zakres zajęć 1-4.docx

(14 KB) Pobierz

2. Podstawowe pojęcia i pytania w problematyce psychologii osobowości. Główne orientacje teoretyczne.

Próba teoretyczna i zdaniowa odpowiedzi na pytania:

1. Jak bada się osobowość? Trzy nurty badawcze - trzy punkty widzenie:

- kliniczny

-eksperymentalny

- korelacyjny

2. Co to jest osobowość? Definicja własna i klasyczna G. Allporta

ZADANIE - WIZUALNA DEFINICJA OSOBOWOŚCI

 

1. Kategorie stosowane w opisie różnic indywidualnych

Wyjaśnienie pojęć: cechy / dyspozycji / czynnika / stanu / typu

Pojęcie cechy:

- spór o status cechy (Mischel - Epstein)

- "cechy nie jedno ma imię" : Allport / Jones / Buss i Craik / Glodberg

Przykład dwóch konstruktów teoretycznych wchodzących w złożony sytem  osobowości:

Refleksyjność i Lęk odczytywane z poziomu cechy (dyspozycji) i stanu.

2. PODSTAWOWY TEMAT ZAJĘC: „Środowisko czy GEN”

Proba odpowiedzi na pytanie czy i jako rolę w nauce i życiu spolecznym ma dyskusja nad "Gen ves srodowisko"

ARGUMETY GEN

ARGUMENTY SRODOWISKO

Odpowiedź na podstawowe pytanie w oparciu o aktualną wiedzę (literatura), a także inf. pochodzące z źródeł "wiedzy potocznej" - media.


3. Podstawowe zagadnie RTT;

A. Wstęp filmProjekt Klaudia”

B. Jak rozumiemy temperament z RTT. Pytania i odpowiedzi na podstawowe kwestie :

a.       definicja temperamentu – od historii do RTT

b.       aktywność a aktywacja a aktywowalność!?

c.        temperament ujawniany w zachowaniu;

- regulacyjna rola Hebb, style zachowania, koszty psychofizyce

- temperament z stres – TCR

 

C. Podsumowanie w postaci tabeli i (Kubka z Wodą)

 

4. INTELIGENCJA
 

1. Podstawowe pojęcia (np. rozumienie dedukcyjne, rozumienie indukcyjne, myślenie dywergencyjne, myślenie konwergencyjne, edukcja relacji, edukcja korelatu)

2. Podział na kierunki : psychometryczny (cechy hierarchiczne i równorzędne) i poznawczy

3. Definicja inteligencji lub/i cechy charakterystyczne dla większości kierunków.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin