Egzamin_z_rozwo_2011(2).doc

(155 KB) Pobierz

Rozwojówka 2011

 

OTWARTE:

+ 1. Rozwój szeregowania (wiek dziecka) – w którymś z okresów:

·         I – brak uporządkowania – ‹ 4 r.ż.

·         II – MAŁE SZEREGI – 4-5 r.ż.

o       układanie parami

·         II-III – poziom pośredni – 5 r.ż.

o       wyrównywanie patyczków w jednej linii i pominięcie drugiej

·         III – SZEREGOWANIE EMPIRYCZNE – 5-6 r.ż.

o       losowy wybór elementów;

o       metoda prób i błędów;

o       dwoistość stanów i przekształceń;

o       przewidywanie ogólnego obrazu w rysunku

·         IV – SZEREGOWANIE SYSTEMATYCZNE – 6-7 r.ż.

o       ujmowanie relacji mniejszy-większy w obu kierunkach jednocześnie;

o       systematyczny wybór patyczków ze zbioru;

o       wstawianie dodatkowych elementów;

o       rozumienie przechodniości A‹B i B‹C =› A‹C

+ 2. Gesty w komunikacji ostensywnej (zwracanie uwagi na obiekty przez ich wskazanie) wg. Butterworth:

·         PROTOIMPERATYWY (przedmiot) – wpływ w celu uzyskania obiektu

·         PROTODEKLARATYWY (odbiorca) – komentowanie aktualnego stanu rzeczy, wpływ na uwagę

+ 3. Dlaczego Pawłowa uznajemy za psychologa:

·         Prowadził EKSPERYMENTY FIZJOLOGICZNE, ale mówił o CZYNNOŚCIACH MÓZGU i zmierzał do WYJAŚNIENIA ZEWNĘTRZNYCH CZYNNOŚCI PSÓW – postępował zatem jak psycholog

+ 4. Aspekt historyczny u Wygotskyego:

·         Badanie psychiki wymaga uwzględnienia ASPEKTU HISTORYCZNEGO – BADANIA w różnych ETAPACH EWOLUCJI NATURALNEJ i SPOŁECZNEJ oraz w różnych STADIACH ROZWOJU ONTOGENETYCZNEGO

5. Na czym opierał się Huss coś tam przy zadaniach (zasadach?) rozwoju
+ 6. 3 cechy struktury (Piaget – jego koncepcja jest konstruktywistyczna – pojawianie się i przekształcanie struktur w rozwoju):

·         STRUKTURA – forma organizacji równowagi; jej podstawową formą jest schemat (wewnętrzny model czynności):

o       Nie jest wrodzona

o       Nie tworzy się a priori

o       Nie kształtuje się w wyniku doświadczenia z przedmiotami

o       Tworzy się pod wpływem równowagi

o       Nie jest zespołem stałych cech, lecz stanowi system przekształceń podlegających określonym dla danej reguły prawom

o       Nie jest finalnym osiągnięciem, ale jest osiągana

+ 7. Reprezentacje wg Lesliego:

·         REPREZENTACJA PODSTAWOWA – dosłowne przedstawienie świata

·         REPREZENTACJA ROZŁĄCZNA – czasowa wersja podstawowej reprezentacji, która dostarcza inf. nt. stanu umysłu innej osoby

·         METAREPREZENTACJA – tworzy strukturę złożoną z relacji między reprezentacją podstawową a rozłączną; umożliwia rozróżnienie ustosunkowania wobec twierdzenia od jego treści

+ 8. obszary badań Watsona:

·         ZAGADNIENIE STRONNOŚCI CIAŁA

·         UCZENIE SIĘ EMOCJI przez DZIECKO

·         UCZENIE SIĘ JĘZYKA (TEORIA SUBSTYTUCJI)

·         MOŻLIWOŚC KSZTAŁTOWANIA CZŁOWIEKA POPRZEZ MANIPULACJE BODŹCAMI ZEWNĘTRZNYMI

 

+ 9. Jakie obszary badań Bineta:

·         założyciel pierwszego laboratorium psychologii dziecka

·         prowadził BADANIA EKSPERYMENTALNE nad MYŚLENIEM DZIECI

·         stworzył PIERWSZĄ SKALĘ do SELEKCJI DZIECI, które miały TRUDNOŚCI w NAUCE

·         TEST oparty był na WIEDZY i służył do OKREŚLENIA WIEKU INTELIGENCJI

+ 10. Jakie aspekty temperamentu są stabilne:

·         ZAHAMOWANIE

·         DRAŻLIWOŚC

·         WYTRWAŁOŚC

·         ZDOLNOŚC RADZENIA SOBIE

+ 11. Co to jest stabilność rodzaju, kiedyrozumienie, że płeć osoby pozostaje stała przez całe życie (3-4 r.ż.)
+ 12. 3 tezy wynikające z badań nad odziedziczalnością temperamentu:

·         właściwości temperamentalne nie ujawniają się tuż po urodzeniu; cechy zachowania zależą wówczas raczej od cech środowiska

·         oceny matek w zakresie zdolności radzenia sobie, drażliwości, wytrwałości cechowała stałość w okresie od wczesnego dzieciństwa do 8 roku życia

·         stałość w okresie od 4 miesiąca do 8 roku życia w pomiarach zahamowania

13. Subsystemy systemu ekologicznego (?!)
+ 14. Kierunki rozwoju uwagi:

·         UWAGA PRZYPADKOWA → UWAGA UPORZĄDKOWANA → UWAGA ZOGNISKOWANA

·         UWAGA MIMOWOLNA → UWAGA DOWOLNA

+ 15. Kierunki rozwoju pamięci:

·         WZROST POJEMNOŚCI PAMIĘCI

·         WZROST CZASU PRZECHOWYWANIA W PAMIĘCI

·         WZROST LICZBY i ZŁOŻONOŚCI STOSOWANYCH STRATEGII PAMIĘCIOWYCH:

o       prestrategie → powtarzanie inf. → organizowanie inf. → elaboracja

·         METAPAMIĘC

16. Kierunki rozwoju dojrzałości uczuciowej
+ 17. Paradygmaty badań środowiskowych uwarunkowań rozwoju:

·         JAKIE ŚRODOWISKO TAKIE DZIECKO/CZŁOWIEK – rolę środowiska w rozwoju można ujmować w kategoriach wpływów wywołujących określone skutki w rozwijającej się jednostce

·         TAKIE jest DZIECKO/CZŁOWIEK jakie są JEGO DZIAŁANIA W ŚRODOWISKU – psychologia ekologiczna wskazuje na potrzebę analizowania zachowań jednostki w kontekście środowiska ujmowanego systemowo

·         TAKIE jest DZIECKO/CZŁOWIEK jaka JEGO INTERPTERACJA ŚRODOWISKA – psychologia poznawcza zwraca uwagę na rolę wewnętrznych modeli doświadczenia jednostki w postrzeganiu środowiska; ważne są nie same zdarzenia, ale interpretacja tych zdarzeń!

+ 18. Co potwierdziły badania Dasena odnośnie ontogenetycznych założeń u Piageta:

·         badania wykazały, że WŁAŚCIWOŚCI STRUKTURALNE i PORZĄDEK STADIÓW SENSORYCZNO-MOTORYCZNEJ INTELIGENCJI są IDENTYCZNE u DZIECI AFRYKAŃSKICH i EUROPEJSKICH

+ 19. Założenia teorii rozwoju psychoseksualnego Freuda:

·         DZIECKO RODZI SIĘ Z OKREŚLONYM ZASOBEM ENERGII SEKSUALNEJ (libido)

·         W TOKU ROZWOJU ENERGIA PRZENOSZONA JEST DO POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCI CIAŁA

·         DOŚWIADCZENIA PRZEŻYWANE W KAŻDYM Z ETAPÓW WPŁYWAJA NA ROZWÓJ W NASTĘPNYCH

·         TO CZEGO NAUCZY SIĘ DZIECKO W DZIECIŃSTWIE DETERMINUJE JEGO PRZYSZŁE SUKCESY/NIEPOWODZENIA

·         WPŁYW NA ROZWÓJ – zachowanie rodziców, miejsce wśród rodzeństwa

+ 20. Twórcy teorii o nadwyżce energii powiązanej z zabawą:

·         SCHILLER i SPENCER

·         Zwierzęta wyższe, a przede wszystkim ludzie, zaspokajają instynktownie elementarne potrzeby życiowe, a nadmiar sił witalnych wyładowują w zabawach; zwłaszcza w młodości, gdy nie muszą walczyć o byt

 

 

+ 21. Co to jest wewnętrzny roboczy model przywiązania wg. Bowlbyego:

·         MODEL BEZPIECZNY – dziecko zakłada, że ma zagwarantowaną możliwość skupienia na sobie uwagi i uczucia ważnych osób

·         MODEL MNIEJ BEZPIECZNY – dziecko odkrywa, że uczucie innych jest uzależnione od bycia grzecznym; dorośli nie stanowią niezawodnego źródła wsparcia

·         odkrycia te są wynikiem przeżyć dziecka, stają się podstawą uogólnień i wpływają na sposób interpretowania zachowań innych osób dorosłych w przyszłości

+ 22. Cechy przywiązania:

·         SELEKTYWNOŚC

·         POSZUKIWANIE FIZYCZNEJ BLISKOŚCI

·         BLISKOŚC daje POCZUCIE UKOJENIA i BEZPIECZEŃSTWA

·         ODDALENIE prowadzi do LĘKU SEPARACYJNEGO

+ 23. Cechy charakterystyczne psychologii rozwojowej:

·         PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA – jest działem psychologii obejmującym badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji w kategoriach zmian ilościowych i jakościowych, zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju;

·         ROZWÓJ prowadzi do osiągnięcia:

o       pełnej DOJRZAŁOŚCI FIZYCZNEJ (dawanie życia)

o       pełnej DOJRZAŁOŚCI PSYCHICZNEJ

§         INTELEKTUALNEJ (korzyści z doświadczenia)

§         EMOCJONALNEJ (samokontrola)

§         SPOŁECZNEJ (pełnienie przypisanych ról)

·         PROCES ROZWOJOWY ma charakter PROGRESYWNY

+ 24. funkcja wyzwalająca wychowania:

·         FUNKCJA WYZWALAJĄCA – wiąże się z:

o       udzieleniem pomocy jednostce w stawaniu się przez nią niepowtarzalną osobą

o       udzielaniem pomocy w ujawnianiu się potencji jednostki i ich wykorzystywaniu przy rozwiązywaniu zadań

o       jest ważna dla jednostki

+ 25. Rodzaje reakcji okrężnych i w jakich stadiach się pojawiają:

·         II stadium ISM (pierwsze rozróżnienia) – reakcje okrężne I rzędu – dziecko chce odtwarzać; ćwiczy na własnym ciele

·         III stadium ISM (odtwarzanie) – reakcje okrężne II rzędu – dziecko chce odtwarzać; ćwiczy na przedmiotach

·         V stadium ISM (eksperymentowanie) – reakcje okrężne III rzędu – dziecko chce rozumieć; czynnie eksperymentuje

+ 26. Rodzaje idealizmu młodzieńczego (potrzeba czynienia dobra) wg. Szumana:

·         IDEALIZM ANTYCYPACYJNY – jest oczekiwaniem dobra, wytwarzanie idealnego obrazu rzeczywistości

·         IDEALIZM KOMPENSACYJNY – występuje po złych doświadczeniach jako ucieczka od rzeczywistości, niezgoda na brutalność świata

·         IDEALIZM NORMATYWNY (PRAKTYCZNY) – gdy staje się przyjętą normą, świadomym wyborem, pragnienie naprawy świata kieruje się ku sprawom normalnym

+ 27. Cechy rysunku w średnim dzieciństwie:

·         IDIOPLASTYKA

·         REALIZM INTELEKTUALNY (rysuje to, co wie) [potem: REALIZM WIZUALNY (rysuje to, co widzi)]

·         OKRES SCHEMATU

·         Cechy dziecięcych rysunków w wieku przedszkolnym:

o       organizowanie się języka graficznego, co znajduje wyraz w przestrzeganiu reguł składniowych dot. ułożenia elementów w pionie i poziomie, porządkowania przestrzeni na osi góra-dół oraz łączenia elementów

o       symboliczne ujmowanie formy, co wyraża się w znajdowaniu typowych form dla przedstawiania danej kategorii, np. człowieka, domu, drzewa

o       oderwanie od uwarunkowań percepcyjnych i przedstawianie wiedzy o rzeczywistości; rysunki cechuje:

§         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin