1. Jakie podstawowe kryteria powinien spełniać test psychologiczny – wymień i krótko scharakteryzuj.
Test powinien być:
· rzetelny– określa jak dokładnie test mierzy to co mierzy, test powinien być dokładny, a więc wyniki powinny być powtarzalne.
· trafny – określa jak dokładnie test mierzy to co powinien mierzyć, test powinien mierzyć cechę, którą określamy w oparciu o teorię.
· wystandaryzowany – procedura postępowania z badanym powinna być ściśle określona, tak by warunki badania były zawsze możliwie zbliżone.
· obiektywny – obliczenie wyników i ich interpretacja powinny być niezależne od badacza, osiąga się to przez ścisłe określenie sposobu punktacji, obliczania wyników i ich interpretacji.
· znormalizowany – powinien posiadać zestaw norm umożliwiających odniesienie wyniku surowego do reprezentatywnej grupy odniesienia.
(moc dyskryminacyjna jest w tekstach wymieniana jako cecha pozycji testu a nie całego testu, więc bym jej tu nie zamieszczał)
2. Opis skal C, T, WP i IQ.
· centylowa – określa pozycję jednostki w próbie - ile osób osiąga wynik niższy od danego (skumulowane procenty).
· tenowa – przekształcenie skali z tak by uniknąć wartości ujemnych T=10z+50 – średnia 50, odchylenie 10.
· skala wyników standaryzowanych (z) – przeliczenie wyniku surowego na skalę rozkładu normalnego (0,1)- średnia 0, odchylenie standardowe 1.
· skala zastosowana przez Wechslera – standaryzowana skala o średniej 100 i odchyleniu 15.
· skala wyników przeliczonych (nie wiem czy gdziekolwiek pada określenie skala w tym kontekście, ale jak by na to nie patrzeć jest to skala) – średnia jest zapewne 10 ale nie wiem jakie jest odchylenie, a trochę za późno by szukać teraz...
3. Podstawy teoretyczne testu Ravena.
· ogólny czynnik inteligencji g przejawiający się w zdolnościach edukcyjnych i reprodukcyjnych- test Ravena skonstruowano tak, by mierzył głównie zdolności edukcyjne.
4. Co bada Raven?
· zdolności edukcyjne (obok reprodukcyjnych stanowiące składnik czynnika g Spearmana) – czyli zdolność do:
o dostrzegania sieci informacji i budowania ich schematu
o wnioskowania o relacjach
o tworzenia pojęć wyższego rzędu (edukcja korelatu)
5. Jak rozumiał inteligencję Wechsler i jak przekładało sie to na jego test?
· inteligencja jest to zagregowana (ogólna) zdolność jednostki do:
o racjonalnego myślenia
o podejmowania działań celowych
o efektywnego funkcjonowania w środowisku
o przejawia się w różnego rodzaju czynnościach, dlatego też test Wechslera składa się zarówno ze skali słownej, jak i bezsłownej, umożliwia analizę jakościową zdolności intelektualnych
6. Historia pojęcia ilorazu inteligencji.
· iloraz inteligencji zastosował po raz pierwszy Stern w 1912 roku, korzystając z proponowanego przez Bineta wieku umysłowego. Iloraz inteligencji obliczał dzieląc wiek umysłowy (WU) przez wiek życia (WŻ) (dla uniknięcia ułamków mnożył przez 100):
o II = ( WU / WŻ ) * 100
· umożliwiło to porównanie poziomu inteligencji osób w różnym wieku.
· jednakże od 16 rż WU wzrasta nieznacznie lub wcale, a WŻ wciąż rośnie, co sprawia że II z wiekiem spada.
· w 1939 roku Wechsler wprowadził dewiacyjny iloraz inteligencji - surowy wynik badanego jest w nim odnoszony do reprezentatywnej grupy odniesienia (czyli ludzi w danym wieku), a II obliczany jako odchylenie (dewiacja) wyniku danej osoby od średniego wyniku osób w jego wieku.
7. Wybierz dwa z testów i scharakteryzuj co mierzą i na co są wrażliwe: rozumienie, podobieństwa, symbole cyfr, braki w obrazkach (nie było wszystkich tylko wybrane )
(odpowiedz w tabeli s 110 tekst Hornowskiej na zajęcia 5)
8. O co chodzi z prywatnością i poufnością wyników badań?
· prawo do prywatności:
o „prawo jednostki do decydowania, w jakim stopniu dzielić się będzie z innymi osobami swoimi myślami, uczuciami i faktami ze swego życia.” Dlatego podczas badania testowego konieczne jest:
§ uzyskanie świadomej zgody badanego – musi zostać poinformowany o celu badania i sposobie wykorzystania wyników i musi się na nie zgodzić
§ zachowanie stosowności pozyskiwanych informacji – muszą mieć związek z podanym celem
· poufność wyników badań:
o prawo badanego do posiadania dostępu do swoich wyników oraz prawo do wyjaśnienia i skorygowania faktów
o niemożność ujawnienia wyników badanego bez jego zgody (za wyjątkiem sytuacji, gdy jest to w sposób uzasadniony konieczne lub dopuszczonych prawem)
9. jakie są rodzaje zadań - krótka charakterystyka Matczak (zajęcia 6) s 453- duuuuużo tego, więc w skrócie:
ze względu na materiał:- werbalny- figuralny- symboliczny- liczbowy- behawioralnyze względu na rodzaj wymaganych przez zadanie operacji umysłowych:- rozumowanie indukcyjne- dedukcyjne- reprodukcja,- rozpoznawanie- i inne...
10. typy testów - scharakteryzuj To z zajęć:a) ze względu na sposób badania: – indywidualne – jednocześnie bada się 1 osobę, możliwe jest dokładne obserwowanie zachowania- grupowe – jednoczesne badanie większej liczby osób b) ze względu na mierzone cechy:- mierzące cechy osobowości- mierzące właściwości poznawcze i zdolności: - zdolności ogólne - zdolności specjalne - testy wiadomości i umiejętnościTo z tekstu Strelaua (zajęcia 3)c) ze względu na sposób udzielania odpowiedz - słowne – ustnie lub pisemnie, wymagają od badanego znajomości języka- bezsłowne (wykonaniowe) – badany musi wykonać jakieś działanie, nie jest konieczna znajomość języka
A to z Matczak( 6)d) ze względu wskaźniki stosowane przy ocenie- mocy – są trudne, bez limitu czasowego; badają zdolność intelektualną (maksymalny poziom osiągalny przez badanego)- szybkości – są łatwe, z limitem czasowym; badają sprawność intelektualną (jak szybko badany przeprowadza operacje intelektualne)e) w zależności od formy zadań:- zamknięte – badany wybiera odpowiedź z podanych- otwarte - badany sam formułuje odpowiedź
psychologia-UJ