ADAPTACJA (7).pdf

(63 KB) Pobierz
program_adaptacyjny_dla_trzylatkow
Program adaptacyjny dla trzylatków-
Przedszkole Publiczne Zgromadzenia
Sióstr ĺ w. Dominika
w Tyczynie
Ka Ň dego roku we wrze Ļ niu trzylatki przekraczaj Ģ progi naszego przedszkola po raz
pierwszy i stanowi to nie lada wyzwanie zarówno dla dziecka, jego rodziców jak i całego
personelu przedszkola. Co roku pracownicy zwłaszcza najmłodszej grupy z niepokojem
my Ļ l Ģ - Czy szybko uda im si ħ oswoi ę dzieci z now Ģ sytuacj Ģ ?
Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami i pobytu w przedszkolu to zadanie
bardzo trudne i zarazem wa Ň ne. Wymaga wielu przemy Ļ le ı ze strony personelu przedszkola
oraz du Ň ego zaanga Ň owania ze strony rodziców. Organizuj Ģ c spotkania adaptacyjne w formie
wspólnych zabaw, wpłyniemy na ukształtowanie pozytywnego stosunku emocjonalnego do
przedszkola i osób, które b ħ d Ģ si ħ opiekowa ę dzieckiem.
Co skłoniło mnie do zaj ħ cia si ħ problematyk Ģ współpracy z rodzicami?
Dobro dziecka. Bardzo silna potrzeba zmiany takiego oto obrazka wrze Ļ niowych dni–
płacz Ģ ce dziecko kurczowo wczepione w matk ħ , zdenerwowan Ģ i cz ħ sto te Ň na granicy
płaczu, tłumacz Ģ c Ģ dziecku: ja musz Ģ i Ļę do pracy, tu ci b ħ dzie dobrze. Nauczycielka
zastanawiaj Ģ ca si ħ jak uda si ħ jej w jednym czasie pocieszy ę , przytuli ę i uspokoi ę kilkoro
maluchów.
A przecie Ň mo Ň e by ę inaczej– spokój, czułe z u Ļ miechem rozstanie z najbli Ň szymi, a po
południu czasem pytanie: „Dlaczego tak wcze Ļ nie przyszła Ļ ? Nie zd ĢŇ yłem si ħ pobawi ę ”.
Dla mamy taka sytuacja to lekkie zakłopotanie, dla personelu przedszkola wska Ņ nik jako Ļ ci
jego pracy. A gdy zadowolone jest dziecko, to z pewno Ļ ci Ģ łatwiej o zadowolonego rodzica.
Program adaptacyjny w naszym przedszkolu przebiega ę b ħ dzie w kilku etapach.
I. Ju Ň w momencie gdy rodzic przychodzi do naszej placówki po kwestionariusz
zgłoszeniowy b ħ dzie mógł obejrze ę rozmieszczenie naszych pomieszcze ı i zdecydowa ę czy
odpowiadaj Ģ one jego oczekiwaniom.
II. Nast ħ pnie proponujemy rodzicom, aby wraz z wypełnionym kwestionariuszem
przyprowadzili do przedszkola dziecko, aby samo mogło ogl Ģ dn Ģę placówk ħ , pobawi ę si ħ z
dzie ę mi, wzi Ģę udział w zabawie organizowanej przez nauczycielk ħ .
Aby nie traci ę czasu na rozmowy dotycz Ģ ce strony finansowo-kadrowej przedszkola, a cały
czas pierwszych spotka ı po Ļ wi ħ ci ę nawi Ģ zywaniu kontaktu z maluchem i jego rodzicem,
nauczyciele przygotuj Ģ folder informacyjny o swej placówce, który powinien zawiera ę :
- warunki lokalowe,
- wyposa Ň enie,
- zwyczaje przedszkola,
- przygotowanie kadry,
- orientacyjny koszt pobytu dziecka
- ramowy rozkład dnia,
- numer telefonu przedszkola.
III. Rada pedagogiczna rekrutuj Ģ ca nowych przedszkolaków powinna odby ę si ħ do 10
czerwca, a listy nowo przyj ħ tych przedszkolaków powinny by ę wywieszone do 15 czerwca.
Rodzice zainteresowani zaj ħ ciami adaptacyjnymi powinni skontaktowa ę si ħ z Dyrektorem
przedszkola i zgłosi ę ch ħę udziału w zaj ħ ciach.
IV. W drugiej połowie czerwca rozpoczynaj Ģ si ħ zaj ħ cia, które s Ģ zaplanowane na dwa
tygodnie. W pierwszym tygodniu rodzice przychodz Ģ z dzie ę mi na plac zabaw (gdzie
przebywaj Ģ przedszkolaki ucz ħ szczaj Ģ ce ju Ň do przedszkola), dzieci b ħ d Ģ mogły korzysta ę ze
sprz ħ tu ogrodowego, bawi ę si ħ z innym dzie ę mi, uczestniczy ę w zabawach zaproponowanych
przez nauczycielk ħ . Je Ň eli warunki atmosferyczne uniemo Ň liwi Ģ przebywanie w ogrodzie,
zabawy b ħ d Ģ odbywa ę si ħ w sali. Pierwsze spotkania nie powinny trwa ę dłu Ň ej ni Ň pół
godziny, aby dziecko odchodz Ģ c do domu czuło niedosyt i wyra Ň ało ch ħę powrotu.
Najbardziej optymaln Ģ sytuacj Ģ byłaby taka, gdyby w zaj ħ ciach mogły uczestniczy ę obie
nauczycielki pracuj Ģ ce na grupie, lub prowadzi ę je zamiennie aby dzieci mogły pozna ę obie
Panie. Aby szybko zapami ħ ta ę imiona nowych dzieci przygotowujemy „wizytówki”.
Rozdajemy rodzicom karteczki ze słowami piosenek i wierszy „Jestem sobie
przedszkolaczek”, „Balonik”, „Pajac”, „Myszka” aby uczyli swoje dzieci. Teksty b ħ dziemy
wykorzystywa ę w drugim tygodniu spotka ı i dzieci b ħ d Ģ czu ę si ħ pewniej gdy b ħ d Ģ zna ę
słowa.
V. W drugim tygodniu spotka ı rodzice przychodz Ģ z dzie ę mi na zaj ħ cia organizowane
dla grupy przedszkolnej. Istnieje mo Ň liwo Ļę zorganizowania zaj ħę tylko dla dzieci staraj Ģ cych
si ħ o miejsce w przedszkolu o ile b ħ dzie odpowiednia ilo Ļę ch ħ tnych.
Oto przykłady zaj ħę , których celem jest ułatwienie dziecku zaakceptowanie nowego
Ļ rodowiska, a rodzicom zapoznanie si ħ z prac Ģ placówki.
Pierwsze spotkanie:
1. Wizytówka
Dziecko w szatni z pomoc Ģ rodziców zmienia obuwie przyczepiaj Ģ c do ubrania w widocznym
miejscu wcze Ļ niej przygotowane wizytówki z imionami rodzica i dziecka. W drzwiach wita
ich nauczycielka, przedstawiaj Ģ si ħ imieniem. Nauczycielka wita si ħ z dzie ę mi i rodzicem
(pomagaj Ģ w tym wizytówki ) np.
- Dzie ı Dobry pani Doroto, Dzie ı Dobry Kasiu.
Bardzo si ħ ciesz ħ , Ň e mog ħ Ci ħ znowu zobaczy ę . Zapraszam do zabawy.
2. Zabawy dowolne w sali - około 10 minut.
3. Zabawy integracyjno – zapoznawcze:
„Mówi Ģ cy mi Ļ
Z pomoc Ģ pacynki witam si ħ z ka Ň dym dzieckiem i dorosłym, siedz Ģ cym w kole na
dywanie np.:
Rodzic mówi: Jestem Dorota, mama Kasi (wskazuje na dziecko)- podaje pacynk ħ
Dziecko: Jestem Kasia.- podaje pacynk ħ s Ģ siadowi
Pacynka bardzo ułatwia nawi Ģ zywanie kontaktu– dziecko ch ħ tniej rozmawia z ni Ģ ni Ň z
obcym.
„Poci Ģ g”
Zabawa ruchowa z piosenk Ģ „Jedzie poci Ģ g z daleka”
Wprowadzam: teraz pojedziemy na wycieczk ħ na kolorow Ģ ł Ģ k ħ . Zawiezie nas tam
poci Ģ g. ĺ piewam, dzieci i rodzice tworz Ģ poci Ģ g.
„Na ł Ģ ce”
Pomoce: tamburyn, figurki zwierz Ģ t
Przebieg: przedstawiam kolejno zwierz ħ ta, pytam, jak wołaj Ģ one do swoich mam– dzieci
na Ļ laduj Ģ odgłosy zwierz Ģ t (zwierz ħ ta musz Ģ by ę dobrze znane dzieciom), konik, kot,
nied Ņ wied Ņ , itp.
Dzieci– małe zwierz Ģ tka– biegaj Ģ po ł Ģ ce w rytm tamburyna, rodzice( je Ļ li jest ich
wystarczaj Ģ co du Ň o, je Ļ li nie to koło tworz Ģ dzieci ucz ħ szczaj Ģ ce ju Ň do przedszkola)
tworz Ģ koło, na sygnał dzieci biegn Ģ do rodziców.
„Przedszkolak”
Próbujemy zrobi ę koło- złapa ę si ħ za r ħ ce- je Ļ li dzieci nie b ħ d Ģ chciały rezygnujemy.
ĺ piewamy piosenk ħ „Jestem sobie....” i kr ħ cimy si ħ raz w prawo raz w lewo
Jestem sobie przedszkolaczek nie grymasz ħ i nie płacz ħ
Na b ħ benku marsza gram ram tam tam.
Kto jest beks Ģ i mazgajem ten si ħ do nas nie nadaje
Niechaj w domu siedzi sam ram tam tam.
Mamy kredki, klocki, farby to s Ģ nasze wspólne skarby
Bardzo dobrze tutaj nam ram tam tam.
4. Po Ň egnanie
Stoj Ģ c w kole, ka Ň dy mówi swoje imi ħ i kłania si ħ .
Je Ň eli dzieci b ħ d Ģ czu ę si ħ pewnie mo Ň na zaproponowa ę wspólne rysowanie lub inn Ģ zabaw ħ .
Drugie spotkanie :
1. Powitanie
Po przywitaniu si ħ , na drugim spotkaniu, pozwalam pobawi ę si ħ dzieciom ok.10 minut w
co chc Ģ .
„Łazienka”
Zapraszam dzieci do zapoznania si ħ z łazienk Ģ – pokazuj ħ , gdzie umy ę r ħ ce, gdzie s Ģ
toalety. Zach ħ cam do samoobsługi.
2. Zabawy integracyjne
„Całusek”
119720438.001.png
W kole siedz Ģ dzieci i rodzice– podaj ħ swoje imi ħ i przesyłam całusek do osoby, która
siedzi obok.
„Słonko Ļ wieci, deszczyk pada”
Gram na tamburynie, na hasło „słonko Ļ wieci” dzieci chodz Ģ , biegaj Ģ , podskakuj Ģ . Na
hasło „deszczyk pada” biegn Ģ pod parasole, które tworz Ģ rodzice ze swoich ramion,
rodzice siedz Ģ na dywanie w du Ň ym kole, aby dzieci miały du Ň o miejsca do biegania.
„Dreszczyk”
Dziecko le Ň y na brzuchu, głowa uło Ň ona na r ħ kach obok siedzi rodzic. Mówi ħ wiersz,
demonstruj Ģ c czynno Ļ ci, które rodzice powtarzaj Ģ na plecach dziecka:
- t ħ dy płynie rzeczka
- idzie pani w szpileczkach
- tu przebiegły konie
- t ħ dy przeszły słonie
- a tu idzie szczypaweczka,
- za Ļ wieciły dwa słoneczka
- spadł drobniutki deszczyk
- czy przeszedł Ci ħ dreszczyk?
„ Balonik”
Wszyscy łapi Ģ si ħ za r ħ ce i formuj Ģ du Ň e koło, które jest balonikiem nast ħ pnie
wypuszczamy powietrze z balonika. Recytuj ħ wierszyk:
Baloniku mój malutki,
ro Ļ nij du Ň y okr Ģ glutki.
Balon ro Ļ nie, Ň e a Ň strach
przebrał miar ħ no i trach
3. Po Ň egnanie
Zabawa po Ň egnalna w kole– podaj ħ swoje imi ħ i gło Ļ no klaszcz ħ w dłonie, prosz ħ o
zrobienie tej samej czynno Ļ ci wszystkich po kolei. Proponuj ħ zabawy dowolne.
Trzecie spotkanie
Zmiana pantofli w szatni, przypi ħ cie wizytówek.
1. Powitanie w kole
Ka Ň dy podaje swoje imi ħ i wysoko podskoczy.
2. Zabawy dowolne ok. 10 minut.
3. Zabawy integracyjne
„Pajacyk”
Ilustrowanie ruchem. ĺ piewam piosenk ħ , pokazuj Ģ c gesty, które dzieci staraj Ģ si ħ
na Ļ ladowa ę .
Tekst piosenki:
119720438.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin