Rozwojówka 2011
OTWARTE:+ 1. Rozwój szeregowania (wiek dziecka) – w którymś z okresów:
· I – brak uporządkowania – ‹ 4 r.ż.
· II – MAŁE SZEREGI – 4-5 r.ż.
o układanie parami
· II-III – poziom pośredni – 5 r.ż.
o wyrównywanie patyczków w jednej linii i pominięcie drugiej
· III – SZEREGOWANIE EMPIRYCZNE – 5-6 r.ż.
o losowy wybór elementów;
o metoda prób i błędów;
o dwoistość stanów i przekształceń;
o przewidywanie ogólnego obrazu w rysunku
· IV – SZEREGOWANIE SYSTEMATYCZNE – 6-7 r.ż.
o ujmowanie relacji mniejszy-większy w obu kierunkach jednocześnie;
o systematyczny wybór patyczków ze zbioru;
o wstawianie dodatkowych elementów;
o rozumienie przechodniości A‹B i B‹C =› A‹C
+ 2. Gesty w komunikacji ostensywnej (zwracanie uwagi na obiekty przez ich wskazanie) wg. Butterworth:
· PROTOIMPERATYWY (przedmiot) – wpływ w celu uzyskania obiektu
· PROTODEKLARATYWY (odbiorca) – komentowanie aktualnego stanu rzeczy, wpływ na uwagę
+ 3. Dlaczego Pawłowa uznajemy za psychologa:
· Prowadził EKSPERYMENTY FIZJOLOGICZNE, ale mówił o CZYNNOŚCIACH MÓZGU i zmierzał do WYJAŚNIENIA ZEWNĘTRZNYCH CZYNNOŚCI PSÓW – postępował zatem jak psycholog
+ 4. Aspekt historyczny u Wygotsky’ego:
· Badanie psychiki wymaga uwzględnienia ASPEKTU HISTORYCZNEGO – BADANIA w różnych ETAPACH EWOLUCJI NATURALNEJ i SPOŁECZNEJ oraz w różnych STADIACH ROZWOJU ONTOGENETYCZNEGO
5. Na czym opierał się Huss coś tam przy zadaniach (zasadach?) rozwoju+ 6. 3 cechy struktury (Piaget – jego koncepcja jest konstruktywistyczna – pojawianie się i przekształcanie struktur w rozwoju):
· STRUKTURA – forma organizacji równowagi; jej podstawową formą jest schemat (wewnętrzny model czynności):
o Nie jest wrodzona
o Nie tworzy się a priori
o Nie kształtuje się w wyniku doświadczenia z przedmiotami
o Tworzy się pod wpływem równowagi
o Nie jest zespołem stałych cech, lecz stanowi system przekształceń podlegających określonym dla danej reguły prawom
o Nie jest finalnym osiągnięciem, ale jest osiągana
+ 7. Reprezentacje wg Lesliego:
· REPREZENTACJA PODSTAWOWA – dosłowne przedstawienie świata
· REPREZENTACJA ROZŁĄCZNA – czasowa wersja podstawowej reprezentacji, która dostarcza inf. nt. stanu umysłu innej osoby
· METAREPREZENTACJA – tworzy strukturę złożoną z relacji między reprezentacją podstawową a rozłączną; umożliwia rozróżnienie ustosunkowania wobec twierdzenia od jego treści
+ 8. obszary badań Watsona:
· ZAGADNIENIE STRONNOŚCI CIAŁA
· UCZENIE SIĘ EMOCJI przez DZIECKO
· UCZENIE SIĘ JĘZYKA (TEORIA SUBSTYTUCJI)
· MOŻLIWOŚC KSZTAŁTOWANIA CZŁOWIEKA POPRZEZ MANIPULACJE BODŹCAMI ZEWNĘTRZNYMI
+ 9. Jakie obszary badań Bineta:
· założyciel pierwszego laboratorium psychologii dziecka
· prowadził BADANIA EKSPERYMENTALNE nad MYŚLENIEM DZIECI
· stworzył PIERWSZĄ SKALĘ do SELEKCJI DZIECI, które miały TRUDNOŚCI w NAUCE
· TEST oparty był na WIEDZY i służył do OKREŚLENIA WIEKU INTELIGENCJI
+ 10. Jakie aspekty temperamentu są stabilne:
· ZAHAMOWANIE
· DRAŻLIWOŚC
· WYTRWAŁOŚC
· ZDOLNOŚC RADZENIA SOBIE
+ 11. Co to jest stabilność rodzaju, kiedy – rozumienie, że płeć osoby pozostaje stała przez całe życie (3-4 r.ż.)+ 12. 3 tezy wynikające z badań nad odziedziczalnością temperamentu:
· właściwości temperamentalne nie ujawniają się tuż po urodzeniu; cechy zachowania zależą wówczas raczej od cech środowiska
· oceny matek w zakresie zdolności radzenia sobie, drażliwości, wytrwałości cechowała stałość w okresie od wczesnego dzieciństwa do 8 roku życia
· stałość w okresie od 4 miesiąca do 8 roku życia w pomiarach zahamowania
13. Subsystemy systemu ekologicznego (?!)+ 14. Kierunki rozwoju uwagi:
· UWAGA PRZYPADKOWA → UWAGA UPORZĄDKOWANA → UWAGA ZOGNISKOWANA
· UWAGA MIMOWOLNA → UWAGA DOWOLNA
+ 15. Kierunki rozwoju pamięci:
· WZROST POJEMNOŚCI PAMIĘCI
· WZROST CZASU PRZECHOWYWANIA W PAMIĘCI
· WZROST LICZBY i ZŁOŻONOŚCI STOSOWANYCH STRATEGII PAMIĘCIOWYCH:
o prestrategie → powtarzanie inf. → organizowanie inf. → elaboracja
· METAPAMIĘC
16. Kierunki rozwoju dojrzałości uczuciowej+ 17. Paradygmaty badań środowiskowych uwarunkowań rozwoju:
· JAKIE ŚRODOWISKO TAKIE DZIECKO/CZŁOWIEK – rolę środowiska w rozwoju można ujmować w kategoriach wpływów wywołujących określone skutki w rozwijającej się jednostce
· TAKIE jest DZIECKO/CZŁOWIEK jakie są JEGO DZIAŁANIA W ŚRODOWISKU – psychologia ekologiczna wskazuje na potrzebę analizowania zachowań jednostki w kontekście środowiska ujmowanego systemowo
· TAKIE jest DZIECKO/CZŁOWIEK jaka JEGO INTERPTERACJA ŚRODOWISKA – psychologia poznawcza zwraca uwagę na rolę wewnętrznych modeli doświadczenia jednostki w postrzeganiu środowiska; ważne są nie same zdarzenia, ale interpretacja tych zdarzeń!
+ 18. Co potwierdziły badania Dasena odnośnie ontogenetycznych założeń u Piageta:
· badania wykazały, że WŁAŚCIWOŚCI STRUKTURALNE i PORZĄDEK STADIÓW SENSORYCZNO-MOTORYCZNEJ INTELIGENCJI są IDENTYCZNE u DZIECI AFRYKAŃSKICH i EUROPEJSKICH
+ 19. Założenia teorii rozwoju psychoseksualnego Freuda:
· DZIECKO RODZI SIĘ Z OKREŚLONYM ZASOBEM ENERGII SEKSUALNEJ (libido)
· W TOKU ROZWOJU ENERGIA PRZENOSZONA JEST DO POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI CIAŁA
· DOŚWIADCZENIA PRZEŻYWANE W KAŻDYM Z ETAPÓW WPŁYWAJA NA ROZWÓJ W NASTĘPNYCH
· TO CZEGO NAUCZY SIĘ DZIECKO W DZIECIŃSTWIE DETERMINUJE JEGO PRZYSZŁE SUKCESY/NIEPOWODZENIA
· WPŁYW NA ROZWÓJ – zachowanie rodziców, miejsce wśród rodzeństwa
+ 20. Twórcy teorii o nadwyżce energii powiązanej z zabawą:
· SCHILLER i SPENCER
· Zwierzęta wyższe, a przede wszystkim ludzie, zaspokajają instynktownie elementarne potrzeby życiowe, a nadmiar sił witalnych wyładowują w zabawach; zwłaszcza w młodości, gdy nie muszą walczyć o byt
+ 21. Co to jest wewnętrzny roboczy model przywiązania wg. Bowlby’ego:
· MODEL BEZPIECZNY – dziecko zakłada, że ma zagwarantowaną możliwość skupienia na sobie uwagi i uczucia ważnych osób
· MODEL MNIEJ BEZPIECZNY – dziecko odkrywa, że uczucie innych jest uzależnione od bycia grzecznym; dorośli nie stanowią niezawodnego źródła wsparcia
· odkrycia te są wynikiem przeżyć dziecka, stają się podstawą uogólnień i wpływają na sposób interpretowania zachowań innych osób dorosłych w przyszłości
+ 22. Cechy przywiązania:
· SELEKTYWNOŚC
· POSZUKIWANIE FIZYCZNEJ BLISKOŚCI
· BLISKOŚC daje POCZUCIE UKOJENIA i BEZPIECZEŃSTWA
· ODDALENIE prowadzi do LĘKU SEPARACYJNEGO
+ 23. Cechy charakterystyczne psychologii rozwojowej:
· PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA – jest działem psychologii obejmującym badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji w kategoriach zmian ilościowych i jakościowych, zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju;
· ROZWÓJ prowadzi do osiągnięcia:
o pełnej DOJRZAŁOŚCI FIZYCZNEJ (dawanie życia)
o pełnej DOJRZAŁOŚCI PSYCHICZNEJ
§ INTELEKTUALNEJ (korzyści z doświadczenia)
§ EMOCJONALNEJ (samokontrola)
§ SPOŁECZNEJ (pełnienie przypisanych ról)
· PROCES ROZWOJOWY ma charakter PROGRESYWNY
+ 24. funkcja wyzwalająca wychowania:
· FUNKCJA WYZWALAJĄCA – wiąże się z:
o udzieleniem pomocy jednostce w stawaniu się przez nią niepowtarzalną osobą
o udzielaniem pomocy w ujawnianiu się potencji jednostki i ich wykorzystywaniu przy rozwiązywaniu zadań
o jest ważna dla jednostki
+ 25. Rodzaje reakcji okrężnych i w jakich stadiach się pojawiają:
· II stadium ISM (pierwsze rozróżnienia) – reakcje okrężne I rzędu – dziecko chce odtwarzać; ćwiczy na własnym ciele
· III stadium ISM (odtwarzanie) – reakcje okrężne II rzędu – dziecko chce odtwarzać; ćwiczy na przedmiotach
· V stadium ISM (eksperymentowanie) – reakcje okrężne III rzędu – dziecko chce rozumieć; czynnie eksperymentuje
+ 26. Rodzaje idealizmu młodzieńczego (potrzeba czynienia dobra) wg. Szumana:
· IDEALIZM ANTYCYPACYJNY – jest oczekiwaniem dobra, wytwarzanie idealnego obrazu rzeczywistości
· IDEALIZM KOMPENSACYJNY – występuje po złych doświadczeniach jako ucieczka od rzeczywistości, niezgoda na brutalność świata
· IDEALIZM NORMATYWNY (PRAKTYCZNY) – gdy staje się przyjętą normą, świadomym wyborem, pragnienie naprawy świata kieruje się ku sprawom normalnym
+ 27. Cechy rysunku w średnim dzieciństwie:
· IDIOPLASTYKA
· REALIZM INTELEKTUALNY (rysuje to, co wie) [potem: REALIZM WIZUALNY (rysuje to, co widzi)]
· OKRES SCHEMATU
· Cechy dziecięcych rysunków w wieku przedszkolnym:
o organizowanie się języka graficznego, co znajduje wyraz w przestrzeganiu reguł składniowych dot. ułożenia elementów w pionie i poziomie, porządkowania przestrzeni na osi góra-dół oraz łączenia elementów
o symboliczne ujmowanie formy, co wyraża się w znajdowaniu typowych form dla przedstawiania danej kategorii, np. człowieka, domu, drzewa
o oderwanie od uwarunkowań percepcyjnych i przedstawianie wiedzy o rzeczywistości; rysunki cechuje:
§ ...
psychologia-UJ