dr Andrzej Leszek Szcześniak - Judeopolonia I.pdf

(495 KB) Pobierz
Andrzej Leszek Szcześniak
JUDEOPOLONIA
ŻYDOWSKIE PAŃSTWO W PAŃSTWIE POLSKIM
805809706.003.png 805809706.004.png
ISBN 83-88822-07-1
 
Termin „Judeopolonia" wiąże się z próbą utworzenia na ziemiach
zaboru rosyjskiego w czasie I wojny światowej politycznego tworu,
podporządkowanego Niemcom, w ramach zamierzonego przez nich
tworzeniaMitleleitropy. Stanowić on miał państwo satelickie Niemiec,
które na stałe rozczłonkowałoby i odizolowało ludność polską zaboru
rosyjskiego od Polaków w powiększonym zaborze niemieckim i austriackim
oraz uniemożliwiłoby definitywnie odrodzenie się niepodległej Polski. Projekt
takiego państwa buforowego (Pufferstaat) zgłosił władzom
niemieckim powstały we wrześniu 1914 r. w Berlinie Niemiecki Komitet
Wyzwolenia Żydów Rosyjskich (Deutsches Komitee żur Befreiung der
Russischen Juden, zwany często Komitee żur Befreiung der Ostjuden). W
skład tego państwa, leżącego między Bałtykiem a Morzem Czarnym,
weszłoby około 6 milionów Żydów z ziem polskich i Rosji, którzy obok l ,8
miliona Niemców byliby najbardziej uprzywilejowaną warstwą ludności.
Oprócz tego w Judeopolonii byłoby około 8 milionów Polaków, 5-6
milionów Ukraińców, 4 miliony Białoaisinów oraz około 3,5 miliona
Litwinów i Łotyszów -równieżpozbawionych własnej państwowości.
Pierwotna forma tego projektu została przekreślona Aktem
Listopadowym (5 XI1916) powołującym Królestwo Polskie pod
patronatem cesarzy Niemiec i Austro-Węgier. Jednak aż do czasu
zakończenia wojny polsko-bolszewickiej (18X1920) trwały próby jego
realizacji w odmiennych formach.
805809706.005.png
ODRODZENIE IZRAELA
Emancypacja Żydów, jaka nastąpiła w Europie w XIX wieku
rozbudziła wśród nich nowe idee polityczne, pośród których jedną z
najważniejszych był niewątpliwie syjonizm. Głosił on, iż Żydzi w
diasporze są narodem jak inne, a nie tylko wspólnotą wyznaniową.
Podobną tezę głosiły też i inne ugrupowania, ale syjoniści widzieli
rozwiązanie tzw. kwestii żydowskiej poprzez utworzenie własnego
państwa- „żydowskiej siedziby narodowej" w Palestynie. W tym celu
zalecali masową emigrację do tej ziemi -a/i/ę, ze wszystkich krajów
diaspory. Uważali też, iż taka działalność zahamuje procesy
asymilacyjne mniejszości żydowskiej w poszczególnych krajach.
Do prekursorów syjonizmu należał niezaprzeczalnie urodzony w
Lesznie Wielkopolskim, późniejszy rabin Torunia - Cwi Hirsch Kalischer,
który zwrócił się do frankfurckich Rotszyldów o fundusze na wykupienie
od Arabów Erec Israel (Kraju Izraela) lub przynajmniej samej
Jerozolimy, by rozpocząć tam zwarte osadnictwo żydowskie. Rabin Juda
Akalai z Semlin koło Belgradu rozwinął natomiast koncepcję, że tworzone
w Palestynie osadnictwo stanowić może model powszechnego działania
Żydów z całego świata jako jednego narodu, którego językiem byłby
uwspółcześniony hebrajski, a ojczyzną- Palestyna, jako przyszłe
królestwo Mesjasza, którego przyjścia spodziewał się niemal każdej
godziny. Prekursorem syjonizmu był także Moses Hess, autor wydanej w
1862 r. książki „Rom und Jemsalem". Pochodził on z ziem polskich (w
beletrystyce łączono go nawet z Powstaniem Styczniowym), ale pisał po
niemiecku, bo język ten był wówczas głównym językiem żydowskim. I
less przedstawił w swej książce obraz żydowskiego państwa na-
rodowego, które rozwiązałoby dwa skrajne problemy: uniknięcie
805809706.001.png
całkowitej asymilacji, zalecanej przez ideologów żydowskiego oświecenia, oraz
kompletne ignorowanie świata zewnętrznego przez ortodoksów. Dzięki
stworzonemu przez siebie państwu Żydzi - odrzucając zarówno „przesądy"
chrześcijaństwa, jak orientalizm islamu - mogliby rzeczywiście stać się
politycznym światłem dla pogan. Podobne poglądy reprezentowali: Dawid Baer
Gordon z Wilna oraz Perec Smolenskin i Leo Pisker z Rosji.
Za głównego jednak twórcę syjonizmu uważa się - mylnie -
wiedeńskiego dziennikarza Teodora Herzla (1860-1904), który w ] 896
r. wydał rozprawę pt. „Der Judenstaat" („Państwo żydowskie"),
będącąjakby manifestem syjonizmu. Przeświadczenie o realności
stworzenia państwa żydowskiego opierał on na wierze w potęgę Żydów i na
bezradności ich wrogów. Pisał:
„(...) Nie można właściwie nic skutecznego przeciw nam uczynić.
Na dole proletaryzujemy się na wywrotowców, tworzymy podoficerów
wszystkich rewolucyjnych partii, a równocześnie ku górze wzrasta nasza
straszna potęga pieniądza (...)" (T. Herzl, „Der Judenstaat", Neue Auflage,
w: S. Trzeciak, „Mesjanizm a kwestia żydowska", s. 229).
Jednak idee Herzla wywoływały wśród Żydów więcej sprzeciwów niż
pochwał, we Wschodniej Europie wśród ortodoksów i socjalistów, w
Zachodniej zaś wśród zwolenników oświecenia i asymilacji. Od roku
1897 poczynając odbyło się kilka spotkań zwolenników syjonizmu w
Bazylei i Londynie, zwanych kongresami, w toku których wypracowywano
metody realizacji tej idei. Niezależnie jednak od traktowania przez wielu
Żydów propozycji Herzla jako utopii, miały one wielki wpływ na
kształtowanie się nowej mentalności żydowskiej. W całej Europie niemal
wytworzył się prąd narodowy i Żydzi zaczęli traktować siebie jako jeden
naród, rozdzielony tylko diasporą. Szybko też idea ta znalazła poparcie
wśród żydowskich publicystów, polityków i działaczy społecznych i tylko
nieliczni odnosili się do niej sceptycznie.
805809706.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin