7
METODOLOGIA BADAŃ NAUKOWYCH (MBN)
Wykład 14.11.2007
a) przedmiot i cel badań
b) metody i techniki badań
c) zasady interpretacji danych klinicznych
d) konstrukcja opracowań i projektów
e) prawa autorskiegratis:
f) zasady pisania prac
g) kryteria interpretacji prac (statystyka, EBM)
h) bibliometria
poznawcze
· deskrypcja – opis
· eksplanacja – wyjaśnienie
· predykcja – przewidywanie
np. badania na komórkach, genetyczne, itd.
eksperymentalne – biologia, fizyka
praktyczne (techniczne)
np. badania kliniczne leków, metod diagnostycznych
teoretyczne - filozofia
świadomościowe (społeczne)
np. promocja zdrowia, wiedza nt chorób, profilaktyki
a) zewnętrzne: opis, przewidywanie, funkcje społeczne
b) wewnętrzne: cele jakie stawia sobie sam uczony
a) ogólne podejście
b) obserwacja
c) opisywanie wyników
d) pojęcia (wiedza z danego tematu)
e) narzędzia
f) pomiar (dokładność)
g) hipotezy (i ich weryfikacja)
h) postawa (krytyczna, rzetelna)
→ podpunkty od „d)” do „h)” są najważniejsze
a) definicja: jeśli jakaś właściwość przyjmuje różne wartości – to jest to zmienna (w praktyce: każdy rodzaj danych zbieranych w badaniu)
b) zmienna:
· niezależna – czynnik, którym badacz manipuluje, celem określenia jego wpływu na zachowanie
· zależna – zachowania będące efektem wpływu zmiennej niezależnej, inaczej: przedmiot naszego badania (najlepiej jest gdy występuje 1 zależna)
c) podział:
· ze względu na wielkość zbioru
o dychotomiczne (dwuwartościowe, np. odpowiedzi „tak” i „nie”)
o wielowartościowe (odpowiedzi zamknięte lub otwarte)
o wielowartościowe zdychotomizowane (sprowadzenie do 2 wartości)
· ze względu na charakter wartości
o zmienne ciągłe – zawsze istnieje trzecia wartość pomiędzy dwoma (np. miedzy 2 a 3 jest 2,5)
o zmienne dyskretne – pomiędzy dwiema sąsiadującymi zmiennymi nie ma trzeciej wartości (np. w punktacji w skali Apgar pomiędzy 9 a 10 nie ma 9,5)
· wskaźnik to coś co da się zmierzyć (zaobserwować), zjawisko – nie
· wskaźniki trzeba w badaniu starannie dobrać
· musi być nowatorska i ogólna
· musi być jednoznaczna pojęciowo
· musi być niesprzeczna wewnętrznie
· musi być sprawdzalna empirycznie
· musi mieć charakter prawidłowości
· musi mieć moc wyjaśniającą
a) narzędzia: dokładne (precyzyjne), niedokładne (nieprecyzyjne)
b) pomiary: trafne (rzetelne), nietrafne (nierzetelne)
a) walidacjaKażde badanie naukowe niesie ze sobą źródło błędów (zmienne zakłócające, niedokładność pomiarów, narzędzi, konstrukcja całości badania). Istnieje zatem potrzeba walidacji – sprawdzenia samych narzędzi (ich standaryzacja).
b) narzędzie powinno być:
· rzetelne (reliability) – jak dokładnie mierzymy to, co mierzymy
· trafne (validity) – z jaką dokładnością mierzymy to, do czego to narzędzie zostało stworzone
c) rzetelność - ocenia się
· test – retest – tę samą grupę osób bada się tym samym narzędziem dwukrotnie, w pewnym odstępie czasu; zbieżność wyników to współczynnik α Cronbacha (0 – 1, powinien być > 0,7)
· korelacja (intra – observer reliability) – dwóch badaczy ocenia tą samą metodą tę samą grupę osób, zbieżność ich wyników to współczynnik korelacji (0 -1, powinien być jak najwyższy)
a) tendencyjne (np. dokładniejsza skala), nietendencyjne
b) subiektywny, obiektywny
a) określenie przedmiotu i celu badań
b) eksplikacja problemu = postawienie hipotez
c) operacjonalizacja pojęć = dobór wskaźników
d) określenie metod, technik i narzędzi badawczych
e) oszacowanie czasu i kosztów
f) ustalenie zbiorowości = dobór grupy (reprezentatywnej)
g) badania pilotażowe i weryfikacja metod (wyniki wstępne)
h) realizacja badań
i) analiza i opracowanie zebranego materiału
j) uogólnienie wyników = wnioski teoretyczne
a) opisać – co? (deskrypcja)
b) wyjaśnić – jak? (eksplanacja)
c) zrozumieć – dlaczego?
d) przewidzieć – prognoza
np. Jeśli częsta zmiana położenia pacjenta zmniejsza ryzyko odleżyn, ponieważ skóra jest krótko uciśnięta w zmiennych miejscach (ukrwienie, ciepłota, maceracja), to uczenie studentów jak mają dokładnie zmieniać pozycję pacjenta zmniejszy liczbę odleżyn u chorych.
a) pełna informacja dla pacjenta
b) świadoma i dobrowolna zgoda na udział w badaniach
c) poufność informacji (anonimowość)
d) bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne w trakcie i po badaniach
e) lojalność badacza wobec nauki, wobec społeczeństwa i wobec sponsorów
f) zgoda niezależnej komisji bioetycznej na każde badanie w jakikolwiek sposób inwazyjne
g) ubezpieczenie
h) konieczność jawności działań ubocznych
Seminaria
5.12.2007
Medycyna i Pielęgniarstwo oparte na dowodach (EBM, EBN)
1. EBM – Evidence Based Medicine – Medycyna oparta na dowodachEBN – Evidence Based Nursing – Pielęgniarstwo oparte na dowodachPodstawą badań lekarskich i pielęgniarskich jest podejmowanie decyzji
· decyzja podjęta zgodnie z wiedzą
· wiedza – skąd czerpać i jak rozróżnić dobrą i lepszą wiedzę?
2. EBM
a) zaplanowany, przeprowadzony i zintegrowany eksperyment kliniczny
b) brak możliwości zastąpienia go innymi metodami np. badaniami in vitro lub próbami na zwierzętach doświadczalnych
c) badania in vitro i na zwierzętach są cenne jako etap przygotowania do badań na ludziach, nie mogą jednak służyć do podejmowania decyzji klinicznych
d) podstawowy rodzaj badania: randomizowane badanie kliniczne
e) rola EBM – weryfikacja i dowodzenie przesłanek z badań nie - EBM, które często tą wiedzę tworzą
3. Badania naukowe w medycynie:Siła dowodów w praktyce klinicznej – poziomy:
a) wiele badań randomizowanych + meta – analiza
b) badania EBM – duże randomizowane
c) duże badania nierandomizowane
d) mniejsze badania nierandomizowane
e) badania niedoświadczalne (opisowe)
f) kazuistyka
4. Standaryzacja w medycynie
a) utrudnienie? (w pewnym sensie tak)
...
fokaaszara