jak odnowić klocki hamulcowe.txt

(3 KB) Pobierz
Wyr�nia si� kilka rodzaj�w klock�w hamulcowych. Najbardziej typowymi s� zwyk�e trzpieniowe mocowane w zamkach na �ruby przy rowerze. Tego typu klocki stosowane s� w hamulcach typu V-break typu 1 i 2 oraz szcz�kowych. Inne zupe�nie inne w wygl�dzie i konstrukcji klocki hamulcowe to do hamulc�w tarczowych.


Zazwyczaj jest to guma przypominaj�ca dropsa dociskowa tarcze hamulca z dw�ch stron. Hamulce to wa�ny element rowera nie jednokrotnie ratuj�cy nas przed rozbiciem i najechaniem na co� dlatego powinny by� sprawne. Sprawno�� hamulca oznacza �e gdy go u�ywamy powinien on dzia�a� z jak najmniejszym po�lizgiem na obr�czy czy tarczy. Tutaj postaram si� opisa� jak klocki hamulcowe tradycyjne przywraca� do stanu u�yteczno�ci nawet gdy s� mocjo ju� zu�yte. Wa�n� informacj� jest to �e klock�w do hamulc�w tarczowych nie da si� odnowi� i trzeba kupi� nowe � za to jednak s� one skuteczniejsze. W przypadku gum hamulc�w warto kupowa� �rednio twarde gdy� zu�ywaj� si� normalnie ale za to hamuj� mocno. Im mi�ksza guma tym hamuje mocniej ale zu�ywa si� szybciej.


Klocki tradycyjne bez wzgl�du na mocowanie trzpieniem gwintowym czy zaciskowym  lub dociskowym zu�ywaj� si� tak samo. Czyli ich warstwa gumy �ciera si� i co gorsza pod nier�wnymi kontami � w zale�no�ci jak s� ustawione szcz�ki mechanizmu hamowania. Klocek hamulcowy gdy jest mocno ju� zu�yty wygl�da p�asko nie ma w sobie ��obie� lub s� one znikome i jego p�aszczyzna jest pochy�a. Odnowienie takiego elementu to fraszka a daje skuteczno�� dzia�ania jak nowy klocek � oczywi�cie do czasu bo wiecznie nie mo�na ich odnawia� i by� takim skner�.


Odnowienie klocka hamulcowego zaczynamy od jego umycia w ciep�ej wodzie aby go odt�u�ci�. Nast�pnie papierem �ciernym lub czymkolwiek nadaj�cym si� do r�wnania powierzchni robimy tak aby jego p�aszczyzna by�a r�wna. Nie ma prawa by� w nim �adnych pochy�o�ci na p�aszczy�nie klocka � gdy� takie co� powoduje mniejsz� powierzchni� hamowania i �lizganie. Gdy wyr�wnamy powierzchni� klocka nale�y zaj�� si� jego przegrodami. S� to rowki jakie powinny si� na nim znajdowa�. Rowki te zwi�kszaj� przyczepno�� i si�� hamowania.

Rowki mo�na naci�� pi�k�, no�em czy czymkolwiek robi�cym rowki. Rowek mo�ecie zrobi� na dowoln� g��boko��, im g��bszy tym starczy to na du�ej. Rowek powinien mie� oko�o 2 mm �rednicy i by� oczywi�cie przez ca�� szeroko�� klocka hamulcowego w poprzek a nigdy wzd�u�. Na obszarze mi�dzy rowkami gdzie s� po�acie gumy mo�na wyci�� ma�e otworki k�eczka wiert�em kt�re dodatkowo poprawi� hamowanie. Dlaczego poprawi� skoro zabieraj� powierzchni� gumy? Proste guma jest bardziej elastyczna przez braki i mocniej dociska elementami do obr�czy ko�a. W odnawianiu to wszystko, teraz wystarczy zamontowa� je na nasz rower i dobrze ustawi� tak aby styka�y przy hamowaniu idealnie p�asko swoja powierzchni� obr�cz ko�a.

Odnawia� hamulce mo�na oko�o 2 razy, potem ju� s� za mocno �ci�te lub za ma�a jest powierzchnia gumy do plastyku j� trzymaj�cego przez co nie ma to wystarczaj�cej elastyczno�ci. Hamulce przy je�dzie cz�stej to znaczy tygodniowo 250 km zu�yj� si� po 2 latach � chodzi o jazd� szos� i miejsk� a nie terenie g�rzystym. To tyle � najlepsze jednak jest to �e zwyk�e klocki hamulcowe mo�na kupi� od 6 z�oty 2 sztuki, no ale ekologia jest wa�niejsza.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin