2. Podstawowe pojęcia i pytania w problematyce psychologii osobowości. Główne orientacje teoretyczne.
Próba teoretyczna i zdaniowa odpowiedzi na pytania:
1. Jak bada się osobowość? Trzy nurty badawcze - trzy punkty widzenie:
- kliniczny
-eksperymentalny
- korelacyjny
2. Co to jest osobowość? Definicja własna i klasyczna G. Allporta
ZADANIE - WIZUALNA DEFINICJA OSOBOWOŚCI
1. Kategorie stosowane w opisie różnic indywidualnych
Wyjaśnienie pojęć: cechy / dyspozycji / czynnika / stanu / typu
Pojęcie cechy:
- spór o status cechy (Mischel - Epstein)
- "cechy nie jedno ma imię" : Allport / Jones / Buss i Craik / Glodberg
Przykład dwóch konstruktów teoretycznych wchodzących w złożony sytem osobowości:
Refleksyjność i Lęk odczytywane z poziomu cechy (dyspozycji) i stanu.
2. PODSTAWOWY TEMAT ZAJĘC: „Środowisko czy GEN”
Proba odpowiedzi na pytanie czy i jako rolę w nauce i życiu spolecznym ma dyskusja nad "Gen ves srodowisko"
ARGUMETY GEN
ARGUMENTY SRODOWISKO
Odpowiedź na podstawowe pytanie w oparciu o aktualną wiedzę (literatura), a także inf. pochodzące z źródeł "wiedzy potocznej" - media.
3. Podstawowe zagadnie RTT;
A. Wstęp – film „Projekt Klaudia”
B. Jak rozumiemy temperament z RTT. Pytania i odpowiedzi na podstawowe kwestie :
a. definicja temperamentu – od historii do RTT
b. aktywność a aktywacja a aktywowalność!?
c. temperament ujawniany w zachowaniu;
- regulacyjna rola Hebb, style zachowania, koszty psychofizyce
- temperament z stres – TCR
C. Podsumowanie w postaci tabeli i (Kubka z Wodą)
4. INTELIGENCJA
1. Podstawowe pojęcia (np. rozumienie dedukcyjne, rozumienie indukcyjne, myślenie dywergencyjne, myślenie konwergencyjne, edukcja relacji, edukcja korelatu)2. Podział na kierunki : psychometryczny (cechy hierarchiczne i równorzędne) i poznawczy3. Definicja inteligencji lub/i cechy charakterystyczne dla większości kierunków.
wannad