Jak ustawiuć hamulce V-Brake(1).txt

(3 KB) Pobierz
Sprawa jest banalnie prosta, wystarczy tylko troch� pokr�ci� kluczem i odpowiednio naci�gn�� linki aby hamowa�y one idealnie, oczywi�cie gdy mamy w miar� nowe klocki hamulcowe. Hamulce tego typu s� najprostsze w obs�udze a dziel� si� one na 2 typy. Dok�adnie chodzi tutaj o typ 1 czyli najstarszy gdzie linka ma kszta�t Y oraz nowsze typu 2 gdzie linka tworzy jak by ma�� literk� h. A wi�c zaczynamy.


Hamulce musz� przy �cisku dociska� obr�cz ko�a r�wnolegle pod k�tem najwi�kszej styczno�ci do obr�czy.

1. Je�eli masz u�ywane hamulce zmie� sobie linki i pancerze. V-brake�i maj� to do siebie, �e zabrudzone pancerze bardzo ograniczaj� sprawno�� hamulc�w.
2. Sprawd� stan klock�w. Je�eli masz klocki z trzpieniami sprawd�, czy klocki z jednej pary s� starte symetrycznie. Je�eli masz je nier�wno �ci�te to trzeba wyr�wna� ich powierzchni�.
3. U�yj papieru �ciernego i no�a, �eby je wyr�wna�.
4. Je�eli jest to niemo�liwe albo klocki nie maj� ju� rowk�w odprowadzaj�cych musisz kupi� nowe lub naci�� rowki.
5. Kup porz�dne, drogie i markowe klocki. Nie ma co oszcz�dza� � wyj�tkiem s� tylko pory roku znane z opad�w. Wtedy najlepiej kupi� najta�sze i jak najbardziej mi�kkie klocki, takie �eby szybko si� �ciera�y. Kupi�em kiedy� komplet polskich klock�w (4 szt.) za 3,5 z� � to �wietny stosunek jako�ci do ceny.
6. Rozepnij link� hamulca.
7. Kluczem imbusowym 5 mm lub kluczem zwyk�ym oczkowy 10 poluzuj �rub� stabilizuj�c� klocek.
8. D�oni� przywied� rami� hamulca do obr�czy. Ramiona w pozycji zaci�ni�tej powinny by� r�wnoleg�e wzgl�dem siebie.
9. Je�eli ramiona maj� wygi�ty kszta�t, r�wnoleg�e maj� by� linie teoretyczne.
10. �eby ustawi� ramiona r�wnolegle trzeba przestawi� podk�adki na trzpieniu klocka. Zazwyczaj jeden zestaw podk�adek jest szerszy drugi w�szy.
11. Je�eli ramiona po zaci�ni�ciu s� rozstawione na boki prze�� szerszy zestaw podk�adek na zewn�trz.
12. Je�eli masz dwa identyczne zestawy podk�adek i szerok� tulejk�, �eby zw�zi� rozstaw ramion mo�esz spi�owa� tulejk�. Uwaga, w niekt�rych hamulcach tulejka pe�ni rol� wkl�s�ej podk�adki � uwa�aj, nie spi�uj istotnej do regulacji powierzchni.
13. �rub� mocuj�ca zluzowa� na tyle, �eby mo�na swobodnie przestawia� klocek.
14. Docisn�� klocek do obr�czy. Ustawi� go w takiej pozycji, �eby nie obciera� o opon� i nie zsuwa� si� pod obr�cz.


15. �eby hamulce nie piszcza�y, klocki nale�y ustawi� sko�nie. W�szym rozstawem ramion przodem do kierunku jazdy. Naj�atwiej pod�o�y� z�o�ony na cztery karton.
16. Dokr�ci� �rub�, podtrzymuj�c klocek palcami drugiej d�oni.
17. Pokr�t�a regulacyjne klamek hamulcowych wkr�� do po�owy.
18. Za�� link� na szcz�ki hamulca. Zostaw 1-2 mm luzu i dokr�� �rub�.
19. Zaci�nij klamk� hamulca, sprawd� czy klocki jednocze�nie dotkn�y obr�czy.
20. Je�eli pierwszy obr�czy dotkn�� np. lewy klocek, musisz w lewym ramieniu hamulca wkr�ci� �rubk� regulacyjn� o jeden obr�t.
21. Je�eli kolejna pr�ba wykaza�a si� podobnym efektem, powt�rz pkt. 20.
22. Masz jeszcze dwa sposoby na niestykaj�ce si� r�wnocze�nie klocki � regulacj� napr�enia spr�yny przeciwleg�ego ramienia albo r�czne przygi�cie spr�yny. Uwaga � zbyt mocno zadzia�asz i p�knie!
23. Unie� ko�o w powietrze i zakr�� nim. S�uchaj, czy nic nie obciera.
24. Je�eli obciera opona, wracasz do punktu 13. Je�eli obciera obr�cz, sprawd� czynno�ci od punktu 13, a je�eli jeste� leniwy przynajmniej do 20.
25. Je�eli w dalszym ci�gu obr�cz obciera, centrujesz ko�o.
26. Sprawdzasz, czy �ruby s� dobrze dokr�cone i jedziesz w teren � najwa�niejsze jest przecie� to aby by�y one dobrze doci�ni�te do obr�czy jednocze�nie i p�akso przy hamowaniu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin