pytania.testy.doc

(40 KB) Pobierz
1

1. Jakie podstawowe kryteria powinien spełniać test psychologiczny wymień i krótko scharakteryzuj.

 

Test powinien być:

 

·         rzetelny– określa jak dokładnie test mierzy to co mierzy, test powinien być dokładny, a więc wyniki powinny być powtarzalne.

·         trafny określa jak dokładnie test mierzy to co powinien mierzyć, test powinien mierzyć cechę, którą określamy w oparciu o teorię.

·         wystandaryzowany – procedura postępowania z badanym powinna być ściśle określona, tak by warunki badania były zawsze możliwie zbliżone.

·         obiektywny – obliczenie wyników i ich interpretacja powinny być niezależne od badacza, osiąga się to przez ścisłe określenie sposobu punktacji, obliczania wyników i ich interpretacji.

·         znormalizowany  powinien posiadać zestaw norm umożliwiających odniesienie wyniku surowego do reprezentatywnej grupy odniesienia.

 

(moc dyskryminacyjna jest w tekstach wymieniana jako cecha pozycji testu a nie całego testu, więc bym jej tu nie zamieszczał)
 

2. Opis skal C, T, WP i IQ.

 

·         centylowa – określa pozycję jednostki w próbie - ile osób osiąga wynik niższy od danego (skumulowane procenty).

·         tenowa – przekształcenie skali z tak by uniknąć wartości ujemnych T=10z+50 –
średnia 50, odchylenie 10.

·         skala wyników standaryzowanych (z) – przeliczenie wyniku surowego na skalę rozkładu normalnego (0,1)- średnia 0, odchylenie standardowe 1.

·         skala zastosowana przez Wechslera – standaryzowana skala o średniej 100 i odchyleniu 15.

·         skala wyników przeliczonych (nie wiem czy gdziekolwiek pada określenie skala w tym kontekście, ale jak by na to nie patrzeć jest to skala) – średnia jest zapewne 10 ale nie wiem jakie jest odchylenie, a trochę za późno by szukać teraz...
 

3. Podstawy teoretyczne testu Ravena.

 

·         ogólny czynnik inteligencji g przejawiający się w zdolnościach edukcyjnych i reprodukcyjnych- test Ravena skonstruowano tak, by mierzył głównie zdolności edukcyjne.
 

4. Co bada Raven?

 

·         zdolności edukcyjne (obok reprodukcyjnych stanowiące składnik czynnika g Spearmana) – czyli zdolność do:

 

o        dostrzegania sieci informacji i budowania ich schematu

o        wnioskowania o relacjach

o        tworzenia pojęć wyższego rzędu (edukcja korelatu)

 

5. Jak rozumiał inteligencję Wechsler i jak przekładało sie to na jego test?

 

·         inteligencja jest to zagregowana (ogólna) zdolność jednostki do:

o        racjonalnego myślenia

o        podejmowania działań celowych

o        efektywnego funkcjonowania w środowisku

o        przejawia się w różnego rodzaju czynnościach, dlatego też test Wechslera składa się zarówno ze skali słownej, jak i bezsłownej, umożliwia analizę jakościową zdolności intelektualnych
 

6. Historia pojęcia ilorazu inteligencji.

 

·         iloraz inteligencji zastosował po raz pierwszy Stern w 1912 roku, korzystając z proponowanego przez Bineta wieku umysłowego. Iloraz inteligencji obliczał dzieląc wiek umysłowy (WU) przez wiek życia (WŻ) (dla uniknięcia ułamków mnożył przez 100):

o        II = ( WU / WŻ ) * 100

 

·         umożliwiło to porównanie poziomu inteligencji osób w różnym wieku.

·         jednakże od 16 rż WU wzrasta nieznacznie lub wcale, a WŻ wciąż rośnie, co sprawia że II z wiekiem spada.

 

·         w 1939 roku Wechsler wprowadził dewiacyjny iloraz inteligencji - surowy wynik badanego jest w nim odnoszony do reprezentatywnej grupy odniesienia (czyli ludzi w danym wieku), a II obliczany jako odchylenie (dewiacja) wyniku danej osoby od średniego wyniku osób w jego wieku.

 

7. Wybierz dwa z testów i scharakteryzuj co mierzą i na co są wrażliwe: rozumienie, podobieństwa, symbole cyfr, braki w obrazkach (nie było wszystkich tylko wybrane )

 

(odpowiedz w tabeli s 110 tekst Hornowskiej na zajęcia 5)
 

8. O co chodzi z prywatnością i poufnością wyników badań?

 

·         prawo do prywatności:

 

o        „prawo jednostki do decydowania, w jakim stopniu dzielić się będzie z innymi osobami swoimi myślami, uczuciami i faktami ze swego życia.” Dlatego podczas badania testowego konieczne jest:

 

§         uzyskanie świadomej zgody badanego – musi zostać poinformowany o celu badania i sposobie wykorzystania wyników i musi się na nie zgodzić

 

§         zachowanie stosowności pozyskiwanych informacji – muszą mieć związek z podanym celem

 

·         poufność wyników badań:

 

o        prawo badanego do posiadania dostępu do swoich wyników oraz prawo do wyjaśnienia i skorygowania faktów

 

o        niemożność ujawnienia wyników badanego bez jego zgody (za wyjątkiem sytuacji, gdy jest to w sposób uzasadniony konieczne lub dopuszczonych prawem)
 

9. jakie są rodzaje zadań - krótka charakterystyka
Matczak (zajęcia 6) s 453- duuuuużo tego, więc w skrócie:

ze względu na materiał:
- werbalny
- figuralny
- symboliczny
- liczbowy
- behawioralny
ze względu na rodzaj wymaganych przez zadanie operacji umysłowych:
- rozumowanie indukcyjne
- dedukcyjne
- reprodukcja,
- rozpoznawanie
- i inne...

 

10. typy testów - scharakteryzuj
To z zajęć:
a) ze względu na sposób badania:
– indywidualne – jednocześnie bada się 1 osobę, możliwe jest dokładne obserwowanie zachowania
- grupowe – jednoczesne badanie większej liczby osób
b) ze względu na mierzone cechy:
- mierzące cechy osobowości
- mierzące właściwości poznawcze i zdolności:
              - zdolności ogólne
              - zdolności specjalne
              - testy wiadomości i umiejętności
To z tekstu Strelaua (zajęcia 3)
c) ze względu na sposób udzielania odpowiedz
- słowne – ustnie lub pisemnie, wymagają od badanego znajomości języka
- bezsłowne (wykonaniowe) –  badany musi wykonać jakieś działanie, nie jest konieczna znajomość języka

A to z Matczak( 6)
d) ze względu wskaźniki stosowane przy ocenie
- mocy – są trudne, bez limitu czasowego; badają zdolność intelektualną (maksymalny poziom osiągalny przez badanego)
- szybkości – są łatwe, z limitem czasowym; badają sprawność intelektualną (jak szybko badany przeprowadza operacje intelektualne)
e) w zależności od formy zadań:
- zamknięte – badany wybiera odpowiedź z podanych
- otwarte -  badany sam formułuje odpowiedź
 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin