ADAPTACJA (7).pdf
(
63 KB
)
Pobierz
program_adaptacyjny_dla_trzylatkow
Program adaptacyjny dla trzylatków-
Przedszkole Publiczne Zgromadzenia
Sióstr
ĺ
w. Dominika
w Tyczynie
Ka
Ň
dego roku we wrze
Ļ
niu trzylatki przekraczaj
Ģ
progi naszego przedszkola po raz
pierwszy i stanowi to nie lada wyzwanie zarówno dla dziecka, jego rodziców jak i całego
personelu przedszkola. Co roku pracownicy zwłaszcza najmłodszej grupy z niepokojem
my
Ļ
l
Ģ
- Czy szybko uda im si
ħ
oswoi
ę
dzieci z now
Ģ
sytuacj
Ģ
?
Przygotowanie dziecka do rozstania z rodzicami i pobytu w przedszkolu to zadanie
bardzo trudne i zarazem wa
Ň
ne. Wymaga wielu przemy
Ļ
le
ı
ze strony personelu przedszkola
oraz du
Ň
ego zaanga
Ň
owania ze strony rodziców. Organizuj
Ģ
c spotkania adaptacyjne w formie
wspólnych zabaw, wpłyniemy na ukształtowanie pozytywnego stosunku emocjonalnego do
przedszkola i osób, które b
ħ
d
Ģ
si
ħ
opiekowa
ę
dzieckiem.
Co skłoniło mnie do zaj
ħ
cia si
ħ
problematyk
Ģ
współpracy z rodzicami?
Dobro dziecka. Bardzo silna potrzeba zmiany takiego oto obrazka wrze
Ļ
niowych dni–
płacz
Ģ
ce dziecko kurczowo wczepione w matk
ħ
, zdenerwowan
Ģ
i cz
ħ
sto te
Ň
na granicy
płaczu, tłumacz
Ģ
c
Ģ
dziecku: ja musz
Ģ
i
Ļę
do pracy, tu ci b
ħ
dzie dobrze. Nauczycielka
zastanawiaj
Ģ
ca si
ħ
jak uda si
ħ
jej w jednym czasie pocieszy
ę
, przytuli
ę
i uspokoi
ę
kilkoro
maluchów.
A przecie
Ň
mo
Ň
e by
ę
inaczej– spokój, czułe z u
Ļ
miechem rozstanie z najbli
Ň
szymi, a po
południu czasem pytanie: „Dlaczego tak wcze
Ļ
nie przyszła
Ļ
? Nie zd
ĢŇ
yłem si
ħ
pobawi
ę
”.
Dla mamy taka sytuacja to lekkie zakłopotanie, dla personelu przedszkola wska
Ņ
nik jako
Ļ
ci
jego pracy. A gdy zadowolone jest dziecko, to z pewno
Ļ
ci
Ģ
łatwiej o zadowolonego rodzica.
Program adaptacyjny w naszym przedszkolu przebiega
ę
b
ħ
dzie w kilku etapach.
I.
Ju
Ň
w momencie gdy rodzic przychodzi do naszej placówki po kwestionariusz
zgłoszeniowy b
ħ
dzie mógł obejrze
ę
rozmieszczenie naszych pomieszcze
ı
i zdecydowa
ę
czy
odpowiadaj
Ģ
one jego oczekiwaniom.
II.
Nast
ħ
pnie proponujemy rodzicom, aby wraz z wypełnionym kwestionariuszem
przyprowadzili do przedszkola dziecko, aby samo mogło ogl
Ģ
dn
Ģę
placówk
ħ
, pobawi
ę
si
ħ
z
dzie
ę
mi, wzi
Ģę
udział w zabawie organizowanej przez nauczycielk
ħ
.
Aby nie traci
ę
czasu na rozmowy dotycz
Ģ
ce strony finansowo-kadrowej przedszkola, a cały
czas pierwszych spotka
ı
po
Ļ
wi
ħ
ci
ę
nawi
Ģ
zywaniu kontaktu z maluchem i jego rodzicem,
nauczyciele przygotuj
Ģ
folder informacyjny o swej placówce, który powinien zawiera
ę
:
-
warunki lokalowe,
-
wyposa
Ň
enie,
-
zwyczaje przedszkola,
-
przygotowanie kadry,
-
orientacyjny koszt pobytu dziecka
-
ramowy rozkład dnia,
-
numer telefonu przedszkola.
III. Rada pedagogiczna rekrutuj
Ģ
ca nowych przedszkolaków powinna odby
ę
si
ħ
do 10
czerwca, a listy nowo przyj
ħ
tych przedszkolaków powinny by
ę
wywieszone do 15 czerwca.
Rodzice zainteresowani zaj
ħ
ciami adaptacyjnymi powinni skontaktowa
ę
si
ħ
z Dyrektorem
przedszkola i zgłosi
ę
ch
ħę
udziału w zaj
ħ
ciach.
IV. W drugiej połowie czerwca rozpoczynaj
Ģ
si
ħ
zaj
ħ
cia, które s
Ģ
zaplanowane na dwa
tygodnie. W pierwszym tygodniu rodzice przychodz
Ģ
z dzie
ę
mi na plac zabaw (gdzie
przebywaj
Ģ
przedszkolaki ucz
ħ
szczaj
Ģ
ce ju
Ň
do przedszkola), dzieci b
ħ
d
Ģ
mogły korzysta
ę
ze
sprz
ħ
tu ogrodowego, bawi
ę
si
ħ
z innym dzie
ę
mi, uczestniczy
ę
w zabawach zaproponowanych
przez nauczycielk
ħ
. Je
Ň
eli warunki atmosferyczne uniemo
Ň
liwi
Ģ
przebywanie w ogrodzie,
zabawy b
ħ
d
Ģ
odbywa
ę
si
ħ
w sali. Pierwsze spotkania nie powinny trwa
ę
dłu
Ň
ej ni
Ň
pół
godziny, aby dziecko odchodz
Ģ
c do domu czuło niedosyt i wyra
Ň
ało ch
ħę
powrotu.
Najbardziej optymaln
Ģ
sytuacj
Ģ
byłaby taka, gdyby w zaj
ħ
ciach mogły uczestniczy
ę
obie
nauczycielki pracuj
Ģ
ce na grupie, lub prowadzi
ę
je zamiennie aby dzieci mogły pozna
ę
obie
Panie. Aby szybko zapami
ħ
ta
ę
imiona nowych dzieci przygotowujemy „wizytówki”.
Rozdajemy rodzicom karteczki ze słowami piosenek i wierszy „Jestem sobie
przedszkolaczek”, „Balonik”, „Pajac”, „Myszka” aby uczyli swoje dzieci. Teksty b
ħ
dziemy
wykorzystywa
ę
w drugim tygodniu spotka
ı
i dzieci b
ħ
d
Ģ
czu
ę
si
ħ
pewniej gdy b
ħ
d
Ģ
zna
ę
słowa.
V. W drugim tygodniu spotka
ı
rodzice przychodz
Ģ
z dzie
ę
mi na zaj
ħ
cia organizowane
dla grupy przedszkolnej. Istnieje mo
Ň
liwo
Ļę
zorganizowania zaj
ħę
tylko dla dzieci staraj
Ģ
cych
si
ħ
o miejsce w przedszkolu o ile b
ħ
dzie odpowiednia ilo
Ļę
ch
ħ
tnych.
Oto przykłady zaj
ħę
, których celem jest ułatwienie dziecku zaakceptowanie nowego
Ļ
rodowiska, a rodzicom zapoznanie si
ħ
z prac
Ģ
placówki.
Pierwsze spotkanie:
1. Wizytówka
Dziecko w szatni z pomoc
Ģ
rodziców zmienia obuwie przyczepiaj
Ģ
c do ubrania w widocznym
miejscu wcze
Ļ
niej przygotowane wizytówki z imionami rodzica i dziecka. W drzwiach wita
ich nauczycielka, przedstawiaj
Ģ
si
ħ
imieniem. Nauczycielka wita si
ħ
z dzie
ę
mi i rodzicem
(pomagaj
Ģ
w tym wizytówki ) np.
-
Dzie
ı
Dobry pani Doroto, Dzie
ı
Dobry Kasiu.
Bardzo si
ħ
ciesz
ħ
,
Ň
e mog
ħ
Ci
ħ
znowu zobaczy
ę
. Zapraszam do zabawy.
2. Zabawy dowolne w sali - około 10 minut.
3. Zabawy integracyjno – zapoznawcze:
„Mówi
Ģ
cy mi
Ļ
”
Z pomoc
Ģ
pacynki witam si
ħ
z ka
Ň
dym dzieckiem i dorosłym, siedz
Ģ
cym w kole na
dywanie np.:
Rodzic mówi: Jestem Dorota, mama Kasi (wskazuje na dziecko)- podaje pacynk
ħ
Dziecko: Jestem Kasia.- podaje pacynk
ħ
s
Ģ
siadowi
Pacynka bardzo ułatwia nawi
Ģ
zywanie kontaktu– dziecko ch
ħ
tniej rozmawia z ni
Ģ
ni
Ň
z
obcym.
„Poci
Ģ
g”
Zabawa ruchowa z piosenk
Ģ
„Jedzie poci
Ģ
g z daleka”
Wprowadzam: teraz pojedziemy na wycieczk
ħ
na kolorow
Ģ
ł
Ģ
k
ħ
. Zawiezie nas tam
poci
Ģ
g.
ĺ
piewam, dzieci i rodzice tworz
Ģ
poci
Ģ
g.
„Na ł
Ģ
ce”
Pomoce: tamburyn, figurki zwierz
Ģ
t
Przebieg: przedstawiam kolejno zwierz
ħ
ta, pytam, jak wołaj
Ģ
one do swoich mam– dzieci
na
Ļ
laduj
Ģ
odgłosy zwierz
Ģ
t (zwierz
ħ
ta musz
Ģ
by
ę
dobrze znane dzieciom), konik, kot,
nied
Ņ
wied
Ņ
, itp.
Dzieci– małe zwierz
Ģ
tka– biegaj
Ģ
po ł
Ģ
ce w rytm tamburyna, rodzice( je
Ļ
li jest ich
wystarczaj
Ģ
co du
Ň
o, je
Ļ
li nie to koło tworz
Ģ
dzieci ucz
ħ
szczaj
Ģ
ce ju
Ň
do przedszkola)
tworz
Ģ
koło, na sygnał dzieci biegn
Ģ
do rodziców.
„Przedszkolak”
Próbujemy zrobi
ę
koło- złapa
ę
si
ħ
za r
ħ
ce- je
Ļ
li dzieci nie b
ħ
d
Ģ
chciały rezygnujemy.
ĺ
piewamy piosenk
ħ
„Jestem sobie....” i kr
ħ
cimy si
ħ
raz w prawo raz w lewo
Jestem sobie przedszkolaczek nie grymasz
ħ
i nie płacz
ħ
Na b
ħ
benku marsza gram ram tam tam.
Kto jest beks
Ģ
i mazgajem ten si
ħ
do nas nie nadaje
Niechaj w domu siedzi sam ram tam tam.
Mamy kredki, klocki, farby to s
Ģ
nasze wspólne skarby
Bardzo dobrze tutaj nam ram tam tam.
4. Po
Ň
egnanie
Stoj
Ģ
c w kole, ka
Ň
dy mówi swoje imi
ħ
i kłania si
ħ
.
Je
Ň
eli dzieci b
ħ
d
Ģ
czu
ę
si
ħ
pewnie mo
Ň
na zaproponowa
ę
wspólne rysowanie lub inn
Ģ
zabaw
ħ
.
Drugie spotkanie :
1. Powitanie
Po przywitaniu si
ħ
, na drugim spotkaniu, pozwalam pobawi
ę
si
ħ
dzieciom ok.10 minut w
co chc
Ģ
.
„Łazienka”
Zapraszam dzieci do zapoznania si
ħ
z łazienk
Ģ
– pokazuj
ħ
, gdzie umy
ę
r
ħ
ce, gdzie s
Ģ
toalety. Zach
ħ
cam do samoobsługi.
2. Zabawy integracyjne
„Całusek”
W kole siedz
Ģ
dzieci i rodzice– podaj
ħ
swoje imi
ħ
i przesyłam całusek do osoby, która
siedzi obok.
„Słonko
Ļ
wieci, deszczyk pada”
Gram na tamburynie, na hasło „słonko
Ļ
wieci” dzieci chodz
Ģ
, biegaj
Ģ
, podskakuj
Ģ
. Na
hasło „deszczyk pada” biegn
Ģ
pod parasole, które tworz
Ģ
rodzice ze swoich ramion,
rodzice siedz
Ģ
na dywanie w du
Ň
ym kole, aby dzieci miały du
Ň
o miejsca do biegania.
„Dreszczyk”
Dziecko le
Ň
y na brzuchu, głowa uło
Ň
ona na r
ħ
kach obok siedzi rodzic. Mówi
ħ
wiersz,
demonstruj
Ģ
c czynno
Ļ
ci, które rodzice powtarzaj
Ģ
na plecach dziecka:
-
t
ħ
dy płynie rzeczka
-
idzie pani w szpileczkach
-
tu przebiegły konie
-
t
ħ
dy przeszły słonie
-
a tu idzie szczypaweczka,
-
za
Ļ
wieciły dwa słoneczka
-
spadł drobniutki deszczyk
-
czy przeszedł Ci
ħ
dreszczyk?
„ Balonik”
Wszyscy łapi
Ģ
si
ħ
za r
ħ
ce i formuj
Ģ
du
Ň
e koło, które jest balonikiem nast
ħ
pnie
wypuszczamy powietrze z balonika. Recytuj
ħ
wierszyk:
Baloniku mój malutki,
ro
Ļ
nij du
Ň
y okr
Ģ
glutki.
Balon ro
Ļ
nie,
Ň
e a
Ň
strach
przebrał miar
ħ
no i trach
3. Po
Ň
egnanie
Zabawa po
Ň
egnalna w kole– podaj
ħ
swoje imi
ħ
i gło
Ļ
no klaszcz
ħ
w dłonie, prosz
ħ
o
zrobienie tej samej czynno
Ļ
ci wszystkich po kolei. Proponuj
ħ
zabawy dowolne.
Trzecie spotkanie
Zmiana pantofli w szatni, przypi
ħ
cie wizytówek.
1. Powitanie w kole
Ka
Ň
dy podaje swoje imi
ħ
i wysoko podskoczy.
2. Zabawy dowolne ok. 10 minut.
3. Zabawy integracyjne
„Pajacyk”
Ilustrowanie ruchem.
ĺ
piewam piosenk
ħ
, pokazuj
Ģ
c gesty, które dzieci staraj
Ģ
si
ħ
na
Ļ
ladowa
ę
.
Tekst piosenki:
Plik z chomika:
agatabo1
Inne pliki z tego folderu:
Program adaptacyjny dla dzieci 3.docx
(31 KB)
Adaptacja.doc
(88 KB)
adaptacja 3-latka.doc
(36 KB)
ADAPTACJA (1).doc
(61 KB)
ADAPTACJA (2).doc
(84 KB)
Inne foldery tego chomika:
!! - PIOSENKI O ŚW. MIKOŁAJU --- ALFABETYCZNIE --- MP3
@Grafomotoryka
1b Wierszyki o mamie
5 , 6 LATKI
5 latki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin