Nawrócenie... scenariusz.doc

(20 KB) Pobierz
Jolanta Oleksiuk

NAWRÓCENIE DROGĄ POWROTU DO BOGA I LUDZI

konspekt katechezy dla klasy VI

 

CELE:

WIODĄCE CELE KATECHETYCZNE: Ukazanie nawrócenia jako koniecznego etapu na drodze odbudowywania więzi z Bogiem i ludźmi. Pogłębienie pragnienia spotkania z Jezusem oraz Jego uzdrawiającą i przebaczającą miłością.

              SZCZEGÓŁOWE CELE OPERACYJNE:

Uczeń WIE czym jest nawrócenie,

UMIE zinterpretować poznane perykopy biblijne,

POTRAFI podjąć działanie zmierzające do odbudowania więzi z Bogiem i ludźmi.

 

METODY: „burza mózgów”, rozmowa, analiza tekstu

 

FORMY: zbiorowa, grupowa, indywidualna

 

POMOCE DYDAKTYCZNE: Pismo święte, Katechizm Kościoła Katolickiego, karty pracy

 

WPROWADZENIE - UŚWIADOMIENIE I ZAINTERESOWANIE UCZNIÓW

 

Metodą „burzy mózgów” szukamy odpowiedzi na pytania:

- Jakie mogą być powody odrzucenia? Kiedy grupa odsuwa się od kogoś?

- Co czuje taka osoba?

 

Odrzucanie kogoś ze względu na wygląd, przekonania czy pozycję społeczną nie jest niczym nowym. Również w czasach Jezusa wiele osób odsuniętych było na margines społeczności z powodów zawinionych, np.: stylu życia, wykonywanego zawodu, lub niezależnych od nich, np.: choroby, która uważana była za karę za grzechy swoje lub kogoś z rodziny. Im cięższa choroba czy kalectwo tym cięższy musiał być grzech, który je ściągnął.

 

PODANIE PRAWDY - OPANOWANIE NOWEGO MATERIAŁU

 

I takich ludzi, chorych, okaleczonych, zagubionych, spotykał Jezus idąc przez świat. Zobaczymy dzisiaj, jak wyglądało kilka spotkań Jezusa z takimi właśnie odrzuconymi osobami.

 

PRACA W GRUPACH. Uczniowie zostają podzieleni na 6 grup. Każda grupa pracuje z innym tekstem. Uczniowie w grupie czytają wyznaczony tekst biblijny i na podstawie pytań pomocniczych (jednakowych dla wszystkich grup ZAŁ. nr 1.) przygotowują krótką charakterystykę opisanej postaci oraz postawę Jezusa wobec niej.

 

ZADANIA DLA GRUP:

1. Zacheusz  Łk 19, 1-10

2. Jawnogrzesznica J 8, 1-11

3. Paralityk Mk 2, 2-12

4. Powołanie Mateusza Mt 9, 9-13

5. Niewidomy Bartymeusz Mk 10, 46-52

6. Trędowaty Mk 1, 40-45

PYTANIA POMOCNICZE

Kim w oczach ludzi był ten człowiek?

Jak traktowało go otoczenie?

Kogo, ów człowiek, spotkał na swej drodze?

Jak, wobec tego człowieka, zachował się Jezus?

Co po spotkaniu czuła ta osoba?

Co zyskała przez spotkanie z Jezusem?

 

Przedstawiciele grup prezentują rezultaty pracy.

POGŁĘBIENIE

              Rozmowa na temat: Dlaczego Jezus pochyla się nad grzesznikami?

Podsumowaniem rozmowy jest odczytanie kanonu 1443 Katechizmu Kościoła Katolickiego.

Każdy z uczniów otrzymuje powyższy fragment do wklejenia do zeszytu (ZAŁ. nr 2.).

 

ZASTOSOWANIE

Rozmowa o przebaczającej miłości Jezusa, który pragnie naszego nawrócenia, który daje szansę każdemu. I właśnie po to ustanowił sakrament pokuty i pojednania, przez który uzdrawia tych, którzy się źle mają.

 

POWTÓRZENIE

Każda z przedstawionych osób doświadcza wielu cierpień fizycznych lub duchowych z powodu choroby czy odrzucenia. Ludzie potępiają ich za to kim są lub jacy są. Gdy spotykają na swej drodze Jezusa ich życie zmienia się, bo On ich nie potępia. Każdemu okazuje troskę i zainteresowanie
i ofiaruje pomoc jakiej potrzebują. Każdemu daje szansę i nadzieję. Potępia natomiast zło i grzech, nie człowieka.

 

ZAPIS DO ZESZYTU

Temat: NAWRÓCENIE BROGĄ POWROTU DO BOGA I LUDZI

 

              Notatka powstaje w toku lekcji

„Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają”

SAKRAMENT UZDROWIENIA

SAKRAMENT POKUTY I POJEDNANIA

JEZUS

rozmawia - słucha i mówi

przebacza - odpuszcza grzechy

daje szansę - czeka na poprawę, daje czas i nadzieję

„Ja ciebie nie potępiam. Idź, a od tej chwili już nie grzesz!”

Pojednanie i powrót do Boga i braci.

 

ZADANIE DOMOWE

              Dopisz dalszy ciąg przeczytanej historii rozpoczynając od spotkania z Jezusem.

ZAŁĄCZNIK nr 1.

 

1. Łk 19, 1-10

2. J 8, 1-11

3. Mk 2, 2-12

4. Mt 9, 9-13

5. Mk 10, 46-52

6. Mk 1, 40-45

 

PYTANIA POMOCNICZE

Kim w oczach ludzi był ten człowiek?

Jak traktowało go otoczenie?

Kogo, ów człowiek, spotkał na swej drodze?

Jak, wobec tego człowieka, zachował się Jezus?

Co  po spotkaniu czuła ta osoba?

Co zyskała przez spotkanie z Jezusem?

ZAŁĄCZNIK nr 2.W czasie swego życia publicznego Jezus nie tylko przebaczał grzechy, lecz także ukazał skutek tego przebaczenia: włączał ponownie grzeszników, którym odpuścił grzechy, do wspólnoty Ludu Bożego, od której oddalili się przez grzech, a nawet zostali wykluczeni. Wyraźnym tego znakiem jest fakt, że Jezus zaprasza do swego stołu grzeszników, a nawet sam zasiada przy ich stole. Ten gest w zdumiewający sposób wyraża przebaczenie Boże, a równocześnie powrót na łono Ludu Bożego.” KKK 1443                                                                                                                 Opracowanie: Jolanta Oleksiuk

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin