język polski-gimnazjum - 2.doc

(66 KB) Pobierz
Konspekt lekcji z języka polskiego

Scenariusz lekcji języka polskiego

 

 

 

Klasa: I gimnazjum specjalnego

Czas trwania: 45 minut

Opracowanie: Katarzyna Skrzypczyk

 

 

 

Temat: Czy Leszka i Mieszka łączyła prawdziwa przyjaźń?

 

 

 

Cele poznawcze:

·         Uczeń:

- poznaje treść bajki A. Mickiewicza pt. „Przyjaciele”

 

Cele kształcąco-rewalidacyjne:

·         Uczeń:

- pracuje z tekstem poetyckim

- czyta tekst ze zrozumieniem

- wyszukuje w tekście potrzebne informacje

- wypowiada się na temat wiersza wykorzystując elementy argumentowania

- poprawnie formułuje odpowiedzi na podane pytania

- wskazuje rymy

- twórczo kończy rozpoczęte zdanie

- uzupełnia podane przysłowia brakującymi wyrazami

- opowie treść bajki według planu wydarzeń

 

Cele wychowawcze:

·         Uczeń:

- rozumie puentę wiersza

- wskaże przykład prawdziwego przyjaciela

- współpracuje w grupie

- dba o estetykę i czytelność zapisu

 

Metody pracy:

- metaplan

- praca z tekstem

- rozmowa dydaktyczna

- gra dydaktyczna - rebus

 

Formy pracy: indywidualna, grupowa

 

Środki dydaktyczne:

- tekst bajki

- schemat metaplanu ( załącznik 1)

- karteczki do pracy samodzielnej -  niedokończone zdanie

- rebus

- rozsypanka – plan wydarzeń

PRZEBIEG LEKCJI:

 

I. Część wstępna

 

1. Przedstawienie celu lekcji rebus ( PRZYJACIELE)

 





 



 







   PRZY                     JKO     LIŚ                             LE                                          KTURY

 

 

2. Podanie i zapis tematu lekcji.

 

 

II. Część zasadnicza

 

1.Wzorowe czytanie bajki przez nauczyciela.

 

2. Głośne indywidualne i zbiorowe czytanie bajki – zwrócenie uwagi na poprawną dykcję, intonację, znaki przestankowe.

 

3. Rozmowa dydaktyczna:

- Zapis na tablicy:

 

Tytuł: ………………………………………………..

Autor: ……………………………………………….

Rymy: ……………………………………………….

            ……………………………………………….

- Układanie planu wydarzeń z rozsypanki:

 

1.      Przyjaźń Leszka i Mieszka.

2.      Rozmowa w lesie.

3.      Pojawienie się niedźwiedzia.

4.      Tchórzostwo Leszka.

 

- Opowiadanie treści. Wyjaśnienie puenty wiersza:

 

„Powiedział mi – rzekł Mieszek – przysłowie niedźwiedzie:

Że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”.

          

 

4. Praca w grupach w oparciu o tekst poetycki– każda grupa otrzymuje wiersz i kartę dydaktyczną (załącznik 1) do uzupełnienia.

 

5. Prezentacja prac (ocena postępowania Leszka) – uczniowie uzupełniają wypowiedzi osób prezentujących.

 

III. Podsumowanie lekcji

 

1. Praca samodzielna - uzupełnienie zdania:

 

Leszka i mieszka nie łączyła prawdziwa przyjaźń, ponieważ …………………………………….

 

2. Praca domowa(zróżnicowana):

 

·         Zaproponuj inny tytuł wiersza.

·         Napisz zdanie oznajmujące, pytające i rozkazujące z wyrazem „przyjaciel”.

 

 

3. Ocena pracy uczniów.

Załącznik 1

Czy Leszek zachował się właściwie?

………………………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………





Co zrobił?

Co powinien zrobić?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dlaczego tak postąpił?

…………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………….







Dlaczego tak postąpili?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

WNIOSKI

 

Jak postępuje prawdziwy przyjaciel?

 

 

1.     ……………………………………………………………………………...

2.     ……………………………………………………………………………...

3.     ……………………………………………………………………………...

4.     ……………………………………………………………………………...

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin