1. Pojęcie i cel postępowania egzekucyjnego w administracji
Postępowanie egzekucyjne jest to uregulowany prawem procesowym egzekucyjnym ciąg czynności podejmowanych przez organy egzekucyjne i inne podmioty postępowania egzekucyjnego w celu wykonania przez zastosowanie środków przymusu państwowego obowiązków wynikających z aktów poddanych egzekucji administracyjnej (wg. B. Adamiak, J. Borkowski). Czynności te mają niejednolity charakter i zaliczają się do nich zarówno czynności procesowe rozstrzygające kwestie proceduralne wynikłe w toku postępowania jak i czynności egzekucyjne będące czynnościami faktycznymi.
Celem egzekucji administracyjnej jest przymusowe wykonanie zobowiązania. Wykonanie polega na osiągnięciu takiego stanu rzeczywistości społecznej, który jest zgodny z treścią aktu poddanego tej egzekucji. W konsekwencji przymus egzekucyjny stosowany jest tylko tak długo jak długo stan rzeczywisty jest niezgodny z treścią obowiązku.
2. Pojęcie i cel postępowania zabezpieczającego
Postępowanie zabezpieczające jest to ciąg czynności procesowych podejmowanych przez organy egzekucyjne i inne podmioty tego postępowania w celu zapewnienia realizacji obowiązków w trybie postępowania administracyjnego.
Celem tego postępowania jest zabezpieczenie egzekucji administracyjnej przed jej udaremnieniem lub utrudnieniem. Postępowanie zabezpieczające ma więc charakter akcesoryjny i uprzedni wobec postępowania egzekucyjnego, gdyż jego funkcją jest umożliwienie lub ułatwienie późniejszej egzekucji obowiązku.
3. Pojęcie egzekucji administracyjnej
Egzekucja administracyjna polega na zastosowaniu, przez powołane do tego organy, przewidzianych w ustawie środków przymusu państwowego, które mają doprowadzić do wykonania przez zobowiązanego obowiązków wynikających ze stosunków administracyjnoprawnych i innych obowiązków poddanych egzekucji w trybie administracyjnym. Zastosowanie środków przymusu obejmuje wykonanie czynności egzekucyjnych, czyli wszelkich działań podejmowanych przez organ egzekucyjny w celu zastosowania lub zrealizowania środków egzekucyjnych.
4. Postępowanie egzekucyjne a egzekucja administracyjna
Z reguły:
- egzekucja poprzedzona jest czynnościami postępowania egzekucyjnego (np. wszczęcie postępowania egzekucyjnego),
- egzekucja rozpoczyna się dopiero od momentu doręczenia zobowiązanemu odpisu tytułu wykonawczego lub doręczenia dłużnikowi zajętej wierzytelności zawiadomienia o zajęciu wierzytelności albo innego prawa majątkowego,
Możliwe jest, że:
- postępowanie egzekucyjne będzie kontynuowane po przeprowadzeniu egzekucji,
- zakończenie postępowania egzekucyjnego bez wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej.
3. Stosunek administracyjnego postępowania egzekucyjnego do innych postępowań:
a. do ogólnego postępowania administracyjnego
postępowanie orzekające
postępowanie egzekucyjne
Cel
postępowania
doprowadzenie do realizacji normy prawa materialnego – poprzez autorytatywną konkretyzację tej normy
doprowadzenie do realizacji normy prawa materialnego – poprzez wykonanie tej normy zgodnie z jej konkretyzacją (ma miejsce po postępowaniu orzekającym za wyjątkiem, gdy podstawą egzekucji jest bezpośrednio norma prawa materialnego lub orzeczenie sądu)
Przedmiot postępowania
konkretyzacja normy prawa materialnego i jej weryfikacja
wykonanie tej konkretyzacji (organ egzekucyjny nie jest uprawniony do badania zasadności i wykonalności obowiązku objętego tytułem wykonawczym).
Wspólność uregulowań prawnych
(stosowanie przepisów k.p.a. w post. egzekucyjnym
w adm.)
Art. 18 ust. p.e.a. – jeżeli przepisy tej ustawy nie stanowią inaczej w postępowaniu egzekucyjnym mają zastosowanie przepisy k.p.a., z uwzględnieniem rozwiązań właściwych dla postępowania egzekucyjnego (np. wyłącza się ugodę, współdziałanie organów itp.)
Stosuje się uzupełniająco zasady ogólne k.p.a. (bez ugody) oraz przepisy dotyczące:
- rozstrzygania sporów;
- wyłączenia pracownika i organu;
- pełnomocnictwa;
- doręczeń i wezwań;
- protokołów i adnotacji;
- udostępniania akt sprawy;
- terminów;
- dowodów;
- postanowień, zażaleń;
- wznowienia postępowania;
- stwierdzenia nieważności postanowienia na które służy zażalenie (III SA/Wa 3649/06);
- skarg i wniosków.
Równoczesne prowadzenie postępowań
- może być prowadzone równocześnie z postępowaniem orzekającym, gdy decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności lub która podlega takiemu wykonaniu z mocy ustawy;
- może być prowadzone równocześnie z postępowaniem orzekającym weryfikacyjnym zwykłym lub nadzwyczajnym (zachodzi możliwość wstrzymania postępowania egzekucyjnego)
b. do postępowania zabezpieczającego – postępowanie zabezpieczające zwykle poprzedza postępowanie egzekucyjne, ale może także toczyć się jednocześnie (np. gdy wierzyciel występuje o zabezpieczenie przyszłych powtarzających się świadczeń). Po przeprowadzeniu postępowania zabezpieczającego nie będzie prowadzone postępowanie egzekucyjne gdy:
- zabezpieczenie nastąpiło przed ustaleniem obowiązków w postępowaniu orzekającym, a nie zostały one ustalone;
- wierzyciel nie wystąpił o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w terminie;
- zobowiązany wykonał obowiązek przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
c. do sądowego postępowania egzekucyjnego:
Co do zasady są to odrębne postępowania od siebie niezależne (mają inną podstawę egzekucji), ale istnieją wyjątki od tej reguły. W myśl art. 2 § 2 p.e.a. przepis szczególny może zastrzec dla należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym tryb egzekucji administracyjnej. Art. 4 p.e.a. dopuszcza sytuację, w której obowiązki administracyjne mogą być egzekwowane w trybie egzekucji sądowej, jeśli przewiduje to przepis szczególny,
Zbieg egzekucji administracyjnej i sądowej występuje, gdy prowadzi się egzekucję co do tej samej nieruchomości, rzeczy ruchomej albo prawa majątkowego lub niemajątkowego.
a. w razie zbiegu egzekucji administracyjnej i sądowej organ egzekucyjny i komornik wstrzymują czynności egzekucyjne z urzędu lub na wniosek wierzyciela albo zobowiązanego i przekazują akta obu postępowań sądowi rejonowemu który rozstrzyga w jakim trybie ma być prowadzona egzekucja łączna. (zob. 62 p.e.a.)
b. przy zbiegu administracyjnego postępowania zabezpieczającego z sądowym postępowaniem zabezpieczającym postępowania te są prowadzone odrębnie, chyba, że zbieg dotyczy przedmiotów podlegających sprzedaży ( zob. 162 par.1 p.e.a.).
Związek obu postępowań występuje w przypadku skorzystania przez zobowiązanego lub osobę trzecią ze środków ochrony sądowej tj. powództwa przeciwegzekucyjnego. Skutkiem prawnym tego będzie wstrzymanie postępowania egzekucyjnego (zob. art. 35a p.e.a.).
4. Zakres obowiązywania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
Zakres postępowania egzekucyjnego:
a. zakres przedmiotowy ustawy obejmuje przymusowe wykonanie dwóch rodzajów obowiązków:
- o charakterze pieniężnym
- o charakterze niepieniężnym
b. zakres podmiotowy ustawy: wiąże się z określeniem organów, przed którymi stosuje się przepisy ustawy egzekucyjnej oraz oznaczenie podmiotów, przeciwko którym toczyć się może postępowanie egzekucyjne.
Ad. a.
Do obowiązków pieniężnych poddanych egzekucji administracyjnej należą (art. 2 par.1)
· podatki, opłaty i inne należności, do których stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa,
· niepodatkowe należności budżetowe, do których stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych,
· należności z tytułu przychodów z prywatyzacji,
· grzywny i kary pieniężne wymierzane przez organy administracji publicznej,
· inne należności pieniężne, jeżeli pozostają we właściwości rzeczowej organów administracji publicznej,
· należności przypadające od jednostek budżetowych, wynikające z zastosowania wzajemnego potrącenia zobowiązań podatkowych z zobowiązaniami tych jednostek,
· należności pieniężne przekazane do egzekucji administracyjnej na podstawie innych ustaw,
· wpłaty na rzecz funduszy celowych,
· należności pieniężne z tytułu składek do Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz składek specjalnych do Funduszu Rezerwowego,
· należności pieniężne przekazane do egzekucji administracyjnej na podstawie ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Oraz należności pieniężne poddane egzekucji na podstawie obcych tytułów to (art.2 par.1 pkt 8 a-i):
· należności egzekwowane w ramach pomocy udzielanej przez obce państwo przy dochodzeniu należności powstałych na terytorium RP wynikające z tytułu:
o zwrotów, interwencji i innych środków będących częścią systemu całkowitego lub częściowego finansowania Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej, łącznie z sumami, które mają być pobrane w związku z tymi działaniami,
o opłat i innych należności przewidzianych w ramach wspólnej organizacji rynku Unii Europejskiej dla sektora cukru,
o należności przywozowych,
o należności wywozowych,
o podatku od towarów i usług,
o akcyzy od:
§ produktów tytoniowych,
§ alkoholi i napojów alkoholowych,
§ olejów mineralnych,
o podatku od dochodu lub podatku od majątku,
o podatku od składek ubezpieczeniowych,
o odsetki, kary i grzywny administracyjne i inne należności związane z należnościami ww. (w punktach oznaczonych º ).
Do obowiązków niepieniężnych podlegających egzekucji administracyjnej należą (art.2.par.)
- obowiązki o charakterze niepieniężnym pozostające we właściwości organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego lub przekazane do egzekucji administracyjnej na podstawie przepisu szczególnego,
- obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, a także innego świadczenia przysługującego pracownikowi, nakładane w drodze decyzji organów Państwowej Inspekcji Pracy.
Egzekucja obowiązków o charakterze niepieniężnym polega na doprowadzeniu do:
Ø - wykonania czynności (np. rozbiórka budynku),
Ø - zaniechania czynności (np. zakaz wstępu do lasu w okresie zagrożenia pożarami),
Ø - znoszenia stanu lub sytuacji (np. poddanie się rewizji),
Ø - wydania rzeczy ruchomej,
Ø - wydania nieruchomości,
Ø - opróżnienia lokalu mieszkalnego lub innego pomieszczenia,
Ø - realizacji nakazów lub zakazów wydanych przez organy Państwowej Inspekcji Pracy.
Uwaga:
Ograniczenia tak określonego zakresu przedmiotowego stosowania ustawy p.e.a. mogą wynikać z przepisu szczególnego, który zastrzega do egzekucji powyższych obowiązków egzekucję sądową.
Natomiast na mocy rozporządzenia Rada Ministrów może rozszerzyć zakres egzekucji administracyjnej należności pieniężnych innych niż wymienione w art. 2 § 1 pkt 1 oraz kary, grzywny i inne należności pieniężne jeżeli przypadają one Skarbowi Państwa lub państwowej jednostce organizacyjnej. Również przepis szczególny może przekazać niektóre obowiązki cywilnoprawne do egzekucji administracyjnej.
Nie podlegają egzekucji administracyjnej:
· przedmioty urządzenia domowego, pościel, bielizna i ubranie niezbędne dla zobowiązanego i będących na jego utrzymaniu członków rodziny, a także ubranie niezbędne do pełnienia służby lub wykonywania zawodu,
· zapasy żywności i opału, niezbędne dla zobowiązanego i będących na jego utrzymaniu członków rodziny na okres 30 dni,
· jedna krowa lub dwie kozy albo trzy owce, potrzebne do wyżywienia zobowiązanego i będących na jego utrzymaniu członków rodziny, wraz z zapasem paszy i ściółki do najbliższych zbiorów,
· narzędzia i inne przedmioty niezbędne do pracy zarobkowej wykonywanej osobiście przez zobowiązanego, z wyłączeniem środka transportu, oraz surowce niezbędne do tej pracy na okres 7 dni,
· przedmioty niezbędne do pełnienia służby przez zobowiązanego lub do wykonywania przez niego zawodu,
· pieniądze w kwocie 760 zł,
· wkłady oszczędnościowe złożone w bankach na zasadach i w wysokości określonej przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72 poz. 665),
· wkłady oszczędnościowe złożone w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych w wysokości określonej przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 1, poz. 2, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178 oraz z 2001 r. Nr 8, poz. 64 i Nr 100, poz. 1081),
· dokumenty osobiste,
· kwoty otrzymane na pokrycie wydatków służbowych, w tym kosztów podróży i wyjazdów,
· kwoty otrzymane jako stypendia,
· kwoty otrzymane z tytułu zasiłku stałego wyrównawczego, pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych oraz pomocy dla uczących się i studiujących wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i rodzin zastępczych,
· rzeczy niezbędne ze względu na ułomność fizyczną zobowiązanego lub członków jego rodziny,
· kwoty otrzymane z tytułu obowiązkowych ubezpieczeń majątkowych,
· środki pochodzące z dotacji przyznanej z budżetu państwa na określone cele i znajdujące się na wyodrębnionym rachunku bankowym prowadzonym dla obsługi bankowej dotacji oraz środki pochodzące z płatności w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich otrzymanych w formie zaliczki;
·
· środki pochodzące z dotacji przyznanej z budżetu państwa na określone cele i znajdujące się na wyodrębnionym rachunku bankowym prowadzonym dla obsługi bankowej dotacji,
· rzeczy służące w kościołach i innych domach modlitwy do odprawiania nabożeństwa lub do wykonywania innych praktyk religijnych albo będące obiektami kultu religijnego, choćby były kosztownościami lub dziełami sztuki.
· inne wymienione w ustawie pea.
Na żądanie zobowiązanego organ egzekucyjny wydaje postanowienie w sprawie zwolnienia spod egzekucji administracyjnej. Na postanowienie w sprawie odmowy zwolnienia spod egzekucji służy zobowiązanemu zażalenie
Osoby, które korzystają z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych i w zakresie przewidzianym przez ustawy, umowy lub powszechnie ustalone zwyczaje międzynarodowe nie podlegają orzecznictwu polskich organów administracyjnych.
6. Źródła powstania obowiązków podanych egzekucji administracyjnej
Zarówno obowiązki o charakterze pieniężnym jak i obowiązki o charakterze niepieniężnym podlegają egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jeżeli mają charakter administracyjnoprawny (tzn. pozostają w zakresie właściwości organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego).
Obowiązki podlegające egzekucji administracyjnej wynikają z następujących źródeł:
Ø z aktów administracyjnych (decyzji lub postanowień właściwych organów),
Ø bezpośrednio z przepisów prawa (w zakresie administracji rządowej i JST)
Ø z tytułów wykonawczych wystawionych przez właściwego ministra na podstawie
ustawy z 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach Skarbu Państwa i niektóre osoby prawne,
Ø z orzeczeń i innych aktów prawnych wydanych przez właściwe organy państw obcych,
Ø a także z:
- z deklaracji lub zeznania złożonego przez płatnika lub podatnika,
- ze zgłoszenia cel...
Minnie_