SCENARIUSZ ZAJĘCIA
Przygotowanie i prowadzenie: Elżbieta Wilga
Temat: Jesteśmy dziećmi i znamy swoje prawa
Podstawa programowa – obszar III poz. 1, 3, 5, 6, 7,11
Cele: Dziecko
· zna niektóre swoje prawa
· wypowiada się na temat swoich praw
· potrafi określić własne uczucia i emocje oraz dostrzega je u innych
· rozumie piktogramy
· wie, że oprócz praw ma również obowiązki
Metody pracy:
· słowna /opowiadanie, rozmowa/
· oglądowa /obserwacja/
· praktyczna /zadania stawiane dzieciom/
Formy pracy:
· grupowo-jednolita
· indywidualna-zróżnicowana
Pomoce:
· piktogramy do poznanych praw
· znaki z twarzami przedstawiającymi różne uczucia
· rymowanki
· nagrania muzyczne
· koperty z wierszem M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”
· dyplomy dla dzieci
Grupa: „Jeżyki”
Przebieg:
1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu.
2. Przypomnienie poznanych praw dziecka – rozdanie każdemu dziecku piktogramu /dziecko omawia prawo/.
3. Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji /szablony wyrazów twarzy/
4. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej /dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje.
5. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa.
a) Lalki, auta, misie, piłki
Są dla chłopca i dziewczynki
b) Gdy masz gardło chore
To spotkaj się z doktorem
c) Smutny ten, kto ma zmartwienie
Więc czasami łzami się zaleje
6. Wręczenie dyplomów dla wszystkich dzieci za znajomość swoich praw, rozdanie kopert z wierszem „Prawa dziecka” /znajomość adresu domowego/.
7. Zabawa plastyczna przy stole – kolorowanie piktogramów.
Hel53land