Wiersze do wykorzystania podczas pracy nad kształceniem wymowy dziecka
"Szyba" - M. Szuchowa
Deszcz w szybę puka, szpareczki szuka, grozi i pluszcze:
- Puści-sz?
-Nie puszczę!
-Ale mnie puścisz! Wyje wichrzysko.
-Chcę koło pieca potańczyć blisko.
A szybka na to:
-Choć jestem krucha, deszcze i wichry muszą mnie słuchać.
Wpuszczę tu słońce, niech izbę złoci, a ty na polu możesz popsocić...
/wzmocnienie przodu języka, artykulacja głoski "sz"/
"Dziadzio mrok" - E.Zarembina
Pada, pada deszcz.
Chlupu, chlupu, chlup.
Idzie dziadzio Mrok.
Tupu, tupu, tup.
Człapu, człapu, człap.
Wyskoczyła noc, za połę go łap.
Zmyka dziadzio Mrok.
A noc za nim brnie.
/ćw. mięśni warg/
"Dwie muszki" - E. Zarembina
Jedna muszka -czarna muszka,
druga Muszka - biała.
Czarna muszka białej Muszce
spać dziś nie dawała.
A sio, nie brzęcz, czarna muszko,
biała Muszka chora.
Nie posłuchasz? To przyniosę z lasu muchomora.
/ćw. mięśni języka na "szk"/
Propozycje zabaw i ćwiczeń stymulujących językowy rozwój mowy
/opracowano na podstawie E.Chmielewska "Logopedia poradnik dla
rodziców i nauczycieli/
Zabawy mają na celu pokazanie prawidłowej artykulacji samogłosek i
spółgłosek, najczęściej sprawiających trudności w wymowie, mogą być
swoistymi przerywnikami lub stanowić dodatek do tematu wiodącego.
Zabawy z rymem: wyszukiwanie ze zbioru wyrazów tych, które się
rymują /np.: kwiatek-statek, moda-woda,/ śpiewanie rymowanek, układanie
własnych wierszyków, kończenie rymowanych zdań /Poszła Ola do ....
przedszkola/, szukanie rymów do słów /domek-Tomek/.
Zabawy ortofoniczne: odgadywanie, jakie odgłosy wydają pokazane na
ilustracji zwierzęta, naśladowanie tych odgłosów, zabawa w środki lokomocji,
słuchanie dźwięków z taśmy magnetofonowej i nazywanie ich, wyszukiwanie
dźwięków w otoczeniu, wsłuchiwanie się w ciszę - co słychać, słuchanie
wierszy zawierających wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Zabawy z sylabami: wyklaskiwanie słów sylabami, śpiewanie zdań sylabami,
kończenie rozpoczętego wyrazu tra....wa, ro.....wer, odgadywanie słów czynności wymawianych sylabami sia-daj-cie, układanie słów z rozsypanki
sylabowej /dla starszych dzieci/
Zabawy z głoskami: wyodrębnianie głosek w nagłosie, śródgłosie, wygłosie,
wypowiadanie wyrazów jednocześnie przedłużając np. pierwszą
głoskę /rrrrrrrrrak/, obserwowanie układu warg w lusterku, przy wypowiadaniu
głosek, telefon głoskowy-dziecko podaje wyraz, drugie wypowiada wyraz
rozpoczynający się od głoski, którą słyszy na końcu wyrazu np.: klatka-ananas, wyszukiwanie obrazków, których nazwa rozpoczyna się na tą samą głoskę.
Zabawy z wyrazami: próby tworzenia prostych zdań o przedmiocie, lub na
podstawie ilustracji, kończenie zdań wypowiadanych przez nauczyciela, liczenie ilości wyrazów w zdaniu, odgadywanie po dotyku przedmiotów z worka i tworzenie z danym słowem zdania, rozwiązywanie rebusów, zagadek, układanie historyjek, tworzenie mini-teatrzyków.
K. Zukier
Sylwik89