SI 12-13_2005-2006.pdf

(927 KB) Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR12.doc
STUDIA INDOLOGICZNE
tom 12/13 (2005/06)
INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 2005–2006
KOMITET REDAKCYJNY
Marek Mejor (redaktor naczelny)
Piotr Balcerowicz (z-ca redaktora naczelnego)
Anna Trynkowska
Monika Nowakowska
UWAGA: Informacje dla autorów, zawie-
raj¹ce zasady edytorskie stosowane
w Studiach Indologicznych , znajduj¹ siê
na koñcu numeru na stronach 145–148.
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
ADRES REDAKCJI
Instytut Orientalistyczny
Uniwersytet Warszawski
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00–927 Warszawa
sk³ad komputerowy, czcionki: Piotr Balcerowicz
© projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. /2006
ISSN 1232–4663
SPIS TREŒCI
PIOTR BALCEROWICZ:
Diónâga, Dharmakîrti i Akalaóka. Epistemologia buddyjska
a modele kryteriów poznawczych w d¿inizmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
EWA DÊBICKA:
Zarys tantrycznej koncepcji mowy ( vâc ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 40
ANNA NITECKA:
Doœwiadczenie estetyczne w tantrycznych tekstach Abhinawagupty . . . .. . . . . . 64
MA£GORZATA SULICH:
Konstrukcje endocentryczne w Asztadhjaji ( Ašþâdhyâyî )
Paniniego (Pâòini) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
PRZEMYS£AW SZCZUREK:
Jednoœæ w ró¿norodnoœci. Uwagi o warstwach
tekstowych Bhagawadgity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
ANNA TRYNKOWSKA:
Opowieœæ o Ramie w mahakawji Maghy Œiœupâla-vadha (czêœæ druga) . . . . . . . 127
SPRAWOZDANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .132–144
MONIKA NOWAKOWSKA:
Letnia szko³a mówionego sanskrytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 132
PIOTR BALCEROWICZ:
Czwarta Miêdzynarodowa Konferencja nt. Dharmakirtiego . . . . . . . . . . . .. . . . . 133
ANNA TRYNKOWSKA:
Miêdzynarodowe Seminarium „Love and Nature in Kâvya Literature” . . .. . . . . 135
PIOTR BALCEROWICZ:
Miêdzynarodowe Seminarium „Logika i wiara w filozofii indyjskiej” . . . .. . . . . 136
ANNA TRYNKOWSKA:
Miêdzynarodowe Seminarium „Pandanus ‘06.
Nature in Indian Literatures, Art and Religion” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
MONIKA NOWAKOWSKA:
XIII Œwiatowa Konferencja Sanskrytologiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
MONIKA NOWAKOWSKA:
Konferencja indologiczna nt. wspó³pracy regionalnej
w Europie Œrodkowej i Wschodniej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
PIOTR BALCEROWICZ:
Europejski Kongres Religioznawczy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 143
DLA AUTORÓW
Zasady edycji stosowane w Studiach Indologicznych . . . . . . . . . . . . . . . 145–148
Diónâga, Dharmakîrti i Akalaóka.
Epistemologia buddyjska
a modele kryteriów poznawczych w d¿inizmie *
PIOTR BALCEROWICZ
W niniejszym artykule omawiam zale¿noœci, jakie zachodzi³y miêdzy epistemolo-
gi¹ buddyjsk¹, wykszta³con¹ przede wszystkim przez czo³owych jej przedstawicieli:
Dignagê (Diónâga, 480–540 r.) 1 i Dharmakirtiego (Dharmakîrti, 600–660), a d¿inij-
skimi filozofami z od³amu digambarów: Akalank¹ Bhatt¹ (Akalaóka Bhaþþa, ok. 720–
780) 2 i Prabhaczandr¹ Surim (Prabhâcandra-sûri; ok. XI w.) 3 . Zamiarem moim jest
pokazanie, w jaki sposób tradycja d¿inijska – a w szczególnoœci Akalaóka Bhaþþa,
doskona³y znawca pogl¹dów swoich przeciwników intelektualnych – przejmowa³a ze
szko³y buddyjskiej pewne idee, aby je nastêpnie twórczo przekszta³ciæ i rozwin¹æ.
Jednoczeœnie niniejszy artyku³ prezentuje zarys rozwoju koncepcji d¿inijskiej teorii
poznania, a w szczególnoœci klasyfikacji kryteriów poznawczych ( pramâòa ).
1. Problem interpretacyjny
W Trzech bardzo ³atwych [ rozdzia³ach na temat filozofii ] ( Laghîyas-traya , LT),
niewielkich rozmiarów, acz niezwykle wa¿nym dziele epistemologicznym Akalanki,
* Niniejszy artyku³ powsta³ w ramach projektu badawczego realizowanego przeze mnie
na Uniwersytecie w Hamburgu (Asien-Afrika-Institut; Abteilung für Kultur und Geschichte
Indiens und Tibets), a dotowanego przez fundacjê Alexander von Humboldt-Stiftung. Roz-
szerzona wersja tego artyku³u ukaza³a siê w jêzyku angielskim jako B ALCEROWICZ (2005).
Zarys problematyki zosta³ przedstawiony w referacie pt. „Dignaga i Dharmakirti a modele
kryteriów poznawczych w d¿inizmie”, wyg³oszonym podczas konferencji „Indie w War-
szawie”, która odby³a siê na Uniwersytecie Warszawskim w dniach 22–23.04.2004.
1
Studia Indologiczne 12/13 (2005/06) 5–39.
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
Por. klasyczn¹ pracê na temat Dignagi: F RAUWALLNER (1959). Teorii poznania,
w szczególnoœci percepcji, w filozofii Dignagi poœwiêcona jest monografia: H ATTORI
(1968).
2 Na temat Akalanki por. B ALCEROWICZ (2003a: 244–246).
3 Na temat Prabhaczandry por. B ALCEROWICZ (2003a: 256–257).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin