Teajtet.pdf

(728 KB) Pobierz
210910779 UNPDF
PLATON
TEAJTET
Przełożył oraz wstępami
i objaśnieniami opatrzył:
WŁADYSŁAW WITWICKI
Kęty 2002
Wyttawnictwu ANTYK
210910779.002.png
WSTĘP TŁUMACZA
Dialog pt. Teajtet zalicza się do średniego okresu twórczości Platona.
Kiedy mógł powstać, tego się można z pewnym prawdopodobieństwem
domyślać z pewnych szczegółów jego rozdziału pierwszego. W tym
rozdziale, w rozmowie wstępnej, mówi się o bitwie pod Koryntem,
gdzie Teajtet odniósł ciężkie rany. Jest tam również wzmianka o tym,
że rozmowa główna miała się odbyć w czasach, gdy Teajtet był jeszcze
bardzo młody. Można więc przypuszczać, że chodzi o bitwę pod
Koryntem z roku 368 przed Chr., w której Ateńczycy pod wodzą
Chabriasa ponieśli klęskę, walcząc z Tebami. W takim razie musiałby
nasz dialog powstać więcej niż w trzydzieści lat po śmierci Sokratesa.
Przynajmniej jego rozdział pierwszy.
Platon szuka w tej pracy odpowiedzi na pytanie, czym właściwie
jest wiedza. Pytanie bardzo żywe w owych czasach. Wiadomo, że
sofiści nie uznawali wiedzy jednej — prawdziwej, a więc i obowiązują-
cej dla wszystkich. Protagoras uczył, że każdy ma swoją prawdę, to
znaczy: swoje osobiste mniemanie na równych prawach z mniema-
niami innych ludzi. Mniemania różnych osób mogą być sprzeczne
z sobą nawzajem i różnią się nie tym, że jedne są prawdziwe a inne
fałszywe, albo jedne bliższe prawdy a inne dalsze, tylko tym, że jedne
zwyciężają, a inne upadają w walce. Wielu publicystów podpisze i dziś
to samo stanowisko.
Gorgiasz uczył, że poznanie rzeczywistości, a więc osiągnięcie praw-
dy, jest w ogóle niemożliwe. Szerzył się wśród publiczności czytającej
i dyskutującej sceptycyzm, czyli wątpienie w to, żeby w ogóle można
było osiągnąć wiedzę, czyli pewien zbiór twierdzeń prawdziwych w ja-
kiejkolwiek dziedzinie. Szerzył się subiektywizm, czyli to przekonanie,
że prawdy obowiązującej wszystkich ludzi nie ma w ogóle, a każdy
ma „prawdę" swoją własną, na własny użytek. W rzeczywistości
wszystko jest płynne —- mówił niegdyś Heraklit — podobnie jest i w
poznawaniu ludzkim. Tak sądzono. I dziś myśli tak wielu literatów
i polityków.
210910779.003.png
88
Platon
Platoński Teajtet zwalcza te stanowiska. Dwie trzecie dialogu to
polemika z Protagorasem i uczniami Heraklita. Dopiero część ostat-
nia zmierza do sformułowania stanowiska pozytywnego, które Pla-
ton sam wyznaje.
Pierwszy rozdział zawiera rozmowę wstępną między Euklidesem
i Terpsionem, obywatelami Megary, niegdyś bliskimi znajomymi So-
kratesa. Euklides był mistrzem znanej z historii filozofii szkoły megarej-
skiej. Spotykają się, być może, na ulicy w Megarze i wstępują do domu
Euklidesa, aby tam posłuchać dialogu, który Euklides miał od dawna
gotowy w swoim rękopisie. Dialog miał sobie spisać Euklides na pod-
stawie świeżych wspomnień i miał go samemu Sokratesowi przedkła-
dać do korekty. Jeżeli kiedy mógł być czas na te korekty, to chyba tylko
w ostatnich dniach życia Sokratesa, bo ostatni rozdział rozmowy głów-
nej świadczy, że się ta rozmowa miała odbyć już w wilię znanego dialogu
z Eutyfronem w Portyku Króla.
Wszystko to razem wygląda dość nieprawdopodobnie. Odkryty
z początkiem XX wieku papirus zawiera starożytny komentarz do
Teajteta,* jest w tym komentarzu podana informacja, że istniał inny jesz-
cze wstęp do naszego dialogu. Scena zawarta w tym wstępie miała się
zaczynać od razu w domu Euklidesa. Być może więc, Platon sam zmienił
z czasem pierwszy rozdział dialogu, przeniósł akcję na ulicę w Mega-
rze i zamieścił w nim słowa pochlebne dla Teajteta dojrzałego, a nie
tylko młodzieńca, który się swojego czasu tak bardzo podobał Sokra-
tesowi.
* Anonymer Kommentar zu Platons Theatet, bearbeitet von H. Dieh, W. Schubart,
]. L. Heiberg; Berliner Klassikertexte II. 1905.
210910779.004.png
TEAJTET
210910779.005.png
OSOBY DIALOGU:
EUKLIDES
TERPSION
SOKRATES
TEODOROS
TEAJTET
210910779.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin