grająca pchełka reagująca na światło.pdf

(214 KB) Pobierz
136436291 UNPDF
2081
Grająca pchełka
reagująca na
światło
Do czego to służy?
Trudno znaleźć inną nazwę dla tego
maleńkiego urządzenia, które pomimo
swych niepozornych wymiarów i ogrom−
nej prostoty wykonania może sprawić
wiele radości dzieciom.
Zasada działania urządzenia jest bar−
dzo prosta: w ciemności zachowuje się
spokojnie, natomiast oświetlone nawet
słabym światłem zaczyna wygrywać me−
lodyjkę. Tani i przeznaczony do zmonto−
wanie w ciągu dosłownie pięciu minut
układ może znaleźć zastosowanie w za−
bawkach dla dzieci, jako śmieszny doda−
tek do prezentów (zaczyna grać po ot−
warciu paczki), jako wyposażenie czaro−
dziejskiej skrzyneczki, która gra po jej ot−
warciu. Układ może także zostać umiesz−
czony wewnątrz szafki, np. barku
i w każdym pomieszczeniu, w którym
kiedy z niego nie korzystamy, panują cał−
kowite ciemności. Urządzenie może zo−
stać także wmontowane w podstawę ja−
kiegoś przedmiotu i rozpoczynać granie
melodii po jego podniesieniu.
Jak to działa?
Schemat elektryczny układu przedsta−
wiony jest na rysunku 1. “Sercem” urzą−
dzenia jest układ scalony UM66. Jest to
generator melodyjki, który został przez
producenta uproszczony do absolutnego
minimum: posiada on tylko wejścia zasi−
lania i wyjście sygnałowe. Jak widać na
schemacie układ ten połączony jest na
stałe z plusem zasilania natomiast od
strony minusa zasilany jest za pośrednic−
twem tranzystora T1. Jeżeli fototranzys−
tor T2 nie jest oświetlony to baza T1 jest
zwierana do masy przez rezystor R1. Po
oświetleniu układu tranzystor T2 zaczy−
na przewodzić polaryzując bazę T1, który
zamyka obwód zasilania układu U1.
Układem tym jest popularna kostka
UM66 (właściwie to “kostką” nazwać
tego układu nie bardzo można, ponieważ
zawarty jest on w typowej obudowie
TO−92, przeznaczonej zwykle do zamy−
kania w niej struktur pojedynczych tran−
zystorów). Został on już bardzo szczegó−
łowo omówiony w artykule opisującym
“najprostszy generator melodii” (EdW 1/
96, str. 47−48) i dlatego też teraz przypo−
mnimy sobie jedynie jego podstawowe
parametry.
− użyteczny zakres napięć zasilania:
1,2 ... 3,3VDC
− maksymalny prąd pobierany z wyjścia:
1,5mA
− spoczynkowy prąd zasilania: ok. 1µA
Rys. 2. Płytka drukowana.
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
Rezystory
R1: 100k W
Półprzewodniki
Półprzewodniki
U1: UM66
T2: BC548 lub odpowiednik
T1: BDYP22 lub odpowiednik
Różne
Rys. 1. Schemat ideowy pchełki.
Różne
G1: przetwornik piezoceramiczny
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 8/96
49
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
Rezystory
Półprzewodniki
Różne
136436291.010.png 136436291.011.png 136436291.012.png 136436291.013.png
Rys. 3. Sposób zamocowania fototranzystora T2.
Rys. 4.
Struktura wewnętrzna układu i jego
odmiany zostały wyczerpująco omówio−
ne w wspomnianym wyżej artykule.
Obecnie wspomnimy jedynie że układ
UM66 jest produkowany w dwóch wers−
jach: UM66L, który odtwarza melodie
w pętli aż do momentu wyłączenia zasi−
lania i UM66S odtwarzający melodię tyl−
ko jeden raz. Obydwa typy układu nadają
się doskonale do naszych celów.
Montaż i uruchomienie
Na rysunku 2
rys. 3, w otworze wykona−
nym w płytce obwodu drukowanego.
Jako źródło zasilania proponujemy
wykorzystać dwie bateryjki typu LR44.
Efekty akustyczne uzyskane przy za−
stosowaniu samego przetwornika piezo
okazały się mizerne. Jak więc widać na
fotografii w prototypie układu wykorzys−
tano przetwornik wyposażony w dodat−
kową membranę, w zasadniczy sposób
wzmacniającą siłę dźwięku. Wykorzysta−
no membranę stosowaną w wielokrot−
nie już wykorzystywanym w projektach
serii 2000 sygnalizatorze typu PCA−100−
08, dostępną w ofercie handlowej AVT.
Można także zastosować gotowy zespół
membrana + przetwornik piezo, taki jaki
rys. 3
został wykorzystany w wspomnianym
już “Najprostszym generatorze melodii”
(taki też element będzie dostarczany
w kicie AVT−2081). Rozwiązaniem dla
ambitnych, mogącym “dodać wigoru”
posiadanym już układom wykorzystują−
cym przetworniki piezoceramiczne, jest
własnoręczne wykonanie membrany.
Można ją zrobić z kawałka cienkiej i bar−
dzo sztywnej blaszki lub folii z tworzywa
sztucznego o podobnych właściwoś−
ciach. Sposób wycięcia odpowiedniej
kształtki pokazany jest na rysunku 4
rysunku 2 przedstawiono roz−
mieszczenie elementów na płytce dru−
kowanej. Wymiary okrągłej płytki odpo−
wiadają wymiarom typowego przetwor−
nika piezo średniej wielkości. Montaż
wykonujemy w sposób typowy, a jedyną
trudnością, na jaką możemy napotkać,
będzie zamocowanie styków do batery−
jek. W układzie modelowym elementy te
wykonane zostały z kawałków sprężyn
stykowych ze starego przekaźnika i dos−
rysunku 2
rysunku 4. Do
sklejenia membranki należy zastosować
klej dobrej jakości, np. DISTAL lub inny
klej epoksydowy.
rysunku 4
Zbigniew Raabe
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2081.
jako "kit szkolny" AVT−2081.
Cd. ze str. 49
W jednym skrajnym położeniu poten−
cjometru montażowego PR1 (wieloobro−
towego helitrima) drgania nie wystąpią,
a w jego drugim
skrajnym położeniu
amplituda przebie−
gu będzie sięgać
napięć zasilania
i wierzchołki sinu−
soidy będą obcięte.
Należy pokrę−
cać potencjomet−
rem PR1 i pomię−
dzy tymi skrajnymi
położeniami zna−
leźć punkt, w którym amplituda przebie−
gu w punkcie A wyniesie 1...3V (zależnie
od egzemplarza tranzystora T1) i będzie
stabilna, a przebieg będzie prawidłową
sinusoidą. Punkt ten można bardzo łat−
wo znaleźć, gdy potencjometr PR1 jest
wieloobrotowym helitrimem. Nie należy
tu stosować zwykłego jednoobrotowego
PR−ka, właśnie dla ułatwienia proce−
su regulacji, ewentualnie; aby zwięk−
szyć ten zakres, można zwiększyć
wartość rezystora R5 do 2,2k W lub na−
wet więcej.
Poza ustawieniem PR1, żadna inna
regulacja nie jest potrzebna.
W egzemplarzu
modelowym w za−
leżności od eg−
zemplarza tranzys−
tora T1 i ustawie−
nia potencjometru
PR1 zawartość
zniekształceń wy−
nosiła od 0,01...
0,03%.
Gdyby się oka−
zało, że użyty tran−
zystor polowy ma duże napięcie odcięcia
i amplituda przebiegu na gnieździe wy−
jściowym jest zbyt duża, można zwięk−
szyć wartość R9 do 22...33k W .
Dla zmniejszenia wrażliwości układu
na przydźwięk sieciowy, wszystkie połą−
czenia przewodowe z potencjometrem
P1 i przełącznikiem S1 powinny być
możliwie krótkie i należy je wykonać ta−
siemką lub stosować skręcone trójki
przewodów.
rysunku 4 pokazano projekt pły−
ty czołowej, który można skopiować na
papier samporzylepny i po polakierowa−
niu przykleić na płytę czołową.
Pod taką czołówkę warto podkleić ka−
wałek czystego papieru samoprzylepne−
go, aby czarna płyta nie prześwitywała
przez polakierowany papier. Doświad−
czenie uczy, że warto najpierw nakleić
naklejki, a dopiero potem równo wiercić
niezbędne otwory. Żeby nie obniżać
stopnia bezpieczeństwa urządzenia, do
mocowania płytek w obudowie nie nale−
ży stosować metalowych wkrętów. Za−
miast tego należy użyć odpowiedniej
ilości gąbki, albo innego wypełniacza,
aby unieruchomić płytki wewnątrz obu−
dowy.
rysunku 4
Wszelkie prace z niebezpiecz−
nym napięciem sieci
energetycznej, osoby
niepełnoletnie mogą
wykonywać wyłącznie pod
nadzorem wykwalifikowanych
osób dorosłych.
Piotr Górecki
Zbigniew Orłowski
Zbigniew Orłowski
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2112.
jako "kit szkolny" AVT−2112.
50
E LEKTRONIKA DLA WSZYSTKICH 8/96
konale zdawały egzamin. Prototyp został
zmontowany jako samodzielne urządze−
nie grające po podniesieniu go, a tym sa−
mym oświetleniu fototranzystora. W
związku z tym fototranzystor T2 został
zamontowany w sposób schematycznie
pokazany na rys. 3
rys. 3
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
dostępny w sieci handlowej AVT
Uruchomiony układ można umieścić
w typowej plastikowej obudowie KM−
35N. Na rysunku 4
Piotr Górecki
Zbigniew Orłowski
Komplet podzespołów z płytką jest
dostępny w sieci handlowej AVT
jako "kit szkolny" AVT−2112.
jako "kit szkolny" AVT−2112.
136436291.001.png
 
136436291.002.png 136436291.003.png 136436291.004.png 136436291.005.png 136436291.006.png 136436291.007.png 136436291.008.png 136436291.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin