EUROPA DLA CHRYSTUSA.PDF

(83 KB) Pobierz
Microsoft Word - Newsletter N 11_Polish_ Humanizacia prawa.doc
áEuropa dla Chrystusa!Ñ
Postfach 57
A-1014 Wien
Tel: +43/1/2749898
office@europe4christ.net
Przesþanie Chrystusa nadaþo ludzki ksztaþt prawu
europejskiemu
Drodzy Przyjaciele!
Europa zostaþa dogþħbnie uformowana i zmieniona poprzez Ewangeliħ.
Kiedy patrzymy na rozwj prawa Î zauwaŇamy powolny postħp, ktry moŇemy nazwaę
áhumanizacjĢ prawaÑ. Chrystus i jego przesþanie daþo europejskiemu prawu ludzki
ksztaþt. Ten proces humanizacji jeszcze siħ nie zakoıczyþ, tak jak Chrystus nie jest tylko
wspomnieniem Î On jest ŇywĢ obecnoĻciĢ. Dlatego humanizacja prawa jest nie tylko
historycznym osiĢgniħciem, ale takŇe aktualnym wyzwaniem dla nas chrzeĻcijan,
zwþaszcza dzisiaj, kiedy poprzednie osiĢgniħcia sĢ zagroŇone wspþczesnymi ideologiami.
o
oooo
o
P.S.S.: Z radoĻciĢ informujemy, Ňe niedþugo pojawi siħ chorwacka strona internetowa.
JeŇeli macie znajomych czy przyjaciþ w Chorwacji, prosimy - poinformujcie ich o niej
i przeĻlijcie im nasz adres: www.europe4christ.net .
- * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * - * -
ChrzeĻcijaıstwo i humanizacja prawa w Europie
Od Dziesiħciu Przykazaı w Ksiħdze WyjĻcia do Kazania na grze w Ewangelii wedþug Ļw.
Mateusza, moŇemy obserwowaę BoŇe staranie o humanizacjħ ludzkiego - czħsto
bezlitosnego, prawa. W tym duchu Europa jest gþħboko naznaczona i przemieniona.
Dziesiħę Przykazaı i Chrystusowa zþota zasada ákochaj bliŅniego jak siebie samegoÑ
tworzĢ podstawy prawdziwej sprawiedliwoĻci. ChrzeĻcijaıska wizja czþowieka zmieniþa
historiħ prawa na Zachodzie, ktrego procesy humanizacji moŇemy zauwaŇyę jeszcze
w formowaniu siħ prawa Rzymskiego, prawa kanonicznego i kodyfikacji prawa krajw
kontynentu europejskiego.
Kilka przykþadw moŇe nakreĻlię obszar tego wpþywu. WeŅmy chociaŇby prawo do Ňycia
nowonarodzonych. W antycznym Rzymie nowonarodzonych Î chþopca czy dziewczynkħ Î
skþadano u stp ojca. Ten Î bez wytþumaczenia czy uzasadnienia Î albo uznawaþ dziecko
podnoszĢc je ku grze, bĢdŅ teŇ odrzucaþ uznanie potomka, zostawiajĢc go gdzie byþ.
Rozpoznane dziecko stawaþo siħ czþonkiem rodziny, nierozpoznane zaĻ Î porzucone,
umieraþo z gþodu. Ta wþadza pater familias zwana byþa patria postestas
Decyzja o Ňyciu lub Ļmierci leŇaþa w arbitralnej decyzji jednej osoby.
www.europe4christ.net
215244956.001.png 215244956.002.png
 
Ojcowie pierwotnego KoĻcioþa nauczali przeciwko zabijaniu noworodkw i zdoþali
rozpowszechnię ten zwyczaj skuteczniej niŇ filozofie pogaıscy. Pierwsi chrzeĻcijanie
zatem postħpowali inaczej od swych niechrzeĻcijaıskich sĢsiadw w Imperium
Rzymskim. Wraz z rozwojem KoĻcioþa prawo do Ňycia dziecka stawaþo siħ coraz bardziej
rozpowszechnione.
W podobny sposb obserwujemy tħ humanizacje prawa w wielu dziedzinach. WeŅmy na
przykþad obronħ sþabszych. Choroba czy niepeþnosprawnoĻę, podeszþy wiek, utrata
maþŇonka czy Ļmierę kogoĻ z rodzicw czħsto oznaczaþy skrajnĢ biedħ i walkħ
o przetrwanie. Zawsze znalazþy siħ osoby, ktre organizowaþy pomoc, ale przez wielkie
zaangaŇowanie chrzeĻcijan, naĻladujĢcych przykþad dobrego Samarytanina, solidarnoĻę
staþa siħ jednĢ z podstawowych zasad spoþeczeıstwa. Dzisiaj zasada solidarnoĻcijest
mocno zakorzeniona w naszym kodeksie prawnym. Obecnie stawia ona czoþa nowym
wyzwaniom: na przykþad jak my, chrzeĻcijanie, reagujemy na los tych wielu
zdesperowanych emigrantw, czekajĢcych w oĻrodkach dla uchodŅcw na granicach Unii
Europejskiej?
WeŅmy takŇe pod uwagħ zniesienie niewolnictwa. JuŇ w pŅnym, schrystianizowanym
Imperium Rzymskim, w o moŇemy przeczytaę, Ňe niewolnictwo
sprzeciwia siħ prawu naturalnemu. ChrzeĻcijaıska wizja czþowieka stanowi fundament dla
rozumienia godnoĻci kaŇdego czþonka rodziny ludzkiej i dlatego istota ludzka nie moŇe
zostaę uŇyta jako Ļrodek do celu. DziĻ znane jest to pod nazwĢ z
To ogromne osiĢgniħcie jest myĻlĢ leŇĢcĢ u podstaw wielu praw,
ktre chroniĢ jednostkħ.
Wiele innych przykþadw moŇna by przytaczaę: zmniejszenie áodpowiedzialnoĻci za
Ļmierę i ŇycieÑ, ĻwiadomoĻę praw czþowieka, zniesienie tortur i kary Ļmierci,
wprowadzenie minimalnych standardw dla warunkw aresztu, ograniczanie dziaþaı
wojennych (teoria sprawiedliwej wojny).
Humanizacja prawa jest procesem. Rodzi siħ wiħc inne pytanie Î wszystko to, co zostaþo
osiĢgniħte nie jest zagwarantowane na zawsze - moŇe zostaę zagroŇone przez
wspþczesne ideologie. Na przykþad maþŇeıstwo: Jesus wyraŅnie sprzeciwiaþ siħ
rozþĢczaniu tego, co Bg zþĢczyþ. MaþŇeıstwo odzwierciedla BoŇe przymierze z ludŅmi.
ChrzeĻcijaıskim osiĢgniħciem byþo porzucenie poligamii, rozwodw i prawa mħŇczyzny do
oddalenia Ňony. To byþ niesamowity postħp w kierunku chronienia praw kobiet! Dzisiaj
jednakŇe maþŇeıstwo bywa postrzegane jedynie jako zwykþy kontrakt. Rozwd jest
prostszy niŇ kiedykolwiek. ZwiĢzkom osb tej samej pþci juŇ prawie przyznano te same
prawa i status jak parom heteroseksualnym. Nawet poligamiħ dyskutuje siħ dzisiaj jako
jednĢ z moŇliwych opcji. Takie konstrukcje ukazujĢ obszar filozoficznego i moralnego
zamieszania, jakie przenika do wspþczesnego spoþeczeıstwa.
Zasada staje siħ w rwnej mierze wyzwaniem gdy w wielu krajach
europejskich najmþodszy czþonek ludzkiej rodziny Î embrion - jest niszczony lub uŇywany
dla prowadzonych przez UE badaı, kiedy jesteĻmy o krok od jego klonowania. Lub
spjrzmy na powrt o prawo do Ňycia dziecka zaleŇy znowu od tego, czy
akceptujĢ je jego rodzice Î co byþo kiedyĻ rozpoznaniem nowo narodzonego dziecka
przez ojca w antycznym Rzymie - teraz jest aborcjĢ nienarodzonego.
Pozwlcie, Ňe podsumujħ. ChrzeĻcijanie nie zawsze Ňyli w zgodzie z wymaganiami ich
wiary. Ale poprzez swojĢ przekonujĢcĢ siþħ Chrystus i jego przesþanie nadaþo
europejskiemu prawu ludzki ksztaþt. Dzisiaj na nas chrzeĻcijanach spoczywa to zadanie
humanizacji. Teraz te decyzje sĢ zazwyczaj przenoszone na sferħ kulturalno-spoþecznĢ.
ChrzeĻcijaıskie zaangaŇowanie Î poczĢwszy od udziaþu w publicznej dyskusji (napisania
listu do redakcji) po dzieþa i przykþady miþoĻci Î zadecyduje w jaki sposb ten proces siħ
rozstrzygnie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin