATESA (dwie zasady: cnota jest wiedzą, nikt nie czyni zła dobrowolnie).

11. Teoria idei PLATONA (znaczenie słowa idea, metafizyczne cechy idei, koncepcja Demiurga, idea a rzeczy zmysłowe).

12. Struktura poznania według PLATONA (teoria anamnezy- przypomnienia, stopnie poznania).

13. Hylemorfizm ARYSTOTELESA (teoria substancji, teoria złożeń bytowych: materia- forma, akt- potencja).

14. Struktura poznania według ARYSTOTELESA (podział nauk, władz zmysłowych i umysłowych, teoria rozumu biernego i czynnego, koncepcja nauki).

15. Charakterystyka myśli etycznej w starożytności (intelekt etyczny SOKRATESA, racjonalizm etyczny PLATONA i ARYSTOTELESA, hedonizm EPIKURA).

16. Teocentryzm ŚW. AUGUSTYNA (koncepcja boga, teoria poznania, etyka).

17. Istota i istnienie według ŚW. TOMASZA (Bóg a świat, dowody na istnienie Boga).

18. KARTEZJUSZ (charakterystyka metody, koncepcja prawdy).

19. Konstrukcja procesu tworzącego wiedzę u KARTEZJUSZA (fazy wątpienia, granica wątpienia, dowód na istnienie Boga, Bóg a świat).

20. Empiryzm obiektywny LOCKE’A (pojęcie idea- znaczenie, pochodzenie i podział idei).

21. Immaterializm BERKELEYA (zasada, że istnieć to być postrzeganym, koncepcja Boga).

22. Agnostycyzm HUME’A (agnostycyzm a empiryzm).

23. Monadologia LEIBNITZA (prawdy rozumowe, bóg a świat, koncepcja monady).

24. KANT- przewrót kopernikański (dwa pnie poznania: intelekt, zmysłowość; intelekt a rozum; problem metafizyki).

25. Etyka KANTA (etyka KANTA a etyka starożytna, obowiązek a szczęście, imperatywy kategoryczne a imperatywy hipotetyczne).

26. Idealizm HEGLA (filozofia przyrody i ducha).

27. Fenomenologia HUSSERLA (teoria redukcji, koncepcja poznania istotnościowego).

28. Filozofia neopozytywistów (empiryzm logiczny, podział prawd, krytyka metafizyki).

29. Egzystencjalizm (pojęcie egzystencji, egzystencja a wolność, wolność a odpowiedzialność, odpowiedzialność a autentyczność).

 

 

WYKŁAD 1                                                                                                             

 

Pitagoras (580-500 p.n.e.) – twórca terminu „filozofia” (przesłanka niepewna historycznie)

Arystoteles dokonał podziału na bios theoretycos (życie teoretyczne) i bios practicos (życie praktyczne)

Filozofia- termin ukuty przez religię „całkowita mądrość przynależna Bogu”, człowiek jedynie dąży do mądrości

 

Wg greckiej myśli filozofowanie ujawnia ograniczoność, skończoność filozofa, czyli

„podmiotem filozofowania może być tylko skończona istota rozumna, jaką jest jedynie człowiek”, dlatego też Platon wysnuwa wniosek, że filozofia nie jest posiadaniem wiedzy, ale ustawicznym dążeniem do niej.

 

PLATON Uczta:

„żaden z bogów nie filozofuje, bo mądrość posiada i nie pragnie mądrości”

„człowiek głupi również nie filozofuje, bo człowiek głupi nie odczuwa braków, więc nie będzie pragnął tego, na czym mu, jego zdaniem, nie zbywa, dlatego filozof, będąc miłośnikiem mądrości, znajduje się pomiędzy mądrością a głupotą”

 

KANT:

CO MOGĘ WIEDZIEĆ?

CO POWINIENEM CZYNIĆ?

CZEGO MOGĘ SIĘ SPODZIEWAĆ?

CZYM JEST CZŁOWIEK?

 

Pierwsze trzy pytania sprowadzają się do czwartego, więc wszystkie pytania filozoficzne pytają o skończoność człowieka, bo:

*Bóg nie pyta „co mogę wiedzieć?”, bo jest wszystkim, czym może być, więc nie dokonuje rozróżnienia, co może a czym jest.

*„co powinienem wiedzieć?” zakłada, że czegoś się jeszcze nie spełniło; istota tak pytająca balansuje pomiędzy jakimś TAK a jakimś NIE; istota tak pytająca jest zaniepokojona tym, czego nie powinna. Taki może być tylko człowiek, bo Bóg nie pyta, co powinien, gdyż w Bogu nie ma podziału na to, co jest a to, co być powinno (brak podziału na byt i powinność).

*wszelkie zdziwienie ujawnia jakiś brak, którego Bóg nie posiada, jedynie człowiek.

 

Filozofowanie rozpoczyna się wraz z postawieniem pytania.

Możliwość pytania to możliwość dwojakiej odpowiedzi, a dokładnie dwóch odpowiedzi nawzajem się wykluczających. Autentyczne pytanie jest aktem odwagi, stanowi wyzwanie rzucone rzeczywistości.

 

KAROL JASPERS:

Filozofowanie jest jakby zbudzeniem się ze stanu zależności od naturalnej konieczności życiowej.

Pytafilozoficzne pojawiają się, gdy nasz świat traci swoją oczywistość, czyli w tzw. sytuacjach granicznych (wina, cierpienie, śmierć).

 

Istnieją dwa motywy skłaniające do stawiania pytań: zdziwienie i zwątpienie.

PLATON, ARYSTOTELES za początek filozofowania przyjęli zdziwienie.

Zdziwienie sprawia, że to, co oczywiste staje się niezrozumiałe, jasne staje się niejasne, znane staje się nieznane. Zdziwienie wytrąca człowieka z fundamentalnego sposobu bycia charakteryzującego się gnuśnością i lenistwem, kiedy pozostają pytania o sens rzeczywistości.

Zdziwienie to postawa naturalna, związana z fundamentalną sytuacją wrzucenia człowieka w świat.

Człowiek pierwotnie jest bytem pośród innych bytów, ulega fascynacji innymi otaczającymi go bytami.

Zdziwienie to stan fascynacji światem; jest postawą naturalną.

Zdziwienie polega na tym, że widzimy, iż coś jest, choć mogłoby nie być, dlatego zdziwienie sprawia, że to, co oczywiste staje się niezrozumiałe, jasne staje się niejasne, znane staje się nieznane.

ŚW. AUGUSTYN, KARTEZJUSZ za początek filozofowania przyjęli zwątpienie.

Zwątpienie jest stanem fascynacji tym, co jest w nas, naszą świadomością.

Zwątpienie jest postawą nienaturalną.

Zwątpienie jest stanem duchowej niepewności, który temu, kto go doświadcza, nie pozwala ani czegoś twierdzić, ani czemuś zaprzeczać.

Św. Augustyn i Kartezjusz wykazali, że istnieje granica zwątpienia, mianowicie świadomość osoby wątpiącej, że NIE MOGĘ ZWĄTPIĆ W TO, ŻE WĄTPIĘ

 

 

Filozofia jest tworem greckim; pierwszym filozofem był Tales z Miletu.

Istniała teza o wschodnim pochodzeniu filozofii, jednak obecnie teza ta jest kwestionowana, bo o ile inne składowe kultury greckiej mają odpowiednik w kulturze ludów wschodnich, o tyle filozofia nie posiada takiego odpowiednika.

Pod wpływem Greków kultura zachodnia podążyła inną drogą niż wschodnia.

Kultura wschodnia akcentowała głębokie poczucie jedności człowieka i wszystkiego, co ożywione. W kulturze tej człowiek, przyroda i natura wzajemnie się uzupełniają.

Zdecydowane odcięcie człowieka od świata i natury nastąpiło na poziomie klasycznego świata greckiego. Tam i tylko wtedy powstała kultura rozumu jako specyficznego czynnika przysługującego człowiekowi, wynosząca go ponad wszelkie istoty i pozwalająca wejść w kontakt z Bogiem.

Grecja jest kolebką racjonalizmu.

Grecy inaugurują postawę teoretyczną przekraczającą skończoność oglądu zmysłowego i otwierającą możliwość nauki. Rozwój nauk dokonał się w horyzoncie otwartym przez filozofię. W toku swego rozwoju nauki usamodzielniły się i oderwały od filozofii.

 

PRZEDMIOT FILOZOFII

Filozofia ma wyjaśnić całość rzeczywistości, tym różni się ona od nauk szczegółowych, które ograniczają się do wyjaśniania pewnego aspektu rzeczywistości. W filozoficznej problematyce całości nie chodzi o ilość rzeczy, które chce się objąć, ale o jakość, o sposób podejścia do rzeczywistości. Kiedy Arystoteles mówi, że filozof powinien mieć wiedzę o możliwie wszystkich rzeczach, to nie chce przez to powiedzieć, że filozof ma poznać każdą poszczególną rzecz. Filozof dąży do poznania ogółu, który nadaje sens szczegółom, a ów ogół jest najwyższą zasadą, która podtrzymuje wszystkie rzeczy.

Pytanie o całość rzeczywistości sprowadza się do pytania o zasadę wyjaśniającą, a tym samym unifikującą (sprowadzającą do jedności) wielość.

Arystoteles dla opisania adekwatnego określenia całości bytu stworzył wyrażenie BYT JAKO BYT. Filozofia bada „byt jako byt” tzn. rozważa tylko wspólne własności tego, co jest, abstrahując od własności charakteryzujących poszczególne byty.

 

METODA FILOZOFII

Filozofia to czysto racjonalne poznanie całości rzeczywistości.

W filozofii liczy się argument rozumowy, logiczne uzasadnienie.

Filozofia ma charakter czysto teoretyczny.

Celem filozofii jest bezinteresowny ogląd prawdy.

Arystoteles nazwał filozofię „wiedzą boską”, bo prowadzi ona nie tylko do poznania Boga, ale również ma te same cechy, jakie posiada wiedza, którą dysponuje Bóg.

Filozofia jest całościową, wolną i bezinteresowną kontemplacją prawdy, dlatego Arystoteles mówi, że wszystkie inne postacie wiedzy mogą być od niej pożyteczniejsze, ale żadna nie może być lepsza.

 

FILOZOFIA A MITOLOGIA

Filozofia wyłoniła się z mitologii.

Filozofia i mitologia powstały po to, aby zaspokoić czystą potrzebę wiedzy, a nie dla celów pragmatycznych. Ponadto w obydwu wypadkach przedmiotem zainteresowania jest całość rzeczywistości.

Dwie cechy wyróżniające filozofię: czysto teoretyczne cele i ukazanie całości rzeczywistości przysługują również mitom. Mitom brakuje jednak trzeciej cechy wyróżniającej filozofię tzn. racjonalnego podejścia do rzeczywistości. Mit posługuje się wyobrażeniem fantastycznym, analogiami podsuniętymi przez wyobrażenie. Mit znajduje się poza logosem, mit objawia, ale nie tłumaczy, ukazuje, ale nie wyjaśnia.

Mit (mythos- opowieść, narracja) jest opowieścią o poczynaniach bogów; cofa się do praczasów; w micie pradawność oznacza prawdziwość.

HEGEL (definicja mitu):

„Mit jest taką formą przedstawienia, która wywołuje obrazy zmysłowe, w micie myśl jest jeszcze skażona tym, co zmysłowe; kiedy myśl dojrzeje, nie potrzebuje mitu.”

Mit należy do sfery wyobrażeniowej, zmysłowej, a filozofia od momentu swego powstania wystąpi przeciwko fantazji, przeciwko zmysłom tworząc swoje symbole mocą rozumu. W początkach filozofii występowały jeszcze elementy mitologiczne i wyobrażeniowe, ale dominującą rolę odgrywa rozum (logos). Elementów wyobrażeniowych nie można wyeliminować z myśli, bo myślimy nie tylko pojęciami, ale również obrazami, ale decydujące jest to, który czynnik odgrywa przodującą rolę (im więcej metafor, tym mniej filozofii).

KANT:

„Filozofia jest nauką wywiedzioną z czystego rozumu, a czysty rozum nie może niczego oglądać, zmysły zaś nie mogą niczego myśleć.”

 

WYKŁAD 2                                                                                                             

 

Nauki:

-formalne (logika, matematyka)

-realne (nauki przyrodnicze, humanistyczne)

 

Logika jest nauką formalną, gdyż bada formalne struktury naszego myślenia.

Nauki formalne w stosunku do filozofii mają charakter narzędzia, znaczenie instrumentalne. Uczą poprawności myślenia, pomagają w analizie problemów filozoficznych.

Nauki realne mają za przedmiot pewien wycinek rzeczywistości, dlatego zwane są realnymi. W przypadku nauk humanistycznych jest to człowiek i to, co powstaje w wyniku ludzkiego działania.

Nauki realne są naukami empirycznymi, doświadczeniowymi (wycinki przyrody, fakty historyczne, języki, dzieła sztuki).

 

Filozofia nie jest nauką empiryczną.

Wychodzi wprawdzie od świata poznawanego zmysłami (od empirii), ale pyta o nieempiryczne warunki i zasady tego świata zmysłowego.

Wszystko co postrzegamy zmysłami w filozofii nazywamy zjawiskiem.

Zjawiska jako przedmiot poznania zmysłowego jest zmienne, bo zmysły są zawsze nakierowane na to, co jednostkowe, zmienne i przypadkowe.

Np. drzewo się zmienia ale istota drzewa pozostaje niezmienna.

 

Wszelka filozofia wywodzi się od Platona, bo on wyróżnił dwa rodzaje rzeczywistości. Oprócz kosmosu postrzeganego zmysłowo istnieje rzeczywistość pozazmysłowa, którą można ująć tylko intelektem i ta rzeczywistość pozazmysłowa jest racją rzeczywistości empirycznej.

 

Filozofia nie jest empiryczna, bo pyta o to co jest nieempiryczne w tym, co jest empiryczne.

 

Filozofia jest wiedzą:

*fundamentalną, bo jest badaniem rzeczywistości w świetle pierwszych i ostatecznych przyczyn;

*uniwersalną, bo pyta o przyczyny całości tego, co jest;

*rozumową, bo wszystkie jej wypowiedzi są oparte na rozumie, nie ma w nich nic poetyckiego ani fantazyjnego;

*nieempiryczną, bo pyta o ponadzmysłowe zasady rzeczywistości. 

 

PODZIAŁ FILOZOFII

ARYSTOTELES wyróżnił trzy sfery ludzkiej aktywności:

theoria (teoria)- oglądanie, kontemplacja, wgląd myślowy uzyskany na drodze czystej spekulacji myślowej;

                            jedyna czynność, która miłuje się dla niej samej

praksis (praktyka)- działanie, lecz nie każdy jego rodzaj, jedynie działanie dobre etycznie, mające cel w sobie

poiesis (wytwarzanie)- tworzenie czyli działanie w sensie tworzenia; działanie, które nie ma celu w sobie, lecz

                                       jest ukierunkowane na to, co wytwarzane

 

Trzem sferom ludzkiej aktywności odpowiadają trzy dziedziny filozofii:

filozofia teoretyczna

§metafizyka (ontologia)

§epistemologia (gnoseologia)

filozofia praktyczna 

§etyka

filozofia pojetyczna

§estetyka

§filozofia techniki

 

METAFIZYKA- termin użyty po raz pierwszy przez Andronikosa z Rodhos (I w p.n.e., komentator pism  Arystotelesa), który redagując i wydając zbór dzieł Arystotelesa, księgi o filozofii ogólnej umieścił po zwojach ksiąg traktujących o świecie, stąd meta- poza. Nauki o świecie materialnym nazwano fizyką, a wszystko co wykracza poza ww. zakres, co stanowi ogólną teorię rzeczywistości- metafizyką.

Przedmiotem metafizyki jest BYT JAKO BYT

Metafizyka to teoria bytu

ONTOLOGIA= ON+LOGOS= będący+ nauka= nauka o bycie

 

EPISTEMOLOGIA= EPISTEME+LOGOS= teoria poznania

Poznanie:

§ogół aktów świadomości mających na celu uzyskanie jakiejś informacji;

§ogół rezultatów ww. aktów (np. teoria naukowa)

Rozpatruje:

§możliwości poznawcze człowieka;

§pochodzenie ludzkiego poznania;

§prawdziwość ludzkiej wiedzy i kryteriów prawdziwości

Nauki pomocnicze EPISTEMOLOGII to działy szeroko rozumianej logiki (logika formalna, semiotyka, metodologia, teoria nauk)

 

ETYKA- ethos- obyczaj

§nauka o obyczajach, czyli o tym, co godne czynienia

§teoria moralności

§zajmuje się ludzkim zachowaniem rozpatrywanym z punktu widzenia dobra i zła

 

ESTETYKA-nauka o pięknie i tego co piękne, o ocenie czegoś w aspekcie piękna

AISTHESIS= wrażenie, spostrzeżenie zmysłowe

Pierwszy raz terminu użył Aleksander Baumgartner w 1750 na oznaczenie nauki o pięknie odbieranym zmysłowo.

 

F. TECHNIKI- powstała na początku XX w, bada problem odpowiedzialności człowieka za jego wytwory

 

KATEGORIĄ PODSTAWOWĄ:

metafizyki jest byt gr. on, łac. es

epistemologii jest prawda gr. aletheia, łac. verum/veritas

etyki jest dobro gr. agathon, łac. bono

estetyki jest piękno gr. kalon, łac. pulchrum

 

Ludzka działalność przejawia się w trzech formach:

§poznawanie tego, co prawdziwe

§czynienie dobra

§kształtowanie piękna

WZORCE (PARADYGMATY) FILOZOFOWANIA

KANT:

„Nie można nauczyć się filozofii, można jedynie nauczyć się filozofowania, czyli uprawiania filozofii.”

PARADYGMAT FILOZOFICZNY- wzorce pracy filozoficznej obejmujące zbiór pojęciowych, epistemologicznych i ontologicznych, ustaleń

PARADYGMAT:

ontologiczny (f. starożytna i średniowieczna),

mentalistyczny mens- świadomość (f. nowożytna),

lingwistyczny (f. współczesna)

CHARAKTERYZACJA PARADYGMATÓW

 

przedmiot

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin