Spotkanie 12 Dziecko Maryi przyjmuje światło Boże i przekazuje je innym.
Cel: Uwrażliwienie dzieci na potrzebę bezinteresownej pomocy.
Pomoce: Duży balon, kubek lub szklanka, głęboki talerz lub miska, naczynie z wodą, świeczki dla każdej osoby.
1. Co nam jest potrzebne do życia?
- W jaki sposób to otrzymujemy?
- Jak powinniśmy zachowywać się wobec obdarowujących nas?
- Kogo przy okazji tych sytuacji nazwiemy egoistą?
- Z czego wypływa zdolność dzielenia się z innymi?
- Jak skomentujecie słowa św. Pawła, że „Więcej radości jest w dawaniu niż braniu?” Dlaczego ma on w tym stwierdzeniu rację?
2. Dynamika.
Ustawić w widocznym miejscu miskę, a w niej kubek odwrócony do góry dnem i polewać go wodą. Pokazane sytuacje mają na celu uświadomić nam, jak może zachowywać się człowiek, do którego dociera dobro, łaski wyrażone przez wodę.
- Symbolem kogo jest kubek odwrócony?
- Dlaczego oni tak postępują?
- Co jest owocem ich zachowania?
- A kogo symbolizuje kubek postawiony normalnie?
- Co dzięki temu jest możliwe w ich życiu?
Podajcie teraz przykłady własnego życia obrazując jedno i drugie zachowanie.
- Jak rozumiecie stwierdzenie, że człowiek dzieli się tym, czym się karmi?
- Jak rozpoznać, kiedy mamy otwierać się na rady innych, kiedy na nie zamykać?
3. Przeczytajmy Mk 6, 7-13; Dz 8, 26-38
- O kim mowa w tych dwóch opowiadaniach?
- Z jaką misją wysłał Jezus swych uczniów?
- Czym dzielą się uczniowie?
- Na czym polega waga tego posłannictwa?
- Co dobrego osiągają ludzie dzięki ich nauczaniu?
- Skąd uczniowie wiedzieli jak postępować?
- Dlaczego możemy powiedzieć, że ta posługa głoszenia słowa Bożego i wezwania do nawrócenia jest wyrazem ich miłości do ludzi?
- Jakie światło dla swego życia zyskiwali ludzie dzięki ich posłudze?
4. – Kiedy jesteśmy podobni do posłanych uczniów?
- Skąd wiemy, co mamy przekazywać innym?
- Przez jakie praktyki ubogacamy siebie i przygotowujemy do bycia darem dla innych?
5. Dynamika. Pompujemy balon i urządzamy zabawę. Osoby ustawiają się szeregu. Pierwsza z nich przytrzymuje balon między kolanami i próbuje przekazać go następnej, która ma bez pomocy rąk przyjąć balon w podobny sposób. Staramy się by balon nie upadł.
6. Pomyślcie teraz, co macie wartościowego – dobra rada, ciekawe doświadczenie – czym moglibyście ubogacić innych. Ta świeca, którą teraz otrzymujecie, będzie symbolem tego dobra, którym się chcemy podzielić z innymi. Trzymając ją w ręku wypowiemy wtedy to, czym chcemy ubogacić osobę obok i wszystkich obecnych. Powiemy wtedy Np.: „Przekazuję ci światło – uśmiechając się czynisz życie innych lepszym”. Następnie od naszej świecy zapalimy świecę osoby obok i tak, aż zamknie się krąg. Zaczyna animator. Świece zabierają dzieci do domu.
7. Postanowienie. Pomyślcie, kto potrzebuje tu, czy w domu waszego świadectwa, pomocy i jak tego dokonacie. W tej intencji pomodlimy się teraz odmawiając dziesiątkę różańca.
KATECHEZA_DLA_DZIECI