EDUKACJA MUZYCZNA - ROZKŁAD MATERIAŁU DLA KL DRUGIEJ SEM 2.pdf

(164 KB) Pobierz
424446940 UNPDF
EDUKACJA MUZYCZNA
W KSZTAŁCENIU ZINTEGROWANYM
ROZKŁAD MATERIAŁU
do podręcznika Nowe już w szkole 2, wyd. Nowa Era
opracowała mgr Aleksandra Pilarska
SEMESTR DRUGI – KLASA DRUGA
SZKOŁA PODSTAWOWA
1
424446940.015.png 424446940.016.png 424446940.017.png
Znaczenie muzyki w yciu dziecka jest niezaprzeczalne. Muzyka rozwija wyobrani ogóln, ksztaci postawy
ż
źę ą ł
moralne, pobudza procesy poznawcze i sfer emocjonaln..........
ę ą
KLASA II
TRESCI NAUCZANIA EDUKACJI MUZYCZNEJ / WYMAGANIA EDUKACYJNE
Odbiór muzyki
1. Śpiew:
- rytmiczne recytowanie tekstów poprawne fonetycznie i zróżnicowane pod względem tempa, dynamiki, artykulacji, intonacji i barwy głosu;
- kształcenie głosu: zwracanie uwagi na poprawną i swobodną postawę przyśpiewie; regulowanie oddechu; śpiewanie poznanych piosenek na zgłoskach la, lo,
lu, na ( lub innych ) celem rozluźnienia stawów żuchwowych;
- śpiewanie piosenek jednogłosowych zbiorowe i indywidualne w skali c/1 – d/2;
- śpiewanie piosenek opartych na wzorach: g/1 – e/1; g/1 – e/1 – c/1; g/1 – e/1 – c/1 – d/1 – c/1; g/1 – f/1 – e/1 – d/1 – c/1;
- wyszukiwanie powtarzających się fragmentów melodii;
- śpiewanie na melodię gamy dwuwersowej rymowanki, np. „Słonko idzie coraz wyżej, a zachodzi coraz niżej”.
- nasladowanie odgłosów przyrody i otoczenia;
2. Gra na instrumentach:
- wydobywanie dźwięków z przedmiotów: klocki, papier, pudełka, folie, butelki szklane, plastikowe;
- akompaniowanie do piosenek i zabaw ruchowych z zastosowaniem naturalnych efektów akustycznych: tupanie, klaskanie, pstrykanie, uderzanie o uda -
fonogestyka;
- granie na instrumentach perkusyjnych, niemelodycznych: grzechotka, bębenek, trójkąt, tamburyno, drewienka, kastaniety;
- granie na dzwonkach chromatycznych fragmentów piosenek lub całych prostych melodii.
2
424446940.018.png
3. Ruch z muzyką:
- zabawy bieżne: szybkie reagowanie na różne sygnały muzyczne ( zmiany tempa, dynamiki, artykulcaji) ; rozplanowanie ruchu w przestrzeni krokami
wyznaczonymi przez rytm;
- realizowanie ruchem wartości nut: półnuty, ćwierćnuty, ósemki, pauzy ćwierćnutowej;
- zabawy ze śpiewem; inscenizowanie piosenek, tańce regionalne (krakowiak).
4. Percepcja elementów muzyki:
- słuchanie ciszy; rozpoznawanie i naśladowanie głosów z otoczenia;
- słuchanie muzyki instrumentalnej na żywo: śpiewanie i granie przez nauczycielkę;
- rozpoznawanie brzmienia instrumentów niemelodycznych i melodycznych (fletu, trąbka, fortepianu, skrzypiec); zapoznanie z elementarną budową tych
instrumentów;
- rozpoznawanie w melodii i rytmie powtórzeń, kontrastów;
- pokazywanie linii melodycznej ręką;
- rozpoznawanie głosów ludzkich: sopran i bas.
5. Percepcja utworów muzycznych:
- słuchanie muzyki odtwarzanej mechanicznie (płyta CD, kaseta magnetofonowa, audycja TV);
- udział w koncertach muzycznych; nabywanie kultury słuchania muzyki i właściwego zachowania się podczas koncertu.
Tworzenie muzyki
1. Tworzenie rytmu:
- wypowiadanie krótkich tekstów ze zmianą tempa, dynamiki, artykulacji i intonacji głosu;
- recytowanie rytmiczne sylab, słów, zdań;
- powtarzanie tematów rytmicznych w formie „echa": klaskanie, stukanie, recytacja, ruch, gra na instrumentach.
2. Tworzenie melodii:
- swobodne improwizowanie na temat, np. zabawy zimowe, owady w sadzie itp.; improwizacje wokalne do krótkich, prostych wierszowanej, przysłów;
- improwizowanie melodii na dzwonkach i innych instrumentach.
3
424446940.001.png
3. Improwizowanie ruchu:
- swobodne interpretowanie ruchem piosenek i utworów instrumentalnych;
- charakteryzowanie postaci, zwierząt, zdarzeń za pomocą ruchu ilustrowanego muzyką.
4. Tworzenie form muzycznych:
- tworzenie muzycznych ilustracji do wierszy i opowiadań;
- rysowanie i malowanie ilustracji do słuchanej literatury muzycznej, piosenki;
- tworzenie własnych układów tanecznych do utworu muzycznego.
TEMATYKA ZAJEC
MUZYCZNYCH
PROPOZYCJE ZABAW MUZYCZNO –
RUCHOWYCH, RYTMICZNYCH ORAZ
GRA NA INSTRUMENTACH,
SŁUCHANIE MUZYKI,
MUZYCZNYCH
WPROWADZANE
WYMAGANIA PODSTAWOWE
I PONADPODST.
RUCHOWYCH, RYTMICZNYCH ORAZ
TWÓRCZYCH
SŁUCHANIE MUZYKI,
INSTRUMENTY MUZYCZNE
MIES LP.
LP.
WPROWADZANE
ZAGADNIENIA
I PONADPODST.
TWÓRCZYCH
INSTRUMENTY MUZYCZNE
ZAGADNIENIA
1
- piosenka na powitanie Przyszliśmy dziś do
szkoły (str. 46)
- zabawa ruchowa „Śnieżynki” str. 53
- analizowanie tekstu piosenki Zimowy
taniec (str. 53)
- nazwy solmizacyjne nut, rytm w muzyce
- swobodna improwizacja ruchowa do
muzyki wolnej i szybkiej - A. Vivaldi
- akompaniament do piosenki grany
przez n – la lub podkład CD 9, 10
- literatura muzyczna – A. Vivaldi –
Cztery pory roku cz. Zima
CD nr 1 – lekcja 1
- reaguje na zmiany tempa
- improwizuje do muzyki o zmiennym charakterze
- bawi się twórczo przy muzyce
- śpiewa w grupie fragment nowej piosenki
zapisuje nazwy solmizacyjne nut i rytm piosenki
- opisze charakter słuchanej muzyki
- określi charakter kujawiaka i krakowiaka
- swobodnie improwizuje do niej
- opisze soje odczucia po wysłuchanej muzyce
*samodzielnie zaśpiewa całą piosenkę
Nauka piosenki Zimowy taniec
Nazwy solmizacyjne i
gestodźwięki gamy C – dur – do –
re – mi – fa – sol
2
- piosenka na powitania Wszyscy pięknie się
witamy
- tataizacja na podstawie piosenki
Kołysanka Andrzeja (str. 57)
- akompaniament do piosenki grany
przez n – la lub z płyty CD
- tataizuje tekst piosenki według odpowiedniego
schematu rytmicznego
- powtarza schematy rytmicznego
- wie jak się taktuje na 4
Zima w muzyce.
Kropka przy nucie, fermata
4
TEMATYKA ZAJEC
PROPOZYCJE ZABAW MUZYCZNO –
GRA NA INSTRUMENTACH,
WYMAGANIA PODSTAWOWE
MIES
424446940.002.png 424446940.003.png 424446940.004.png 424446940.005.png 424446940.006.png 424446940.007.png 424446940.008.png
TEMATYKA ZAJEC
MUZYCZNYCH
PROPOZYCJE ZABAW MUZYCZNO –
RUCHOWYCH, RYTMICZNYCH ORAZ
GRA NA INSTRUMENTACH,
SŁUCHANIE MUZYKI,
MUZYCZNYCH
WPROWADZANE
WYMAGANIA PODSTAWOWE
I PONADPODST.
RUCHOWYCH, RYTMICZNYCH ORAZ
TWÓRCZYCH
SŁUCHANIE MUZYKI,
INSTRUMENTY MUZYCZNE
MIES LP.
LP.
WPROWADZANE
ZAGADNIENIA
I PONADPODST.
TWÓRCZYCH
INSTRUMENTY MUZYCZNE
ZAGADNIENIA
taktowanie na 4
- pokazywanie kierunku linii melodycznej
piosenki
- Kropka i fermata przy nucie – ćwiczenia
muzyczne
- zgadywanki rytmiczne – nuta z kropką
- zabawa muzyczno – ruchowa Głowa
ramiona kolana pięty
- zapisywanie rytmu
- pokazuje kierunek linii melodycznej piosenki
- sam wyłapuje schematy rytmiczne słuchając
melodii piosenki
- utrwala pojęcie kropki przy nucie,
– poznaje symbol graficzny fermaty i jej znaczenie,
- bierze czynny udział w zabawach do piosenki
- zapisuje proste rytmy
* wyjaśni co to jest metrum
*zapisze nieco trudniejsze rytmy usłyszane w
piosence
1
Gestodźwięki – pokazywanie gestem
dźwięków gamy C – dur – realizacja
podczas śpiewania piosenki
Zapis gamy
Kierunek melodii
„Mały Jurek wlazł na murek, patrz na Jurka
schodzi z murka” – realizacja po stopniach
gamy
- wymyślanie wierszyka – rymowanki na
melodię gamy
- gra na dzwonkach poznanych
dźwięków
- słuchanie podkładu do piosenki
- zaśpiewa gamę od podanego dźwięku
- pokaże za pomocą gestów dźwięki gamy – przy
jednoczesnym śpiewaniu
- zapisze gamę na pięciolinii
- wie co to jest pięciolinia – potrafi ją narysować
- zaśpiewa piosenkę Do – re - mi – reaguje na
zaśpiewany dźwięk gamy w piosence
- pokaże kierunek linii melodycznej
- zagra gamę na dzwonkach
- zaśpiewa rymowankę na melodię gamy
- z pomocą n – la stworzy rymowankę do melodii
gamy
* samodzielnie stworzy rymowankę na melodię
gamy – wykona ją poprawnie intonacyjnie
Utrwalamy gamę C – dur.
Nauka piosenki Do re mi jesteśmy
nutki małe
Dźwięki gamy do 1 – do 2
Gestodźwięk dźwieku la - si – do 2
2
- zabawa przy piosence Idziemy na śnadanie
( str. 58) – wykonywanie ruchów
występujących w piosence
- zabawa muzyczno – ruchowa „Kaczka” -
- akompaniament do piosenek
- podklady muzyczne na płycie CD
- instrumenty perkusyjne
- chetnie uczestniczy w zabawach muzyczno –
ruchowych
- wie co to jest synkopa – wyklaszcze jej rytm
- wykonuje ćwiczenia z synkopą
Poznajemy rytm synkopy.
Synkopa
5
TEMATYKA ZAJEC
PROPOZYCJE ZABAW MUZYCZNO –
GRA NA INSTRUMENTACH,
WYMAGANIA PODSTAWOWE
MIES
424446940.009.png 424446940.010.png 424446940.011.png 424446940.012.png 424446940.013.png 424446940.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin