Biuletyn dla uczniów przygotowujacych się do matury z języka niemieckiego - edycja 2007.pdf

(1228 KB) Pobierz
74711148 UNPDF
74711148.007.png 74711148.008.png 74711148.009.png 74711148.010.png 74711148.001.png 74711148.002.png 74711148.003.png
Autor biuletynu: Anna Garmulewicz-Polińska, Elżbieta Malinowska
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor językowy: Renata Frątczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Konsultacja językowa (język niemiecki): Birgitt Sekulski
Stan prawny na dzień 1 grudnia 2006 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2007
ISBN 83-7400-215-8
Łamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
Spis treści
Wstęp .................................................... 4
I. Ćwiczenie czyni mistrza ..................................... 4
II. Aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa...,
czyli jak zdać egzamin ustny ................................. 5
1.Poziompodstawowy................................................. 5
1.1.Opisegzaminuustnego............................................ 6
1.2.Przykładowerozwiązaniazadań...................................... 8
2.Poziomrozszerzony.................................................. 11
2.1.Opisegzaminu.................................................... 12
2.2.Przykładowerozwiązaniazadań...................................... 14
3.Tabelaprzykładowychprzydatnychzwrotów.............................. 12
III. Dobrze pisać, to znaczy czynić myśl widzialną,
czyli jak zdać egzamin pisemny ................................ 20
1.Rozumieniezesłuchu................................................. 21
2.Rozumienietekstuczytanego.......................................... 22
3.Zadanialeksykalno-gramatyczne........................................ 24
4.Wypowiedźpisemna................................................. 25
4.1. Poziompodstawowy.............................................. 26
A.Krótkitekstużytkowy........................................... 26
B. Dłuższytekstużytkowy......................................... 29
4.2. Poziomrozszerzony............................................... 33
A.Opis,czylijakzaprezentowaćrzeczywistość......................... 34
B. Opowiadanie,czylijakzaspokoićciekawośćczytelnika................ 39
C.Recenzja,czylijakkrytycznieoceniaćwydarzeniakulturalne........... 42
D.Rozprawka,czylijakbronićwłasnegopunktuwidzenia............... 47
74711148.004.png
Wstęp
Niniejszapublikacjaprzeznaczonajestdlauczniówszkółponadgimnazjalnychprzygo-
towującychsiędoegzaminumaturalnegozjęzykaniemieckiego.
Biuletynzawiera,opróczkrótkiegoopisuegzaminu,szeregwskazówekdotyczącychsposobu
przygotowaniasiędoposzczególnychjegoczęści.
Pragniemypokazaćdrogę,jakąkażdyzdającymusiprzejśćodmomentupodjęciadecyzji
owyborzejęzykaniemieckiegojakoprzedmiotuegzaminacyjnego,poprzezprzebiegegzaminudo
efektukońcowego,jakimjestwynik.Skoncentrowałyśmysięjednaknanajtrudniejszejczęściegza-
minu,tzn.nazadaniachotwartychwjegoczęściustnejipisemnej,itejczęścipoświęciłyśmynajwię-
cejmiejscawnaszymbiuletynie.Kolejneegzaminypróbneisesjeegzaminacyjneprzeprowadzone
w2005i2006rokupotwierdziły,żezdającymająnajwiększekłopotywłaśnieznapisaniemtekstu.
Chciałybyśmy,abydziękiinformacjomzawartymwbiuletynie,egzaminmaturalnyzjęzyka
niemieckiegonieprzerażałnikogo,aleprzyodpowiednimzaplanowaniupracyisystematycznej
naucestałsięcelemmożliwymdoosiągnięcia.Jestrzecząoczywistą,żeznajomośćjęzykaobcego
wdzisiejszejrzeczywistościjestniezbędna,niezależnieodtego,jakikierunekstudiówizawódmłody
człowiekwybierzewprzyszłości.Brakmożliwościefektywnejkomunikacjiprzekładasiębowiemna
wymiernestratyzarównowsferzeprywatnej,jakizawodowej.
Wierzymy,żewysiłekwłożonywprzygotowaniesiędoegzaminuzaowocujeWaszymsukce-
semiprzyniesiewielesatysfakcji.
Życzymypowodzenia
Autorki
I
Ćwiczenie czyni mistrza
„Übung macht den Meister”. Nie od razu zdobywa się mistrzostwo. Aby na egzaminie osiągnąć
sukces, trzeba wcześniej zaplanować przygotowania do niego i konsekwentnie postępować zgodnie
z założonym planem.
Decyzję o wyborze języka niemieckiego jako przedmiotu maturalnego podejmij możliwie jak
najwcześniej. Języka obcego nie można nauczyć się z dnia na dzień. Aby dobrze zdać egzamin, trzeba
się intensywnie i systematycznie uczyć.
Uczenie się nie musi być nieprzyjemne. Aby się o tym przekonać, skorzystaj ze wskazówek
i strategii omówionych w Biuletynie Maturalnym „Egzamin ustny z języka obcego”, wydanym przez
Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Bez względu na to, czy mówimy o egzaminie ustnym, czy o egzaminie pisemnym, tam,
gdzie musisz zaprezentować swoje zdanie w formie wypowiedzi ustnej lub pisemnej, najważniejszą
umiejętnością jest sprawne posługiwanie się strukturami leksykalnymi i gramatycznymi.
Aby opanować odpowiedni zasób słownictwa, pozwalający ci wykonać zadania egzaminacyjne,
powinieneś wypracować własną metodę przyswajania słownictwa, wynikającą ze swoich predyspozy-
cji. Tradycyjna metoda uczenia się słówek na pamięć jest nieefektywna i nużąca. Spróbuj zatem znaleźć
sposób nauki, który będzie przyjemny, zgodny z twoim rytmem pracy i przyzwyczajeniami.
Metod i technik nauki słownictwa jest wiele. Poniższa lista nie wyczerpuje wszystkich możliwości,
ale może stanie się inspiracją do własnych poszukiwań w tym zakresie.
Załóżzeszytzesłownictwempogrupowanymtematycznie.Zwróćuwagęnakatalogtema-
tycznyobowiązującynaegzaminiematuralnym(patrz:Informatormaturalnyod2005roku
–Językniemiecki).
Opracujlistęzwrotówiwyrażeń,którewykorzystaszwrozmowiezegzaminującymoraz
tych,dziękiktórymtwojawypowiedźpisemnabędziejasna,precyzyjna,logicznaispójna.
Czytającniemieckojęzyczneczasopismaikorzystajączzasobówinternetowych,wypisuj
ciekawezwrotyipojedynczesłowa.
Wzbogacajswojesłownictwopoprzezróżnećwiczenialeksykalne,np.poszukujsynonimów
lubantonimówdonowopoznanychsłów,określajrzeczownikiprzymiotnikami,twórzmapy
słowne,rozwiązujkrzyżówki,opisujhistoryjkiobrazkowe.
4
74711148.005.png
Uczącsięsłówek,przyporządkujkażdemuznichjakiśobrazek,którybędzieciprzypominał
danesłówko.
Nierozstajeszsięzwalkmanem?Wykorzystajgowinnysposóbniżzwykle.Muzykęzastąp
ćwiczeniamileksykalnymi.
Ćwiczgłośnemówienie.Wtedynajlepiejpoznaszswojemożliwości.Czyniebrakujecisłów,
abypowiedziećto,cozaplanowałeś?
Rozmawiajzkolegą.15minutdziennienawymianęzdańwjęzykuobcymosporcie,muzyce
czywspólnejwycieczcezamiastozajmieciniewieleczasu.Pomożenatomiastpoznaćswoje
mocneisłabestronyorazzmobilizujedonauki.
....
II
Aby język giętki powiedział wszystko,
co pomyśli głowa... 1)
– czyli jak zdać egzamin ustny
Egzamin ustny z języka obcego jest przeprowadzany w szkole przez przedmiotowy zespół egza-
minacyjny. Możesz go zdawać jako przedmiot obowiązkowy na poziomie podstawowym lub na poziomie
rozszerzonym. Możesz zdecydować się także na zdawanie drugiego języka obcego jako przedmiotu
dodatkowego. Wtedy jednak musisz przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym. Wstępną
decyzję o wyborze poziomu należy podjąć do 30 września roku szkolnego, w którym przystępujesz do
egzaminu maturalnego. Decyzję ostateczną musisz potwierdzić do 20 grudnia.
Zanim wybierzesz poziom egzaminu warto przyjrzeć się jego strukturze oraz przeanalizować
wymagania egzaminacyjne na obu poziomach. Wykaz standardów wymagań egzaminacyjnych
znajdziesz w „Informatorze maturalnym od 2005 roku. Język niemiecki”. Standardy te zostały także
omówione w Biuletynie Maturalnym „Język obcy nowożytny”, który jest dostępny na stronach interneto-
wych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
1
Poziom podstawowy
przygotowanie:5minut
czastrwaniaegzaminu:10minut
EGZAMIN
USTNY
Zadanie1.
Trzyrozmowysterowane
A.Uzyskiwanie,udzielanieinformacji
B.Relacjonowaniewydarzeń
C.Negocjowanie
POZIOM
PODSTAWOWY
Zadanie2.
Opisilustracjiiodpowiedzinadwapytania
Podczasprzygotowaniadoegzaminuorazwtrakciejegotrwanianiemożeszkorzystaćzesłowników.
Kryteria oceniania
Za poprawne wykonanie obu zadań możesz uzyskać 20 pkt, co stanowi 100% punktów. Aby
zdać egzamin maturalny, musisz uzyskać minimum 30% punktów (tzn. 6 pkt) z egzaminu na poziomie,
jaki zadeklarowałeś, w tym przypadku na poziomie podstawowym. Tabela poniżej ilustruje rozdział punk-
tów na poszczególne elementy kryteriów na omawianym poziomie. Przy ocenie umiejętności językowych
1) Juliusz Słowacki, Beniowski (V, w. 133–134).
5
74711148.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin