Jak jeździć rowerem daleko bez odczuwalnego zmęczenia.txt

(4 KB) Pobierz
Na pewno czytaj�c tytu� tego artyku�u wielu z was my�li �e to nie mo�liwe, ale w pewnym sensie w takim wypadku by�cie byli w b��dzie. Tak samo pokonuj�c 100 kilometr�w mo�na si� czu� jak po 30 kilometrach jak i pokonuj�c 70 i czu� si� jak po ich 15. Problem w wi�kszej mierze os�b kt�re z g�ry zak�adaj� �e nie przejecha�y by takiego dystansu le�y w psychice i samo ocenie w�asnych mo�liwo�ci. Prawda jest taka �e ka�da osoba nawet nie wyje�d�aj�ca za miasto i maj�ca kontakt z rowerem bardzo sporadycznie mo�e przejecha� w jeden dzie� 100 km bez wi�kszego odczucia dystansu tej drogi. Opis tego nie jest poparty tylko badaniami ale przede wszystkim do�wiadczeniami z bike.vot.pl Stargard.

Kilka os�b kt�re z g�ry zak�ada�y �e nie przejedzie wi�cej ni� 15 km wyruszy�y z nami w tras� jak si� okaza�o a nie by�y informowane o dystansie przejecha�y za jednym razem 40 km. Czyli ponad 2 razy wi�cej ni� zak�ada�y �e s� w stanie, po samym dystansie trzyma�y si� sprawnie na nogach. Jest to poparte 7 r�nymi wyjazdami z osobami zak�adaj�cymi �e dadz� rade mniej z za�o�enia, nieznajomo�� przejechanej drogi nie sprawia�a na nich odczucia zbli�ania si� do granic za�o�onych swoich mo�liwo�ci, kt�re to by�y jednak du�o wi�ksze ni� za�o�one przez nich.

Dok�adnie co i jak aby je�dzi� daleko bez wi�kszych wysi�k�w

Nie ma co pisa� o tym �e nale�y mie� inne nastawienie gdy� nikt z was nie przekona w�asnej psychiki na si��. Aby pokonywa� du�e dystanse bez wi�kszego zm�czenia wypada robi� cz�ste przerwy w podr�y. Mo�na je robi� co oko�o 5 kilometr�w albo i cz�ciej. Przerwy nie musz� by� rozpr�eniem czyli na przyk�ad znalezieniem �awek i ich zajmowaniem, morza po prostu te� spacerowa� rowerem lub posta� w miejscu. Zatrzymuj�c si� na przerw� nale�y cz�sto ale nie na d�ugie, �redni czas takiej przerwy powinien mie� do 10 minut. Co wi�kszy kawa�ek trasy  w przypadku d�ugich tras lub gdy nie goni nas czas nale�y zrobi� d�u�sz� przerw� trwaj�c� oko�o 20 minut a maksymalnie 1 godzin�. Podczas tej d�u�szej przerwy nale�y zej�� z rowera i przej�� si� kawa�ek piechot�, dzia�a to dobrze na mi�nie i zm�czenie.

Oczywiste jest �e nale�y mie� picie. Piciem nie powinien by� kolorowy nap�j a szczeg�lnie gazowany lecz zwyk�a woda. Tempo podczas jazdy nie ma mie� charakteru pokazania szybko�ci lecz optymalnego t�pa � zazwyczaj jest to 15 � 17 km/h. Bardzo wa�na jest jeszcze jedna zasada (kt�ra by� mo�e zale�y od biofizyki i mo�e by� indywidualna) mianowicie, lepiej obraca� korb� mniej a odrobin� ci�ej ni� ci�gle z du�� lekko�ci�.

Mo�na tak�e zyskiwa� na r�nego rodzaju stylach jazdy. To znaczy dodatkowo peda�owa� z g�rek na du�ych biegach aby zyska� rozp�d � co daje du�o i u�atwia potem w utrzymywaniu oraz wolnej zmianie bieg�w na ni�sze poza zjazdem na znacznej odleg�o�ci. Zakr�ca� ma�ymi �ukami jak i jecha� prosto bez zygzak�w, to skraca dystans. Zawsze nale�y wybiera� pod�o�e w miar� proste gdy� na dziurach i tym podobnych rzeczach tracimy tylko energie na ich forsowanie. Warto zmienia� pozycj� jazdy to znaczy raz opiera� si� ca�ym cia�em o kierownic� a raz o poro�a je�li takie posiadamy na rowerze (daje to zmiany obci��enia rowera).

Czasami gdy napotykamy strom� g�rk� lepiej wprowadzi� pod ni� rower pomimo �e mo�emy j� pokona�, zachowa to nam znacz� ilo�� si� jakie by zesz�y na jej forsowanie. I by� mo�e jedno z najwa�niejszych, stara� si� jecha� p�ynnie, r�wnomiernie bez nag�ych przyspiesza� czy hamowa� � jednostajna jazda wprowadza nas powiedzmy w trans gdzie skupiamy si� nie na dystansie lecz trasie przez co nasza pod�wiadomo�� jest od��czana.

Nie nale�y patrze� na dystans na przyk�adzie od tego drzewa do nast�pnego to szybciej nas wyka�cza ni� sama jazda rowerem. Warto my�le� o czym� co widzimy po drodze ale nie tym co ju� min�li�my tylko tym co jest w naszym najbli�szym otoczeniu � to tak�e wprowadza nas w pewien trans. Na koniec dodam �e pod wiecz�r lub z samego rana pokonuje si� wi�kszy dystans ni� za dnia. Jest to nie spowodowane ma�ym ruchem na jezdniach tylko faktem �e nic nas nie rozprasza, a tak�e tym �e powietrze jest rzadsze o tych porach i stawia mniejszy op�r, podobnie wiatr jest zazwyczaj mniejszy w tych skrajnych godzinach ni� w ci�gu dnia.

No i jeszcze warto doda� �eby ubiera� si� tak aby nic nie kr�powa�o nam ruch�w. Tak jak jedziemy by tej naszej uwagi nie przykuwa� fakt, ocierania kolan o spodnie, niewygodny kask czy inne takie rzeczy. A i jeszcze dobrze jecha� w wi�kszym gronie i rozmawia�, droga szybko leci a my nie zauwa�amy �e pokonujemy kolejne kilometry. Samemu jak si� jedzie to si� ci�gle zwi�ksza tempo, to zwalnia i jazda jest do�� m�cz�ca. To tyle �ycz� dalekich i ciekawych podr�y.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin