strategia rozwoju firmy (21 str).doc

(247 KB) Pobierz
Charakterystyka firmy

 

 

 

 

 

Szkoła Wyższa

 

im. Pawła Włodkowica w Płocku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Strategia rozwoju firmy Readymix S.C.

 

 

 

 

 

 

wykonały:

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. CHARAKTERYSTYKA FIRMY

 

Firma „READYMIX” S.C. powstała w styczniu 2000 roku z zamiarem funkcjonowania jako przedsiębiorstwo produkujące kostkę brukową. Jest spółką cywilną czterech wspólników, którzy zakupili tereny po zlikwidowanym zakładzie produkującym niegdyś stropy do obiektów przemysłowych wykorzystując w tym celu lokalne surowce wysokiej jakości. Firma nie stroniła również od typowej działalności handlowej, polegającej na pośrednictwie w sprzedaży materiałów budowlanych.

              Stale rosnący popyt na produkty firmy w połączeniu z dobrą opinią o jej wyrobach, zapewniał firmie zadawalające zyski. Niestety w 1999 roku zakład utracił płynność finansową, co stało się bezpośrednią przyczyną jego likwidacji. Została ona spowodowana przede wszystkim zaniedbaniem i prywatą ze strony głównych kontrahentów firmy. Takie właśnie postępowanie ze strony odbiorców przyczyniło się do powstania wielomilionowych długów wobec Zakładu. Niespłacone wierzytelności zostały uznane za stracone bezpowrotnie.

              Po prawie rocznej przerwie w swojej działalności firma wymagała przeprowadzenia inwestycji modernizacyjnych. W związku z tym nowi właściciele postanowili unowocześnić majątek trwały poprzez zakup specjalistycznych maszyn i urządzeń oraz innych środków pozwalających na zmianę profilu produkcji.

 

              Siedzibą Inwestora Przedsiębiorstwa „READYMIX” S.C. jest Warszawa.

Adres : 02 – 137 Warszawa, ul. Radarowa 9

Tel. (022) 573-20-29  Fax (022) 573-20-40

Spółka działa na terenie centralnej Polski.

 

              Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa „READYMIX” S.C. są następujące czynności:

1)     produkcja materiałów budowlanych dla drogownictwa,

2)     projektowanie w zakresie drogownictwa i infrastruktury drogowej,

3)     prowadzenie działalności handlowej w obrocie krajowym,

4)     usługi transportowe na terenie kraju.

Firma „READYMIX” zajmuje się produkcją i dystrybucją kostki brukowej w dwóch rodzajach:

·         kostka brukowa (h6) (SWW  1444-4-22)

·         kostka brukowa (h8) (SWW 1444-4-33)

Produktem ubocznym jest tzw. mączka ceglana przeznaczona do utwardzania kortów tenisowych.

Przebieg całego procesu świadczenia usług, począwszy od złożenia zamówienia, a skończywszy na dostarczeniu wyrobu gotowego, zależy wyłącznie od klienta. Najszerszy zakres usług świadczonych przez firmę może przebiegać w następujących etapach:

·         złożenia zamówienia,

·         dobór wyrobu gotowego za względu na cel jego przeznaczenia,

·         załadunek kostki na środek transportu firmy,

·         transport towaru na miejsce odbioru środkiem transportowym firmy „READYMIX”,

·         rozładunek kostki przy użyciu specjalistycznej maszyny, w którą jest wyposażony środek transportu.

Firma zajmuje się również dystrybucją kostki brukowej wyprodukowanej przez inne firmy. Natomiast sam proces produkcji kostki brukowej składa się z faz przedstawionych poniżej:

·         wydobycie i składowanie surowców,

·         komputerowy dobór składników służących do przygotowania masy plastycznej,

·         przygotowanie masy plastycznej i jej wstępny przerób w mieszalniku,

·         dobór odpowiednich form,

·         wypełnienie przygotowanych form masą z mieszalnika,

·         transport wyrobu w formach do specjalnie do tego celu przeznaczonych suszarni,

·         suszenie,

·         wyjęcie kostki z plastykowych form w celu oczyszczenia jej,

·         układanie kostki brukowej na europalety,

·         transport wyrobu gotowego na miejsce składania.

 

Warto podkreślić, że klienci wysoko oceniają wyroby firmy. Jednocześnie elastyczność firmy umożliwia dostosowanie się nawet do najbardziej specyficznych wymagań klienta. Jakość wyrobu nie odbiega od poziomu wyrobów dostarczanych przez konkurentów. W niedalekiej przyszłości planowane są inwestycje, które pozwolą unowocześnić proces zalewania form masą. Projektowana jest także inwestycja mająca na celu intensyfikację procesu suszenia.

   Struktura kapitałowa i lista wspólników przedsiębiorstwa „READYMIX” S.C. przedstawia się w następujący sposób:

-          Andrzej Cendrowski – 35% udziałów,

-          Jacek Krawczyk               - 30% udziałów,

-          Piotr Puczyński              - 30% udziałów,

-          „DROGBUD” S.C.               -   5% udziałów.

Inwestycja stanowi wspólne przedsięwzięcie „READYMIX” S.C. i „DROGBUD” S.C.

Rachunek zysków i strat za 1999 rok wykazuje, że spółka „DROGBUD” S.C. zakończyła 1999 rok z wynikiem pozytywnym. Zysk netto wyniósł 1 500 000 PLN. Współinwestor nie prowadzi żadnych spraw sądowych w kraju jak i zagranicą, które mogłyby mieć ujemny wpływ na ich sytuację finansową. Zobowiązania długoterminowe firmy z tytułu zaciągniętych kredytów inwestycyjnych są spłacane zgodnie z umowami z bankami kredytodawcami.

 

WYMAGANIA FORMALNO – PRAWNE

Wytwórnia Kostki Brukowej została uruchomiona na terenie obiektu, który do 1999 roku był wykorzystywany pod produkcję stropów według technologii OWT. Obecnie produkcja została zlikwidowana ze względu na stopniowy zanik w Polsce zapotrzebowania na elementy do technologii przemysłowych w budownictwie.

              Firma „READYMIX” S.C. wystąpiła do WUAiNB Urzędu – Dzielnicy Warszawa – Mokotów o wydanie pozwolenia na zmianę użytkownika obiektu. Na podstawie opracowanego projektu architektonicznego i technologicznego Wydział UAiNB wydał decyzję zezwalającą na zmianę sposobu użytkowania obiektu – decyzja UAN/2090/233/00 z 20.01.2000 roku.

              Wymagania dotyczące ochrony środowiska przedstawiają się w następujący sposób:

·         Został opracowany projekt technologiczny, który określa m.in.: zapotrzebowanie na wodę, skład i ilość ścieków itd.;

·         Wskazany przez Wydział Ochrony Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie rzeczoznawca w terminie 20.01.2000r. opracował operat ochrony środowiska, który został uzgodniony w UW Warszawa;

·         Została podpisana umowa o odprowadzenie ścieków do Oczyszczalni Miejskiej Dzielnicy Warszawa – Mokotów.

 

CEL INWESTYCJI

Spółka „READYMIX” S.C. weszła na rynek z produktami pochodzącymi z wytwórni kostki brukowej. Wytwórnia oferuje asortyment kostki zgodnie z życzeniami klienta zarówno od strony formy jak i rozwiązań kolorystycznych.

              Wytwórnia jest zlokalizowana na terenie siedziby Firmy „READYMIX” S.C. przy ulicy Radarowej 9.

              Środki realizacji celu inwestycji prezentują się następująco:

·         Budowa Wytwórni w oparciu o technologię czołowego producenta europejskiego;

·         Rozbudowa węzła betoniarskiego;

·         Przygotowanie zbytu, w pierwszej kolejności na samą kostkę, a później na pozostały asortyment tj. krawężniki, obrzeża itp.;

·         Zorganizowanie własnej grupy wykonawczej, która będzie oferowała kompleksową usługę wraz z wykonawstwem robót.

Jako uzasadnienie dla Inwestycji wspólnicy Spółki podają:

·         Niezaspokojony popyt na kostkę drogową, szczególnie na terenie Polski południowo – wschodniej;

·         Znikomą konkurencję na terenie Polski południowej;

·         Posiadaną własną żwirownię, dzięki czemu produkcja będzie konkurencyjna cenowo.

Poza tym inwestycja posiada bardzo minimalne ujemne oddziaływanie na środowisko i nie powinna w przyszłości stwarzać problemów z powyższego tytułu.

 

WYKONAWCY INWESTYCJI

Inwestor posiada następujące oferty na dostawę kompletnej wytwórni do produkcji kostki brukowej:

-          HESS GmbH

-          SCHLOSSER AG

-          SCHROEDER AG.

Po rozpatrzeniu ofert zarówno od strony technicznej jak i cenowej oraz warunków dostawy i płatności wybrano ofertę SCHLOSSER AG.

Głównymi dostawcami na rynku urządzeń do produkcji kostki brukowej są firmy niemieckie SCHLOSSER, HESS, KESSEL i duńskie OLSEN i NIELLSEN.

 

OTOCZENIE INWESTYCJI

·         Sytuacja podatkowa

Uruchomienie produkcji kostki brukowej nie jest związane z ulgami podatkowymi.

Niemniej jednak „READYMIX” S.C. spodziewa się stopniowej zmiany podatku VAT na sprzedaż materiałów drogowych.

 

·         Polityka gospodarcza

W związku z uruchomieniem przez Polskę programu budowy autostrad i przeznaczeniem z budżetu znacznych kwot na rozwój drogownictwa, zapotrzebowanie na usługi i wyroby dla drogownictwa powinno systematycznie wzrastać do 2005 roku.

 

2. MISJA FIRMY

 

Spółka Cywilna „READYMIX” powstała w celu uzyskania znacznego udziału w sprzedaży kostki brukowej.

Misją firmy jest:

1)     Wejście na rynek;

2)     Przetrwanie na rynku;

Jest to celem spółki na początku działalności

3)     Uzyskanie zysków z działalności gospodarczej;

4)     Rozszerzenie działalności.

W miarę uzyskiwania zysków firma zamierza rozszerzać swą działalność poprzez:

1)     Powiększenie asortymentu;

2)     Utworzenie nowych placówek handlowych;

3)     W miarę możliwości powiększenie kadry pracowniczej

(zatrudnienie wyspecjalizowanych pracowników).

 

 

3. ANALIZA SWOT

 

a) MOCNE STRONY INWESTYCJI

Wyroby i usługi

·         Wysoka jakość wyrobów mogąca konkurować z najlepszymi wyrobami importowanymi;

·         Znormalizowane parametry produkowanej kostki, odpowiadające wymiarami maszyn przemysłu drogowego;

·         Możliwość eksportu na rynki zagraniczne.

Rynki zbytu produkcji

·         Konkurencyjność cenowa wobec innych producentów;

·         Przewidywany wzrost popytu na produkcję;

·         Dość mała konkurencja;

·         Decyzja o zakupie kostki przez odbiorcę nie jest związana z marką wyrobu i producenta;

Badania marketingowe i rozwojowe

·         Spółka posiada wyspecjalizowane służby w zakresie marketingu, które już potwierdziły swoją przydatność w trakcie przeprowadzania innych projektów inwestycyjnych;

·         Bardzo dobre kontakty osobiste.

Pracownicy

·         Wyszkolona i oddana firmie załoga kierownicza i wykonawcza;

·         Brak „złych” nawyków.

Kwalifikacje kadry menedżerskiej

·         Posiada doświadczenie w prowadzeniu podobnych przedsięwzięć;

·         Zespół posiada wiedzę tak w zakresie biznesu jak i w branży drogowej oraz produkcji materiałów budowlanych.

Zaopatrzenie i dystrybucja

·         Bardzo dobre rozpoznanie źródeł zaopatrzenia;

·         Dostępność podstawowych surowców;

·         Własna żwirownia;

·         Możliwość zorganizowania sprawnej sieci dystrybucyjnej w oparciu o własną bazę jak i kontakty krajowe i zagraniczne;

·         Korzystne ze względów transportowych położenie zakładu.

    Finansowanie inwestycji

·         Udział inwestora biernego jakim jest „DROGBUD” posiadającego dobre rozeznanie w branży drogowej.

 

b) SŁABE STRONY INWESTYCJI

Wyroby i usługi

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin