terapia_sz1.doc

(198 KB) Pobierz
Szkoła Wyższa im

         

Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica

w Płocku

 

 

 

Kwalifikacyjne Studia Podyplomowe

w zakresie pedagogiki korekcyjno- kompensacyjnej

z logopedią oświatową

 

 

mgr Jolanta Ewa Chałajda- Syrocka

nr albumu 4149/P/2002

 

 

Schematyczny przebieg terapii zaburzonej głoski sz [š]

 

 

 

 

 

                                                                                     Praca wykonana

                                                                      w celu ukończenia

                                                                                 kwalifikacyjnych studiów

            podyplomowych w zakresie

                                                                              pedagogiki korekcyjno-

                                                                  kompensacyjnej

                                                                            z logopedią oświatową

 

 

 

Promotor: dr Katarzyna Bieńkowska- Robak

 

                                                           Recenzent: dr Halina Mackiewicz

 

 

 

 

Płock 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

 

     Praca ta jest poświęcona terapii zaburzonej głoski sz [ š ].

Jest ona jedną z najczęściej wadliwie wymawianych głosek u dzieci w wieku szkolnym.

Niepoprawna wymowa głoski sz [ š ] nazywa się  seplenieniem ( sigmatismus). Terapia zaburzonej głoski obejmuje wiele ćwiczeń.

 

Są wśród nich:

 

-          ćwiczenia oddechowe

-          ćwiczenia fonacyjne

-          ćwiczenia słuchu fonematycznego

-          ćwiczenia usprawniające ruchome narządy artykulacyjne

-          ćwiczenia prawidłowo brzmiącej głoski i jej utrwalenie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 1

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

     Prawidłowe oddychanie jest podstawą dobrej wymowy, a przede wszystkim silnego i dobrze postawionego głosu. 1)

Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej, a także zapobieganie takim zjawiskom, jak arytmia oddechowa, mówienie na wdechu, kolizja między rytmem oddychania

a strukturą wypowiedzi. 2)

     Forma ćwiczeń oddechowych prowadzonych z małymi dziećmi powinna być dostosowana do możliwości fizycznych dziecka,  a więc powinna to być forma zabawy.

 

Ćwiczenia oddechowe przeprowadzamy w trzech etapach:

 

     I etap- to ćwiczenia mobilizujące aparat oddechowy:

 

wąchanie papierowych kwiatków, dmuchanie na wiatraczek, wprawianie w ruch lekkich przedmiotów ( np.: bibułek, papierków ) za pomocą dmuchania na gładkiej i na chropowatej powierzchni, puszczanie baniek mydlanych, poruszanie wydmuchiwanym przez słomkę powietrzem  piłeczek po stole, przenoszenie za pomocą słomki skrawków papieru z miejsca na miejsce, zdmuchiwanie świecy z coraz większej odległości, „ chłodzenie gorącej zupy”- dmuchanie długim strumieniem powietrza, „ zdmuchiwanie mlecza”- długo, aż spadnie ostatnie nasionko, „ odtajanie zamarzniętej szyby”, „ chuchanie  na zamarznięte ręce”, wymawianie na wydechu samogłosek- początkowo pojedynczo, potem  po 2-3  (ao, eo, aoe). 3)

 

     II etap – ćwiczeń oddechowych to ćwiczenia dotyczące konkretnej głoski .

 

W czasie przebiegu terapii zaburzonej głoski sz [s] wśród ćwiczeń oddechowych mogą z pewnością znaleźć się ćwiczenia mające za celu naśladowanie naturalnych odgłosów otoczenia. Mogą to być zabawy naśladujące: szum fal morskich, wiatru, lasu, szelest liści pod stopami w czasie jesiennego spaceru, szelest gazety, odgłos wycieranych butów o wycieraczkę, jazdę pociągiem, oddawanie nadmiaru pary przez lokomotywę, szeptanie do ucha itp.

Wszystkie te ćwiczenia wykonywane są na głosce  szsz.

Innymi ćwiczeniami oddechowymi w czasie terapii głoski sz może być:

-          wykonywanie trzech wydechów, wymawiając sz równomiernie z jednakową głośnością

-          wykonanie trzech wydechów starając się wymawiać sz jak najciszej

-          wykonywanie trzech wydechów, dmuchając na skrawek papieru ( odchylenie papieru powinno być przez cały czas jednakowe)

-          wykonywanie wydechu, wymawiając sz raz ciszej, raz głośniej

( Powyższe zadania  mają wyćwiczyć równomierność siły wydechu)

-          gwizdanie na jednym tonie ( tylko wydech)

-          długie wybrzmiewanie głoski sz ( na jednym wydechu

-          powtarzanie zdań na jednym wydechu:  zdania krótki, potem coraz dłuższe

    ( np: Szymon  ma szarą koszulę)

-          ćwiczenia oddechowe można łączyć z ruchami rąk, nóg i tułowia. W ten sposób oddychanie pogłębia się, zwiększa się pojemność płuc i różne ich partie kolejno biorą udział w czynności oddychania ( np. dzieci naśladujące szum drzew na wietrze poruszają rękoma uniesionymi w górę  i w tym czasie wymawiają  wydłużoną głoskę „sz” ). Dobrym ćwiczeniem na wyregulowanie oddechu jest recytowanie wierszy oraz śpiew.

              „ Lato”    ( słowa i muzyka J. Nowak)

 

1.      Szumi, szumi woda,

     szumi, szumi las

     szumią , szumią pola,

     lato wita nas...

 

2.      Szumi, szumi woda,

     szumi, szumi las

     szumią, szumią pola,

     wiatr ochładza nas.

 

     III etap ćwiczeń oddechowych- to ćwiczenia brzuszno- przeponowe.

 

Oddychania  brzuszno- przeponowego najłatwiej nauczyć się w pozycji leżącej. Ruchy brzucha i klatki piersiowej można kontrolować ręką. Przepona  przesuwając się przy wdechu do dołu wywiera nacisk na brzuch, który się uwypukla, przy wydechu przepona wraca do swego położenia poprzedniego, tzn. unosi się, a brzuch lekko opada. 4)

     Starszym dzieciom można wytłumaczyć działanie przepony i fizjologię oddychania, młodszym można zaproponować zabawę w „ huśtanie misia”. Dziecku, leżącemu na materacu, kładziemy na brzuchu jego ulubioną maskotkę 

i polecamy, aby oddychała tak, aby jego maskotka poruszała się w gorę i w dół. ( Aby zapobiec spadaniu zabawki, możemy ją położyć na lekkiej książce w twardej oprawie).

 

     Dla rozruszania przepony L. Łukaszewski proponuje: śmiech- wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony i naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

-          Staruszki:  he, he, he

-          kobiety- jasny: ha, ha, ha

-          mężczyzny – tubalny, rubaszny: ho, ho, ho

-          dziewczynki- piskliwy, chichotliwy: hi, hi, hi

-          chłopca- wesoły, hałaśliwy: ha, ha, ha  5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  2

 

ĆWICZENIA FONACYJNE

 

     Po wykonaniu ćwiczeń oddechowych przechodzimy do ćwiczeń fonacyjnych. Nie powinny one trwać długo, aby nie powodowały zmęczenia mięśni krtani. Wskazane są parominutowe przerwy.

Celem ćwiczeń fonacyjnych ( głosowych) jest przede wszystkim:

-          ustalenie wysokości głosu, właściwej dla danej osoby

-          wyrobienie umiejętności modulowania siły głosu.

Ćwiczącemu poleca się czytanie fragmentu tekstu z różną wysokością głosu

i wysokość, z jaką mówi najłatwiej, najswobodniej i z najmniejszym wysiłkiem, jest wysokością właściwą dla niego. 6)

Jeżeli zaś chodzi o siłę głosu to za pomocą niej realizujemy akcent wyrazowy

i logiczny. Wyrazy, które chcemy wyróżnić wypowiadamy w zależności od treści tekstu z większą lub mniejszą siłą.

Stopnie siły głosu mogą być różne; szept, półgłos, głos pełny, krzyk.

Siła głosu zależy od prawidłowego oddychania oraz od prawidłowej fonacji.

     W celu zniesienia napięcia mięśni krtani i gardła dobrze jest zacząć ćwiczenia od cichego mruczenia ( ciche mruczenie przez nos, jakby przedłużona wymowa spółgłoski m m m ). Następnie przejść do kolejnych ćwiczeń.

1.      wymachiwać jak najdłużej samogłoskę a , nie zmieniając natężenia głosu. Ćwiczenie powtórzyć 3 razy. Młodszym dzieciom można zaproponować zabawę „ usypianie lalki, misia”.

2.      W ten sposób przećwiczyć pozostałe samogłoski ustne : o, e, u, i, y. Dla dzieci młodszych można zastosować zabawy:

-          „ okazywanie zdziwienia”- poprzez wymowę głoski o

-          „ płacząca lalka”- poprzez wymowę głoski e

-          „ lecący samolot”- poprzez wymowę głoski u itp.

3.  Na jednym wydechu, z tą samą siłą, wymawiać trzy samogłoski: aou, eiy

     następnie cztery, potem pięć i w końcu wszystkie: a o e u i y.

4.  Wymówić krótkie zdanie szeptem, półgłosem, głosem pełnym i krzycząc.

    ( np. Szymon ma szarą koszulę ).

5.      Wymawiać szeptem zdanie o szyby deszcz dzwoni zwiększając stopniowo siłę szeptu.

6.      Fragment tekstu czytać półgłosem, a następnie głosem pełnym ( dzieci starsze).

7.      We fragmencie tekstu podkreślić najważniejsze wyrazy i odczytać tekst, wyróżniając siłą głosu wyrazy podkreślone ( również ćwiczenie dla dzieci starszych). 7)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ 3

 

ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

 

 

     Słuch fonematyczny to zdolność precyzyjnego słyszenia i różnicowania dźwięków mowy ( u siebie i u innych). 8)

Dziecko musi wyodrębnić z potoku mowy wyrazy, w wyrazach- sylaby, w sylabach- głoski, a także uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Musi też odróżnić poszczególne głoski. Ma to bowiem znaczenie nie tylko dla formy, ale też treści wypowiedzi. ( np. mylenie wyrazów: kasa- kasza- Kasia).

     Przykłady ćwiczeń słuchu fonematycznego:

1.      Wyróżnianie wyrazów w zdaniu.

     Ile wyrazów, tyle ustawiamy klocków, tyle razy klaszczemy, rysujemy

     kółeczka.

2.      Wydzielanie sylab w wyrazach.

     Wystukiwanie sylab w wyrazach, wyklaskiwanie, rozpoznawanie wyrazów

     po ilości wyklaskiwanych lub ułożonych przy pomocy klocków sylab.

     Zabawa w kończenie słów. Nauczyciel podaje pierwszą sylabę np. sza-,

     dziecko dopowiada brakującą cześć wyrazu.

3.      Wyróżnianie głosek w nagłosie wyrazu. Zaczynamy od wyodrębniania samogłosek, dopiero później przechodzimy do wyróżniania spółgłosek..

a)     Logopeda wymawia wyrazy: szafa, szkoła, szosa, sznurek i pyta dziecko: Jaką głoskę słychać na początku tych wyrazów? Następnie poleca dziecku, aby wśród obrazków wyszukało, te  które również zaczynają się na „ sz”

spodnie

szelki

sanki

szynka

 

 

 

 

szuflada

szalik

 

 

 

 

 

b)     Zabawa grupowa: „ Jedzie pociąg naładowany na literę...” podajemy głoskę

     ( np. „ sz”), na którą powinny się zaczynać wyrazy, rzucamy po kolei piłkę

     do dzieci. W momencie chwytania jej dziecko podaje wyraz na daną głoskę

     ( np. szafa).

c)     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin