Magistrala CAN cz.1.pdf

(229 KB) Pobierz
Magistrala CAN, część 1 - Zdecentralizowana wymiana danych
S P R Z Ę T
Magistrala CAN, część 1
Zdecentralizowana wymiana danych
Rozprzestrzenienie siÍ sieci
komunikacji lokalnej
w†systemach przemys³owych
wydaje siÍ nieodwo³alne.
Coraz powszechniej stosowane
s¹ magistrale CAN, Profibus,
LON, ASI, Interbus-S, FIP,
EIB, eBus i†wiele innych.
Czas pokaøe, kiedy te
ustabilizowane juø technologie
z protoko³ami
zaimplementowanymi
w†ma³ych chipach, niskimi
cenami i†³atw¹ eksploatacj¹
stan¹ siÍ dostÍpne dla
mniejszych firm
inøynieryjnych.
W†trzech czÍúciach
artyku³u przedstawimy
technologiÍ przesy³ania
informacji, wykorzystuj¹c¹
system magistrali CAN.
Interfejs bÍdzie opisany
w†sposÛb prosty
i†praktyczny.
Ca³oúÊ zakoÒczy opis
konstrukcji i oprogramowania
sieci z magistral¹ CAN.
W†pierwszej czÍúci artyku³u
omÛwimy pokrÛtce historiÍ i†stan-
daryzacjÍ magistrali CAN (Con-
troller Area Network). Znajdzie
siÍ tu rÛwnieø charakterystyka
warstwy fizycznej.
W†drugiej czÍúci zostanie ob-
jaúniona warstwa ³¹cza. CzÍúÊ ta
pomieúci rÛwnieø, w†formie tabe-
larycznej, elementy sk³adowe bu-
dowy CAN rÛønych producentÛw.
Dalej wstÍpny opis uniwersalnego
interfejsu magistrali CAN, ktÛry
moøe byÊ wykorzystany do wyko-
nania systemu z†mikrokontrolerem
lub mikroprocesorem, odpowied-
niego dla zastosowania w†sieci
magistrali CAN.
W czÍúci trzeciej opiszemy kon-
strukcjÍ, oprogramowanie i†uøytko-
wanie ma³ej sieci magistrali CAN
w†po³¹czeniu z†komputerem PC
i†z†kart¹ mikrokontrolera.
Pierwszy odnosi³ siÍ do pos-
tulatÛw poprawienia komfortu po-
jazdÛw: elektrycznie podnoszo-
nych szyb, regulacji siedzeÒ i†lus-
terek, podgrzewanych siedzeÒ,
elektronicznego sterowania klima-
tyzacj¹, jak rÛwnieø wyposaøenia
audiowizualnego i†satelitarnie ste-
rowanych systemÛw nawigacyj-
nych (GPS - Global Positioning
System).
Drugim i†waøniejszym by³ pro-
blem bezpieczeÒstwa pojazdÛw,
nie tylko z†indywidualnego pun-
ktu widzenia, ale rÛwnieø dla
spe³nienia coraz surowszych miÍ-
dzynarodowych przepisÛw odnoú-
nie bezpieczeÒstwa: centralnego
zamka drzwi, systemÛw antykra-
dzieøowych, ABS (systemÛw prze-
ciwdzia³aj¹cych poúlizgowi kÛ³),
jak rÛwnieø ekonomicznego i†przy-
jaznego dla úrodowiska sterowania
prac¹ silnika.
Obu problemom stawiono czo-
³a poprzez intensywn¹ elektroni-
zacjÍ komunikacji wewn¹trz po-
jazdu zawieraj¹cego wiele urz¹-
dzeÒ. Oszacowano, øe pojazdy
wyprodukowane oko³o roku 2005
bÍd¹ zawieraÊ do 100 mikrokon-
trolerÛw i†wszystkie powinny
mieÊ moøliwoúÊ ko-
munikowania siÍ ze
sob¹. Jest oczywiste,
øe rezultatem wszys-
tkich tych úcieøek
komunikacji bÍdzie
jeszcze wiÍksza i†bar-
dziej rozga³Íziona
pl¹tanina kabli. Na
przyk³ad, w†nowo-
czesnym, dobrej ja-
koúci samochodzie
silnik waøy blisko
100kg (220 funtÛw)
i†jest do 2000 metrÛw
kabli. Co wiÍcej, u†ty-
powego wielkiego
producenta samocho-
dÛw moøe byÊ stoso-
Opracowanie magistrali
CAN
W†pocz¹tku lat dziewiÍÊdzie-
si¹tych, miÍdzynarodowy prze-
mys³ samochodowy stan¹³ przed
dwoma problemami dotycz¹cymi
rozwoju samochodÛw prywatnych
i†pojazdÛw dostawczych.
160
140
120
100
80
60
Artyku³ publikujemy na pod-
stawie umowy z wydawc¹ mie-
siÍcznika "Elektor Electronics".
40
20
Editorial items appearing on
pages 21..24 are the copyright
property of (C) Segment B.V., the
Netherlands, 1998 which reserves
all rights.
0
1989 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 2000
lata
Rys. 1. Oszacowanie światowej sprzedaży układów
scalonych CAN.
Elektronika Praktyczna 1/2000
21
32020610.041.png 32020610.042.png
S P R Z Ę T
Model warstwowy ISO/OSI Warstwa magistrali CAN
Mercedes, Lexus, Jaguar i†Chrysler,
ale rÛwnieø w†tych mniej presti-
øowych, jak Fiat i†Volkswagen.
Nie tylko przemys³ samocho-
dowy odkry³ zalety magistral, ale
rÛwnieø przemys³y automatyzacji
i†przetwÛrczy. Przemys³y te wyko-
rzystuj¹ pomys³ CAN dla pomia-
rÛw, kontroli i†sterowania w†sys-
temach SPS (Standard Positioning
Service), robotach i†silnikach. Po-
mys³ ten jest rÛwnieø stosowany
w†budownictwie, w†sterowaniu
windami, systemami automatyza-
cji laboratoriÛw, systemami czuj-
nikowo-wykonawczymi i†innymi.
ProtokÛ³ CAN jest dostÍpny
w†krzemowym chipie, tak øe uøyt-
kownik nie musi juø koncentro-
waÊ siÍ na drobniejszych szcze-
gÛ³ach technologii komunikacyj-
nej. Uk³ady CAN s¹ po prostu
zintegrowane jako inteligentne pe-
ryferyjne bloczki sk³adowe w†is-
tniej¹cych systemach mikrokont-
rolerowych lub tych, ktÛre dopie-
ro zostan¹ zbudowane.
Wolne od k³opotÛw utrzymanie
i†stosowanie, jak rÛwnieø gwa³-
townie spadaj¹ce ceny uk³adÛw
scalonych CAN czyni¹ CAN ma-
gistralami ciesz¹cymi siÍ wielkim
zainteresowaniem i†wielce przy-
datnymi dla konstruktorÛw ma-
³ych, zdecentralizowanych sieci
komunikacyjnych.
Na rys. 1 przedstawiono osza-
cowanie wielkoúci úwiatowej
sprzedaøy uk³adÛw scalonych
CAN. Koszty kompletnych sieci
CAN, pochodz¹cych od rÛønych
producentÛw pÛ³przewodnikÛw s¹
podawane w†USD.
Warstwa 8
CANopen
DeviceNet
Smart Distributed
Aplikacja:
System (SDS)
“Urządzenie
na magistrali”
Warstwa 7
“Warstwa
CAL: CAN
Specyfikacje
Specyfikacje SDS
aplikacji”
Warstwa aplikacji
DeviceNet
dla aplikacji
przemysłowych
Warstwy 3..6
Puste!!!
Warstwa 2
“Warstwa
LLC: Logical Link Control
łącza danych”
MAC: Medium Access Control
zgodnie z ISO 11898
Rezultat:
Specyfikacje CAN 2.0A, CAN 2.0B
Warstwa 1
“Warstwa
“Low−Speed CAN”
“High−Speed CAN”
fizyczna”
ISO 11519−2
ISO 11898
wanych do 600 rÛønych typÛw
wi¹zek kabli.
Poniewaø jest to sytuacja d³uøej
nie do utrzymania, przemys³ sa-
mochodowy zacz¹³ siÍ rozgl¹daÊ
za nowymi sposobami komunika-
cji i†znalaz³ je w†przemyúle kom-
puterowym. Oczywiúcie, system
magistrali stosowanych w†tym
przemyúle, wymaga³ adaptacji dla
zastosowania w†pojazdach, przede
wszystkim z†nastÍpuj¹cych powo-
dÛw:
- przenoszenia danych z†ma³¹
i†duø¹ szybkoúci¹ w†zakresie od
5kb/s do 1Mb/s,
- bezb³Ídnego przenoszenia da-
nych,
- optymalnego przenoszenia mik-
rostrumieni danych, takich jak
uzyskiwane z†czujnikÛw lub
urz¹dzeÒ wykonawczych, to jest
z³oøonych z†0..8 bajtÛw na ko-
munikat,
- ³atwoúci utrzymania,
- niskich kosztÛw w†masowej pro-
dukcji,
- prostoty konstrukcji magistrali
(media magistrali, topologia ma-
gistrali) dla ³atwej integracji
w†pojeüdzie.
Niestety, wielcy producenci sa-
mochodÛw opracowali juø swoje
w³asne magistrale, ktÛre nie s¹
kompatybilne z†odpowiednikami
u†innych producentÛw. Wszyscy
prÛbowali doprowadziÊ do przy-
jÍcia swoich systemÛw jako sys-
temu miÍdzynarodowego, to jest
do zaakceptowania ich jako miÍ-
dzynarodowego standardu i†uzys-
kania dla siebie wszystkich oczy-
wistych korzyúci ekonomicznych
i†komercyjnych.
Nie wszystkie systemy mog³y
byÊ ³atwo zestandaryzowane. Za-
sadniczo, przyjͳy siÍ cztery z†nich:
CAN (w†wersjach o†ma³ej i†duøej
szybkoúci), VAN, J1850CP
i†J1850DLC. VAN (zestanda-
ryzowany) i†pozosta³e (nie-
standaryzowanych) zosta³y
zarzucone w†po³owie lat 90.
na korzyúÊ systemu CAN.
Dziú system CAN jest úwia-
towym liderem na polu ma-
gistrali dla pojazdÛw. Jako
taki jest obecnie stosowany
nie tylko w†samochodach
marek luksusowych, jak
Standaryzacja
Jeúli struktura systemu komu-
nikacyjnego ma byÊ powszechnie
akceptowana, naleøy znaleüÊ od-
powiedü na kilka pytaÒ dotycz¹-
cych standardu:
- Jak fizycznie (elektrycznie, lo-
gicznie) bÍd¹ zorganizowane rÛø-
ne czÍúci sieci?
Tab. 1. Poziomy bezwzględne linii
magistrali w odniesieniu do (lokalnej)
masy zgodnie z ISO11898.
Napięcie na
Stan magistrali
magistrali
recesywny dominujący
{ustępujący} {przeważający}
CANH
2,5V
3,5V
Kabel magistrali
CANL
2,5V
1,5V
dopuszczalne
napięcie
różnicowe
U 0 = CANH..CANL 0 − 0,5V 0,9 − 2,0V
Terminator rezystorowy
Terminator rezystorowy
Rys. 2. Topologia magistrali CAN.
22
Elektronika Praktyczna 1/2000
32020610.043.png 32020610.044.png 32020610.001.png 32020610.002.png 32020610.003.png
S P R Z Ę T
Uk³ad
CAN
miÍdzynarodow¹
normÍ dla ma-
gistral pojazdÛw,
kiedy to magist-
rala CAN zna-
cz¹co ugrunto-
wa³a swoj¹ moc-
n¹ pozycjÍ.
Podstaw¹ pro-
cesu standaryza-
cji komunikacji
danych, jest
siedmiowarstwo-
wy model odnie-
sienia ISO/OSI.
W†przypadku
niektÛrych syste-
mÛw komunikacyjnych, w³¹cznie
z†systemem magistrali dla pojaz-
dÛw, warstwy ISO 3..6 s¹ puste,
tak øe dla magistrali CAN tylko
warstwy 1, 2†i†7†s¹ wyspecyfiko-
wane szczegÛ³owo.
Warstwa 1†- warstwa fizyczna
W†tej warstwie znajduj¹ siÍ
specyfikacje medium transmisji
danych, z³¹czy, poziomÛw przesy-
³ania oraz elementÛw nadawczych
i†odbiorczych. Dwoma standarda-
mi zwi¹zanymi z†CAN s¹:
ISO11529-2 : CAN o†ma³ej szybkoú-
ci. Jej podstaw¹ jest opracowanie
zapocz¹tkowane przez firmÍ Bosch
we wczesnych latach osiemdzie-
si¹tych i†kontynuowane, przy sil-
nym wsparciu Intela, aø do zin-
tegrowania protoko³u w†uk³adzie
scalonym. Ma³a szybkoúÊ odnosi
siÍ do szybkoúci przesy³ania od
5kb/s do 125kb/s.
ISO11898 : CAN o†duøej szybkoú-
ci. Ten standard dotyczy szyb-
koúci przesy³ania danych do
1Mb/s.
Warstwa 2†- warstwa ³¹cza
danych
Warstwa ta okreúla jak staje siÍ
dostÍpne medium przesy³ania da-
nych, gdy jakaú czÍúÊ systemu
chce wys³aÊ dane, jak jest two-
rzony komunikat (adres, sterowa-
nie, dane i†zabezpieczenie przed
b³Ídami) i†jaki jest protokÛ³ prze-
sy³ania danych. Normy te moøna
rÛwnieø znaleüÊ w†ISO11898.
Ponadto, specyfikacja CAN 1991
w†Warstwie 2 by³a modyfikowana,
tak øe dziú s¹ tam dwie jej wersje:
CAN2.0A i†CAN2.0B. Do podo-
bieÒstw i†rÛønic pomiÍdzy tymi
dwiema wersjami powrÛcimy
w†drugiej czÍúci artyku³u.
Ca³e lata trwa³o opracowywa-
nie trzech obszernych ga³Ízi CAN
dla rÛønych aplikacji: CANopen,
DeviceNet i†Smart Distributed Sys-
tem (SDS). Poniewaø specyfikacje
te s¹ naprawdÍ obszerne, nie
bÍdziemy ich úledziÊ w†tym arty-
kule. Powiemy tylko tyle, øe s¹
one kompatybilne z†Warstwami
1†i†2.
SzczegÛ³owe informacje odnoú-
nie CANopen, DeviceNet i†SDS
moøna znaleüÊ w†Internecie: http://
www.can-cia.de.
CAN H
CAN L
124
0W2
U D
124
0W2
Rys. 3. Dołączanie elementu (stacji) do magistrali CAN.
- Jak bÍdzie wygl¹daÊ wynikowa
topologia sieci?
- Jak dane bÍd¹ porz¹dkowane
i†przesy³ane poprzez odpowied-
nie medium (kabel czy úwiat³o-
wÛd lub powietrze za pomoc¹
podczerwieni)?
- Jakie s¹ regu³y wymiany danych
pomiÍdzy rÛønymi czÍúciami?
- Jak zapobiegaÊ, rozpoznawaÊ,
korygowaÊ b³Ídy przesy³ania da-
nych?
- Jak jest sformowany protokÛ³
przesy³ania danych?
- Jak jest zorganizowany dostÍp
do medium przesy³ania danych
dla wszystkich elementÛw (sta-
cji) zwi¹zanych z†ich przesy³a-
niem?
- Jak s¹ rozstrzygane konflikty,
gdy kilka elementÛw zechce
przesy³aÊ dane w†tym samym
czasie? (dotyczy to dostÍpu do
medium, czyli tak zwanego ar-
bitraøu).
DopÛki dotyczy to odbioru
danych, nie ma tu wielu prob-
lemÛw, poniewaø z†regu³y do
medium moøe byÊ do³¹czonych
wiele odbiornikÛw, z†ktÛrych
wszystkie mog¹ w†tym samym
czasie bez øadnych trudnoúci od-
bieraÊ dane. OgÛlnie, w†dowol-
nym systemie komunikacyjnym
w†danym momencie aktywny po-
winien byÊ tylko jeden nadajnik,
podczas gdy odbiornikÛw moøe
byÊ kilka.
Odpowiedzi na powyøsze py-
tania musz¹ byÊ jednoznaczne,
jeúli system komunikacyjny ma
byÊ stosowany w†sposÛb sensow-
ny i akceptowalny w†ca³ym åwie-
cie.
W†pocz¹tkach lat dziewiÍÊdzie-
si¹tych International Standard Or-
ganisation (ISO) zaczͳa uk³adaÊ
Charakterystyka
W warstwie fizycznej jest za-
warta specyfikacja topologii sie-
ciowej magistrali CAN i†do³¹cza-
nia elementÛw (stacji) do medium
magistrali.
Termin topologia sieci obejmu-
je fizyczn¹ konstrukcjÍ systemu
komunikacyjnego i†daje tym
samym odpowiedü na pytanie:
ìjak elementy (stacje) s¹ po³¹czo-
ne z†medium przesy³ania da-
nych?î
CAN wykorzystuje tak zwan¹
topologiÍ magistrali, to oznacza,
øe wszystkie elementy s¹ po³¹czo-
ne z†pojedyncz¹ skrÍtk¹ pary
przewodÛw (ekranowan¹ lub nie),
zakoÒczon¹ na obydwu koÒcach
odpowiednimi impedancjami za-
koÒczenia magistrali (patrz rys.
2 ). Taka organizacja zapewnia, øe
kaøda stacja moøe komunikowaÊ
siÍ z†kaød¹ w†sieci bez øadnych
ograniczeÒ.
Tab. 2. Współzależność pomiędzy szybkością przesyłania danych, długością
magistrali, medium magistrali i impedancją zamykającą magistrali.
Długość Kabel magistrali
Rezystancja
Maksymalna
magistrali rezystancja powierzchnia przekroju zamykająca
szybkość
poprzecznego kabla
magistrali przesyłania danych
0 − 40m
70m
/m
0,25 − 0,34mm 2
124
(1%)
1Mb/s przy 40m
AWG23, AWG22
40 − 300m <60m
/m
0,34 − 0,5mm 2
127
(1%) 500kb/s przy 100m
AWG22, AWG20
300 − 600m <40m
/m
0,5 − 0,6mm 2
150
do 300
100kb/s przy 500m
AWG20
600m − 1km <26m
/m
0,75 − 0,8mm 2
150
do 300
50kb/s przy 1km
AWG18
Elektronika Praktyczna 1/2000
23
32020610.004.png 32020610.005.png 32020610.006.png 32020610.007.png
S P R Z Ę T
1
Poziom nominalny linii magis-
trali, to jest poziom poszczegÛl-
nych linii w†odniesieniu do masy
lokalnej, przedstawiono w† tab. 1 .
W†praktyce poziomy te maj¹
oczywiúcie jakieú tolerancje, tak
øe napiÍcie rÛønicowe moøe osi¹-
gaÊ poziom maksymalny dopusz-
czalny, podany w†ostatnim wier-
szu tabeli 1.
Specyfikacja (CANL) w†stan-
dardzie ISO11519-2 jest nieco od-
mienna, ale poniewaø standard
ISO11898 moøe byÊ stosowany
zarÛwno dla duøych jak i†dla
ma³ych szybkoúci, obecnie jest
stosowana ta specyfikacja.
Uøytkownicy nie musz¹ sami
zajmowaÊ siÍ konstrukcj¹ ³¹cza
nadawania/odbioru, poniewaø
u†wiÍkszoúci producentÛw s¹ do
tego celu dostÍpne gotowe uk³a-
dy scalone. S¹ one zoptymalizo-
wane, szczegÛlnie pod wzglÍdem
zak³ÛceÒ elektromagnetycznych
(EMC), zajmowanej powierzchni
p³ytki drukowanej i†przeci¹øeÒ
termicznych (w przypadku zwar-
cia CANH lub CANL) i†wyjúcio-
wego standardu poziomÛw sygna-
³Ûw CAN. Wszystkim, co jest
niezbÍdne dla zestawienia ³¹cza
CAN, to do³¹czenie go do linii
magistrali.
A†wszystko, co naleøy zrobiÊ,
to upewnienie siÍ, dla ktÛrego
standardu CAN uk³ad scalony
zosta³ zbudowany: ISO11519-2 lub
ISO11898. Preferowany powinien
byÊ ten drugi.
Naleøy zauwaøyÊ, øe w†prakty-
ce wykorzystywane s¹ rÛwnieø
inne sposoby rÛønicowego przesy-
³ania danych, ktÛre mog¹ pos³u-
øyÊ do przesy³ania sygna³Ûw CAN,
na przyk³ad RS485.
Ostatnie pytania, ktÛre naleøy
postawiÊ odnoúnie systemu magis-
trali CAN, to:
- Jaka jest maksymalna d³ugoúÊ
magistrali dla danej szybkoúci
przesy³ania?
- Ile elementÛw (stacji) moøna
do³¹czyÊ do magistrali?
Odpowiedü na te pytania za-
leøy wy³¹cznie od zastosowanego
medium magistrali. W† tab. 2
przedstawiono korelacjÍ pomiÍdzy
szybkoúci¹ przesy³ania danych,
d³ugoúci¹ magistrali, medium ma-
gistrali i†impedancj¹ zakoÒczenia
magistrali.
Najlepsze medium przesy³ania
danych to skrÍtka pary przewo-
dÛw o†powierzchni przekroju po-
przecznego 0,34..0,6mm 2 , podczas
gdy impedancja zakoÒczenia ma-
gistrali powinna wynosiÊ oko³o
127
9
123 4 5
6 7 8 9
1 Nie pod³¹czone
2 CAN L
3 CAN GND
4
5 Opcja: ekranowanie
6 GND
7 CAN H
8
9 CAN V+ (opcjonalne
zasilanie
zewnêtrzne)
Nie pod³¹czone
Rys. 4. Rozkład wyprowadzeń
złącza magistrali CAN.
Uk³ad nadawania/odbioru sie-
ci CAN jest po³¹czony z†medium
magistrali poprze dwa doprowa-
dzenia: CAN High (CANH) i†CAN
Low (CANL) (patrz rys. 3 ). Ze
wzglÍdu na wymagane zabezpie-
czenie przed b³Ídami, do rzeczy-
wistego przesy³ania danych sto-
suje siÍ rÛønicowe sygna³y napiÍ-
ciowe. Oznacza to, øe rÛønica
napiÍcia pomiÍdzy obydwiema li-
niami magistrali jest skwantowa-
na.
. RezystywnoúÊ kabla nie
powinna byÊ wiÍksza niø 60m
/
m, ktÛry to warunek jest spe³nio-
ny, gdy powierzchnia przekroju
poprzecznego jest wiÍksza niø
0,30mm 2 .
Gdy stacja nie jest do³¹czona
bezpoúrednio do magistrali CAN,
to naleøy wzi¹Ê pod uwagÍ d³u-
goúÊ linii doprowadzeniowych. Li-
nie te nie powinny byÊ d³uøsze
niø 2†metry, jeúli szybkoúÊ prze-
sy³ania danych ma wynosiÊ
250kb/s i†nie d³uøsze niø 30cm,
jeúli szybkoúÊ przesy³ania danych
ma byÊ wiÍksza. Ca³kowita d³u-
goúÊ wszystkich linii doprowadze-
niowych nie powinna przekraczaÊ
30 metrÛw.
Na koniec, uwaga dotycz¹ca
Warstwy 1. Wszystkie z³¹cza i†roz-
k³ad ich wyprowadzeÒ s¹ zestan-
daryzowane.
EE
Standard ISO11898 specyfikuje
dwa rÛøne zakresy napiÍcia rÛø-
nicowego dla reprezentacji da-
nych: recesywny i†dominuj¹cy. Is-
tnieje waøna przyczyna, øe zwyk-
³a logika poziomÛw 0†i†1†tu nie
jest stosowana i†do tego wrÛcimy.
Na razie zauwaømy, øe:
- jeúli napiÍcie rÛønicowe pomiÍ-
dzy CANF i†CANL 0,5V, status
linii jest recesywny,
- jeúli napiÍcie rÛønicowe 0,9V,
status jest dominuj¹cy.
24
Elektronika Praktyczna 1/2000
Nie pod³¹czone
32020610.008.png 32020610.009.png 32020610.010.png 32020610.011.png 32020610.012.png 32020610.013.png 32020610.014.png 32020610.015.png 32020610.016.png 32020610.017.png 32020610.018.png 32020610.019.png 32020610.020.png 32020610.021.png 32020610.022.png 32020610.023.png 32020610.024.png 32020610.025.png 32020610.026.png 32020610.027.png 32020610.028.png 32020610.029.png 32020610.030.png 32020610.031.png 32020610.032.png 32020610.033.png 32020610.034.png 32020610.035.png 32020610.036.png 32020610.037.png 32020610.038.png 32020610.039.png 32020610.040.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin