Scenariusz lekcji języka polskiego
Klasa: I gimnazjum specjalnego
Czas trwania: 45 minut
Opracowanie: Katarzyna Skrzypczyk
Temat: Czy Leszka i Mieszka łączyła prawdziwa przyjaźń?
Cele poznawcze:
· Uczeń:
- poznaje treść bajki A. Mickiewicza pt. „Przyjaciele”
Cele kształcąco-rewalidacyjne:
- pracuje z tekstem poetyckim
- czyta tekst ze zrozumieniem
- wyszukuje w tekście potrzebne informacje
- wypowiada się na temat wiersza wykorzystując elementy argumentowania
- poprawnie formułuje odpowiedzi na podane pytania
- wskazuje rymy
- twórczo kończy rozpoczęte zdanie
- uzupełnia podane przysłowia brakującymi wyrazami
- opowie treść bajki według planu wydarzeń
Cele wychowawcze:
- rozumie puentę wiersza
- wskaże przykład prawdziwego przyjaciela
- współpracuje w grupie
- dba o estetykę i czytelność zapisu
Metody pracy:
- metaplan
- praca z tekstem
- rozmowa dydaktyczna
- gra dydaktyczna - rebus
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
- tekst bajki
- schemat metaplanu ( załącznik 1)
- karteczki do pracy samodzielnej - niedokończone zdanie
- rebus
- rozsypanka – plan wydarzeń
PRZEBIEG LEKCJI:
I. Część wstępna
1. Przedstawienie celu lekcji – rebus ( PRZYJACIELE)
PRZY JKO LIŚ LE KTURY
2. Podanie i zapis tematu lekcji.
II. Część zasadnicza
1.Wzorowe czytanie bajki przez nauczyciela.
2. Głośne indywidualne i zbiorowe czytanie bajki – zwrócenie uwagi na poprawną dykcję, intonację, znaki przestankowe.
3. Rozmowa dydaktyczna:
- Zapis na tablicy:
Tytuł: ………………………………………………..
Autor: ……………………………………………….
Rymy: ……………………………………………….
……………………………………………….
- Układanie planu wydarzeń z rozsypanki:
1. Przyjaźń Leszka i Mieszka.
2. Rozmowa w lesie.
3. Pojawienie się niedźwiedzia.
4. Tchórzostwo Leszka.
- Opowiadanie treści. Wyjaśnienie puenty wiersza:
„Powiedział mi – rzekł Mieszek – przysłowie niedźwiedzie:
Że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”.
4. Praca w grupach w oparciu o tekst poetycki– każda grupa otrzymuje wiersz i kartę dydaktyczną (załącznik 1) do uzupełnienia.
5. Prezentacja prac (ocena postępowania Leszka) – uczniowie uzupełniają wypowiedzi osób prezentujących.
III. Podsumowanie lekcji
1. Praca samodzielna - uzupełnienie zdania:
Leszka i mieszka nie łączyła prawdziwa przyjaźń, ponieważ …………………………………….
2. Praca domowa(zróżnicowana):
· Zaproponuj inny tytuł wiersza.
· Napisz zdanie oznajmujące, pytające i rozkazujące z wyrazem „przyjaciel”.
3. Ocena pracy uczniów.
Załącznik 1
Czy Leszek zachował się właściwie?
………………………………………………………………………………………………………………………
Co zrobił?
Co powinien zrobić?
Dlaczego tak postąpił?
…………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………….
Dlaczego tak postąpili?
WNIOSKI
Jak postępuje prawdziwy przyjaciel?
1. ……………………………………………………………………………...
2. ……………………………………………………………………………...
3. ……………………………………………………………………………...
4. ……………………………………………………………………………...
analuba