TRB_inz_PJ12_13.pdf

(1067 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - BudowaDrog_układanieMMA_PJ7 [tryb zgodności]
2009-01-09
Wbudowanie
mieszanek
mineralno-asfaltowych
TRANSPORT MMA
Wymagane jest spełnienie następujących warunków:
sprawny załadunek i wyładunek MMA,
ochrona MMA przed zanieczyszczeniem i
ochłodzeniem w czasie transportu; MMA w czasie
transportu należy przykryć brezentem.
i ł ść d t MMA l b d k t i
ciągłość dostaw MMA na plac budowy – wykorzystanie
wydajności układarki.
Stosuje się samochody samowyładowcze (wywrotki) z
wyładunkiem do tyłu.
Czas od załadunku do rozładunku nie powinien
przekraczać 2 godzin, jednak nadrzędny jest warunek
zachowania przez MMA temperatury umożliwiającej
wbudowanie (rozłożenie i zagęszczenie).
TRANSPORT
MMA
UKŁADANIE MMA
MMA są układane z zastosowaniem specjalnych
maszyn – UKŁADAREK (inne nazwy - rozkładarka,
rozściełacz) .
Układarka umożliwia:
znaczny postęp robót,
rozłożenie MMA warstwą o równomiernej grubości i
szerokości
szerokości,
wstępne zagęszczenie warstwy.
Występują układarki na podwoziu gąsienicowym i
kołowym.
Prawidłowy załadunek
zapobiega segregacji MMA
UKŁADARKA MMA
BUDOWA UKŁADARKI MMA
Rama z podwoziem kołowym
(gąsienicowym),
Silnik,
Stanowisko operatora,
Zasobnik MMA,
Przenośnik zgrzebłowy,
Ślimak,
Deska zagęszczająca
(ubijająca lub wibracyjna) –
może dawać do 90-95%
wymaganego zagęszczenia
warstwy, jest to tzw. „deska
pływająca”,
Urządzenia sterujące –
odczyt poziomu układania,
możliwość wprowadzania
korekt.
1
154718152.051.png 154718152.062.png 154718152.073.png 154718152.077.png 154718152.001.png 154718152.002.png 154718152.003.png 154718152.004.png 154718152.005.png 154718152.006.png
2009-01-09
UKŁADARKA MMA
UKŁADANIE MMA
Kontrola MMA przed dopuszczeniem do układarki:
kontrola temperatury – w przypadku przekroczenia
wartości min. lub max. - odrzucić,
ocena wizualna MMA – jednorodność otoczenia
ziaren asfaltem, ew. rozsegregowanie MMA,
,
zanieczyszczenia obce, kształt MMA na
samochodzie.
Warunki atmosferyczne: min. 5 ° C, wiatr<16 m/s.
Samochód podjeżdża do układarki tyłem i dotyka
kołami rolek w układarce. Następnie podnosi
skrzynię i zrzuca MMA do zasobnika układarki.
g g
,
SAMOCHÓD →
UKŁADARKA
UKŁADANIE
MMA
Skrzydła zasobnika
MMA
UKŁADANIE MMA
UKŁADANIE MMA – DESKA (STÓŁ)
DOBRZE
Budowa deski
układarki
Przepływ MMA w układarce
ŹLE
ŹLE
ŹLE
Schemat
deski
układarki
(deska
„pływająca”)
2
154718152.007.png 154718152.008.png 154718152.009.png 154718152.010.png 154718152.011.png 154718152.012.png 154718152.013.png 154718152.014.png 154718152.015.png 154718152.016.png 154718152.017.png 154718152.018.png 154718152.019.png 154718152.020.png 154718152.021.png 154718152.022.png 154718152.023.png 154718152.024.png 154718152.025.png 154718152.026.png 154718152.027.png 154718152.028.png 154718152.029.png
2009-01-09
SIŁY DZIAŁAJĄCE NA DESKĘ
UKŁADANIE MMA
Oprócz „kąta natarcia” deski na właściwości
ułożonej warstwy z MMA mają wpływ:
Ilość MMA przed ślimakiem (za mała – opadanie
deski, za duża – podnoszenie się deski) – regulacja
prędkością przenośnika zgrzebłowego, otwarciem
wrót, prędkością obrotów ślimaka.
p ę ą
Prędkość układarki – zmiany prędkości układarki
wymagają zmiany parametrów zagęszczania przez
deskę. Inaczej warstwa przed zagęszczaniem
przez walce będzie nierównomiernie zagęszczona.
Jednorodność MMA i jej temperatury.
W nowoczesnych układarkach jest mechanizm
blokowania deski w przypadku zatrzymania
układarki.
Siła ciągnąca „P” jest większa niż opór MMA „H”.
Siły „W” i „V” są w równowadze – układanie warstwy o
grubości h .
Zwiększenie grubości h następuje przez obrót deski lub
podniesienie punktu zaczepienia ramienia (zmiana „kąta
natarcia”).
W efekcie siła „V” jest większa niż siła „W” i deska się
podnosi do czasu osiągnięcia nowej równowagi sił
poziomych – nowe h .
Zmniejszenie grubości h - obniżenie punktu zaczepienia.
UKŁADANIE MMA
UKŁADANIE MMA – KONTROLA
POZIOMU UKŁADANIA
Układarka jest wyposażona w system kontroli
poziomu układania MMA. System ma czujnik
odczytujący rzędne odniesienia i układ umożliwiający
wprowadzenie ew. korekt położenia deski.
Jednorodność rozkładu temperatury
KONTROLA POZIOMU UKŁADANIA
UKŁADANIE MMA – KONTROLA
POZIOMU UKŁADANIA
3
154718152.030.png 154718152.031.png 154718152.032.png 154718152.033.png 154718152.034.png 154718152.035.png 154718152.036.png 154718152.037.png 154718152.038.png 154718152.039.png 154718152.040.png 154718152.041.png 154718152.042.png 154718152.043.png 154718152.044.png 154718152.045.png 154718152.046.png 154718152.047.png
2009-01-09
UKŁADANIE MMA
Wykonanie spoiny podłużnej:
O ile to tylko możliwe zaleca się układać MMA całą
szerokością jezdni, bez „zimnej” spoiny podłużnej.
Można użyć jednej układarki lub dwóch (trzech),
układających równoległe pasy i pracujących z
przesunięciem około 15-20 metrów.
UKŁADANIE
MMA
UKŁADANIE MMA
Wykonanie spoiny podłużnej cd.
O ile trzeba wykonać spoinę, to:
zimna krawędź musi być pionowa (docięcie nożem
założonym na bęben walca, układanie do deski lub
kantówki),
należy ją posmarować asfaltem przed dobudowaniem
gorącej MMA
ustawienie układarki w przekroju poprzecznym:
ustawienie układarki w przekroju poprzecznym:
ZAGĘSZCZANIE MMA
Zagęszczenie MMA umożliwia osiągnięcie wymaganych
właściwości mechanicznych i fizycznych.
Zagęszczalność MMA zależy od:
Uziarnienia – wielkości i kształtu ziaren,
zawartości wypełniacza,
ilości asfaltu,
temperatury.
Problemy z zagęszczaniem mogą wystąpić w
Problemy z zagęszczaniem mogą wystąpić w
przypadku:
MMA „szorstkich” (harsh) – kruszywa łamane, dużo
frakcji grubych, odpowiednia ilość wypełniacza, duża
lepkość asfaltu, mało asfaltu.
Spoina poprzeczna
Przesunięcie spoin w kolejnych
warstwach z MMA – min 15 cm.
ZAGĘSZCZANIE MMA
Problemy z zagęszczaniem
mogą wystąpić w
przypadku:
MMA „delikatnych” (tender)
kruszywa naturalne, drobne,
małowypełniacza dużo
mało wypełniacza, dużo
asfaltu, mała lepkość asfaltu.
ZAGĘSZCZANIE MMA
„Szorstkie” MMA należy zagęszczać wibracyjnie.
Tarcie wewnętrzne spada o 80-85%.
„Delikatne” MMA należy zagęszczać lekkim
walcem, niekiedy odczekać, aż nieco spadnie
temperatura MMA
temperatura MMA.
WALCE stosowane do zagęszczania MMA :
stalowe, trójkołowe,
na kołach ogumionych,
wibracyjne – nadają się w szczególności do
trudno zagęszczalnych MMA.
4
154718152.048.png 154718152.049.png 154718152.050.png 154718152.052.png 154718152.053.png 154718152.054.png 154718152.055.png 154718152.056.png 154718152.057.png 154718152.058.png 154718152.059.png
2009-01-09
WALCE
Gładkie stalowe (statyczne)
Trójkołowe (D2>D1)
Tylne koła są napędowe. Bęben przedni –
jednolity. Ślady kół tylnych i bębna przedniego
częściowo się pokrywają.
WALCE
Gładkie stalowe (statyczne)
Nowe walce trójkołowe
WALCE
Na kołach ogumionych
Uzupełnianie się śladów kół
1. Standardowa opona
diagonalna
2. Opona radialna
3. Opona o szerokiej podstawie
WALCE WIBRACYJNE
Walce wibracyjne tandemowe
Zagęszczanie mieszanki mineralno-asfaltowej walcem na kołach ogumionych
5
154718152.060.png 154718152.061.png 154718152.063.png 154718152.064.png 154718152.065.png 154718152.066.png 154718152.067.png 154718152.068.png 154718152.069.png 154718152.070.png 154718152.071.png 154718152.072.png 154718152.074.png 154718152.075.png 154718152.076.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin