smakowitosc.pdf

(5645 KB) Pobierz
347954659 UNPDF
SmakowitoÊç
w ˝ywieniu psów
WIEDZA I SZACUNEK
Najnowsze
osiàgni´cia
347954659.015.png 347954659.016.png
S p i s t r e Ê c i
Percepcja i ocena smakowitoÊci u psów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Badanie smakowitoÊci: wp∏yw zapachu, tekstury i smaku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Wp∏yw wielkoÊci i rasy psa na preferencje pokarmowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Rozwiàzania ˝ywieniowe uwzgl´dniajàce wielkoÊç i ras´ psa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Czy karma mo˝e byç „zbyt smaczna”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
SmakowitoÊç a prawid∏owy bilans sk∏adników pokarmowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Trwa∏oÊç smakowitoÊci produktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Opracowanie technologii zachowania wysokiej jakoÊci produktów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Innowacyjna formu∏a New Exclusive Savour . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
S∏owniczek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Historia najwa˝niejszych innowacji Royal Canin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
S∏owa oznaczone gwiazdkà (*) wyjaÊniono w s∏owniczku na stronie 29 broszury
Brochure éditée par Aniwa Publishing pour le compte de Royal Canin.
Réalisation : Diffomédia Paris. Imprimé en UE. © Royal Canin 11/2004
Direction artistique : Élise Langellier, Guy Rolland
© Illustrations : Diffomédia/Élise Langellier, Mickaël Masure
Coordination éditoriale : Céline Davaze, Valérie de Leval et Emmanuelle Pasquier
© Photo couverture : Renner
347954659.017.png
WPROWADZENIE
Precyzja w ˝ywieniu wynikajàca z aktualnej wiedzy
Psy posiadajà 70-200 milionów komórek w´chowych (10 razy wi´cej ni˝ cz∏owiek), ale tylko 1700 kubków smakowych (6 razy
mniej ni˝ cz∏owiek). Ludzie poÊwi´cajà oko∏o godziny dziennie na jedzenie, a zmys∏ smaku odgrywa w tym procesie kluczowà
rol´. Czyni nas to fundamentalnie ró˝nymi od psów, które sà zwierz´tami mi´so˝ernymi. Psy jedzà szybciej (zjedzenie 100g po-
karmu zajmuje przeci´tnie ok. 1 minuty) a ich w´ch znaczàco dominuje nad pozosta∏ymi zmys∏ami.
Badajàc psy od przesz∏o 30 lat, firma Royal Canin w znacznym stopniu przyczyni∏a si´ do poszerzenia wiedzy na temat ich zdro-
wego ˝ywienia. Prace te prowadzono w Êcis∏ej wspó∏pracy ze Êwiatowej s∏awy ekspertami z dziedziny fizjologii, dietetyki i eto-
logii. Jedzenie przeznaczone dla ludzi nie jest odpowiednie dla psów, szczególnie, jeÊli chodzi o jego smakowitoÊç i wartoÊç po-
karmowà.
Odbudowa oraz funkcje ˝yciowe organizmu, wymagajà dostarczenia energii i odpowiednich sk∏adników pokarmowych. Profilak-
tyka i terapia niektórych schorzeƒ, stwarza koniecznoÊç wprowadzenia dodatkowych sk∏adników od˝ywczych i/lub ograniczenia
zawartoÊci innych. OdpowiedzialnoÊç cià˝àca na producencie karmy wymaga opracowania produktu odznaczajàcego si´ wysokà
smakowitoÊcià, który spowoduje u psa spontanicznà konsumpcj´ bezpoÊrednio po ocenie cech organoleptycznych karmy.
Od dawna podejmowano próby poprawienia smakowitoÊci karm jedynie poprzez wprowadzanie aromatów lub innych sk∏adników.
Obecnie uwa˝a si´ odczuwanie smakowitoÊci za du˝o bardziej z∏o˝ony proces, na który wp∏ywajà takie cechy organoleptyczne
jak zapach, smak, tekstura oraz kszta∏t i wielkoÊç krokietów.
Dlaczego badania nad smakowitoÊcià sà tak wa˝ne?
OczywiÊcie wa˝ne jest, aby psy jad∏y z apetytem, ale badania nad smakowitoÊcià prowadzone sà równie˝ z innych powodów:
– precyzyjnie zbilansowana karma, przygotowana z najlepszych sk∏adników, jest bezwartoÊciowa, jeÊli pies nie chce jej jeÊç,
– w przypadku, gdy pies odmawia jedzenia – np. z powodu odseparowania od matki i rodzeƒstwa, nieobecnoÊci w∏aÊciciela,
upa∏u, stresu lub podesz∏ego wieku – nale˝y maksymalnie zwi´kszyç smakowitoÊç. Zaobserwano, ˝e os∏abienie wra˝liwoÊci na-
rzàdów zmys∏ów u psów starszych, dotyczy szczególnie smaku i w´chu,
– w ciàgu ca∏ego ˝ycia psa zdarzajà si´ sytuacje, gdy konieczne jest zastosowanie specjalnej diety, podyktowanej wzgl´dami
zdrowotnymi. W takich przypadkach, trudne do unikn´cia zmiany w sk∏adzie pokarmu, nie zawsze sà przez zwierz´ta akcep-
towane.
Te ró˝ne sytuacje pokazujà, jak wa˝na jest smakowitoÊç karmy w zapewnieniu psu ka˝dego dnia wszystkich niezb´dnych sk∏ad-
ników od˝ywczych, bez wzgl´du na warunki otoczenia.
Firma Royal Canin jest Êwiatowym ekspertem w dziedzinie smakowitoÊci karm dla psów, która sta∏a si´ wa˝nym parametrem
wartoÊci karmy.
Niniejsza broszura daje nam mo˝liwoÊç podzielenia si´ z Paƒstwem wiedzà na temat ˝ywienia psów i pokazania, ˝e smakowi-
toÊç jest zasadniczym elementem Zdrowego ˚ywienia Psów.
Pragniemy w ten sposób podzieliç si´ z Paƒstwem naszà pasjà, która towarzyszy nam w codziennej pracy.
Alain Guillemin
Dyrektor generalny
Royal Canin
347954659.018.png
SmakowitoÊç w ˝ywieniu psów: kluczowe punkty
1.
Percepcja i ocena smakowitoÊci u psów
Zmys∏y pobudzane najsilniej podczas oceny smakowitoÊci
Rola czynników Êrodowiskowych
2.
Wp yw wielkoÊci i rasy psa
na preferencje pokarmowe
Zró˝nicowanie odczuwania smaku, chwytania krokieta i zachowaƒ pokarmowych
3.
Czy karma mo˝e byç
„zbyt smaczna”?
Wp∏yw smakowitoÊci na zwi´kszenie ryzyka wystàpienia nadwagi
4.
Trwa oÊç smakowitoÊci
produktów
Specjalna technologia pakowania produktów
347954659.001.png 347954659.002.png 347954659.003.png 347954659.004.png 347954659.005.png 347954659.006.png 347954659.007.png 347954659.008.png 347954659.009.png 347954659.010.png 347954659.011.png 347954659.012.png 347954659.013.png 347954659.014.png
Rozwiàzania ˝ywieniowe Royal Canin
R
Badanie smakowitoÊci: wp yw zapachu,
tekstury i smaku
Parametry smakowitoÊci
Wybór najlepszych surowców
Specjalna technologia rozdrabniania, gotowania, wyt∏aczania i suszenia, w celu uzyskania krokietów
o teksturze dostosowanej do wielkoÊci, wieku i rasy psa
R
Odpowiednie rozwiàzania ˝ywieniowe
uwzgl´dniajàce wielkoÊç i ras´ psa
Prowadzenie obserwacji w warunkach terenowych przez hodowców psów ró˝nych ras
wspó∏pracujàcych z Royal Canin, oraz w kennelach Royal Canin
R
SmakowitoÊç a prawid owy bilans sk ad-
ników ˝ywienia: nierozerwalne parametry
SmakowitoÊç: pokrycie zapotrzebowania na energi´
R
Opracowanie technologii zachowania
wysokiej jakoÊci produktów
Zachowanie Êwie˝oÊci karmy (przeciwutleniacze)
Stabilizacja zapachu karmy i badanie jego trwa∏oÊci
Pakowanie w warunkach kontrolowanej atmosfery
Zgłoś jeśli naruszono regulamin