KluczMat2007.pdf

(577 KB) Pobierz
Co sprawdzano w części matematyczno-przyrodniczej
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Co sprawdzano w części matematyczno-przyrodniczej
egzaminu gimnazjalnego w kwietniu 2007 roku?
Prezentujemy zadania z arkusza egzaminacyjnego, które obejmowały wiadomości
i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych: matematyki, biologii,
geografii, chemii, fizyki i astronomii oraz ścieżek edukacyjnych związanych z tymi
przedmiotami.
W przedstawionym materiale zadania zostały pogrupowane w innej kolejności niż
w arkuszu egzaminacyjnym. Układ ten jest zgodny z zapisami w standardach wymagań
egzaminacyjnych i obejmuje następujące obszary standardów:
• obszar I – umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu
• obszar II – wyszukiwanie i stosowanie informacji
• obszar III – wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności, w szczególności
przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych
• obszar IV – stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania
problemów.
Pełną listę standardów można znaleźć w Informatorze o egzaminie gimnazjalnym.
W zadaniach zamkniętych wyboru wielokrotnego zaznaczono prawidłową odpowiedź
a pod zadaniami otwartymi podano przykłady poprawnych rozwiązań. Przy wszystkich
zadaniach zapisano liczbę punktów możliwych do uzyskania za ich rozwiązanie i wskazano
sprawdzane za pomocą tych zadań umiejętności.
Obszar I
Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu
(15 punktów)
Standard
Uczeń wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych
Zadanie 7. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
Długość trasy na mapie w skali 1 : 10 000 000 jest równa
7,7 cm. W rzeczywistości trasa ta ma długość
obliczyć rzeczywistą
długość trasy, posługując
się skalą mapy
A. 7,7 km
B. 77 km
C. 770 km
D. 7700 km
1
6956411.007.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Zadanie 8. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
Uczniowie mieli otrzymać 5-procentowy wodny roztwór soli.
Pracowali w czterech zespołach. W tabeli podano masy
składników wykorzystanych przez każdy z zespołów.
ocenić poprawność
doboru mas
poszczególnych
składników do otrzymania
roztworu o zadanym
stężeniu
Zespół
Masa soli
Masa wody
I
1 g
20 g
II
1 g
19 g
III
5 g
100 g
IV
5 g
95 g
Który zespół prawidłowo dobrał masy składników?
A. Tylko zespół III.
B. Tylko zespół IV.
C. Zespół I i zespół III.
D. Zespół II i zespół IV.
Informacje do zadania 11.
Poważnym problemem są zanieczyszczenia Bałtyku substancjami biogennymi. Diagramy
przedstawiają procentowy udział państw nadbałtyckich w zanieczyszczeniu Morza
Bałtyckiego związkami azotu (diagram a) i związkami fosforu (diagram b) w 1995 roku.
Zadanie 11. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
Procentowy udział Polski w zanieczyszczeniu Bałtyku
związkami azotu w 1995 r. był taki, jak łącznie krajów
porównać wielkości
wyrażone w procentach
C. Danii i Finlandii.
D. Rosji i Finlandii.
2
A. Szwecji i Rosji.
B. Rosji i Łotwy.
6956411.008.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Informacje do zadań 17. i 18.
Rysunki przedstawiają wskazania wodomierza
w dniach 1 września i 1 października.
Zadanie 17. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
obliczyć, zaokrąglając do
całości, różnicę odczytów
wskazań wodomierza
Oblicz, zaokrąglając do całości, ile metrów sześciennych wody
zużyto od 1 września do 1 października.
A. 16 m 3
B. 17 m 3
C. 18 m 3
D. 22 m 3
Zadanie 18. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
Pierwszego października wodomierz wskazywał 126,205 m 3 .
Jakie będzie wskazanie tego wodomierza po zużyciu kolejnych
10 litrów wody?
przeliczyć jednostki
objętości
C. 126,305 m 3
B. 127,205 m 3
Zadanie 30. (0-4)
Sprawdzano, czy umiesz
W ciągu 30 dni w czajniku o mocy 1600 W podgrzewano wodę
średnio przez 15 minut dziennie. Oblicz koszt energii
elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu tych 30 dni.
Przyjmij, że cena 1kWh energii wynosi 32gr. Zapisz
obliczenia.
obliczyć koszt zużytej
energii elektrycznej :
a) obliczyć pracę prądu
przepływającego
przez urządzenie
elektryczne
b) zamienić jednostki
mocy, energii, czasu
c) obliczyć koszt energii
zużytej przez
urządzenie elektryczne
w określonym czasie
d) wykonać obliczenia
i podać odpowiedź
Przykłady poprawnych rozwiązań zadania 30.
Przykład 1.
Obliczenie pracy prądu (w kWh) przepływającego przez czajnik w ciągu 30 dni.
W = P t
P = 1600 W = 1,6 kW
t = 15 min = 4
1 h
W = 1,6 kW ⋅ 4
1 h ⋅ 30 = 12 kWh
Obliczenie kosztu energii elektrycznej zużytej przez czajnik.
12 ⋅ 32 gr = 384 gr = 3,84 zł
Odp. Koszt zużytej energii elektrycznej wynosi 3,84 zł.
3
A. 136,205 m 3
D. 126,215 m 3
6956411.009.png 6956411.010.png 6956411.001.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Przykład 2.
Obliczenie pracy prądu (w kWh) przepływającego przez czajnik w ciągu jednego dnia.
W = 1,6 kW ⋅ 4
Obliczenie kosztu energii elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu jednego dnia a następnie
w ciągu 30 dni.
0,4 ⋅ 32 gr = 12,8 gr
12,8 gr ⋅ 30 = 384 gr = 3,84 zł
Odp. Koszt zużytej energii elektrycznej wynosi 3,84 zł.
Przykład 3.
Obliczenie czasu pracy prądu elektrycznego przepływającego przez spiralę czajnika w ciągu
30 dni.
t = 15 min ⋅ 30 = 450 min = 7,5 h
Obliczenie energii elektrycznej (w kWh) zużytej przez czajnik w ciągu 30 dni a następnie jej
kosztu.
W = 1,6 ⋅ 7,5 = 12 (kWh)
12 ⋅ 0,32 zł = 3,84 zł
Odp. Koszt zużytej energii elektrycznej wynosi 3,84 zł.
Przykład 4.
Obliczenie energii elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu 30 dni i przeliczenie tej
wartości na kilowatogodziny.
W = 1600 ⋅ 15 ⋅ 30 = 720000
W = 720000 : 1000 : 60 = 12 (kWh)
Obliczenie kosztu energii elektrycznej zużytej przez czajnik.
12 ⋅ 0,32 = 3,84 (zł)
Odp. Koszt energii elektrycznej zużytej przez czajnik wynosi 3,84 zł.
Przykład 5.
Obliczenie energii elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu jednego dnia i przeliczenie tej
wartości na kilowatogodziny.
W = 1600 ⋅ 15 = 24000
W = 24000 : 1000 : 60 = 0,4 (kWh)
Obliczenie kosztu energii elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu 30 dni.
0,4 ⋅ 32 gr ⋅ 30 = 384 gr
Odp. Koszt zużytej energii elektrycznej wynosi 384 gr.
Przykład 6.
Obliczenie czasu pracy prądu elektrycznego przepływającego przez spiralę czajnika w ciągu
30 dni.
t = 15 min ⋅ 30 = 450 min = 7,5 h
Obliczenie energii elektrycznej zużytej przez czajnik w ciągu 30 dni a następnie wyrażenie jej
w kWh.
W = 1600 ⋅ 7,5 = 12000
12000 : 1000 = 12 (kWh)
Obliczenie kosztu zużytej energii elektrycznej.
12 ⋅ 0,32 = 3,84 (zł)
Odp. Koszt zużytej przez czajnik energii elektrycznej wynosi 3,84 zł.
4
1 h = 0,4 kWh
6956411.002.png 6956411.003.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Standard
Uczeń posługuje się własnościai figur
Informacje do zadań 9. i 10.
Na rysunkach przedstawiono flagi sygnałowe Międzynarodowego Kodu Sygnałowego,
używanego do porozumiewania się na morzu.
I
II
III
IV
Zadanie 9. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
Który z przedstawionych rysunków flag ma 4 osie
symetrii?
wybrać figurę o określonej
liczbie osi symetrii
A. I
B. II
C. III
D. IV
Zadanie 10. (0-1)
Sprawdzano, czy umiesz
Który z przedstawionych rysunków flag nie ma środka
symetrii?
wybrać figurę nie posiadającą
środka symetrii
A. I
B. II
C. III
D. IV
Informacje do zadania 33.
Przekrój poprzeczny ziemnego wału przeciwpowodziowego ma mieć kształt
równoramiennego trapezu o podstawach długości 6 m i 16 m oraz wysokości 12 m. Trzeba
jednak usypać wyższy wał, bo przez dwa lata ziemia osiądzie i wysokość wału zmniejszy się
o 20% (szerokość wału u podnóża i na szczycie nie zmienia się).
Zadanie 33. (0-4)
Sprawdzano, czy umiesz
obliczyć pole powierzchni zbocza
wału przeciwpowodziowego :
Po zakończeniu osiadania ziemi, w celu zmniejszenia
przesiąkania, na zboczu wału od strony wody zostanie
ułożona warstwa gliny. Oblicz pole powierzchni, którą
trzeba będzie wyłożyć gliną na 100-metrowym odcinku
tego wału (wał ma kształt graniastosłupa prostego).
Zapisz obliczenia. Wynik podaj z jednostką.
a) stosować własności trapezu
równoramiennego
b) stosować twierdzenie
Pitagorasa
c) obliczyć pole prostokąta
zgodnie z warunkami zadania
d) wykonać obliczenia i zapisać
wynik z odpowiednią
jednostką
5
6956411.004.png 6956411.005.png 6956411.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin